Enorme hot start indien opnieuw gestart na 10-15 min, langere pauze start normaal???

Hulp is nabij.
Mhhhh, zo "nabij" liggen Groningen en Sint-Maartensdijjk toch ook weer niet :roll: ;-)

Mooi Herman dat Martin je de helpende hand toesteekt soms moet je gewoon even ene prof inschakelen die je verder kan helpen.

Zo heeft ook Ger mijn Jetcatje aan de praat gekregen (nou ja even uit elkaar gehaald en weer goe din elkaar gezet ;-) ) starten en lopen.

Dat is zo geweldig van dit forum een ieder helpt elkaar waar nodig :thumbsup:

We horen de bevindingen wel.

Komt wel goed :) Ding loopt immers nog en het is meer fine tunnen dan echt een groot probleem verhelpen ;)

Ik heb inmiddels de kap eraf gekregen :) Ik zag wat oude gras resten dus die vonken kunnen ook stukjes gras zijn geweest :) Het vast zitten is echt de lagers, die gaan scheef zitten als je flink trekt. Paar rondjes en hij zit weer recht. Turbine wiel geeft nog steeds niet mee, diffusor ook niet ;)

Als ik op de as tunnel kijk is 1 kant nog mooi glimmend maar op de andere kant zitten zwarte resten. De brandkamer is ook compleet zwart aan de achterkant (buiten kant). Voor zie je ene mooi patroon maar hij is compleet donker naar achteren totaan de nvg. Sticks zijn ook anders dan ik meestal zie. Binnenkort meer eens bij martin langs, kan hij eens kijken :) Wel irritant dat die lagers niet berijkbaar zijn zo :(

Tadango, weet je toevallig ook wat voor merk de motor is ?

Kan ik alvast m,n gegevens erbij halen.

Groetjes,

Martin

Ik dacht dat hij gebaseerd was op een KJ66 maar hij is toch redelijk anders zoals ik het nu zie. Leidingen en sticks zitten aan de voorkant van de kamer. Sticks lijken gebogen in een soort U vorm. Geen idee hoe ze de tunnel dan hebben aangepast.

Vanavond foto's :)

Het is dan een pre KJer, waarschijnlijk de Kamps configuratie... welke gewoon even goed is.

Ook andere bouwers (AMT) werkt of werkte met U buisjes ( dan wel haaks om nog betere kero-damping te krijgen ) en/of zelfs met een voorverwarmer van de kero in de brandkamer.

Heb deze U stick zelf ook veel toegepast en ook in mijn laatste b(r)ouwsel nog toegepast. Had nog wat oude (reeds gebogen) inconel sticks liggen, dus gebruik je die ook in een nieuwe motor.

Om de handel uit elkaar te krijgen? Stuwkoontje eraf... As moertje van turbine voorzichtig ( tussen aluminium plaatjes) in de bankschroef en spinnertje eraf ( rechts draaien om los te komen) Vervolgens motortje in hand houden, teiltje onder de motor, en met kunstof hamertje een paar tikjes op de as ( waar de spinner vanaf is gedraaid ). Als het goed is, komt dan de as (kompleet met achter lager en turbine wiel) naar achteren eruit.
Het teiltje is om de kogeltjes op te vangen indien de buitenring niet mee wil komen...
Die kogeltjes stuiteren nog een uur na en weten altijd wel een kier te vinden om te verdwijnen.

Als je deze eruit hebt, dan de as ook weer tussen aluminium plaatjes in de bankschroef en de moer rechtsdraaiend loshalen (kan redelijk vast zijn gaan zitten).
Je kunt dit ook in de kop van een draaibank doen, maar ik heb toch de ervaring dat de bekken afdrukken nalaten in/op de as. Tussen aluminium plaatjes heb je daar geen of minder last van.

Zoals Ger al aangegeven heeft, alles goed markeren, zodat ook de twee wielen weer exact op dezelfde positie op de as komen.
Mogelijk ben je intussen al zover?

Dit kan je al doen zonder de motor verder uit elkaar te halen.

groet,
Jacques

Deze heeft ook haakse bochten inderdaad. Zover ik dan kon zien door de gaatjes :)

Ik heb de moer van het turbine wiel tov het wiel kunnen verdraaien. Tov de as wou deze niet gaan. Het risico dat deze door een bankschroef beschadigd raakt vindt ik te groot, ik ken mezelf. De moer weekt nu in kruip olie, wellicht helpt dat nog.

Ik twijfel of de achterste lager los wil zonder dat de nvg eraf is. Dit kunnen ze hebben aangepast zodat deze de achterste lager af dicht toch? Ik zal eerst eens foto's maken zodat jullie eens kunnen beoordelen :)

Ja, het zou kunnen dat de NGV het achterlager tegenhoudt. Ik ben alleen nog niet eerder zo'n constructie of tekening tegengekomen. De motoren die ik gezien heb, was het altijd mogelijk om op deze manier even de as te trekken, en zo het turbine wiel even te balanceren ( gewoon op as laten zitten).
Het compressor wiel blijft dan ook gewoon in de motor, incluis afstand ringetje.
Over het algemeen is het balanceren van de compressor een eenmalig iets. ( wel altijd zorgen dat deze op exact dezelfde positie tov de as komt te zitten bij terug schuiven van de as.. markeren zoals je al doet).
Vreemd dat je de as en moer kunt draaien tov het turbine wiel. Mogelijk even de moer wat warm maken?

Even rustig bekijken... het loopt niet weg en niets forceren.. Dit weekend is het ook geen vliegweer..

Hehe, het is wel redelijk weer geweest :)

Ik heb foto's gemaakt : http://sharepoint.ccme.nl/Fotos/Forms/AllItems.aspx?RootFolder=%2FFotos%2FModelbouw%2FTurbine Hier zijn ook grote versies te vinden:

CIMG4689_JPG.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Herman.

Volgens mij heb jij een HVD turbine oftewel een Harry van Duin.
Kun je de aantal sticks (pijpjes ) tellen ,volgens mij zijn het er 5 .
Als dat zo is ,heb ik de tekening van de astunnel ,en de brander liggen .

De as is als het goed is voren opgespannen met golfringen ,en van achter is het lager geklemd.

Die gaan we even warm maken ,en dan kun je de as er zo uit tikken , wel voorzichtig natuurlijk.

Ik hoor het wel van die aantal sticks.

Groetjes,

Martin.

Dus kan je gewoon doen wat ik heb aangegeven. Teiltje eronder en een opvoedend tikje op zijn kop. Het zit gewoon een beetje vast gefrituurd.

Als ik flink ga duwen op de as aan de voorkant zit hij daarna een klein beetje los in de lagers. Hij schuift dan iets heen en weer. De voorste lager lijkt dan niet te zijn verschoven. Zodra je de as rond draaidt zit de as weer klem. Je duwt het lager dus wel iets naar achtere maar daarna zit hij echt muur vast.

Zaterdag heb ik afgesproken met martin en dan gaan we de boel eens los krijgen. Hoever we komen zien we dan wel.

Martin, hoe zit het met een nieuwe lager voor achter? Of denkje dat de huidige nog bruikbaar is na een nieuwe passing?

Hallo Herman.

Ja ,dan weet ik het al ,ik ben een keer op bezoek geweest bij Harry.
Een ontzettende aardige man , die me heeeeel veel uitgelegd heeft.
Helaas is de gezondheid van Harry niet zo best.
Ik spreek hem eigenlijk nooit meer.

We zullen even kijken wat we doen met de lagers zaterdag ,

Even wat anders , eet je een hapje mee? , dan kan ik daar rekening mee houden .

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Is er nu helemaal niemand in het hoge noorden om je even pragmatisch op gang te helpen als er echt wat gedaan moet worden? Of kunnen we het alleen maar mooi vertellen...
Jemig... waar zijn nu al die mensen..

Hoi Martin,

Aanbod van eten neem ik graag aan. Hoe laat kan ik verschijnen? Ik neem alles mee wat ik heb, altijd handig. Testdraaien is het beste buiten de kist zeker? Dan moet ik alle ventielen en dingen ook even losdraaien neem ik aan? Ik neem gewoon alles mee dan trekken we daar wel los wat nodig is. Ik heb toch steeds meer de nijging om alles opnieuw in te bouwen..... Hot start in de kist is niet heel erg maar ik heb net de buis weer een beetje recht :)

Hoe vroeg wil je weg thuis.

Het zou mooi zijn als je rond 11:00 bij mij kan zijn.
Want wie weet kost het veel tijd aan je motor , en ik wil wel dat ie proefgedraaid heeft ,en en dat jij weer tevreden huiswaards gaat.

Mvg,

Martin.

Ik vertrek gewoon rond 7:30, dan moet dat wel lukken :) Zolang het achterste lager maar los zit en de tunnel nagekeken kan worden ben ik al blij.

Kan ik je nog ergens blij mee maken?

Back