Epller 471 en ASW17.....Met bouwfoto's

Hééy, Berrie gefeliciteerd en het vrouwtje ook natuurlijk!!!! (voor mij duurd het nog ong. 3á4 maanden). Ik hoop dat alles goed is verlopen en dat Jasper een gezonde modelvlieg gabber van je wordt.

@ Jan
Ik vindt vliegverhalen over de mini ASW 17 niet echt :offtopic: juist zeer goede input om verder te gaan en een vakantie-tje naar de Wasserkuppe te gaan boeken (als tie af is natuurlijk).
En bedankt voor het weeg momentje, ik hoop eigenlijk onder de 300gram uit te komen
Ik zou graag het rompje een keer willen zien (de foto kan je desnoods naar me mailen om te posten, moet je wel ff een PB-tje sturen)

Ik heb ook nog ff de tijd gehad om aan het rudder te prutsen

ASWrudder3.jpg

de eerste laag grond is er zo goed als afgeschuurd, hierbij is de groene ondergrond eigenlijk een voordeel, omdat je nu goed kan zien
tot hoever ik kan gaan met schuren.
De gewichtstoename is vanaf de tissue fase nihil en niet waarneembaar, het rudder zoals afgebeeld weegt dus 3,2gram
Ik heb net de 2de en laatste grondlaag opgezet, morgen schuren en hoogglans spuiten

Eric

Het rudder is klaar en ziet er redelijk uit (al zeg ik het zelf).
ASWrudder4.jpg

Het ruder weegt nu 3,6gram (dat is in totaal 1,3gram aan bekleding)

Eric

Ik heb het projectje vandaag weer even opgepakt, en ik ben bezig geweest met de cockpit.

ASWkap1.jpg

Voor op is de bevestiging al gereed, ik heb dit gedaan met 4 laagjes glasmat (25gr/m2) en epoxy
Hier een lipje van gemaakt waar het kapje onder klemt.

ASWkap2.jpg

Nu nog de bevestiging aan de achterzijde en zodanig dat de kap afneembaar wordt??
Iemand ideeën hiervoor?? (graag een lichte uitvoering :) )

Berrie/Jan,
Volgens mij zijn de vleugels van de ASW op foto's hierboven (van Jan dus) bekleed met Oracover, klopt dit??
Deze optie voor het bekleden van de vleugels lijkt mij ook de beste ivm krom trekken van de onderzijde wanneer dit te nat wordt (tisseu en houtlijm/water)
en Oracover is weer makkelijk te verwijderen als het te zwaar blijkt te zijn.

Eric

Eric R zei:
Nu nog de bevestiging aan de achterzijde en zodanig dat de kap afneembaar wordt??
Iemand ideeën hiervoor?? (graag een lichte uitvoering :) )

Een klein neodym magneetje en een klein stukje metaal.

Arthur

hallo Eric

Volgens mij zijn de vleugels van de ASW op foto's hierboven (van Jan dus) bekleed met Oracover, klopt dit??
Deze optie voor het bekleden van de vleugels lijkt mij ook de beste ivm krom trekken van de onderzijde wanneer dit te nat wordt (tisseu en houtlijm/water)
en Oracover is weer makkelijk te verwijderen als het te zwaar blijkt te zijn.

Dit klopt . de Oracover is alleen iets lastiger aan te brengen aan de onder kant met het "holle" profiel dus maar het is te doen
en wat is te zwaar?? iets anders kost ook gewicht
Ik wist niets iets te bedenken wat lichter is .
groeten jan

Bedankt Jan,

Ik ga mijn vleugels ook met Oracover bekleden, maar het rompje ga ik hoogglans wit spuiten en ben al begonnen met de voorbereidingen hiervoor

ASWromp2.jpg

"Héé nou is tie groen!?"

Eric

Het eerste laagje grondverf na een grondig schuurbeurtje (met P280)

ASWromp3.jpg

Hierna nog 1 laagje grondverf en schuren en dan aflakken :D :D

Heeft iemand een foto-tje van een schema van de ASW 17??

Eric

Ik heb gisterenavond met de strijkbout zitten te stoeien en de vleugeltjes zitten mooi in de Oracover.
Het rompje heeft zijn laatste grondlaag gekregen en staat nog ff te drogen.

ASW1.jpg

De ene vleugel weegt nu 50gram en de ander 52 gram, alleen de registratie (PH-???) komt nog onderop.

Eric

Ik heb gisteren een schema uitgezocht wat een beetje bij de zwever(tje) past

ph878f.jpg

Het rompje zit in de hoogglans en het lakje zit er lekker strak op.
Onderop de vleugel zit al een gedeelte van de registratie.

ASW2.jpg

Ik ben nu bezig met het hoogteroer (hier zag ik de heletijd al tegenop) deze wegen 5 gram per stuk.
de lichte V-stelling die het stabilo had, is inmiddels verwijderd. en ik ben bezig het geheel wat lichter te maken

Eric

Zo, het meeste is inmiddels gebeurd, de ASW 17 begint al aardig vorm te krijgen en is haast klaar

ASW4.jpg

Alleen op de neus en en onder de cockpitkap moet nog een stukje schema komen

ASW5.jpg

ASW6.jpg

ASW3.jpg

de PH-787, EB (met een knipoog naar de bouwers Eric/Berrie)

ASW7.jpg

Dit alles weegt nu 183 gram. :D

Het volgende moet nog gebeuren:
- Cockpit kap passend maken en sluiting monteren achterzijde
- Speling op de vleugelpennen van de vleugels en stabilo minimaliseren
- Neusje en onder cockpit nog schilderen (zie schema)
- Rudder aansturing monteren
- Electronica inbouwen
- Balanceren
- MAIDEN!!!!!

Eric

ziet er zeer mooi uit
maar ik heb een vraagje, is de romp versterkt door die tissue of is het alleen om hem glad te krijgn om te spuiten?

Eric 183 gram lijhkt me erg licht voor een zwever van deze grote. Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Het wil ook niet zeggen dat hoe lichter hoe beter hij zal zweven, de steekeigenschappen zijn nl. zeer slecht, geen snelheid en dus geen lift.

Meet hem nog eens goed na en kijk of de zwever bij het wegen niet ergens opligt?

Bovendien bij het balanceren kan het zomaar zijn dat er zo'n 200 tot 300gram lood in gaat.

Of heb ik het verkeerd begrepen en weegt alleen de afwerking 183 gram?

Gr. en succes en verder complimenten, Alex

@ Vjete,
De tissue versterkt de romp wel iets maar dat is niet erg veel (bij het blauwe schuim is dit wel merkbaar met deze methode), de hoofdzaak van de tissue is om alles glad te krijgen.
Na het aanbrengen van de eerste laag grondverf heb ik wel idee dat de oppervlakte een stuk harder is geworden.

@ Alex,
Het streef gewicht van dit kistje ligt zo rond de 270gram vliegklaar(volgens tekening) en daarbij kom ik aardig in de buurt.
Als de bekelding alleen al 183 gram zou wegen dan zou ik mij schamen, het zwevertje is maar 1,4mtr span (en een beetje), rompje is 70-80cm,
en is bedoeld om op die windstille dagen toch nog stijg te hebben aan de helling, en steekeigenschappen heb ik niet nodig wat na 300mtr zie hem niet meer.
uhh, 200-300 gram lood???, ik ga niet zee-vissen!!??
Misschien lijkt alles groter dan dat het er uit ziet, maar dat is nu net de bedoeling.

Beide heren bedankt voor de complimenten.

Eric

Eric,

Ok complimenten dan vor de lichte bouwwijze. De zwever lijkt idd. veel groter dan 1,4 en dan zal 200 a 300 gram lood ook niet nodig zijn.....

Succesverder..

Alex

Hij is mooi geworden. EB is ook een leuke vonst. :P

Het stabilo heb je zeker flink geschuurd om lichter te maken? Zo zou ik het gedaan hebben iig.

De eerste is al in de "val" getrapt van optisch bedrog. Eric, kan je de romp eens bij het cockpit deel in je hand houden en fotograveren?

@ Berrie,

Ik vond EB beter staan als BE (anders is het net een Belg :D )
Het schuren van het stabilo leverde niet veel winst op, 1 gram per deel, de beiden delen wegen nu 7 gram per stuk (+bekleding)
En omdat het geheel toch heel licht is gebleven leek het mij niet noodzakelijk om hier nog meer af te halen.

Ik vindt het super dat er al mensen in trappen dat het een "grote schaal kist" is en dat wordt alleen maar erger als tie vliegt (hoop ik)
Ik zal vanavond nog een foto-tje maken als ik de ASW vast hou, zodat je een indicatie hebt hoe groot (eigenlijk hoe klein) die is.

Eric

De beloofde foto's

ASW9.jpg

het mesje op de werkbank geeft een indicatie van de afmetingen van de ASW 17 mini

en op verzoek van Berrie
ASW10.jpg

Op deze foto lijkt het of dat het stabilo scheef zit, ik ben direct gaan meten toen ik de foto op mijn pc zag
maar alles zit kaars recht. De foto zal wel iets vertekenen.

Eric

Back