Hey Berto. Ja en nee....
Ik kwam gisteren iets voor 1 aan bij martin en na wat kletsen en een kopje thee zijn we de werkplaats ingegaan. Martin bekeek de motor eens en op het eerste gezicht leek deze erg goed. We waren hoofdzakelijk benieuwd naar de lagers en de voorspanning dus het eerste doel was om de motor verder uit elkaar te halen. Ik was vrij voorzichtig geweest maar martin wist dat die lagers erg sterk zijn en dat je dus iets meer geweld kan gebruiken om de boel uit elkaar te halen. Met een hamer werd voorzichtig de as los geslagen uit de lagers en het achter lager kwam netjes mee. Gelukkig was deze lager nog goed. Wel wat aangekoekte olie resten maar wat spoelen zorgde toch voor een mooie lager die nog heel lang mee kan. Kogels zelf waren ook mooi schoon en de resten zaten alleen om de ringen. Toen dit los was wouden we de kamer van de as tunnel halen. Hiervoor hebben we de diffusor eraf gehaald. Dat ging martin een stuk makkelijker af dan mij. Kwestie van op de goede plek kracht zetten en wrikken, niet recht eraf trekken. De kamer wou niet over de voorste flens heen

scheelde echt haast niets. Dus dan moet toch maar de nvg los. Deze zat mooi vast en omdat de boutjes vast zaten met draad geborgd wouden we deze laten zitten, is een pokke werk om weer zo te plaatsen. Maar goed, het was niet anders. Toen de nvg en de kamer eraf waren hadden we een tunnel met een vast voorste lager over. Met een staaf is voorzichtig het voorste lager eruit geslagen. In 13 delen maar dat zat zo weer in elkaar na een spoelbeurt

De passing in o ringen was goed maar de constructie was wat gek. Er zaten 3 veren met een bus er tussen. 2 erachter en 1 ervoor. Deze bus ging erg moeizaam door de ringen door een scherpe rand. Het lager ook. Deze even wat schuren en polijsten en ze gingen soepel door de ringen heen

De overige onderdelen zijn nog even snel bekeken maar alles leek goed, niets geks te zien. Toen we de as in de tunnel hadden gezet en de boel hadden opgespannen leek er toch net iets onbalans in de zitten. Niet veel maar nu we toch bezig waren beter even oplossen. Hiervoor moest de hele balanceer installatie van zolder. De scoop had wat last van vocht en het duurde even voordat de boel werkte. Onbalans was uiteindelijk gevonden en gemarkeerd. Toch was het met de hand beter de voelen en uiteindelijk zo opgelost en gecheckt. As op toeren brengen en de tunnel tegen de werkbank houden en je hoort prefect of er nog iets in zit. Even de dremel erbij en hij was stil

Eindelijk kon de boel weer in elkaar en dat ging mooi soepel. Toen we de meeste onderdelen weer gemonteerd hadden had martin nog een idee om de vlam misschien iets verder naar voren te krijgen. Deze brandde erg ver naar achteren in de kamer. Het idee was om swirls te maken in de voorste ring van gaten in de kamer. Het kon allerlei effecten hebben dus waarom niet proberen

Ik kan het altijd nog aanpassen als dat nodig zou zijn. Toen de motor helemaal in elkaar gezet en gemonteerd op de workmate. Alle onderdelen aangesloten en klaar om te testen

Buiten de workmate verzwaard en alles klaar gemaakt om te starten.
Eerste start ging goed, net als altijd. Motor liep snel er trillings vrij. Ik zag wat rook en toen herinnerde ik met we de plug er alleen nog maar hadden ingezet om de kamer te centreren, deze zat dus nog los…… motor uit en even vastzetten

Hij liep er niet veel minder om, alleen iets rumoerig leek het. 2e start ging ook goed en de motor liep volgens martin heel erg mooi. Even achter in de motor gekeken en alles leek helemaal goed, nergens een hotspot of vlam. Na wat met het gas te spelen en alles te hebben bekeken op alle toeren draaide hij inderdaad super netjes. Hij was wel 25 graden warmer op idle en 40 op volgas. Volgens martin geen enkel probleem omdat hij erg mooi brandde. Wellicht levert dit nog net iets meer vermogen op, altijd goed

De motor werd uitgezet en de rundown zat op 13.7. Lijkt helemaal super

Schone lagers helpen goed. Ook nadat hij gekoeld had liep hij nog super licht dus de lagers gaan niet vast zitten oid. Volgens martin was de motor erg fel. Ik kan me alleen een enorme trage motor herinneren en had al het idee dat hij wat sneller reageerde op kero. Vooral als de ecu wat bij geeft om het toerental te stabiliseren leek hij wat sneller te reageren. Ik kon het niet met zekerheid zeggen maar hij liep zeker niet verkeerd dus de volgende keer eens goed op letten. Omdat snel opnieuw starten het probleem was direct nog eens geprobeerd. En ja, de boel stond in de fik zodra en kero bij kwam…… maar wat nu goed te horen was was het slippen van de start motor. Dus we dachten direct dat de motor moeilijker ging lopen zodra en kero bij kwam en dat daardoor de start motor ging slippen. Dus start motor eraf (nadat alles geblust was) en het rubber bekeken. Deze leek mee te vallen dus het probleem moet op de spinner dop zitten. Deze hebben we wat opgeruwd en weer geprobeerd. Het werd alleen maar erger. Gelukkig hadden we een compressor er naast voor het koelen. Waarom start hij zo slecht? Zodra hij draait en je werkt de motor iets tegen slipt hij niet, waarom wel bij het starten? En toen wist ik het. Hij slipt niet omdat de motor moeilijker gaat lopen maar omdat hij makkelijker gaat lopen. Dat verklaard alles! De koppeling op de start motor werkt als een koppel naar axiale kracht converter. Hoe krijg je koppel? Doordat de start motor sneller wil dan de turbine. Blijkbaar is een Speed 300 6V op 7.5V een stuk feller dan een 300 7.2V op 10V. Gek want je verwacht dat ze gelijk zijn. Doordat de motor warm is draait deze net iets beter en verliest de startmotor zijn koppel tov de turbine. Dit was te merken door de start motor op 2s lipo aan te sluiten en vol te laten draaien. Hij accelereert super maar zodra de turbine op toeren komt begint hij te slippen en valt de turbine terug in toeren, en dus een hotstart. Dit verklaard ook waarom het gebeurd op het moment van kero inspuiten. De motor gaat dan zelf meewerken en de start motor verliest zijn koppel. De turbine accelereert dan niet genoeg want de ecu gaat uit van kero en de start motor. Deze blijft wel kero geven door de starten maar de turbine draait nog op een te laag toerental en kan de hoeveelheid kero niet verwerken.
Dus probleem bekend en de oplossing ook. Speed 300 6V erin, liefst ook een nieuw rubber en dan op 2s lipo gaan draaien. Waarom heb ik dat direct niet gedaan? Ik kwam dan niet goed uit met een lichte lipo. 3s A123 was mijn voorkeur en met een 7.2V motor zou dat in theorie moeten werken, helaas niet dus. Ik heb nu 2 opties: Lipo naar voren of een zwaardere erin. Ik denk dat ik eerst ga proberen de boel naar voren te krijgen. De hele kist gaat toch nog weer uitelkaar dus ik ga het nu direct goed doen

Scheelt weer wat gewicht ook

Donderdag heb ik een nieuwe motor als het goed is en zaterdag gaan we de koppeling goed nakijken en weer monteren. Zaterdag middag moet de motor weer draaien op de club
Later heb ik nog de kleine motor van martin mogen aanschouwen en dat ging echt leuk. Klein en fel
Martin, nog heeeeeeeel erg bedankt voor de hulp en de gastvrijheid. Ik heb een heel erg leerzame dag gehad
