enorm gat in de zuiger

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
philippefeij zei:
Ik kan het ergens ook wel met Walter eens zijn:

Het maakt geen drol uit waar je de uitlaatdruk op de tank laat binnenkomen. De lucht zal altijd naar boven gaan en zich daar ophopen, wat zorgt voor een druk bovenop de vloeistofoppervlak.
Ik weet niet of ik het bij het goede eind heb, maar zo denk ik er dus over.

Stel je de druk dan eens voor in eenheden. Volle tank 2 eenheden druk onderin, halve tank 1 eenheid druk onderin.
Stel ook dat de druk van de uitlaat nu maar eens 1 eenheid is.

Bij een volle tank heb je dan bij het normale systeem onderin een druk van 2 eenheden van de vloeistof + 1 eenheid van de uitlaat. Dus 3 eenheden druk.

Bij het uniflow systeem sluit je dus onderaan waar al 2 eenheden druk staat je uitlaatduk aan van 1 eenheid. Dit heeft tot gevolg dat de vloeistof naar de uitlaat loopt. Je krijgt nu dus nooit de 3 eenheden druk die je bij het normale systeem had.

Je ziet dus dat er een groot verschil is waar je de uitlaatdruk aansluit.

tieske

philippefeij zei:
Wat ik me wel kan voorstellen is:
Door de uitlaatdruk eerst te laten zakken door de vloeistof en vervolgens te laat "bubbelen" naar het vloeistofoppervlak verlies je druk. Ik ga er vanuit dat de uitlaatdruk constant is. Heb je dus een relatief lage druk op het vloeistofoppervlak.
Goed, wanneer de tank verder leeg raakt, zal de lucht van de uitlaat makkelijker het vloeistofoppervlak bereiken en daardoor een hogere druk creëren.
Vervolgens zal deze druk het zakken van de hydrostatische druk opheffen.

Snap je eenheden verhaal niet zo goed.

Wat mij betreft hou ik vast aan de hierboven genoemde theorie.

philippefeij zei:
philippefeij zei:
Wat ik me wel kan voorstellen is:
Door de uitlaatdruk eerst te laten zakken door de vloeistof en vervolgens te laat "bubbelen" naar het vloeistofoppervlak verlies je druk. Ik ga er vanuit dat de uitlaatdruk constant is. Heb je dus een relatief lage druk op het vloeistofoppervlak.
Goed, wanneer de tank verder leeg raakt, zal de lucht van de uitlaat makkelijker het vloeistofoppervlak bereiken en daardoor een hogere druk creëren.
Vervolgens zal deze druk het zakken van de hydrostatische druk opheffen.

Snap je eenheden verhaal niet zo goed.

Wat mij betreft hou ik vast aan de hierboven genoemde theorie.

Voor eenheid kun je lezen wat je wil, 1 bar of 0,1 bar, wat je maar wil.

Verder denk ik dat ik je heel ongelukkig gequote heb. Bij het uniflow systeem word de uitlaatdruk tegengewerkt door de vloeistofdruk. Dus met jou verhaal zit je goed.

Nog even heel simpel voorgesteld.

Uitlaatdruk 5 eenheden. Volle tank 2 eenheden.

De uitlaatdruk word tegen gewerkt door de brandstofdruk.

Volle tank: 5 eenheden uitlaatdruk - 2 eenheden brandstofdruk = 3 eenheden uitlaatdruk boven brandstof.
Halfvolle tank: 5 eenheden uitlaatdruk - 1 eenheid brandstofdruk = 4 eenheden uitlaatdruk boven brandstof.
kwartvolle tank:5 eenheden uitlaatdruk - 0.5 eenheden brandstofdruk = 4,5 eenheden uitlaatdruk boven brandstof.
Bijna lege tank:5 eenheden uitlaatdruk - 0 eenheden brandstofdruk = 5 eenheden uitlaatdruk boven brandstof.

Als je nu de uitlaatdruk die zich boven de brandstof bevind optelt bij de brandstofdruk dan zie je dat dit steeds hetzelfde is.

groetjes tieske

En dat dit geouwehoeahh allemaal van een gat in je zuiger vandaan komt zeg , jezus wat een problemen allemaal .

Hoi allemaal,

Het is kennelijk een interessant onderwerp :)

maxime zei:
die archimedesdruk dP, is die niet infinitesimaal klein, en dus praktisch verwaarloosbaar van in de beginne uit, op die paar cm diepte(ik weet dan wel niet bij een helimotor wat een infinitesimaal drukverschil kan uitmaken in de afstelling van de carburator)?

Nee, dit drukverschil is niet verwaarloosbaar, hoe verwaarloosbaar die is is zoals ik aangaf afhankelijk van de druk die je van je uitlaat, danwel je pomp krijgt. Een hogere druk maakt het probleem kleiner, maar het gaat niet weg.

maxime zei:
bij een grotere tank is het drukverschil dan wel nog iets groter dan bij een kleinere .50'er tank

Het drukverschil is enkel afhankelijk van het maximale hoogteverschil in de tank. Het volume doet er dus niet toe, maar wel de hoogte.

maxime zei:
ook niet vergeten dat het eigenlijk geen gesloten ruimte is, je zit ook niet met een constant uitgaand debiet uit je main tank. naarmate je throttle meer of minder opengaat is je debiet groter. maar dan is de vraag, is de druk die je via je uitlaat in je tank krijgt constant, varieert die lineair met de hoeveelheid aanzuiging/ontploft mengsel? krijg je hierdoor ook geen schommeling in de resultante van de druk onderin je tank?

Uiteraard is het niet helemaal een gesloten ruimte. Dit was enkel om het effect uit te leggen. Het feit dat de ruimte niet helemaal gesloten is heeft geen invloed op de werking. Verder is het uiteraard zo dat de druk op je tank varieert afhankelijk van de gasstand van de carburateur, en het toerental van je motor. Deze relatie is niet lineair. Maar dit is het punt niet. Dit effect blijft nu namenlijk weer constant onafhankelijk van de hoeveelheid brandstof in je tank. Dit effect los je uiteraard niet op met uniflow, maar met een goede afstelling van je naalden. Uniflow lost enkel het effect op dat je druk afneemt op je carburateur indien je tank leger raakt. Dit effect is in zijn geheel weg.

maxime zei:
een perfect constante druk onderin je tank zal je nooit verkrijgen denk ik
[/quote]

De druk is nooit constant indien het toerental varieert, of de gas stand (meer of minder vermogen afnemen van de motor). Zoals ik al zij, dit is het punt niet, dit kun je gewoon oplossen met het juist afstellen van je naalden. Echter, uniflow zorgt er voor dat je druk niet langer afhankelijk is van de hoeveelheid brandstof in je tank.

Of wel, je kunt je motor scherp afstellen bij een volle tank, en dan loopt hij nog steeds precies het zelfde tot de tank leeg is.

Groeten,

John.

Hoi,

De normale aansluiting voor de uitlaatdruk kun je toch prima gebruiken om aan te sluiten op de ontuchting die je nodig hebt tijdens het tanken. Je hoeft dan maar 2 buisjes door dat rubbertje te pielen.

Ik heb de slang met de uitlaatdruk iets korter gemaakt omdat ik initieel bang was dat ze verstrikt zouden raken. Dit is echter nog nooit bij mij gebeurt, dus niet echt een issue.

Groeten,

John.

jvsjvs zei:
De druk is nooit constant indien het toerental varieert, of de gas stand (meer of minder vermogen afnemen van de motor). Zoals ik al zij, dit is het punt niet, dit kun je gewoon oplossen met het juist afstellen van je naalden. Echter, uniflow zorgt er voor dat je druk niet langer afhankelijk is van de hoeveelheid brandstof in je tank.

Of wel, je kunt je motor scherp afstellen bij een volle tank, en dan loopt hij nog steeds precies het zelfde tot de tank leeg is.

Groeten,

John.

hoi, van de hoogte wist ik het wel, ik nam gewoon aan, grotere tank(volume)-> iets grotere hoogte en grotere archimedesdruk onderin de tank.

hoe dan ook, ik zal dit voorlopig niet toepassen omdat ik er zelf geen last van heb. mijn hyper .50'er loopt zeer rijk, en heeft daar naar mijn beginnende ervaring het meeste power, dus een echte verscherping aan het eind van de tank merk ik dan ook niet echt. conclusie van het verhaal volgens mij, je getuned motortje brengt meer miserie mee dan iets anders :? :D .

Zo, ik heb vanmiddag het uniflow systeem gemonteert met 2 buisjes door een alu tankstopje van de zelfde afmeting als de originele (ja dat past ja)
Ik heb de overdrukslang die je alleen nodig hebt om te tanken afgedopt met twee slangklemmen.
Ik ben benieuwt of het m'n probleem oplost.
Zaterdag ga ik testen.

Hey Maxime ,misterie?? nee, ik heb maar een klein probleem en dat is nu opgelost denk ik.
Of eigenlijk geen probleem maar dan moet ik 2 min korter vliegen :nooo:

Gr matthijs

Matthijs,

Misschien ten overvloede maar na overstappen op Uniflow moet je wel de afstelling opnieuw doen.
Zet hem alvast een halve slag rijker dan speel je in ieder geval op safe.

Rick

Ok,dat wist ik niet.
Bedankt voor deze waardevolle tip, ik zal er aan denken :worship:

Gr Matthijs

Test van vandaag.

Het uniflow systeem werkt tot mijn verbazing indd geweldig.
2 tandjes rijker moeten zetten daarna niks meer!!!!!
De motor had geen behoefte meer aan een beetje extra brandstof aan het eind van de vlucht.
Tanken is gewoon ronduit K*U*T* :evil: te noemen maar dat nemen we maar op de koop toe want het werkt.
Tot tankje drie.
De motor sloeg af omdat de headertank leeg was op iets minder dan 3 kwart van de tank.
Ik heb het idee dat dit komt door de diktes van de slang in de tank.
De slang van de clunk is waarschijnlijk dubbel gevouwen, en omdat de slang te dik is naar mijn mening zit het zaakje klem in de hoek van de tank. (raptor 50)
Waarschijnlijk sloeg de motor niet af in vlucht 1 en 2 omdat je nou eenmaal eerst rustig in moet vliegen voordat je kan gaan knallen.
Ik heb gebruikt, binnen 2,5mm buiten 4,7mm cliliconenslang.
Welke slang advieseren jullie? misschien wel de originele?? en vooral,waar verkrijgbaar??
Ik heb wel 2 slangen met clunks in de tank, 1 sinterclunk en een gewone clunk. uniflowsysyeem

Gr Matthijs

Nee geen schade, gewoon geluk dat ik op 3 meter aan het knallen was en niet op 1,5.

Gr Matthijs

Ok bedankt de clunkline is besteld.
Een prijzig stukkie slang trouwens :roll:

Gr Matthijs

Inderdaad, in amerika zelf bestellen is goedkoper... tenzij je weer verzendkosten e.d. erbij rekent, dan word het een ERG duur stukje slang :wink: Nu is het een duur stukkie slang hehe

Cheers,

Richard

Hey wijsneus, je hebt gelijk :mad: haha
Het is altijd hetzelfde met deze rot-hobbby, in Amerika is alles goedkoper maar inc verzenden en evt douwane kosten is dat enorme dure stukkie slang hier indd goedkoper :evil:
Het verslag volgt als ik het "dure stukkie slang" (dunne darm) binnen heb.

Gr Matthijs

Hoi,

Als de header tank leeg is, en de hoofdtank niet, dan is de clunklijn (pick up line) kapot. Dit is de enige manier waarom dit kan. Het heeft dus niets te maken met dubbelvouwen van de slang of zo, dan zou je met geen mogelijkheid lucht in je headertank kunnen krijgen.

Dus ergens lekt je slang.

Groeten,

John.

Back