enorm gat in de zuiger

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
M

matthijsraptor50

Guest
Ik heb gister nog ef m'n getunde os hyper om zeep geholpen gvd#*GRRR.
Ik denk toch echt dat het m'n eigen schuld is.
De grote naald stond iets minder dan 1 slag open.
Tsja koud weer,kouwe vingers dus waarschijnlijk niet goed genoeg gevoeld(schaam schaam)
Resultaat is een gat in de zuiger de zuigerveer naar de maan en alu-poeier door
heel m'n arme motor heen gezogen de lagers leven denk ik nog maar veel vertrouwen heb ik daar niet in.
Het rpm zakte in op 2 meter hoogte(inverted) de motor zei ''tak'' en de show was over.
ik kon de heli nog net omgooien gelukkig.
Dus ik heb weer wat te hobbyen

Gr Matthijs

Als er al alu poeder zichtbaar is heb je dikke kans dat dat zich ook al gezellig bij je lagers gemengd heeft.

That sucks !!!

Want die was erg nieuw en had je nog niet op vol vermogen kunnen genieten :bad-words:
maar haal ALLES uit elkaar, ook de lagers (uit de motor natuurlijk, niet alle balletjes er uit) want dat gruis kan nu overal zitten.

Zondag heb je hem vast wel weer klaar :)

motors waar je er vrij veel van nodig hebt op korte tijd, marcel ;)

worden verkocht bij een adverteerder met een rood venstertje :D

Mag ik vragen wat je bedoelt met "Getunde" os motor???

Dat is een OS50 Hyper die zogenaamd gemodificeerd is om achterlijk veel toeren te maken en zo nog meer vermogen zou moeten leveren.

Als er een gat in je zuiger zit heb je hem te arm afgesteld, door voorontsteking slaat er zo een gat in.

Ik laat mijn OS50's overigens nooit indraaien, maar ik ben wel altijd voorzichtig dat de motoren niet te arm draaien... daar kunnen ze niet tegen.

Cheers,

Richard

Die getunde motor heeft een andere spoeling.en in combinatie met de hatori 540 zou die een enorm vermogen moeten leveren.
te koop op aanvraag bij inderdaad de adverteerder met het ''rode venster'' maar nogmaals ik heb hem zelf gesloopt dus het lag NIET aan de motor.
Ik denk dat het cilindertje nog wel bruikbaar is.
De aanhouder wint, en dat ben IK dus reviseren die handel en gewoon overnieuw probeeren haha.
Ik moet nog ef wat expirimenteren met de lengte van de reso-uitlaat

Gr Matthijs

Ik moet nog ef wat expirimenteren met de lengte van de reso-uitlaat

Ze leveren een getunede motor maar vertellen er niet bij hoelang de resonantiepijp afgesteld moet staan? Dit is toch een vast feit dat als je een X toerental wil draaien met max vermogen dat de afstand dan ook een X lengte heeft. Vreemd dat ze je hier zelf mee laten klooien...

Hoe wil je de exacte lengte eigenlijk bepalen?

Voor een vliegtuig ken ik de procedure wel, maar voor helicopters zou ik het alleen maar kunnen berekenen...?

Cheers,

Richard

Een reso(nantie) pijp zorgt ervoor dat de uitlaatgassen bij een bepaald toerental "in resonantie" gaat... een bepaalde golflengte (zie het als geluid) loopt gewoon lekker door de pijp. Wanneer de uitlaatgassen snel kunnen doorlopen heb je vaak een betere spoeling en dus ook meer vermogen.
Nu is het per vlieger, per tandwielafstelling, per headspeed enz. verschillend of de pijp goed staat afgesteld op de motor. Je kan dus pas bepalen (vaak door te testen) hoe de motor, en dus pijpafstelling, het geschikts is voor jou vliegen.
De vermogenwinst van zo'n uitlaat dekt helaas maar een beperkt toerengebied. De moeilijkheid van weer een extra afstelling is dat alles afhankelijk is van elkaar, carb.afstelling, weersinvloeden, belasting enz.

Ik vroeg me wel af of je ook merkbaar meer vermogen had dan bij voorgaande 50-motoren? Laat je hierbij niet misleiden, een te arme motor levert vaak (kort) iets meer power dan ééntje die de juiste (smeer/koel) verhouding krijgt.

Succes met revissie, groeten van Aldert

Zo`n getunede motor vraagt ook een getuned baasje ! Ik vraag mij af waarom er voor zo`n motor wordt gekozen omdat de 50 er met een standaard OS power in overvloed heeft.

power in overvloed?? nee, wel vermogen genoeg maar er is niks over zoals bij een 90 sise (en nee die koop ik niet, te duur met een crach).
en wat dat getunde baasje: betreft m'n vliegen gaat steeds aggerssiever worden dus is het wel leuk als je dan een hogere headspeed kan hebben.
Je kan inderdaad alle figuren vliegen met een r 50 en een os50 maar met een beperkte snelheid vandaar dat ik de headspeed omhoog wil hebben
Gr Matthijs

He Matthijs,

Ik vlieg met dezelfde combo.
OS50 Hyper getuned en Hatorie 540 resopipe.
Bij mij is de afstand tussen de Header en de resopipe 1 a 1.5 mm.
Dit geeft geweldige performace aan je heli.
Je schrikt gewoon van de power die er dan uit dat motortje komt.(zelfs al staat hij vrij vet)
Zelf vlieg ik al meer dan een jaar met deze motor zonder enig probleem.
Zelfs de lagers heb ik nog niet moeten vervangen (weet niet of deze vervangen worden bij de tuning).
Dit in tegenstelling tot mijn vroegere (gewone)OS50 Hyper,waarbij ik om de 4 maanden de achterste lager kon vervangen.
Het kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn.

Jammer dat jij de motor nog niet echt hebt kunnen testen.

Gr.

Zoals Remie al zei hij had al veel vermogen voor een veel te rijk afgestelde motor.
De motor had zeker meer vermogen dan m'n andere os50 hyper met dezelfde hatori maar door mijn foute instellingen heb ik er niet heel veel meer uit gekregen.
Maar ik ben al bezig met de revisie.de aanhouder wint hahaha.

Richard ik ga de lengte bepalen door even een mail te stuuren voordat ik me suf expirimenteer.

Gr matthijs

Ha Bert

Heb je de originele pinion?
Met welke headspeed vlieg je?
Met welkebrandstof en plug vlieg je?
Als ik dit al weet dan ben ik al een stuk verder.

Gr Matthijs

He Matthijs,

Ik vlieg de originele pinion 10T,maigear 85T.
Headspeed Idle 1 1900RPM
headspeed Idle 2 2150 a 2200RPM
Brandstof Powermaster 15%
Glowplug OS8

Ik heb met deze motor al eens op een headspeed van 2350RPM gevlogen op idle 2.(wat geen probleem is voor deze motor)
Maar dat vloog niet prettig meer.
De heli werd te nerveuse op toerental.

2200 toeren op idle 2 vind ik perfect.
Heli word supper snel en verliest geen vermogen.

Gr Bert.

Ik ben benieuwd wat hij doet, ik zou graag ook eens met zo'n nieuwe getunede motor vliegen. Ik heb ooit met 1 van de eerste versies gevlogen en alhoewel deze meer vermogen LEEK te leveren (door het abnormaal hoge toerental) was dit toch niet echt het geval, even kort overbelasten en hij viel "van de pijp" en het vermogen was foetsie.

Overigens had mijn Gohbee Stinger 50 met de Jason Krause Hatori op 30% zeker net zoveel vermogen in verhouding als mijn Raptor 90. Nu had ik wel +/-13 graden pitch en was de motor perfect afgesteld.

De T-rex 600 waar ik nu mee vlieg heeft nog meer vermogen, maar deze kun je niet langere tijd vol belaste ivm de te hoge stromen die gaan lopen. +/-12 graden met 2200rpm gaan prima, maar als je langer dan heel kort +/-14 trekt vind hij het niet lekker...

Nogmaals, ik heb veel zogenaamd "getunede" motoren gezien maar meestal was het meer het "idee" dat ze meer vermogen leverde door het hogere toerental wat ze draaide. Bij forse belasting vallen ze snel "van de pijp" (komt het toerental uit zijn getunede gebied) en dan is het vermogen ineens foetsie. Nu hebben we deze discussie een tijd geleden al een keer gehad, toen ik melde dat dimi zn R50 op de meimeeting wel erg inzakte :wink:

Als je motor het weer goed doet wil ik eigenlijk best een keer langskomen in Venlo en er een rondje mee doen, als hij echt zoveel power heeft wil ik dat weleens meemaken :)

Cheers,

Richard

Ik heb met deze motor al eens op een headspeed van 2350RPM gevlogen op idle 2.(wat geen probleem is voor deze motor)

Ik heb een standaard OS50 ook een tijdje op 2300 toeren gevlogen zonder problemen... hij lijkt dan veel vermogen te hebben door het hoge toerental, maar hij kan dit toerental niet vasthouden.

Ik heb nog nooit een lager rot gevlogen in een OS50. Mijn oudste OS50 is nu verkocht aan Laurens en die bouwt hem nu in zijn Caliber 5... die motor is nog origineel en in goede staat :)
Misschien ligt het wel aan het afstellen al die lagerproblemen.

Cheers,

Richard

dat "getuned" is allemaal bull in mijn opinie.
dat merk je niet dat minimale verschil.

iedere OS 50 op 2350 rpm lijkt een beest door de toeren.

ook ik heb vol verbazing naar de cirkelzaag machine van dimitri staan kijken (en luisteren)
ding jankte van de toeren maar als er flink aan de pitch getrokken werd, bleef er misschien 1700 rpm van over.

Back