Enorme hot start indien opnieuw gestart na 10-15 min, langere pauze start normaal???

Pomp spanning ga ik ook verlagen. Ik kan alleen de start spanning aanpassen en dat geldt dan voor het gehele start traject (volgens mij).

Toch klopt het verschijnsel dat hij vast gaat zitten als de buitenkant afkoeld door de wind en het turbine wiel niet. Je zou inderdaad verwachten dat als je koud start het wiel nog eerder warm wordt dan het huis en ook dan moet hij aanlopen, eerder dan met een half warme turbine. Toch zag ik iets van vonken (waarvan ik eerst dacht / hoopte dat het iets anders was) aan 1 kant aan de buiten rand. Vanavond even kijken moet dat vraagstuk oplossen.

Wel leerzaam zo :)

Er lijkt niets te zijn aangelopen..... opzich goed maar ook meteen een probleem. Wat is het dan wel..... als ik flink druk op de as (beide kanten) loopt hij daarna wat zwaar maar vanzelf weer soepel na 2 rondjes. Ik moet dan wel erg hard drukken, zo hard ik kan. Als ik voor druk hoor ik hem ook net iets ratelen.... Ook dat is snel weer weg. De voorspanning lijkt hem dus wel netjes te centreren maar wellicht loop dat toch net te moeilijk.

Ik zal proberen om hem uitelkaar te halen zodat ik de lages en tunnel kan inspecteren. Indien dat deze week niet lukt gaat hij richting duitsland....

Isse gewoon een krap as tunneltje met klemmend lagertje. In koude toestand OK, indien warm, dan net te krap .. As en lagertjes zijn bij afkoelen nog wat warmer dan de aluminium tunnel die de koeling krijgt van de aluminium diffuser..

Eenvoudig op te lossen, gewoon even tunneltje zuiveren en nieuwe lagertjes. Gelijk even balanceren. (je voelt nog wel eens een trilling, dacht ik ergens gelezen te hebben.)

groet,
Jacques

Isse gewoon een krap as tunneltje met klemmend lagertje. In koude toestand OK, indien warm, dan net te krap .. As en lagertjes zijn bij afkoelen nog wat warmer dan de aluminium tunnel die de koeling krijgt van de aluminium diffuser..

Eenvoudig op te lossen, gewoon even tunneltje zuiveren en nieuwe lagertjes. Gelijk even balanceren. (je voelt nog wel eens een trilling, dacht ik ergens gelezen te hebben.)

groet,
Jacques

Ja Jaques aan zo iets zat ik ook te denken, ook wij kennen die problemen te warme starts astunnel net iets krom,lagertjes net iets scheef tegenover elkaar en klemmen dan bij het afkoelen, de lagers kunnen net iets uit de groef geraken en geeft daneen remmende werking.
Ik denk gewoon ff nieuwe lagers proberen en dan weet je meer.

groetjes Rene.

Oke , weten we dan ook weer .

Dan zal het wel de krappe lagerpassing zijn .

Makkelijk op te lossen ,toch?

Groetjes,

Martin.

Ik hoop het wel :) De ruimte tussen de kap en de NVG zit nu vol kruipolie hoop ik en laat 1 dezer dagen los. Ik heb de inlaat kelk ook eraf gehaald en daar was ook geen teken van aanlopen te zien. Alleen wat rotzooi (gras edg) wat tegen de kelk aan was geslingerd. Ik ga de as tov het turbine wiel markeren zodat dit los kan. Op de compressor staat een markering en dit hou ik als referentie aan. Deze teken ik beide af op de behuizing zodat ze precies hetzelfde terug te plaatsen zijn.

Zodra de boel uitelkaar is weet ik of de lagers moeilijk in de tunnen schuiven. Ik neem aan dat als er bramen zitten deze weg moeten en verder even polijsten? Nieuwe lagers doe ik niet direct maar indien ik er iets aan zie / voel / hoor bestel ik een nieuw setje.

Hoe zwaar moeten de lagers door de tunnel schuiven? Licht? Met de hand makkelijk of moet je flink moeten duwen? Ze moeten immers niet gaan meedraaien..... ik test het zoiezo met een drupje turbine olie :)

Het kan zijn, dat er een O ring aanwezig is op de plaats waar het lager zich bevindt.
Mogelijk is ook, dat door een paar hot starts, deze O ringen vervormd zijn (plat) en hierdoor het lager zwaarder is gaan schuiven/klemmen.
Of er nu een O ring aanwezig is of niet, het lager (waar de voordruk op uitgeoefend wordt) moet hoe dan ook kunnen schuiven in relatie tot de voordruk.
Het lager die geen voordruk heeft moet met een nette schuifpassing in de tunnel geschoven worden... inderdaad tegen eventueel meedraaien.
Ik weet niet vwb de voordruk in jouw geval aan de orde is, maar ik construeer deze meestal rond de 2 kg. Dus moet het lager met een weerstand < 2kg kunnen schuiven.
Ook als er temperatuur wisselingen tussen lager en tunnel aan de orde is.
Mogelijk hoef je alleen een O ringetje te vervangen. ( maar vaak zie je veel meer, als je toch bezig bent...)

Jacques.

Ok. O ringen zijn genoeg te krijgen en dan zijn er ook geen bramen tenminste ;) Ik ben ook erg benieuwd hoe hij er van binnen uitziet.

Oeps,
Met het risico dat het nu dubbel geplaatst wordt.

Overigens, ik zou de adviezen van Sandor even dubbelchecken. Immers de oorzaak van de mogelijk eerdere hot starts zou aan de instellingen of pomp (kleven) kunnen liggen.

Je bent nu eigenlijk een gevolg aan het oplossen, maar het zou ook goed zijn om de mogelijke oorzaak van de eerdere hot starts te vinden. (waardoor het lager is gaan klemmen)

Anders heb je na een paar vluchten weer een probleem vanwege het niet lekker opstarten en kan door de tempshock nog meer zaken aan de orde komen. ( zoals inderdaad aanlopen ).

Jacques.

Hotstart is niet de oorzaak maar een gevolg ;) Oorzaak was een kapotte start motor waardoor er niet gekoeld kon worden na de vlucht. Hierdoor is de as tunnel en de lager te warm geworden. Dit geeft nu problemen als de motor snel opnieuw wordt gestart. Starten gaat normaal altijd goed, nooit een hot start. Alleen nu als je hem te snel weer start dus klemmende lagers. Ecu pomp spanning kan nog iets omlaag om de vlammen tijdens het starten iets te beperken maar dat is minimaal.

Compressor is eraf (nadat ik doorhad dat je de moer de andere kant op los moet draaien :)) en deze heeft ook nergens aangelopen. Nu de volgende vraag:
Hoe krijg ik nu die moer van het turbine wiel los? Deze staat al in de kruipolie, zag wel nodig zijn denk ik. Kwestie van compressor erop, die tegenhouden en dan de moer los draaien? Ik ben bang dat ik de compressor dan beschadig. Een andere manier kan ik me ook niet bedenken.....

Hoi Herman.

Is het nodig om je turbinewiel te demonteren? eerst effe checken of je achterlager nog fris is, niet fris, ja dan moet je wieltje eraf.
Niet tobben door je compressorwiel als grip te gebruiken, is zo beschadigd.
Voor wat je eraan hebt, heb zelf een draaibank en dan is het simpel, maar niet gaan tobben om de moer lost te krijgen door de as domweg in een bankschroef te klemmen, dus effe bij je in de buurt vragen wie er een klauwplaat heeft om je as te klemmen.

Enne wees voorzichtig, 10 X keer kijken en dan pas doen, je hebt zo wat beschadigd.
En last but not at least, alles merken en optekenen wat je doet.

Groet Ger.

Wees maar niet bang, er gaat geen bankschroef gebruikt worden ;)

Hoe kan ik het achter lager controleren zonder het turbine wiel eraf te halen? Ik moet toch echt de nvg eraf hebben om erbij te kunnen komen?

Wees maar niet bang, er gaat geen bankschroef gebruikt worden ;)

Hoe kan ik het achter lager controleren zonder het turbine wiel eraf te halen? Ik moet toch echt de nvg eraf hebben om erbij te kunnen komen?

Als het goed is kun je de as via de achterzijde eruit trekken, als het compressorwiel eraf is uiteraard, gaat dit niet zonder 'gepast' geweld dat is zeker je astunnel te heet geworden en dus iets gekrompen, probeer met een verfstripper de achterzijde, NGV, een beetje op de 100 a' 150 graden op te stoken en probeer het dan nog eens, uiteraard met gepast geweld.
Zal wel lukken.
En niet vergeten om je lager passing weer klem schuivend te maken in de as tunnel, goed schoonmaken is misschien al voldoende.

Herman, maak eerst het achterlager goed schoon met wasbenzine, geheel vet en olie vrij, neem het lager tussen wijs en duim, de as met het turbinewiel hangt tussen je vingers.
Nu kun je het turbine wiel aanblazen met je mond en nog mooier perslucht, enne dan maar luisteren en goed voelen, je merkt gauw genoeg of het achterlager aan vervanging toe is.
Ruisen is niet goed en een beetje trilling in je vingers ook niet, het moet zo goed als geheel geruisloos draaien en absoluut niet trillen.
Bij twijfel zowizo vervangen.

Ger.

Okee, de as zit muur vast in de lagers. NVG verwarmen kan ik nog even proberen.

Het huis zit ook niet vast op de nvg heb ik gemerkt maar voor bij de alu ring die op de diffusor zit geklemd. Het huis zit op die ring geschroed en niet op de diffusor. Ik kan het hele binnewerk zo een paar mm naar achteren schuiven maar die ring wil niet los laten van de kap :( Kap is al iets verwarmd, helpt niets.

Eens kijken wat we nog kunnen proberen.....

Huis zit muurvast en zal zonder geweld niet loskomen ben ik bang. Moer van het turbine wiel net zo. Ik kan het turbine wiel met veel racht verdraaien maar de moer draait gelijk met de as mee. Verwarmen helpt niet, de warmte trekt direct in de as. De as zit ook goed vast in de lagers en de lagers ook redelijk klem in de tunnel. Ook lijkt er rotzooi in de lagers te zitten of is er 1 niet goed.

Hoe dan ook, hij moet uitelkaar worden gehaald en mij lukt het niet. Ik zal eens hulp inschakelen...

Hoe dan ook, hij moet uitelkaar worden gehaald en mij lukt het niet. Ik zal eens hulp inschakelen...

Ja, vrees het ook Herman, iemand erbij halen die je verder kan helpen, hoogstwaarschijnlijk gaat het niet lukken zonder het achterlager te beschadigen.

Succes.

Back