Epller 471 en ASW17.....Met bouwfoto's

Ik heb geen zin meer om deze zwever af te maken. Iemand interesse? Dan mag je 'm gratis bij me afhalen. Er is wel wat lichte schade aan de achterlijst van een vleugel te melden. Maar dat is niet echt een punt.

Het is echter wel een licht gebouwde zwever die door gevoelige handjes gevlogen en gebouwd moet worden...

"Veiling" is gesloten :wink:

Het zwevertje is aan iemand gegeven die niet ver van mij vandaan woont. Kan ik af en toe nog eens naar hem kijken :cry: . Afscheid nemen doet best pijn :(

Berrie, ik hoop voor jou dat je er geen spijt van krijgt . . . :?

Heb zelf één keer een half-af toestel verkocht, en trek me nog steeds het haar met bossen tegelijk uit het hoofd . . . :hammer:

jan.

And The Story Continuous :lol:

Ik ben vanavond bij Berrie langs geweest om het kistje op te halen, zeer leuk te horen en te zien hoe iemand anders dezelfde hobby beleefd.
Toen ik thuis kwam heb ik op mijn gemak de tekening bestudeerd en uiteraard ook de mini ASW-17 en ik kan maar een ding zeggen
dat Berrie prachtig werk heeft geleverd. :thumbsup:

ASW17.jpg

Zie hier hetzelfde zwevertje maar alleen een andere werkbank

Na een tijdje kijken en denkend aan Berrie zijn adviezen, en de mini ASW-17 vergeleken met de tekening, heb ik een lijstje gemaakt met de toekomstige werkzaamheden.
En als eerste de vleugels;
- rechter tip moet worden voorzien van een nieuwe TE, zoals Berrie in de tekst hiervoor laat weten.
ASWtiprechts.jpg

Waarschijnlijk geen probleem

De TE van beide vleugels wil ik hierna wat verstevigen en recht maken (de TE is zeer dun)
ASWTElinks.jpg

Hierna wil ik het stabilo aan gaan pakken, er zit een beetje ongewenste V-stelling in en ze lijken inderdaad een beetje groot en zwaar(zie tekst Berrie hiervoor)
ASWstab.jpg

Hier moet ik me nog verder in verdiepen

Het rompje heeft alleen een paar plamuur beurtjes nodig en kan met licht schuren verder in vorm worden gebracht, en het cockpitkapje
zal opnieuw gemaakt moeten worden en een fraime hiervoor knutselen.
ASWvoor.jpg

De bekleding daar twijfel ik nog over, ik heb wel een idee voor het rompje maar de vleugels dat wordt andere koek.
Hier heb ik verschillende opties (zie hiervoor genoemd in het draadje) ook heb ik zelf nog een paar ideeën.

De bouw vorderingen zullen worden gepost om aan dit draadje een happy-end te kunnen krijgen en afgesproken is met Berrie dat hij zeker bij de maiden
betrokken wordt.

Groeten
Eric

Nou, daar staat'ie dan. Bij iemand anders op de werkbank. Raar idee hoor! Dat er nu al over een maiden gesproken wordt bevalt me wel. En met het plan van aanpak kan ik me ook goed vinden!

De bouwbeschrijving is toch nog op mijn werkbank blijven liggen, Eric! Je hebt het niet echt meer nodig denk, anders stuur ik wel na!?

Succes, ik heb er alle vertrouwen in!

Ik ben begonnen met de vleugels, en Berrie sorry maar de volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren :wink:

Omdat er al een laagje seconde-lijm(of verdunt houtlijm?) over de hele dunnen TE is gesmeerd is het redelijk moeilijk deze plaatselijk te repareren
en omdat hij zo dun is, is het moeilijk om een kaars rechte TE te krijgen.
Ik heb de laatste 18mm er dus vanaf gehaald om hierna een 3mm dik licht balsa ervoor terug te lijmen, en hierna alles weer in vorm te schuren.
ASWTE2.jpg

Detail foto bij wortel-rip
ASWTE1.jpg

Ik heb hier ongeveer een dikte van 2,5mm en ik moet eerst een helling maken zodat de vleugel gelijk recht(er) wordt bij
het teug lijmen van de nieuwe TE

Berrie van nu mag je weer kijken hoor :)

Ik heb het hele rompje voorzien van plamuur (dat hele lichte spul)zodat na een nachtje drogen het eerste schuur beurtje kan worden uitgevoerd
ASWromp1.jpg

Berrie,
Ik heb de beschijving denk ik niet nodig, maar ik heb wel 2 stuks bouwtekeningen :lol: ,moest jij er niet eentje zelf hebben?
en ik heb nog een vraagje, ik zien dat je een uitsparing hebt voor een zwaartjepunts haakje (tbv elastiek starts) maar ik kan niet zien of dat er
een versteviging in de romp is gebouwd? en hoe je de haak wil bevestigen (volgens tekening???)

Vjete,
Thanks

Groeten
Eric

De beelden waren schokkend 8O . Maar waarschijnlijk had ik uiteindelijk min of meer hetzelfde gedaan. Ik zou het zo doen: nadat de nieuwe 3mm lijst erin gelijmd is zou ik eerst een kant schuren en voorzien van een dun glaslaagje. (3cm breed, en het dunste wat je hebt)) Zo krijg je genoeg stevigheid om de andere zijde in vorm te schuren en ook een glasrandje op aan te brengen. Toen ik deze vleugel maakte had ik nog nooit met glas etc. gewerkt. Inmiddels heb ik daar wel wat ervaring mee opgedaan. Het is idd verstandig om in een helling te werken.

Dan de starthaak. Ik zou geen versteviging extra in de romp lijmen. De hoogtestarts moeten zowieso rustig verlopen ivm de dunne vleugels. Je kan dan beter de haak uit de romp trekken (wat echt niet zomaar gebeurt) dan dat je de vleugels laat handjeklappen.

Heb je een je een gevoelige weegschaal? Als je de plamuur en spanlak fase ingaat zou ik er steeds mee gekeken hebben wat er aan gewicht bij komt.

De TE van beide vleugeltjes is weer gerepareerd, ik heb ze iets diker gelaten (0,5mm) en ze zijn kaarsrecht

ASWTE3.jpg

De linker weegt nu 34 gram en de rechter 36 gram, nog 1 schuur beurtje en ze kunnen bekleed worden.
Ik ga de tissue & dope versie er op los laten, hierdoor heb ik een minimum aan gewichts toename en niet het risico dat de vleugel krom trekt zoals bij spanlak.
De geplande bewerkingen zijn: eerst een dun laagje water/houtlijm om de poriën te dichten, dan de tissue aanbrengen met water/houtijm hierna een goed schuur beurtje
Dan een dun laagje radiator-lak voor de kleine oneffenigheden gevolgd door een goede schuur sessie en hierna aflakken
Tijdens de verschillende bewerkingen zal ik het gewicht constant in de gaten gaan houden, ik hoop beide vleugels rond de 50 gram te houden.

Eric

Ik ben benieuwd hoe dat tissue en dope uitpakt. Welke mengverhoudingen water/hotlijm gebruik je?

De chocalaatjes zijn trouwens erg lekker!

Hoi Berry,

Ik gebruik 40% Houtlijm en 60% water, al het water verdampt weer en je houdt een zeer dun laagje houtlijm over.
Je kan het resultaat een beetje zien in mijn bouwdraadje van de "Airbuzzz"
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50502&start=0

Ik ben net klaar het het laatste schuur beurtje van de vleugels en deze liggen nu te wachten op een eerste laagje water/houtlijm om
alle poriën te dichten, hierna volgt nog een schuur sessie en dan breng ik de tissue aan.
Het rompje heeft ook een paar knutsel uurtje achter de rug, het rudder is geheel in vorm geschuurd en het stabilo is gereed
Nu alleen het pendel-hoogteroer nog, ik twijfel eraan om hem opnieuw te bouwen of om het te repareren.

Op het moment van het aanbrengen van de tissue zal ik weer wat foto-tje gaan posten

Eric

hallo berrie
Ik heb dit project jaren geleden gebouw toen het net als bouwtekening uit kwam
Heb het net als jij de romp eerst in hout bouw gemaakt en later een kuststof rompje gemaakt ervoor (heb de mal nog hier liggen)
heb nog steeds beide model thuis ( moet er weer een vleugeltje voor maken)
Heb er veel mee gevlogen en kan er ook leuke verhalen over vertellen
vliegt bijzonder goed mits goed gebouwd en vooral niet te zwaar
succes er mee
jan

Ik ben begonnen aan het bekleden met de (groene??)tissue, mijn eerste (test)stukje is het rudder geworden.
ASWrudder2.jpg

Ik heb het rudder hierna al in een laagje radiator lak gezet en is momenteel aan het drogen.
Voordat ik met bekleden begon woog het rudder 2,3gram

Eric

J.v.d.Wetering zei:
en kan er ook leuke verhalen over vertellen

Nou, het haardvuur knettert, de chocomel staat te dampen voor ieders neus, en wij wachten met rode konen in spanning op wat komen gaat....

@Eric, groene tisseu?! Ik neem aan dat je de zwever wit wil maken! Dan lijkt me de groene tisseu niet bevordelijk?

Dat groene maakt niet zo heel erg veel uit, het was het enige wat ik nog had liggen.
Er komt hierna een witte grondlaag welke ik daarna haast helemaal weer weg schuur en afhankelijk van de oppervlakte gladheid kan ik dit nog een keer doen, voordat ik hem hoogglans wit spuit.
voor de grondlaag heeft tie al op de weegschaal gelegen en ik kwam op 3,1gram, dat is 0,8gram aan tissue en houtlijm :)
Ik gok dat het rudder helemaal klaar 4,2 gram weegt (en ik hoop lichter).

Jan,
Wat was jou vlieggewicht van de ASW 17?
En hebbie foto's?

Eric

eric schreef
Jan,
Wat was jou vlieggewicht van de ASW 17?
En hebbie foto's?
Eric ik weet het echt niet wat het gewicht is zou het namoeten meten. kan het vanavond wel even doen (zit nu op de zaak)
maar veel was het niet en foto's ?????? het is al weer jaren geleden dat ik met dit project actief was dus waar ze gebleven zijn???
maar van het spul dat ik nu nog heb kan ik wel een foto maken natuurlijk.
En Berrie ik weet dat je zit te wachten
nu dan even off tropic
Wij kwamen in die tijd nog al veel op de wasserkuppe (nu wat minder) daar heb ik veel gevlogen met de ASW17 mini
Soms tot ergenis van velen luitjes kon op "slechten dagen " met weinig wind ,er nog wel gevlogen worden met de ASW17
die dan op het minste zuchtje stijging er van door ging .en dan promt gevolgd werd door enkelen heren die ook wilde vliegen,maar er al snel
achter kwamen dat het voor hun modelen veel te weinig was met alle gevolgen van dien.
Zo dat ik weer verder kon gaan met de "demo"

Zo ook een keer dat we met meerderen vlogen het ging allemaal wat beter die dag.
Ik vloog met de mini wat verder weg doch ook weer niet zover dat het problemen gaf, voor mij dan maar wel voor een grote duitser
die mij sommerde niet zo HOOG te vliegen want dat zou allerlij problemen opleveren met de 1:1 zwevers (weet niet of je bekend bent daar) IK kon de man niet aan zijn verstand brengen dat dit een zeer klein modeltje was : ik moest en zou naar beneden komen.
de man ging geerggerd zijn gelijk halen bij een aantal anderen duitsers.
Wijzend naar mij wist ik wel dat ik de kwade pier was de heren spraken verder.
Ik was inmiddels geland en liep naar de groep toe en liet de ASW17 mini zien :grote hilarietijd: de Man met een rood gezicht dat dat toch eigenlijk niet kon.
De man had waarschijnlijk nog nooit zo klein model zo realisties en goed zien vliegen qwa snelheid op enige afstand
Het leverde me op het eind van de dag wel een biertje op van de man We lachen er nog wel eens om. :D

Zonde Berrie dat je het project gestopt ben en eric succes met de bouw verder.

Zal nog eens kijken wat ik er nog van heb groeten jan

Leuk verhaal Jan! Dat zal Eric ook de moed geven door te gaan. Ik ken de Wasserkuppe zeker! Mooi dat je die Duitser tuc had!

Tja, of het echt jammer is dat ik dit project gestopt ben..... Ik vindt het eerlijk gezegt ook leuk dat Eric het overgenomen heeft en er wat moois van maakt!

Zelf ben ik nu meer in de running voor glas/carbon/kevlar bouw. Voorlopig heb ik niet echt tijd voor een nieuw project. Vannacht ben ik vader geworden van ons derde kindje. Zoontje Jasper zal heus wel weer de nodige energie uit zijn vader weten te zuigen. En de twee andere kinderen vragen (en krijgen) ook de nodige aandacht. Daarnaast kost de opleiding die ik volg veel te veel tijd. Ik hoop op iemand, over een halfjaartje ofzo, die ook een Drela ontwerp wil bouwen. Mijn vliegmaat heeft net een werkende lier. Misschien heeft ie zin in een Allegro of een Aegea. Of misschien een strerke snelle zwever. Ik hoef geen berg zwevers, en daarom wilde ik de ASW kwijt.

Hey Berrie
Gefeleciteerd met de geboorte van jullie derde kindje, hoop dat alles verders goed is ,
ja dan hou je weinig tijd over voor de hobby.

Heb het toestel ook voor Eric even snel gewogen en het komt op 300 gram uit (het epoxtie rompje) kompleet met alle electronica (eigen gebouwde micro ontvanger).
uniek voor die tijd
Zal kijken of ik een paar foto's kan plaatsen hier op het forum weet alleen nog niet hoe??
groeten jan

Back