Enorme hot start indien opnieuw gestart na 10-15 min, langere pauze start normaal???

hoi tadango
is het niet zo!!
dat het start toerental tussen de 1000 en 3000 rpm licht en niet op 8000
dan heb je veel meer gas nodig probeer eens de motor tussen de 1000 en 3000 tehouden
met een fadec kan je dat alemaal instellen kan dat niet met een orbit?
gr Limme
 
Deze orbit niet echt. Hij geeft direct al iets van 40% motor vermogen en ontsteekt dan om voor de verwarmen. Motor loopt dan uit en het gas wordt uitgeschakeld. Wanneer de motor bijna stil staat ontsteekt hij opnieuw en begint dan verder op te toeren en geeft dan na een tijdje kero bij. Normaal ontsteekt hij de eerste keer ook altijd. Nu niet. Ik weet nu zeker dat die gasbus erg leeg is, hij krijgt een bal oneway ventiel niet eens meer open :) Als ik de bus schud en op de kop hou start hij snel door en krijgt hij de vlam niet uit. Ik denk dat de huidige setup erg dicht in de buurt komt van een speed 300 6V op 6 cellen.

En martin, ieder zijn ding he :) Ik wou graag dat ik wat meer wist van bepaalde dingen zoals metaal bewerking enz. Zoals je al zei, samen komen we erg ver :)
 
gas is alleen maar nodig om je CC op te warmen NIET om erop te lopen.
hij moet net genoeg krijgen om een temp stijging te krijgen.
waarna de kero verdampt en het overneemt.
op de manier hoe jij het doet, kan de ecu niet ingrijpen .
doordat hij ziet dat de temp erg stijgt (vloeibaar gas) zal hij de pomp terug regelen om dit tegen te gaan... resulteerd in weer te weinig toerental.
te vroege afschakeling van gas waardoor het toerental weer terugvalt..

tevens moet je start toerental tussen 1500 en 5000 rpm,s liggen om te onsteken
te weinig toeren : verkeerd teveel gas verhouding / te veel toeren te veel lucht/gas verhouding.

dan moet je eigenlijk vanaf 300 graden het gas eraf.
en bij 19000-22000 de starter eraf.
als hij dan niet vanzelf (sustain) loopt of te heet word is er of teveel brandstof of te weinig toeren.

de 4,8 en 6 volt motoren zijn eigenlijk afgewikkelde motoren en dus BAGGER.
een 7,4 motor haalt met gemak 26000 toeren met een lopende turbine (kero/gas)
op 7 volt.
haal je dit niet kun je alle factoren genoemt weer over doen......
dit heet : ontwikkeling en programmering.

tip : gloeiplug en onsteking liggen het beste tussen 13.00 en 16.00 van achter uit gezien.

een goede tip is om het gas net te laten onsteken en zodat je een langzame stijging ziet van de temp.
wij gebruiken altijd een druk of snelheidsregelaar..
jetcat doet dit door de ventielen te laten pulseren en hierdoor de druk gelijk te houden.
als jij je fles vol open draait , resulteerd dit in bevriezing ,dit gaat dan bevriezen dus geen druk.
waardoor jij de bus omdraait en er vloeibaar gas uitkomt.
en je bent weer van voren af aan.....


wordt vervolgt....
 
als jij je fles vol open draait , resulteerd dit in bevriezing
Dit kan toch voorkomen worden door een restricitie in de gasleiding van de fles te plaatsen?

Ger gaf mij de tip om een restricite in te bouwen, dit heb ik dus gedaan in m`n eigenbouw verloop stukje op de gasfles.

De fles op zijn kop houden is toch niet aan te raden? zie overal in de handleidingen staan dat de fles "rechtop gehouden moet worden tijdens de start".
 
Kero en pomp edg is niet aangesloten, de motor hoeft ook niet te lopen. Het gaat me juist om de startmotor dat deze goed loopt en alles correct werkt. De gas vlam moet wel blijven branden en omdat ik dat systeem ook aan wil passen test ik maar tot daar. Dus het kan zijn dat de gas toevoer te open is en hij daardoor bevriest. Klinkt logisch. Ik zal dan een restrictor inbouwen na de klep. Ik had eerst een onboard gastank maar die gaat eruit. Ik wou een oneway koppeling inbouwen en daar de grote gasvles op aan sluiten. Dit had ik gisteren inelkaar zitten en daarom wou ik even kijken of het gas netjes ontstak en mooi bleef branden. Dat werkte dus niet.

Ik zal vanavond nog eens spelen met een restrictor ertussen en een nieuwe bus gas.
 
Wat betreft die motoren: NIET MEE EENS! De Speed 300 6V kan volgens specs 70W leveren, de 7.2V slechts 25. Ook gebruikt iedere turbine fabrikant een Speed 300 6V. Deze motoren hebben meer koppel en dat is juist wat je nodig hebt. Ik heb het nu zelf gezien. Een Speed 300 6V op 7.5V accu doet het vele malen beter dan een Speed 300 7.2V op 10V accu. Dat verwacht je niet maar is dus echt zo. Mijn 7.2V Speed 300 begint al snel te slippen omdat hij niet genoeg koppel heeft op die hogere toerentallen.
 
tips

Hoi Herman.

Doe maar wat Sandor voorstelt, probeer de startmotor met +/- 1,5 tot max 2 volt te laten draaien om het 'geknepen' gas te laten ontsteken, hoeft maar een poefje te geven.
Dan heel langzaam laten draaien tot +/- 120 graden EGT, dan pomp op +/- 0,30 volt laten bijkomen, dan mag de startmotor langzaam naar de 5 volt gaan, gas eraf, en hierna naar +/- 7,5 volt todat de 18 tot 22K bereikt is, en probeer dit aanloopproces over minstens 15 sec uit te smeren tot de 'loslaat' toerental van de startmotor, mag op +/- 18K zijn, sommige motoren lopen dan al 'sustaining' anders pas bij 22K laten loslaten, dan moet de motor echt al zelfstandig kunnen lopen.
PS bij de 'gewone' KJ 66er modellen zit heel vaak een speed 400, gewoon omdat die meer kunnen trekken enne gewoon 6 volt want de 6 volt loopt makkelijker toeren dan een 7,2 volt.
Kontroleer ook of je bendix heel gladjes over de groef loopt, kan ook een oorzaak zijn van doorslippen.
Gas gaat bij mijn motortjes al af bij de 12K, en lopen dan alleen op kero verder op.

Doe er je voordeel mee Herman enne als je zo'n PWM geval ümbausatz, voor de aanslinger motor weet je wel :wink: ook passend kan krijgen voor de Projet ECU dan houd ik mij van harte aanbevolen. (off the record, I'm very electronic handicapt)

Ger, en zie je at high north.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net even aan het testen geweest met gas. Wat is dat een gek spul ja...... nieuwe bus vol druk :) Even open en weg druk. Restrictor gemaakt en je hoort en voelt net een beetje gas eruit komen. Dit zakt niet weg. Top, druk moet dus blijven. Dus alles aangesloten en testen. Niets, vlam gaat direct weer uit...... hij ontsteekt op 2000 toeren maar zodra hij op 3000 komt is de vlam al weer uit. Ristrictor iets meer geopend en dat was iets beter. Uiteindelijk weer vol open en dat was toch het beste....... gek.

Okee, dan maar alles in de oude situatie herstellen, dus met de onboard gas tank. Gas tankje vol gas gedaan en weer gestart. Precies hetzelfde. Vaag............. Hoe zat het precies in de kist? Mmh de tank zit iets schuin naar beneden. Dan zou er dus vloeibaar gas uit komen. Maar dat is fout. Nog een test met het busje op de kop. Motor start als een gek en loopt meteen op gas. Zo heeft hij blijkbaar dus altijd gestart. Meestal starte hij een paar keer na het vullen erg goed, zolang er maar vloeibaar gas uit komt dus.

@Ger,

Ecu kan je NIETS op instellen. Dat is dus geen optie. Je kan alleen het toerental instellen waarop hij moet ontsteken en dat is nu 2000 (kan ook niet lager). Langzamere start motor kan maar dat is nu juist het probleem.......
 
Ecu kan je NIETS op instellen. Dat is dus geen optie. Je kan alleen het toerental instellen waarop hij moet ontsteken en dat is nu 2000 (kan ook niet lager). Langzamere start motor kan maar dat is nu juist het probleem.......

Dat wist ik niet, dacht dat je van de Orbit het 1 en ander wel kon instellen.
Als je handig genoeg bent is misschien een gas aanpassing een optie, ik bedoel het gas er via 2 of 3 of alle 5 naaldjes in de sticks uit laten stromen, zodat alle sticks van stratgas worden voorzien, krijg je een betere vlam en menging.

Ger.
 
Hij starte altijd goed op het gas (als de druk hoog genoeg was) dus dat moet gewoon weer gaan lukken. Vlam ging nooit uit maar hij koelde soms wel tever door. Ik ben ook benieuwd op welk moment hij kero wil gaan bijvoegen, zometeen eens meten. Ik ga nog even op 2s lipo proberen dan start hij net wat minder fel.
 
Wat betreft die motoren: NIET MEE EENS! De Speed 300 6V kan volgens specs 70W leveren, de 7.2V slechts 25. Ook gebruikt iedere turbine fabrikant een Speed 300 6V. Deze motoren hebben meer koppel en dat is juist wat je nodig hebt. Ik heb het nu zelf gezien. Een Speed 300 6V op 7.5V accu doet het vele malen beter dan een Speed 300 7.2V op 10V accu. Dat verwacht je niet maar is dus echt zo. Mijn 7.2V Speed 300 begint al snel te slippen omdat hij niet genoeg koppel heeft op die hogere toerentallen.


hahaha das een goeie

je hebt juist GEEN koppel nodig.
hij mag maar net aanslaan , en niet met een klap inslaan kan je net zo goet met een hamer op je spinner slaan zelfde effect.

ik kan me nog eens persoon herinneren hier die een ecu sloopte die hetzelfde dacht zoals jou..
start maar eens je eigen auto een half uur achter elkaar , en kijk wat er allemaal afbrand.

heb je eens gezien wat een speed 400 of 300 op 4,8 of 6 volt wegstookt bij "cold Crank"
25 tot 30 ampere is niets.
ik heb al veel gezien en gehoord maar hier ga je toch de fout in...
ik start al mijn motoren ONDER de 10 ampere inclusief de Kerostarter.
een gewone motor start ik met een lipo 1200 mah zonder een enkel probleem.
onder de 4 ampere incl de pomp!
en wel tot 3 keer met kerostart.
al deze motoren zijn self sustain bij 18000 toeren.
als een kj vanaf dit toerental niet zelf kan doorstarten is er nog veel werk aan de winkel.
maar ik zou zeggen neem vooral niets aan van iemand anders en ga zo door.
GRW en andere lager leveranciers zullen blij met je zijn..

hier wat feiten:
Wren : Tagami 7,4 volt SS 23000
Simjet Speed 400 7,4 SS 18000 / 21000 (1200)
Jetcat Speed 300 7,4 SS 19000 / 26000
Funsonic Tagami 7,4 SS 23000
Trefz Speed 400 7,4 SS 19000
Artes / Mexico Speed 400 7,4
Merlin 160 / 180 Speed 400 SS 17000
Simjet nexus Speed 400 SS 15000

dit zijn allemaal motoren waar we aan gewerkt hebben cg afgesteld hebben.


er zijn zelfs hier klanten van mij waarbij ik de jetcat ecu opnieuw programmeer met als resultaat , dat het gebruik in stroom met bijna de helft is afgenomen.
de startijd met 25 seconden korter
door simpel nadenken en matchen en je vooral verplaatsen in de materie.

je turbine MOET zo snel mogelijk , met zo min mogelijk starthulp en lage temperatuur stijging naar zijn Idle gaan.
je max temp bij volgas is ideaal bij 680 graden , hierdoor heb je een hoog efficente verbranding en je gebruikt bijna alle brandstof.
als turbines op 500 graden lopen bij volgas , zijn ze niet optimaal.
resultaat roetvorming , veel gebruik tegenover thrust.

wij vliegen Ron,s L-39 met een merlin 160 al 4 jaar op dezelfde lipo 7,4 zonder te balanceren.
hij gebruikt op een seizoen een vulling gas in een flesje van 150ml.
zo nu jij

vloeibaar gas is niet zo erg slim van je...
als je koppeling ontkoppelt bij een bepaald toerental ligt dat aan de koppeling.
op het moment dat de SS is bereikt zal deze de "rem"erin gooien.
en hierdoor terug trekken.
of als je toerental straks hoger wilt dan je afgestelde waarde , zal deze inderdaad gaan slippen.
de motoren van Cox ken ik wel een beetje . deze hebben wij al een paar keer gebalanceerd voor hun.
ik zelf heb veel Trefz motoren gemaakt met Speed 400 met 6 cellen .
SS 19000.
met lipo,s zelfde resultaat.
de eerder je koppeling los de langer je lagers leven.

al deze tips en adviezen zijn gratis..
je kan er tegenin gaan of er iets mee doen jouw keus.................
 
Je blijft er niets aan hebben als de ecu niet instelbaar is en zijn eigen gang gaat. En hoezo heb je geen koppel nodig? Je kent de werking van de koppeling neem ik aan? Geen koppel is een slippende motor. De koppeling zet motor koppel om in een axiale kracht. Dat levert een Speed 300 7.2V niet. Je hebt koppel nodig op toeren en dat levert de 6V versie wel. Zodra het koppel wegvalt omdat de motor niet meer kan verliest hij de druk op de start kop en slipt hij. Daarom altijd een flinke sterke motor nemen. Het aansturen is een 2e verhaal. Je moet inderdaad niet vol vermogen er opeens op gooien maar rustig aan.

Het zou met een andere ecu best eens anders kunnen zijn maar mijn orbit heeft een eigen wil. ALs hij niet meer vermogen aanstuurt op de start motor heb je dus een fellere motor nodig. Ik heb nu de converter zo ingesteld dat het vermogen op de brushless flink teruggedrongen is. Nu blijft hij mooi doorbranden op 110 graden. Hij is nu nog steeds sneller dan de 7.2V versie maar ontsteekt net iets onder de 3000 toeren en loopt dan rustig op tot 6000 zonder dat de vlam uitgaat. Kero pomp is dan al een hele tijd ingeschakeld dus normaal zou hij direct accellereren. Het gaat erom dat het gas nu goed werkt icmn de start motor en alles zo wordt aangestuurd zoals de ecu verwacht.
 
Je blijft er niets aan hebben als de ecu niet instelbaar is en zijn eigen gang gaat. En hoezo heb je geen koppel nodig? Je kent de werking van de koppeling neem ik aan? Geen koppel is een slippende motor. De koppeling zet motor koppel om in een axiale kracht. Dat levert een Speed 300 7.2V niet. Je hebt koppel nodig op toeren en dat levert de 6V versie wel. Zodra het koppel wegvalt omdat de motor niet meer kan verliest hij de druk op de start kop en slipt hij. Daarom altijd een flinke sterke motor nemen. Het aansturen is een 2e verhaal. Je moet inderdaad niet vol vermogen er opeens op gooien maar rustig aan.

Het zou met een andere ecu best eens anders kunnen zijn maar mijn orbit heeft een eigen wil. ALs hij niet meer vermogen aanstuurt op de start motor heb je dus een fellere motor nodig. Ik heb nu de converter zo ingesteld dat het vermogen op de brushless flink teruggedrongen is. Nu blijft hij mooi doorbranden op 110 graden. Hij is nu nog steeds sneller dan de 7.2V versie maar ontsteekt net iets onder de 3000 toeren en loopt dan rustig op tot 6000 zonder dat de vlam uitgaat. Kero pomp is dan al een hele tijd ingeschakeld dus normaal zou hij direct accellereren. Het gaat erom dat het gas nu goed werkt icmn de start motor en alles zo wordt aangestuurd zoals de ecu verwacht.

Goh zo had ik het nooit bekeken.
ik zal alle fabrikanten een mail sturen , dat ze het allemaal verkeerd doen..
 
Als je nou gewoon even uitlegt hoe het volgens jou wel werkt ipv dit soort nutteloze commentaren te geven, dan kun je misschien nog wat mensen blij maken met kennis die ze nog niet eerder hadden.

Tadango is er blijkbaar van overtuigd dat hij gelijk heeft, dat heb je zelf vast ook wel eens, en ikmoet zeggen dat zijn redenering ook erg logisch klinkt maar voor hetzelfde geld zit hij er mijlen naast.
Dus als je nou gewoon probeerd om hem te overtuigen dat het anders werkt, daar leren andere mensen ook weer van en het geeft vast véél meer voldoening dan dit soort opmerkingen waar niemand wat aan heeft.;)

Groetjes, Jesse.
 
Sandor begint te zeggen dat een Speed 300 6V waardeloos is omdat deze afgewikkeld is. Deels waar maar ook deels onwaar. Indien de 6V versie minder wikkelingen van gelijk draad heeft zou deze inderdaad minder efficient zijn en minder vermogen aan kunnen in theorie. Toch zijn de opgegeven vermogen waardes heeeeel anders tov de 7.2V. De 6V versie heeft minder weerstand en trekt daarom veel meer stroom, is vaak nadelig maar deze lage weerstand en hoge Kv waarde zorgen wel dat de motor op 12.000 toeren nog koppel genoeg levert om de koppeling goed te laten aandrukken. De 7.2V versie zit veel sneller aan zijn max toeren en levert dus geen koppel meer op 12.000 toeren. Hier zit het probleem wat ik heb, geen koppel is slippen op toeren. Nu zou een nieuw rubber het ook deels oplossen want dan is er minder koppel nodig.

Grote probleem is mijn ecu. Deze kan je niet instellen en regelt de start motor niet op toeren maar op vermogen. Hij heeft een vaste curve waarmee hij de start motor aanstuurt. Een te zwakke motor levert dan niet genoeg toeren (of over toeren) voor de turbine in de fase dat hij zelf begint te accellereren. Hierdoor valt het de koppeling weg. Een 6V versie doet het in mijn geval dus veel beter. Als je op de ecu de motor karakterestiek goed kan instellen is een zwakkere motor geen probleem. Zolang deze voldoende wordt aangestuurd en het vermogen kan halen gaat dat werken. Aangezien ik niets kan instellen heb ik dus geen keus behalve de vervangende motor zo te kiezen dat hij matched met de ecu. De brushless was veel te sterk en die heb ik "tammer" gemaakt door het vermogen van de ecu door 2 te delen en dat door te sturen naar de brushless. Nu blaast hij de vlam niet meer uit en dat is erg fijn :)

En sandor, ik zal eens meten wat die brushless trekt.
 
@tadango
ik denk dat je ecu geblockt is meestal heb je twee menu's
een voor de gebruiker en een voor fabriekinstel je moet ff kijken hoe je in tweede menu kan komen misschien kan sandor je daar mee helpen ik weet zeker dat je die orbit ecu kan instellen

Gr Limme
 
Zou het mogelijk zijn om vanaf deze post weer een beetje normaal met elkaar om te gaan? Als je het met iemand niet eens bent, argumenteer dan waarom.. uiteindelijk kom je dan tot de waarheid zonder elkaar voor rotte vis uit te maken ;)
 
Ik trek me er weinig van aan :)

Hidden menu? Er moet nog iets zijn inderdaad....... ik heb ook nog niet gevonden hoe ik te totale runtime kan resetten. Wellicht is dit mogelijk in het service menu oid. Of het is gewoon een hele oude versie waar ik weinig mee kan :) Ik heb wel de factory reset gevonden gisteren maar meer ook niet.

Maar goed, dit weekend is er weer wat gebeurd. Zaterdag ochtend is een nieuwe hub voor de koppeling gemaakt en die werkt super. Dit moet de komende jaren wel blijven werken ;) Loopt spelings vrij en trilt nu niet meer. Dit zullen de lagers erg fijn vinden :) Daarna alles in de tuin opgebouwd om eens te kijken hoe hij start op deze brushless motor. Problemen begonnen direct al, geen gas :( Wat nu weer.... er komt gewoon geen gas uit de bus. Gek, koppeling niet goed? Koppeling eraf en getest, is perfect open. Dan moet het de bus zijn.... pennetje gepakt en in de bus gedruk. Meer dan genoeg druk. Dan drukt de koppeling dus niet genoeg in de bus. Pennetje in de koppeling is nu iets langer gemaakt en we hebben ga druk :) Dus starten en kijken wat hij doet. Gas ontsteekt niet de eerste run, daarvoor net teveel toeren nog denk ik. 2e run altijd geen probleem en hij brandt netjes op 110 graden bij 3000 toeren en blijft branden op 85 graden bij 6000 toeren. Dat moet genoeg zijn. Kero aangesloten en alles nog eens gechecked. Compressor standby en starten. Paar vlammetjes, meeste blauw en daarna liep hij prima. Ik merk dat de ecu niet genoeg of niet snel genoeg toeren bij geeft op start motor, ik weet dat hij veel meer kan. Hierdoor vlamt hij wat. Daarna gaat hij opeens naar volgas en slaat de regelaar aan op volgas. Dat werkt super en hij zit direct boven de 20K. Start gedrag is niets veranderd en werkt goed. Ook de volgende starts waren hetzelfde. Maar als je hem snel start vlamt hij wel iets meer. Start motor is het probleem niet en de vlammen doven ook snel. Ik denk dat het nog warme stick zijn oid wat toch net invloed heeft. Gelukkig is het geen probleem. Helaas kan ik de ecu niet aanpassen daat hij net wat beter start, dat was perfect geweest.

Gisteren en vandaag alles weer in de kist gebouwd en net even getest. Start is goed en de buis moet nog net iets anders geplaatst dan is het goed. Temperatuur volgas is in de kist ook net iets lager dan op de test bank. Waarom weet ik nog niet direct.

1 opmerking alleen. Ik voelde gisteren heeel duidelijk op 46K een trilling, 3K hoger en lager was het weg. Daar onder het hele gebied erboven niet. Dat zat er elke run in. Het was echt trilling in de motor en geen lucht gebulder want dat voel je in de tafel en niet op de motor behuizing. De rundown was ook erg verschillend maar komt door de korte runs denk ik. Zonet in de kist was er geen trilling te voelen meer. Wellicht is het nog wat rotzooi uit de leidingen oid maar dan zou er al snel een probleem optreden dus dat kan het niet zijn.
 
Back
Top