Eon 600 zwever

Ja dat is waar, maar met een eventuele harde landing of gewoon tijdens vervoer zijn die kleinen puntjes erg kwetsbaar leek mij zo. het zal in praktijk wel meevalle. Theo, wat zeg jij?

Nee hoor, is voldoende stevig.
In geval van twijfel gewoon lekker zelf aanpassen waar je denkt dat het nodig is. Dit geeft een persoonlijk tintje aan de Eon. Zelf heb ik op enkele plekken ook dikker multiplex genomen dan aangegeven. Op de plekken waar de stiften in de vleugel zitten heb ik ook extra versteviging gezet. Misschien niet nodig, maar kan nooit kwaad.

Ik heb de romp-bodem al over de hele lengte uit 2 lagen gemaakt, voor het gemak, en voor de sterkte, en het is nog iets mooier ook, vind ik.
Komen over een dag of wat weer foto's..

Ook heb ik even de trekkracht van mijn aandrijvingsset gemeten, die bedroeg met 7 cellen 550 gram, 8 cellen 600 gram, maar dan word het zooitje wat heet.
Is 550 gram trekkracht genoeg voor de eon? :? (gewicht 1200-1400 gram vliegklaar volgens tekening)

Groeten, Monkey

######
Resume...

De rompdelen op elkaar geplakt, een motorhouder in elkaar geflanst, het deel waar die pinnen in moeten.... (51) en de motorschroefplaat...

Hieronder de foto's

afb3009.jpg

afb3007.jpg

afb3008.jpg

afb3010.jpg

Eey, Monkey begint al ergens op te lijken...
Trouwens niet een beetje heftig veel spelden in je romp gestoken voor het lijmen?

en het begint ergens op te lijken...
##########################

Motorhouder met overdosis houtlijm in de romp gelijmt, deel 51, met de gaatjes voor de vleugelpennen in de romp gelijmt, samen met het plankje multiplex, waar de vleugel op steunt (zit ook hoek in midden, dus moet wat ruimte overblijven tussen de 2 balkjes waar de vleugel op rust.)

Motorbevestigingswanden versterkt met 2 plankjes 1.5 mm en 1 3mm, samen de 6mm van de tekening, maar zo veel sterker. geheel verlijmt met witte houtlijm... (zal misschien iest zwaarder worden :? , maar ook veel sterker :D )

Foto's:
afb3026.jpg

afb3027.jpg

afb3028.jpg

afb3029.jpg

afb3030.jpg

ik begin er steeds meer lol in te krijgen :D
Ondertussen als de lijm droogt al bezig met de eon hlg ombouwen (in tekening) tot speed 400 zwever, maar wel zo dat ie zonder, en met motor te vliegen is, dus een los stuk motor-romp wat er aan de voorkant opgeschoven word.... nog niet helemaal uitgedacht....

Ps, ik ben idd niet al te spaarzaam met de houtlijm.... :hammer:

Monkey zei:
Ook heb ik even de trekkracht van mijn aandrijvingsset gemeten, die bedroeg met 7 cellen 550 gram, 8 cellen 600 gram, maar dan word het zooitje wat heet.
Is 550 gram trekkracht genoeg voor de eon? :? (gewicht 1200-1400 gram vliegklaar volgens tekening)

Minimum voor zwevers is een kwart van het gewicht voor trekkracht. Beter is een derde of meer. Met 100 watt/kg ingangs vermogen zit je daar meestal vanzelf aan.

Jij zit wel goed.

wow, kwart dat is 1400 x 0.25 =350

en ik heb 550, das best lekker! dacht dat ik een vertraging moest gaan kopen.... :wink:

Bedankt harold!

groeten,
Monkey

Daar gaan we weer! :D
###############

Servo houder uitgefiguurzaagt.
afb3050.jpg

Motorschot vastlijmen.
afb3051.jpg

Motorafdekking
afb3052.jpg

Romp bij motor mooi afveilen
afb3053.jpg

afb3054.jpg

en weer afdichten....
afb3055.jpg

Ondertussen servo's in romp plaatsen en houder vastlijmen
afb3056.jpg

"Rumpfdeckel" gemaakt, en 2e afdekplaatje vastspelden
afb3057.jpg

restjes afdekbalsa wegsnijden en een dik elastiek eromheen, om de boel hierna netjes uit te laten harden
afb3059.jpg

Het geheel netjes schuren, inclusief de complete romp, rumpfdeckel, en motor-rondingen voor de klapschroef, nu even een propellor er voor de lol opgezet. Even testen hoe alles past.
afb3060.jpg

dat waren weer de vorderingen van 2 dagen werken aan de eon.
Binnenkort naar de winkel voor de bowdenkabels... dan kan ook de achterkant worden bedekt.
Ook even plankje 4 mm balsa halen voor de roeren, die massief gaan worden, voor de stevigheid, zie modelbouwchaos fotosessie. (http://www.modellbauchaos.de/eon600.html)

Groeten,
Monkey

Loopt de romp een beetje scheef of is dat gezichtsbedrog?
Trouwens hard doorgewerkt, vanmiddag als ik dat zo zie!

gezichtsbedrog, niet de romp, maar een wand staat een beetje schuin, omdat er (nog) geen spantjes in zitten.

#########
Resume

versterken van de rumpfdeckel
zo behoud je de buigbaarheid van heb balsa met de nerf mee, maar breekt het dekseltje niet meer zo vlug.

afb3068.jpg

afb3069.jpg

De romp is recht....
afb3070.jpg

Eindelijk naar de winkel geweest voor de bowdenkabels, dus het bouwen ook weer hervat :wink:

#####################
de bowdenkabels komen hier uit de romp....

afb3203.jpg

verstevigde nylon bout schroefplaat.
afb3204.jpg

En natuurlijk de roeren, vastgezet met epoxy lekker royaal, voor extra stevigheid.
afb3205.jpg

afb3206.jpg

totaal tot nu toe... ai wat word dat groot en mooi!
afb3207.jpg

de eon 600 romp is af.
Totale werktijd aan de romp, ongeveer 12 uur. Nu nog oracover erover... zie ik een beetje tegen op, daarom een eon 300 gebouwd, om het coveren van een romp te oefenen. (voorheen altijd mn vliegtuigen gespoten)

De "eon 300"
afb3219.jpg

bouwtijd.... 3 uur verschilt nogal in vergelijking met de romp van de eon 600 :lol:

Groeten,
Monkey

Hi Aap,

Mooie kist heb je gebouwd, je zult hier veel plezier aan beleven.

in de fmt van februari dit jaar staan een aantal opmerkingen over verbeteringen van de EON 600:

rolroeren zijn niet effectief bij de eon:

Landingskleppen echter wel: aanbeveling is de graupner landingsklep nr. 93

Een speed 500 met vertraging 3:1 trekt hem uitstekend omhoog met een klapprop 12x10. deze combinatie heb ik in het verleden ook gebruikt, inmiddels bezig met mijn 4e EON 600.

Deze wordt voorzien van landingskleppen zodat je bij weinig wind toch goed kunt landen. verder de spanwijdte vergroot naar 2,6 meter.
Op deze versie komt een brushless motor van mega.

4e eon! wow dan bevalt ie wel erg goed!
ik ben nu bezig met de vleugel, hier post ik geen fotos van, dit is vrij standaard, als er toch iemand is die het leuk vind om te zien moet ie maar even pb sturen of even hier zegge, dan zal ik weer wat kiekjes schieten.

Groeten,
Monkey

Jongens is deze tekening nog in omloop...??
Zo ja is het mogelijk dat ik deze ook een keer mag lenen... ik ben namelijk op zoek naar een goede zwevers kist....

Graag een reactie!

Back