Enorme hot start indien opnieuw gestart na 10-15 min, langere pauze start normaal???

Tadango

Forum veteraan
Hey turbine experts ;)

Ik heb een verschijnsel wat ik niet direct kan plaatsen. Als ik de turbine op een vliegdag voor het eerst start heb ik tijdens de start een paar kleine blauwe vlammen maar dat stelt niet veel voor. Deze zijn snel weg en de thrust buist begint vaak net of niet te gloeien. Hij gloeit ook alleen op een uitstekende bobbel. Als ik hem na 1 - 1,5 uur opnieuw start zijn er net iets meer vlammen maar altijd blauw en erg kort. Als ik opnieuw start na bv 10 min dan vlamt hij enorm. Zo erg dat er vlammen aan de achterkant uit de kist komen en ook boven uit de romp. Hij vlamt heel erg geel en soms zie je ook vonken (verbrande olie / roet resten denk ik) eruit worden geblazen. De thrust buis gloeit grotendeels rood/orange op en op sommige punten zelfs geel. Dit duurt ook erg lang en vaak stop ik het starten maar. Als ik dan toch door durf te zetten omdat het net iets beter aanvoelt start de motor wel goed door en vlak voor idle verdwijnen de vlammen en koelt de buis direct. Tijdens het accelleren uit idle zijn er ook nooit vlammen te zien.

Ik kan hier nog geen verklaring voor verzinnen. Zoals ik het kan zien kunnen het 2 dingen zijn:
- Er zijn nog onderdelen iets warm en daardoor kan hij moeilijker draaien / aanlopen (is met de hand nooit te voelen of te horen)
- Doordat de olie / roet resten nog iets warm zijn zitten deze losser en verstoren de verbranding als ze los komen.

Klopt dit? Wat kan het anders zijn? De motor doet dit al sinds ik hem heb. Idle en 50% temperaturen zijn ook altijd gelijk.

Ik maak me er niet erg druk om gezien hij na een uur wachten gewoon netjes start maar ik vraag me toch af wat het kan veroorzaken.

Als 't na een uur 'weg' is, lijkt het me zeker een temperatuur gerelateerd probleem. Kan dit echter zo niet 1-2-3 verklaren.

Wat ik zou proberen (weet niet welke ECU je hebt), is de start-spanning van de pomp, en eventueel het accellereren tijdens startup wat te vertragen. Lijkt me dat je turbine meer brandstof krijgt dan hij kan verwerken tijdens optoeren.

In elk geval behoorlijk vervelend als je pas na 1.5 uur pas weer kan vliegen ;)

Hallo Tadango.

Ik denk dat je motor op het turbine wiel aanloopt.
De straal tunnel is gekrompen, en die vonkjes is echt geen roet, maar raken van de turbine.

Haal de stuw cone er maar eens af ,en dan met een goede lamp in de straal tunnel schijnen ,en kijken waar het turbine wiel raakt, tenminste ik denk dat dat het is.

Dit raken merk je echt niet met de hand , maar enkel maar als de turbine overgaat van gas op kero.

Wat het ook kan zijn is je startmotor die zijn kracht verliest, maar dat kun je wel even nakijken .

Hoop dat je het vind.

Groetjes,

Martin.

Hehe, pomp spanning kan ik inderdaad eens lager proberen. De sticks en ingewanden zijn natuurlijk nog iets warmer na het draaien. Ik dacht dat hij dan eerder netjes in de kamer zou branden en juist minder naar buiten..... Ik zal de pomp start spannings eens minderen met 0,2V

Zou het ook kunnen dat de pomp zelf nog iets warmer is en daardoor makkelijker draait en dus meer pompt dan als hij nog helemaal koud is? Dat klinkt wel logisch. Ook is de olie nog mooi vloeibaar en vers in de pomp....

Accelleratie kan ik niet aanpassen helaas. Hij accellereert al vrij rustig dus dat is het niet. Hij vlamt ook de hele accelleratie gelijk.

Bedankt voor het meedenken :)

Hoi Martin,

Aanlopen zal ik eens nakijken. Ik had gisteren even gekeken maar zag het direct niet. De cone ligt er nog af dus ik kan het goed controleren. De vonken kwamen maar op 1 plek uit de motor dus daar moet dan iets te zien zijn.

Komt het dan door het verschillend krimpen van de turbine wiel en het materiaal er omheen? Dus rest warmte waardoor de speling kleiner wordt zegmaar?

Stel het is het turbine wiel wat net iets heeft aangelopen aan de buitenkant dan is het een kwestie van die eraf draaien (positie markeren ;)) en de ring iets polijsten met fijn schuurpapier en alles weer terug monteren?

Ik dacht dat het ook rotzooi kon zijn (die vonken) aangezien de bout op die plek ook uit de thrust cone was gelopen. Kan ook een teken zijn dat het daar net iets getrild heeft door het aanlopen tijdens het starten...

Start motor lijkt me het probleem niet, met een "koude" start doet hij het elke keer super. Als ik er een accu direct op zet spint de motor snel op.

Hmm, dat wat martin roept klinkt ook heel aannemelijk (Wbt de vonkjes). Martin, waarom zou je daarom vlammen/hot start krijgen? (ik wil graag leren ;) )

Tadango, mocht je er niet uit komen, en je zekerheid wilt, kan ik je de service van Uwe Kannapin sterk aanbevelen! Als ik 'n motor niet vertrouw, stuur ik 'm naar hem op. Voor ca 150 euro (tja...) krijg je dan een perfect gebalanceerde, nagekeken en test-gedraaide turbine terug.
Vooral als je zoals ik niet zo'n guru bent als Martin ;) ;) geeft dat in elk geval een goed gevoel.

RESCUE Turbinen- Service !!

Mijn simjet maakte wat rare geluiden met starten, en volgas (165k RPM) ook een rare zoem. Hij is nu gebalanceerd, en met een gerepareerde bendix/startmotor op de terugweg.

Hij is snel ook, meestal heb ik na 'n week mn turbine al weer terug! Mocht je er zelf niet uitkomen, dus een echte aanrader.

Als hij aanloopt (of moeilijk loopt om wat voor reden dan ook) heb je geen toeren genoeg voor een hoeveelheid kero. Vooral tijdens het accellereren is deze marge klein en weet de ecu hoeveel kero er normaal nodig is om iets toeren we winnen. Zodra je hem iets tegen werkt (of de start motor niet genoeg meehelpt) heb je teveel kero voor het toerental en kan hij moeizaam accelleren (ik heb helaas niet gekeken of hij langzamer op toeren kwam dan anders.... gevoel zegt van wel) en de overtollige kero brandt dan tever naar achteren en dat zijn die vlammen. Een paar blauwe vlammen betekent op de grens zitten van de hoeveelheid kero.

Ik ken de service van uwe maar voor mij zit de uitdaging ook in het begrijpen van de turbine en wil ik zoveel mogelijk zelf ervaren / proberen. Gelukkig is er dit forum met veeeeel kennis :)

Mijn gevoel zegt nu net te weinig speling voor het turbine wiel met wellicht net iets teveel pomp spanning. Dit resulteert in een spectaculaire start (zal het volgende keer eens in het donker filmen :)) en verklaart alles. Het komt ook zo precies....

Bedankt voor de hulp zover, ik kan weer wat verder :)

Hallo Hanzl.

Ja ,het zou aanlopen kunnen zijn.
De motor loopt dan iets zwaarder ,maar de pomp blijft brandstof geven , dat kan inderdaad vlammen geven ,en warm lopen.

Tadango: weet je wat je eens moet proberen?
Als je gevlogen hebt en de motor hebt je uitgedaan ,en de koel procedure is voorbij , direct weer starten ,en kijken wat ie doet.

Ik hoor het wel .

Groetjes,

Martin.

Ik heb het een keer geprobeerd en toen vlamde hij ook net zo. Geen vonken, dat was gisteren voor het eerst. Het kan ook rotzooi zijn wat door het turbine wiel tegen de NVG wordt aangeslingerd en daar vast brandt. Het vlamt meestal aan die kant net iets meer. Ik zal die kant eens goed nakijken. Als hij aanloopt moet je dat zien.

Nadat hij niet kon koelen zat hij ook heeel lichtjes klem. Zodra hij los was was er niets meer te voelen. Wellicht was dit hetzelfde punt en kwam dat ook door de grote temp verschillen. Speling kan daar net iets minder zijn nodig. Stukje 800 waterproof doet wonderen :)

Nog een opmerking van verfbrander:
Dit kan een aantal oorzaken hebben..
1. De gasdruk is vanwege de temp nog te laag (gastank vullen/opwarmen, buiten kist houden).

2. Voorspanning van lager is overgenomen door krimpende tunnel, (waarbij het lager niet schuift, maar klem zit (dus het lager wordt niet op voordruk gehouden door de (schotel)veer).

Indien je motor verder afkoelt, schiet het lager weer los en heb je de normale voorspanning weer.

Geef na een vlucht even een zetje tegen de compressor en kijk hoe zwaar deze loopt.
Mogelijk dat na 10 a 20 minuten, de compressor een stuk makkelijker loopt. Dan duidt dit op een moeilijk schuivend lager in de tunnel.
Het kan zijn dat door de eerdere lager probleempjes het lager in de tunnel is gaan meedraaien en hierdoor wat is gaan vreten/klemmen.

Zonder starter kan je dit voelen aan de spinner/as. Normaal gesproken moet je deze iets naar achteren kunnen drukken en moet deze door de voordruk terug gedrukt worden.

Mmh... zit ook iets in... maar dat is minder leuk nieuws. Gasdruk was in orde, net gevuld. Latere start met minder gas was ook prima. Normaal met weinig gas druk start hij ook zonder vlammen.

Ik kan inderdaad de as niet iets indrukken. Ik verwachte ook de veren te kunnen voelen. Ik dacht ook dat hij net iets moeilijk liep dan anders maar thuis kon ik dat niet meer voelen. Dit kan ook de rundown nadelig hebben beinvloed.

De vonken doen toch eerder denken aan een aanlopend turbine wiel. Indien ik de as nu wel iets kan bewegen kan het inderdaad de lager in de tunnel zijn die niet lekker glijdt..... ik zal toch kruipolie moeten regelen om de kap eraf te krijgen denk ik. Ben ook wel benieuwd naar de binnenkant :)

aanlopen

Ik denk net als Martin dat het turbine wiel iets aan loopt.
Het is gemakkelijk te zien
meestal is dit tijdens het starten om dat de temperatuur verdeling dan nog niet optimaal is
Waar hij aan loopt zal iets uit de NGV weg moeten worden geslepen.
Zelf doe ik wel eens de as er uit halen vol proppen zo veel mogelijk met papier of een poets doek de tunnel daar mag beslis geen slijpsel inkomen. de aan loop plek voor zichtig weg halen een tiende . en dan moet het goed gaan.
de lagers op letten op de juiste manier monteren.
gr Gerrit Jan

Een vraagje uit nieuwsgierigheid (ik weet niet of dit probleem ermee te maken heeft).
Wat voor cooldown hanteren jullie na een vlucht? Ik vlieg zelf B737, en daarbij wordt aangeraden om na de vlucht de motoren 3 minuten lage powersettings te laten lopen voordat hij afgezet wordt. Dus als je landingsbaan vlakbij de gate ligt taxien we heel rustig naar binnen. Dit zorgt voor een veel gelijkmatiger afkoeling dan wanneer je een flinke hete motor meteen afzet. Ik meen dat je zo voorkomt dat de buitencasing veel sneller krimpt dan de turbine zelf en een stuk aanlopen wordt zo voorkomen.

Dat klinkt voor een grote motor die een paar uur heeft staan draaien wel logische :) Die kleine turbines warmen veel sneller op en koelen ook sneller af. Na het landen en terug taxien is de motor al lang tot rust gekomen. Ik draai altijd de kap er eerst nog af en dan loopt hij een tijdje idle. Na het stoppen van de motor en het uitdraaien begint de cooldown fase. De casing wordt ook niet eens zo heel warm. Net lekker om je handen aan te warmen bij koud weer :)

Hallo Raymond.

Ja , bij jullie is dat heel anders ,

Bij ons liggen de lagers in de koellucht, bij jullie zitten ze afegsloten en word er continu olie doorgepompt, en dat is bij ons niet zo.
Als wij de motor uitzetten kan de warmte niet meer weg ,en de koellucht van de compressor houd op.

Het beste , en dat heb ik nog niet tegen Tadango ,en de anderen gezegd, is met heel warm weer, de motor vlak voor het uitdoen ,volgas laten lopen ,en dan direct uit, dan kan de motor langer uitlopen ,en heeft de startmotor ook wat minder te koelen .

Groetjes,

Martin.

Dat is inderdaad een goede tip :) Compressor draait wel even door :) Je ziet het vaker op filmpjes.... ik dacht dat de ecu dat deed......

Volgens mij, indien een turbinewiel de eigenschap gaat krijgen om aan te lopen... is dit juist bij een koude motor... en dat is dan ook duidelijk te horen en te zien...
Indien je de motor bij dit verschijnsel uitschakeld en daarna direct weer opstart, is het vaak over. Immers de intussen opgebouwde warmte heeft de tunnel wat groter gemaakt. (tunnel wordt wat later warm dan het wiel).
Meestal duidt dit, dat de tunnel vervormd (of gekrompen ) is of het turbine wiel uitgerekt.
Ook bij het afkoelen staat dan vaak het turbine wiel even vast tgen de tunnel ( buitenkant dus tunnel, koelt sneller af dan wieleke.)

Echter dat is (zoals ik het begrepen heb) juist niet het geval. Hier gaat de start juist beter als de motor geheel is afgekoeld.... ( Dus relatief gezien de tunnel op zijn nauwst is).

snappie??

Dat is inderdaad een goede tip :) Compressor draait wel even door :) Je ziet het vaker op filmpjes.... ik dacht dat de ecu dat deed......

als hij zou aanlopen door temp verschil tussen de kanten zou deze vast lopen.

mijn idee:

starter te langzaam , moet sneller naar zijn cut of point.
je pomp hapert in het begin en komt dan in een keer los.ik zou beginnen door de starter spanning te verhogen in alle stappen.
zodra hij ignition en fuel ramp heeft dan zo snel mogelijk naar zijn cut of speed.
in die tijd kijk je naar je ramp temp.
is deze te laag zal hij terugvallen op het moment dat hij loskomt.

Nauw... toen hij niet goed kon koelen zat hij heeel even net vast. De buitenkant was toen dus sneller gekrompen dan het turbine wiel omdat er niet goed gekoeld kon worden. Dit komt dus wel overeen met een aanlopend turbine wiel. De vonken ook.

Het kan ook een combinatie van factoren zijn uiteraard. Aanlopen van het wiel kan ik zo controleren en verhelpen, het gaat maar om een heeel klein stuk en hiervoor hoeft alleen het turbine wiel eraf en verder hoeft de boel niet uitelkaar (indien de ruimte goed wordt afgesloten). De kap zit nog steeds muurvast en laat ik het lieft zitten als het kan.

Eeh sandor, ik kan alleen maar een start spanning instellen voor de pomp, verder niets. Het is een orbit ecu gemaakt voor een KJ66 (achtige) turbine

Hij loopt koud niet aan en ook niet als hij normaal draait, dat zie je direct terug in je temperaturen. Laatste vlucht was gemiddeld maar 504 graden.... de starter start met een koude turbine probleemloos dus heeft genoeg vermogen. Indien ik de gas bus verwarm en goed vol heb start hij als een idioot door. Ook met weinig gas druk start hij normaal goed en accellereert hij vlot naar idle. Het is alleen als hij net gedraaid heeft dat het niet lekker gaat. Dat zou met de ecu dus niet veel te maken. De turbine is nog deels warm en daar zit het verschil.

Eeh sandor, ik kan alleen maar een start spanning instellen voor de pomp, verder niets. Het is een orbit ecu gemaakt voor een KJ66 (achtige) turbine

Hij loopt koud niet aan en ook niet als hij normaal draait, dat zie je direct terug in je temperaturen. Laatste vlucht was gemiddeld maar 504 graden.... de starter start met een koude turbine probleemloos dus heeft genoeg vermogen. Indien ik de gas bus verwarm en goed vol heb start hij als een idioot door. Ook met weinig gas druk start hij normaal goed en accellereert hij vlot naar idle. Het is alleen als hij net gedraaid heeft dat het niet lekker gaat. Dat zou met de ecu dus niet veel te maken. De turbine is nog deels warm en daar zit het verschil.

dan is aanlopen ook onzin
.
hij zal eerder koud gaan aanlopen dan dat hij "warm is"

de extremen tussen inconel en RVS zijn nogal verschillend.
en bij een systeem waarbij de ruimte nogal eng is voor max vermogen zal hij koud mits te agressief gestart eerder aanlopen dan bij als hij "warm"is.
mijn beetje ervaring leert mij of te lage starter of te hoge pomp spanning.

Back