Tadango
Forum veteraan
Hey turbine experts 
Ik heb een verschijnsel wat ik niet direct kan plaatsen. Als ik de turbine op een vliegdag voor het eerst start heb ik tijdens de start een paar kleine blauwe vlammen maar dat stelt niet veel voor. Deze zijn snel weg en de thrust buist begint vaak net of niet te gloeien. Hij gloeit ook alleen op een uitstekende bobbel. Als ik hem na 1 - 1,5 uur opnieuw start zijn er net iets meer vlammen maar altijd blauw en erg kort. Als ik opnieuw start na bv 10 min dan vlamt hij enorm. Zo erg dat er vlammen aan de achterkant uit de kist komen en ook boven uit de romp. Hij vlamt heel erg geel en soms zie je ook vonken (verbrande olie / roet resten denk ik) eruit worden geblazen. De thrust buis gloeit grotendeels rood/orange op en op sommige punten zelfs geel. Dit duurt ook erg lang en vaak stop ik het starten maar. Als ik dan toch door durf te zetten omdat het net iets beter aanvoelt start de motor wel goed door en vlak voor idle verdwijnen de vlammen en koelt de buis direct. Tijdens het accelleren uit idle zijn er ook nooit vlammen te zien.
Ik kan hier nog geen verklaring voor verzinnen. Zoals ik het kan zien kunnen het 2 dingen zijn:
- Er zijn nog onderdelen iets warm en daardoor kan hij moeilijker draaien / aanlopen (is met de hand nooit te voelen of te horen)
- Doordat de olie / roet resten nog iets warm zijn zitten deze losser en verstoren de verbranding als ze los komen.
Klopt dit? Wat kan het anders zijn? De motor doet dit al sinds ik hem heb. Idle en 50% temperaturen zijn ook altijd gelijk.
Ik maak me er niet erg druk om gezien hij na een uur wachten gewoon netjes start maar ik vraag me toch af wat het kan veroorzaken.

Ik heb een verschijnsel wat ik niet direct kan plaatsen. Als ik de turbine op een vliegdag voor het eerst start heb ik tijdens de start een paar kleine blauwe vlammen maar dat stelt niet veel voor. Deze zijn snel weg en de thrust buist begint vaak net of niet te gloeien. Hij gloeit ook alleen op een uitstekende bobbel. Als ik hem na 1 - 1,5 uur opnieuw start zijn er net iets meer vlammen maar altijd blauw en erg kort. Als ik opnieuw start na bv 10 min dan vlamt hij enorm. Zo erg dat er vlammen aan de achterkant uit de kist komen en ook boven uit de romp. Hij vlamt heel erg geel en soms zie je ook vonken (verbrande olie / roet resten denk ik) eruit worden geblazen. De thrust buis gloeit grotendeels rood/orange op en op sommige punten zelfs geel. Dit duurt ook erg lang en vaak stop ik het starten maar. Als ik dan toch door durf te zetten omdat het net iets beter aanvoelt start de motor wel goed door en vlak voor idle verdwijnen de vlammen en koelt de buis direct. Tijdens het accelleren uit idle zijn er ook nooit vlammen te zien.
Ik kan hier nog geen verklaring voor verzinnen. Zoals ik het kan zien kunnen het 2 dingen zijn:
- Er zijn nog onderdelen iets warm en daardoor kan hij moeilijker draaien / aanlopen (is met de hand nooit te voelen of te horen)
- Doordat de olie / roet resten nog iets warm zijn zitten deze losser en verstoren de verbranding als ze los komen.
Klopt dit? Wat kan het anders zijn? De motor doet dit al sinds ik hem heb. Idle en 50% temperaturen zijn ook altijd gelijk.
Ik maak me er niet erg druk om gezien hij na een uur wachten gewoon netjes start maar ik vraag me toch af wat het kan veroorzaken.