Epller 471 en ASW17.....Met bouwfoto's

Berrie zei:
Tjo, toch nog iemand die het leuk vindt.
:?: :?
Volgens mij zijn er veel mensen die je volgen hoor! :D
Zelf vind ik het erg leuk om bouwdraadjes te volgen, al heb ik niet zo vaak een constructieve bijdrage, zeker niet als het over profiel-berekeningen gaat.

Veel succes en eens zal ik je vragen of ik een kopie mag hebben van jouw tekeneningen :D .

Volgens mij zijn er veel mensen die je volgen hoor!

Waaronder ik! Ik ben wat minder actief, maar lees nog alle zweefdraadjes mee hoor!

Wat betreft de staart zou ik uitkijken met volledig beplanken. Het gewicht neemt toe en, hoewel je het weliswaar kunt balanceren met de batterij of zo, dat wil je liever niet. De kist doet er nogal wat massatraagheid om de dwarsas mee op. Met name in je geval, waarbij de totaalmassa klein is.

En nog iemand die het draadje geregeld volgt. :D (Dus blijf zeker doorgaan! ;))
Reageren op bouwdraadjes is alleen vaak wat lastig...je wilt niet alleen de standaard cliche reacties van 'Ziet er goed uit etc' geven....maar ja als je niet reageerd gaat de bouwer, zoals we nu zien, zich ook een beetje afvragen waar hij het nou precies voor doet. Wat begrijpelijk is natuurlijk...

Maar zoals gezegd, blijf doorgaan, er zijn mensen die het wel volgen....enne....ziet er goed uit! :lol: (serieus ik vind het echt een leuk kistje :) )

(de laatste foto's heb ik alleen nog niet gezien omdat de server er weer eens uitligt :sad:)

Ik volg het ook dus doorgaan hoor.
Als ik heel eerlijk ben vind ik bouw verslagen het leukst van heel het forum.
Daar leer ik veel van.

Ik ben weer opgelucht en vol goede moed!

Vergeten te melden: vleugelhelftje weegt nu 43 of 48 gram. Ik weet het niet zeker (ben nu op mijn werk in de pauze....)

@Erwin, kopietje van tekening en bouwbeschrijving kan geregeld worden.
Gaarne ff een PBtje

@Peter, ik heb oa jouw puntje betreffende extra gewicht in overweging. Ik ben er nog niet over uit. Het gaat echt maar om heel weinig gewicht. Het gaat dan om 1mm balsa. Misschien had ik toch het 1mm plaatje van 6gram moeten kopen. Ik weet eerlijk gezegt niet hoe ik het kistje ga afwerken. De romp is glooiend, dus "dik" wit papier is wellicht niet te doen. Hoewel ik het zou preferen, want dan hoeft er niet geschilderd/ gespoten te worden. Bespannen met zijde, wat ik nog genoeg over heb van de Grunau Baby lijkt me makkelijk. Maar dan wordt het weer zwaarder omdat er een kleurtje op moet komen. Het totaal gewicht zou tussen de 280-300gr. uit moeten komen.

@Igwe. Voorlopig heb ik geen nieuwe foto's. Ik ga nu de andere vleugelhelft maken. En eerst de ene helf op de foto en dan de andere lijkt me niet zinvol. Maar er zit nog genoeg aan te komen! Maar alles op zijn tijd.

Berrie!

Brilman: present! :pim:

Voor wat dat indekken betreft: ik schat dat de twee stukjes balsa 1 mm voor het kielvlak samen nog geen 3 gram wegen. 8)

Doen!

Succes.

jan.

Zo, de weken verstrijken snel. Ondertussen is er weer het een en ander aan de mini Asw gebeurt. Het kielvlak is dicht gemaakt. En beide vleugelhelften zijn evenver af. De romp is voor de eerste keer geschuurd. Ook heeft mijn twee jarig dochtertje het pendelmechaniek van het stabilo aan een gedegen onderzoek onderworpen. Het pendelmecahniek blijkt sterk genoeg, en , naar ik zo inschat aan de witte knokkeltjes van haar handjes tijdens de test, zelfs geschikt voor F3B.

Het wordt tijd om naar het te verwachten vlieggewicht te gaan kijken. Volgens de tekening moet deze tussen de 270 en 300 gram komen te liggen. Het zwevertje weegt nu 115 gram. Daar komt nog bij: twee servo’s 24 gram.
Ontvanger: 16 gram.
Ontvangeraccu 150mAh Nicad 39gr. of 600mAh NiMH 60gr. Alle stekkertjes zitten bij deze gewichten in.

De NiMH versie zit nu op: 215gr
De Nicad versie zit nu op: 194 gr

Ga ik uit van 270gr. vlieggewicht dan heb ik nog over 55 resp.75gr. Dit gewicht is gereserveerd voor de neus van de romp, cockpitkap, stabilo, richtingsroer en wat “afwerksplinters” zoals de vleugelvoorlijst en vleugeltips. En dan natuurlijk de bespanning.

Het verschil van 30 gram, tussen 300 en 270gr vlieggewicht, houdt ik maar als “reservegewicht” aan. (sleepkoppeling bijv.)

Over de bespanning wil ik het nog eens hebben. Er zijn wat “eisen” die ik mee wil nemen in de keuze van bespanmethode:

De optredende trekspanning tijdens het bespannen van de vleugel mag niet groot zijn! Anders trek ik de holte uit het profiel.

Ik wil de zwever straks netjes egaal wit hebben.

De romp heeft vloeiende lijnen. Bespannen met papier is dan erg lastig. Hoe zit dat met tisseus?

De bespanning moet het liefst ruw zijn. Zeker voor de vleugels. Al is na enkele keren schuren/spanlakken/verven het oppervlak vast al weer glad. Heb je witte spanlak?!

Alle te bespannen vlakken zijn dicht, dus nergens ribbenstructuur.

Het mag niet zwaar zijn, dat spreekt voor zich. Iemand een idee of tip?

afb18276.jpg

afb18277.jpg

Ik heb wel een suggestie, maar niet lachen alsjeblief!

Witte servetten, die je nog eens splitst. Je kunt die dingen in laagjes uit elkaar trekken, waardoor je een extreem dunne tissue krijgt. Even met de plantespuit voor het opzetten en met 50% verdunde spanlak opzetten. Gortdroog laten worden en schuren met fijne korrel. Daarna nog een keer hele dunne spanlak erop en weer na droging lichtjes schuren. Aflakken met mat witte (dus geen eiglans maar echt matte) spuitlak, bij voorkeur watergedragen. Dat levert voldoende ruwheid om de lage Re getallen te overkomen en een snelle omslag naar turbulent te bewerkstelligen. Bovendien is die matte lak genadig ten aanzien van de onvermijdelijke oneffenheidjes die je niet helemaal kunt vermijden.
' Tis geen snelle werkwijze, maar 't kan omdat je overal dragend hout hebt. Of je het binnen gewicht redt waag ik te betwijfelen, maar weet niks lichters dat wat becherming EN stijfheid biedt.

Hoi,

Ziet er goed uit. Een tip voor bij het bouwen van zo'n vleugel (waarschijnlijk al te laat :-( . Snij van schuim een mal waar je op kunt bouwen.
Zo voorkom je ongewenste verdraaiingen. Ik weet dat dit bij RC minder nauwkeurg komt. Velen denken dat kun je toch bij trimmen.
Maar bij een zwever is dit echt nadelig voor je prestaties.

Bram

Voor bespannen kun je spanvlies gebruiken. Dit word in de vrijevlucht wereld gebruikt het is sterker dan tissue en spant zich met de bout en na spanlakken
om het waterdicht te krijgen. Ik kleur het met decorfin (waterverf). Dus je kunt het ook nog witter maken als je wilt. Voor betere zweef prestaties kun je op 10%
van de koorde een turbulentie draad plakken van 0.6/0.7 mm hoog (Ook uit de vrijevlucht wereld).

Bram

Dag Bram,

Is dat het zelfde als Litespan? Daar heb ik nog een rolletje van liggen. Nooit gebruikt. Lijkt papier en is volgens mij polypropyleen of dergelijk.

Het is niet het zelfde. Het voelt meer aan als tissue terwijl het wel synthetisch is.
Ik kan je wel een stukje opsturen zodat je een gevoel kunt krijgen. als je dan je model wilt bekleden kun je en groter stuk bestellen.

Bram

Dat vind ik wel interessant. Ik wil zoiets wel eens proberen. Het schijnt wel op antieke modellen gebruikt te worden als papiervervanger. Ziet er uit als papier en levert minder gaten, naar verluid
.
Vloog je ook niet op de heide bij Goirle, of ben ik nu abuis? Als dat zo is kom ik wel eens langs. Lijkt me zoiezo leuk om een dagje vrijvliegen mee te maken :D

Klopt daar vlieg ik wel eens. Al is het al een tijd geleden dat ik daar ben geweest. Ik vlieg vaker de wedstrijden in Arnhem omdat het veld in goirle hobbelig is.
Afgelopen weekend in Weert gevlogen. Je bent natuulijk van harte welkom om eens te komen kijken.

Stuur me maar een PM met je adres dan stuur ik een stukje om te proberen. Maar wat vind berrie er van?

Berrie, ziet er goed uit wat je aan het bouwen bent.

Hobbelig is een eufemisme. Ik vlieg RC bij de Rechte heide en we landen daar gewoon door hard drukken voor touch down. Wanneer je het voorzichtiger probeert raak je 't een of 't ander met een vleugeltip en heb je vaak een lelijke landing.

Ik stuur je een PB. Bedankt.

Ha heren,

dat was een interresant "gesprek" om te volgen.

Wat ik er van vindt? Een combinatie van beide methoden lijkt me wel wat:

-alles bespannen op de manier zoals Peytr aangaf: tisseus of servetten met 50% verdunde spanlak opbrengen. De spanvlies heb ik dan niet nodig.
-aflakken met decorfin. Waar kan je dat kopen? E.o.a. " CreaBeashop" ?
-Turbulator aanbrengen op 10% van de koorde. Wat voor draad is dat?Hoe breng je die aan?

Tja, een schuimmal was inderdaad mooi geweest. Ik kan (nog) geen schuim snijden. :oops:
Nu had ik dat opgelost door een "dam" te plaatsen op een bouwhelling en daar de vleugel in te bouwen.

Hi Berrie,

Ik zou proberen zonder turbulator. Als je daadwerkelijk met papier aan de slag gaat houd je naar mijn idee voldoende ruwheid in het oppervlakte om geen aanvullende turbulator nodig te hebben. Met spanvlies weet ik het niet. Je kunt alsnog met losse turbulators experimenteren door ze los op te plakken.

Er zijn wel mensen die propageren om telkens 1 vleugel van een trip strip te voorzien en de andere niet. Zo kun je een voor- of nadeel onderkennen. Naar verluid neigt een vleugel met voordeel naar liften. Dat kan wel eens kloppen, omdat vermindering van de separation bubble (of laminair losung) inderdaad weerstandsvermindering zou moeten brengen. Die vleugel wil dan harder vooruit en de kist giert heel lichtjes en lift de 'voordelige' vleugel. Ik wil het nog steeds eens proberen, maar heb er dus geen ervaring mee.

@peytr dat van die turbulentie draad klopt een vrijevlucht model gaat dan een bocht vliegen.
Spanvlies zal denk ik niet ruwer zijn. Maar volgens mij doet dat hem ook niet.
Als de luchtstroom heeft losgelaten komt hij door een ruwer oppervlag net terug. met een turbulator wel.

Een vriend van mij heeft windtunnel testen gedaan bij lage reynoldsgetallen.
Het blijkt dat een turbulentie draad op 10% voldoende is. Beter voor het vliegen is "paaltje" op die plek plaatsen van een paar milimeter hoog (onderlinge afstand weet ik niet meer) Dit had echter negetieve invloeden bij het lanceren van het model. De snelheid is dan hoger en je kreeg meer weerstand.

@berrie decorfin koop je bij de beter gesorteeerde boekwinkel/hobbywinkel.

Ik gebruik als draad een stuk dacron van ongeveer 0.7 dik. met seconde lijm zet je een kant vast dan de andere zijde en een beetje spannen. Vleugel op zijn kant houden en je kunt de secondenlijm er langs laten lopen.

Back