Eon 600 zwever

Ik ga hier door met mijn bouwverslag van de eon van begin tot het eind, als dat mag in theo's draadje, anders verzoek ik een moderator dit te splitsen. Ik vond het onnodig om 2 draadjes van de eon 600 te hebben, zo kunnen geinteresseerden in dit draadje alles vinden over de eon, in het begin de vliegervaring van theo, en iets verder een compleet bouwverslag.

----------------------

Ik heb gisteren de tekening van een clublid ontvangen, vandaag al druk aan het snijden geweest, na een uurtje of 2 over de tekening gehangen te hebben.
Van de hoofdrib, de rib waarvan er 20 nodig zijn heb ik een malletje gemaakt, en ondertussen 25 ribben gesneden. (5 reserve, ben ik gewend, ivm met mijn zorgvuldigheid 8) .)

De mal heb ik gemaakt uit de deksel van een sigarenkistje, omdat dit mooi hard, droog en makkelijk te zagen hout is. Ik zelf rook niet, maar werk af en toe in een sigarenfabriek waar die doosje per pallet worden afgekeurt, met sigaren erin, die dan vernietigt worden. De doosjes staan dan te wachten tot een basischool ze meeneemt voor bijvoorbeel de handvaardigheid les. Even weer on topic...
Door de mal heb ik met behulp van een accuboor met speld 2 piepkleine gaatje geboord, waar ik later 2 spelden in heb gedrukt, totdat deze er ongeveer 1 mm uitstaken. De dikte van de eon ribben is 1.5 mm, dus de speld steekt 1 mm in het hout, en bied genoeg grip om schuiven te voorkomen, zodat er makkelijk langs de mal te snijden is.
Hier wat foto's van de mal c.q. spelden.

afb2769.jpg

afb2768.jpg

afb2770.jpg

afb2771.jpg

afb2772.jpg

To be continued...

Een tip voor de volgende keer.
Als je 2 mallen maak.
En je snij het aantal ribben te groot uit.
Doe je de stukken balsa tussen de mallen met een m3 boutje en moertje.
Wel recht op elkaar dus niet gedraaid.
En kan je met een schuurklos de ribben perfect schuren zonder dat er splinters afgaan.
Er zit dan in alle ribben ook gelijk een gaatje, en dat is weer makkelijk bij het folieen.
Dan kan de hete lucht zich over de vleugel verdelen.
En bolt de folie niet zo op tijdens het folieen.
En als je rolroeren wil plaatsen kan later het servo snoertje erdoor.
Dit werk ook als je een vleugel heb die veroopt ,dus een kleinere tip rib heb.
Zomaar een tipje tussendoor waar je veel gemak van kan hebben

idd aan gedacht, maar thuis heb ik geen schuurblok, dus gekozen voor de snij methode, 25 ribben in ik denk 3 kwartier. is dat zoveel?

Groeten, Monkey

Theo, kun je hier wat foto's posten van de vleugelbevestiging op de romp, en van de acculigging in de romp, en de rumpfdeckel's, dit komt nl. op de tekening voor mij wat vaag over. :?

bvd,
Monkey

Bij deze wat foto's. Ik heb de tekening uitgeleend dus ik weet de partnummers niet precies meer uit het hoofd.
De vleugelbevestiging is heel simpel. Bouw eerst de vleugel zonder de pennen in de neuslijst. Bouw vervolgens de romp en boor wel alvast voor montage de twee gaten voor de pennen in deel 55 (geloof ik) Dit is dat rechtop staande schotje op de foto.
Als de romp klaar is pas je de vleugel er op en markeer je vanuit de voorste rompopening door die twee gaten waar de pennen in de vleugel moeten komen. Vleugel er af, gaten boren op de aangegeven plaats en pennen lijmen. Voor de bevestiging van de nylon bouten pas je eerst weer de vleugel. Dan boor je op de aangegeven plek met een boortje die 1,5 mm kleiner is dan de bouten die je gaat gebruiken,. Je boort dus door de vleugel en de bevestigingsplaat.
Nu boor je het gat in de vleugel op boutdikte +0,5mm en tap je draad in de bevestigingsplaat in de romp. Klaar!! Kijken of alles goed past en daarna het draad in de bevestigingsplaat even verstevigen met wat secondelijm.
De rumpfdeckels zijn gewoon balsa plankjes waar je het gat mee afdekt. Wat de bevestiging betreft zou ik zeggen "laat je fantasie de vrije loop" De Accu ligt bij mij gewoon in een bedje schuim in de romp.
De antenne kun je heel mooi volgens de tekening in de romp bouwen. Toch heb ik hier een beetje mijn twijfels. Hij loopt namelijk precies tussen de twee stalen stuurstangen door tot het eind van de romp. Ik heb al twee keer storing gehad toen ik op redelijke afstand en op lage hoogte (5meter) recht op mij af vloog en wat gas gaf. De antenne ligt op dat moment haaks op het zendsignaal achter een draaiende motor en ook nog eens tussen twee kabels. Dit resulteerde in een ongecontroleerde landing. Gelukkig nog heel.
Ik hoop dat het wat duidelijker is.
afb2788.jpg

afb2789.jpg

afb2790.jpg

mooi dat wit, de romp gespoten neem ik aan?

nog even over die acculigging, op te tekening staat dat de accu schuin naar beneden-achteren moet liggen, bij jou zie ik dat hij schuin naar voor-beneden ligt, hoe zit dit of zit ik even krom te kijken?
Ook ligt de accu op de foto een stuk meer naar voren dan op de tekening, ivm zwaartepunt?

Groeten,
Monkey

Romp is niet gespoten hoor, gewoon oracover. Accu ligt plat in de romp op 5mm schuim. Dit schuim zit behoorlijk klem in de romp maar kan met wat kracht nog verschoven worden om wat met het CG te experimenteren.

Dan is hij niet de enige, ik vin het ook een vreselijk karwei, vooral de schuine stukken in de vleugel, krijg je altijd van die vreselijke rimpels.

Ik geloof dat dat idd kon, maar doordat de eon van zichzelf al zo stabiel in de lucht ligt, is dit eigenlijk geen echte plus boven alleen richtingsroer.

Groeten,
Monkey

######
Hervatting bouwverslag eon 600

Ik ben nu begonnen aan de bouw van de romp, de ribjes kwamen mij even mn neus uit. :wink:

De 2 zijkanten op hout gezet en uitgesneden, daarna met spelden aan elkaar geprikt, en netjes gelijk geschuurd.
afb2965.jpg

Voor de romp bodem, eerst een plankje in stukjes gesneden, in verband met de nerven van het hout, daarna een nachtje onder druk laten drogen.

afb2966.jpg

De onderkant van de romp uit een gewoon plankje gesneden, nerf in lenterichting, en op het plankje balsa met de nerf in de breedte richting van de romp hiermee verlijmt, daarna de zijkanten van het breedte-nerf-planje netjes langs de lengte-nerf-bodem afgesneden.

afb2967.jpg

Hier de "platte" rompdelen.
afb2968.jpg

Het aftekenen van de rand waarop de romp word vastgeplakt, dit balkje even vastprikken, en de lijn trekken. Daarna losmaken en het balkje op de let getrokken lijn leggen, zodat er een precieze oversteek overblijft. (balkje is idd geen 4mmx4mm, maar dit had ik nog, dus dit ook maar gebruikt.)
afb2969.jpg

afb2970.jpg

Dit bij beide helften herhalen;
afb2971.jpg

afb2972.jpg

De romp-zijkanten moeten vanaf de punt tot waar de accu ligt extra verstevigt worden, alweer met de nerf gekruist, dus een plankje in lengte en 1 in breedte(nerf).
Waar de vleugel komt te rusten heb ik voor de stevigheid een dikker plankje genomen dan op de tekening staat, omdat dit er een beetje kriegel uitzag, dat dunne puntje waar de vleugel in komt te hangen.

afb2973.jpg

Dit natuurlijk ook bij het andere "rompdeel-zijkant" 8) herhalen.....

afb2974.jpg

Dat waren weer even de vorderingen wat de romp betreft... To be continued...

Hee Monkey,

Er komt toch wel een vleugelpen in de voorlijst die dan in een rompspant valt.
Dat afdakje is er alleen om de overgang van vleugel naar romp mooi weg te werken.

Rick

Back