Enorme hot start indien opnieuw gestart na 10-15 min, langere pauze start normaal???

Motor zit mooi verpakt in een koffertje. Alle overige benodigde onderdelen zijn uit de kist gehaald en zitten mooi in een doosje. Ik wil toch de inbouw eens herzien dus leeghalen is niet zo erg.

Ik neem aan dat jij een test tafel oid hebt waar de beugels op kunnen worden geschroeft? Ik kan ook mijn workmate even achterin gooien ;) Kero gaat mee maar ik heb geen test tank. Slang heb ik wel genoeg denk ik dus direct uit de grote tank halen gaat ook wel.

Ik ga het onboard gas systeem ook weghalen denk ik. Met koud weer is de druk toch vaak te weinig en het is zo lastig als je iets wil los halen en je moet eerst al het gas buiten laten weglopen.... Gewoon grote bus eraan met snel koppeling en klaar :)

Gewoon grote bus eraan met snel koppeling en klaar
Yep, werkt perfect :yes:
gasbus1.jpg

gasbus2.jpg

Heb alleen even een eigen tussenstukje gedraaid.

Laatst bewerkt:
Ik had het eerst laten ziten omdat al die kero starters zoiets hebben van kijk mij, lekker simpel :) Alleen schakelaar om en klaar ;) Dat heb je met onboard gas start ook ;) Qua gewicht scheelt het haast niets. Wellicht werkt het met warm weer beter...... het gaat me nu vooral om de ruimte in de kist. Dat moet netter.

Hallo Herman.

Neem je workmate maar mee ,schroeven we hem daar wel op.

Zender en ontvanger niet vergeten he , en alles opladen zodat alles vol is.

Mvg,

Martin.

En zou Herman ondertussen al weer thuis zijn met een TOP draaiend motortje???

Ik verwacht van wel, we zullen de bevindingen binnenkort wel lezen.

Hey Berto. Ja en nee.... :)

Ik kwam gisteren iets voor 1 aan bij martin en na wat kletsen en een kopje thee zijn we de werkplaats ingegaan. Martin bekeek de motor eens en op het eerste gezicht leek deze erg goed. We waren hoofdzakelijk benieuwd naar de lagers en de voorspanning dus het eerste doel was om de motor verder uit elkaar te halen. Ik was vrij voorzichtig geweest maar martin wist dat die lagers erg sterk zijn en dat je dus iets meer geweld kan gebruiken om de boel uit elkaar te halen. Met een hamer werd voorzichtig de as los geslagen uit de lagers en het achter lager kwam netjes mee. Gelukkig was deze lager nog goed. Wel wat aangekoekte olie resten maar wat spoelen zorgde toch voor een mooie lager die nog heel lang mee kan. Kogels zelf waren ook mooi schoon en de resten zaten alleen om de ringen. Toen dit los was wouden we de kamer van de as tunnel halen. Hiervoor hebben we de diffusor eraf gehaald. Dat ging martin een stuk makkelijker af dan mij. Kwestie van op de goede plek kracht zetten en wrikken, niet recht eraf trekken. De kamer wou niet over de voorste flens heen :( scheelde echt haast niets. Dus dan moet toch maar de nvg los. Deze zat mooi vast en omdat de boutjes vast zaten met draad geborgd wouden we deze laten zitten, is een pokke werk om weer zo te plaatsen. Maar goed, het was niet anders. Toen de nvg en de kamer eraf waren hadden we een tunnel met een vast voorste lager over. Met een staaf is voorzichtig het voorste lager eruit geslagen. In 13 delen maar dat zat zo weer in elkaar na een spoelbeurt :) De passing in o ringen was goed maar de constructie was wat gek. Er zaten 3 veren met een bus er tussen. 2 erachter en 1 ervoor. Deze bus ging erg moeizaam door de ringen door een scherpe rand. Het lager ook. Deze even wat schuren en polijsten en ze gingen soepel door de ringen heen :) De overige onderdelen zijn nog even snel bekeken maar alles leek goed, niets geks te zien. Toen we de as in de tunnel hadden gezet en de boel hadden opgespannen leek er toch net iets onbalans in de zitten. Niet veel maar nu we toch bezig waren beter even oplossen. Hiervoor moest de hele balanceer installatie van zolder. De scoop had wat last van vocht en het duurde even voordat de boel werkte. Onbalans was uiteindelijk gevonden en gemarkeerd. Toch was het met de hand beter de voelen en uiteindelijk zo opgelost en gecheckt. As op toeren brengen en de tunnel tegen de werkbank houden en je hoort prefect of er nog iets in zit. Even de dremel erbij en hij was stil :) Eindelijk kon de boel weer in elkaar en dat ging mooi soepel. Toen we de meeste onderdelen weer gemonteerd hadden had martin nog een idee om de vlam misschien iets verder naar voren te krijgen. Deze brandde erg ver naar achteren in de kamer. Het idee was om swirls te maken in de voorste ring van gaten in de kamer. Het kon allerlei effecten hebben dus waarom niet proberen :) Ik kan het altijd nog aanpassen als dat nodig zou zijn. Toen de motor helemaal in elkaar gezet en gemonteerd op de workmate. Alle onderdelen aangesloten en klaar om te testen :) Buiten de workmate verzwaard en alles klaar gemaakt om te starten.

Eerste start ging goed, net als altijd. Motor liep snel er trillings vrij. Ik zag wat rook en toen herinnerde ik met we de plug er alleen nog maar hadden ingezet om de kamer te centreren, deze zat dus nog los…… motor uit en even vastzetten :) Hij liep er niet veel minder om, alleen iets rumoerig leek het. 2e start ging ook goed en de motor liep volgens martin heel erg mooi. Even achter in de motor gekeken en alles leek helemaal goed, nergens een hotspot of vlam. Na wat met het gas te spelen en alles te hebben bekeken op alle toeren draaide hij inderdaad super netjes. Hij was wel 25 graden warmer op idle en 40 op volgas. Volgens martin geen enkel probleem omdat hij erg mooi brandde. Wellicht levert dit nog net iets meer vermogen op, altijd goed :) De motor werd uitgezet en de rundown zat op 13.7. Lijkt helemaal super :) Schone lagers helpen goed. Ook nadat hij gekoeld had liep hij nog super licht dus de lagers gaan niet vast zitten oid. Volgens martin was de motor erg fel. Ik kan me alleen een enorme trage motor herinneren en had al het idee dat hij wat sneller reageerde op kero. Vooral als de ecu wat bij geeft om het toerental te stabiliseren leek hij wat sneller te reageren. Ik kon het niet met zekerheid zeggen maar hij liep zeker niet verkeerd dus de volgende keer eens goed op letten. Omdat snel opnieuw starten het probleem was direct nog eens geprobeerd. En ja, de boel stond in de fik zodra en kero bij kwam…… maar wat nu goed te horen was was het slippen van de start motor. Dus we dachten direct dat de motor moeilijker ging lopen zodra en kero bij kwam en dat daardoor de start motor ging slippen. Dus start motor eraf (nadat alles geblust was) en het rubber bekeken. Deze leek mee te vallen dus het probleem moet op de spinner dop zitten. Deze hebben we wat opgeruwd en weer geprobeerd. Het werd alleen maar erger. Gelukkig hadden we een compressor er naast voor het koelen. Waarom start hij zo slecht? Zodra hij draait en je werkt de motor iets tegen slipt hij niet, waarom wel bij het starten? En toen wist ik het. Hij slipt niet omdat de motor moeilijker gaat lopen maar omdat hij makkelijker gaat lopen. Dat verklaard alles! De koppeling op de start motor werkt als een koppel naar axiale kracht converter. Hoe krijg je koppel? Doordat de start motor sneller wil dan de turbine. Blijkbaar is een Speed 300 6V op 7.5V een stuk feller dan een 300 7.2V op 10V. Gek want je verwacht dat ze gelijk zijn. Doordat de motor warm is draait deze net iets beter en verliest de startmotor zijn koppel tov de turbine. Dit was te merken door de start motor op 2s lipo aan te sluiten en vol te laten draaien. Hij accelereert super maar zodra de turbine op toeren komt begint hij te slippen en valt de turbine terug in toeren, en dus een hotstart. Dit verklaard ook waarom het gebeurd op het moment van kero inspuiten. De motor gaat dan zelf meewerken en de start motor verliest zijn koppel. De turbine accelereert dan niet genoeg want de ecu gaat uit van kero en de start motor. Deze blijft wel kero geven door de starten maar de turbine draait nog op een te laag toerental en kan de hoeveelheid kero niet verwerken.

Dus probleem bekend en de oplossing ook. Speed 300 6V erin, liefst ook een nieuw rubber en dan op 2s lipo gaan draaien. Waarom heb ik dat direct niet gedaan? Ik kwam dan niet goed uit met een lichte lipo. 3s A123 was mijn voorkeur en met een 7.2V motor zou dat in theorie moeten werken, helaas niet dus. Ik heb nu 2 opties: Lipo naar voren of een zwaardere erin. Ik denk dat ik eerst ga proberen de boel naar voren te krijgen. De hele kist gaat toch nog weer uitelkaar dus ik ga het nu direct goed doen :) Scheelt weer wat gewicht ook :) Donderdag heb ik een nieuwe motor als het goed is en zaterdag gaan we de koppeling goed nakijken en weer monteren. Zaterdag middag moet de motor weer draaien op de club :)

Later heb ik nog de kleine motor van martin mogen aanschouwen en dat ging echt leuk. Klein en fel :)

Martin, nog heeeeeeeel erg bedankt voor de hulp en de gastvrijheid. Ik heb een heel erg leerzame dag gehad :)

Laatst bewerkt:
mooi verhaal man,:thumbsup:
te gek dat je nu achter het euvel bent gekomen, hopelijk kan je turbine weer een poos probleemloos draaien.
Gertjan

Ik kreeg zonet een idee opnieuw. Meer power op 3s A123, go brushless :) Enige punt is dat die ecu geen brushless kan aansturen maar dat is eenvoudig op te lossen. Neem een brushless regelaar en sluit die direct aan op de ecu accu. Maak een converter die de start motor stuur spanning omzet naar een pwm om de regelaar aan de sturen. Dit is niet zo lastig te maken. Indien ik een geschikte brushless heb liggen (ik moet nog een snelle binnenloper hebben dacht ik) ga ik even kijken of die koppeling erop kan en hoeveel toeren hij wil draaien. Wellicht is dat de uber oplossing :) Kan ik alle jet vliegers met die grote kisten lekker jalours maken met een brushless starter ;)

Ik heb net even getest bij hoeveel toeren hij begint te slippen. Op 2s lipo bij 6.5K. Bij 3s A123 bij 8.5K. Beiden niet goed. Dit met een speed 300 7.2V. Maar ik heb een nieuwe rubber gevonden :) Net iets grotere diameter maar 1,5mm er tussen uit en hij past perfect. Nog beter dan de oude eigenlijk :) Brushless past ook prima. Net 0,2mm dunner dan de 300. Motor is wel een stuk langer maar dat maakt niet veel uit. Koppeling zit nu te drogen op de as :) Zometeen eens kijken hoe goed dat op spint.

We have a winner!!!!!!!!! Ik weet niet hoever die brushless hem trekt, ben maar gestopt op 20K :) Gaat als een raket! Wel op 3s lipo dus op 3s A123 net iets tammer maar dat gaat super. Nieuwe rubber pakt ook erg goed. Ik moet maar een gain erop bouwen denk ik dat ik hem iets terug kan schroeven :) Start motor wordt iets warm maar niet eens zo heel veel. Uber koeling ook :)

Net even gekeken wat hij volgas kan, 22K :) Zat al volgas bijna ;) Helaas ging na wat vlot gasgeven (ik wou weten of dit echt goed werkte) de koppeling los op de as zitten. Daar weet mijn vader en zijn draaibank wel raad mee ;) Ik ga nu de uitgang van de ecu meten en een koppeling maken met de regelaar. Start motor wordt niet eens heel warm op 22K, hij is ook snel weer koud.

Zou het nog kwaad kunnen als de starter te fel is of regelt de ecu dat wel bij?

Laatst bewerkt:
Hallo Herman.

Dat zijn goede berichten .

Hoe sneller de startmotor de turbine optoert , des te korter hoeft de startmotor te lopen ,en start de turbine veel kouder op.

Je red het wel als ik zo lees.

Succes,

Martin.

Dankje, komt helemaal goed. De ecu levert een PWM van 3Khz voor de startmotor. Die moet ik gewoon uit kunnen lezen zodat ik deze kan omzetten in een signaal van 1ms tot 2ms voor de regelaar. Electronica ligt al op tafel, software wordt nu geschreven. Wellicht woensdag een werkend prototype.

Okee, ik had net alles klaar :) Nog wel de tijdelijke koppeling hub maar dat is voor het testen niet erg. Ik hoopte dat alles goed zou werken...... printje met stuur electronica is klaar en aangesloten. Start motor werkt los super. Dus alles eens aangesloten en de ecu laten starten (zonder gas en kero edg).... starter fout :( ???? Turbine spinde toch echt geweldig. Nogmaals........ weer starter fout...... mmmh te snel? Dus eens goed kijken wanneer hij stop: 10K. Blijkbaar is dat teveel voor de turbine om het gas te starten :( Poging op 2s lipo ging beter, hij haalde dan 8.5K en gaf een gas fout :) Helaas was de lipo leeg......... dus met een volle kan het nog teveel zijn. En dat met een 2900kV motor terwijl een speed 300 6V wel 5000 moet zijn. Gek :) Lipo laad nu, zometeen weer testen........

Arch, hij wil op 2s niet eens het gas ontsteken... Als hij hem laat rusten ontsteekt het wel maar zodra hij optoert hoor ik dat hij weer wordt uitgeblazen :(

Ai Herman,

toch blijkbaar niet zo simpel als gedacht.
Moet nog redelijk wat aangepast worden maar je komt er wel :yes:

Succes met verfijnen.

Herman,
Het lijkt erop dat je gasdruk te laag is... Als je vlam uitgeblazen wordt, is dit meestal het geval...
Waarschijnlijk is hetgeen wat je gemaakt hebt, gewoon te goed.... :-)
Zo'n borstelloze oplossing zou ook perfect zijn voor de pomp. Veel pompjes krijgen problemen vanwege de koolborsteltjes/vervuilde collector...

Ik vermoed ook gas druk probleem. Zodra ik met de bus ga schudden (flink) en verwarmen start hij wel. Hij accellereert dan ook lichtjes :) Hij heeft even gedraaid op 260graden met de start motor erbij. Ging erg goed. Ik ga morgen eens een nieuwe bus halen. Ik dacht dat er nog genoeg in zit, hij klots nog aardig. Blijkbaar is er meer nodig....

Ik heb de converter aangepast zodat hij ongeveer 66% van het vermogen van de brushless gebruikt. Nu komt hij op 3s A123 mooi tot 8K tijdens de eerste run. Coolen gaat ook weer tot 10K wat ik me ook herinner van de Speed 300 6V. De Speed 7.2V ging max tot 6.5K Wat de startmotor nu maximaal kan weet ik niet. Ik weet ook niet wat hij zou moeten kunnen. 12K haalt hij probleemloos. Hij moet natuurlijk niet tekort komen tijdens het starten. Het kan zijn dat de curve van de brushless regelaar niet lineair is en hij dus te kort komt bovenin. We komen er zaterdag achter :)

Voor de pomp is het ook een optie maar dat komt veeeeeeeeeeeel nauwkeuriger en moet ook echt betrouwbaar werken. Als de starter wat hapert is dat niet zo'n ramp. De pomp moet heel vloeiend en nauwkeurig lopen. Wellicht later :) maar dan kan ik beter een ecu gaan bouwen en alles direct brushless aansturen via losse regelaren.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg nog even een idee en heb dat er ook in gezet. Als de ecu nu 100% geeft gaat de brushless ook naar 100% :) 95% van de ecu doet +/- 65% van de brushless, van daar gaat het gelijk op in verhoudig. Zo heb ik toch een begrensde motor voor de lagere toerentallen maar als het er op aan komt toch alle brushless power :) Handig die chips ;)

Als je er allemaal verstand van hebt wel ja .

Voor mij nog steeds abacadabra ,die electronica.

Succes , en brandblusser of kompressor bij de hand houden als je hem start, je kan nooit weten.

Mvg,

Martin.

Back