Ik heb een tijdje terug enig onderzoek in deze richting gedaan, het ging mij om het spuiten van depron maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer naar mijn ervaring.
Ik had een hele partij oude spuitbussen-met-nog-wat-erin van uiteenlopende merken in de schuur staan, die heb ik allemaal geprobeerd op een afvalstuk Depron. Ze bleken allemaal het materiaal aan te vreten... op 1 na.
Dat was een hele oude; ik ben naar de verfwinkelier bij mij in de buurt gegaan (Sprong in Hilversum) en hem het probleem uitgelegd. (Ik heb hem ook verteld dat als hij een geschikte spuitbus kon leveren het halve Modelbouwforum bij hem zou komen bestellen...)
Het bleek dat die éne spuitbus van een fabrikant kwam die inmiddels al twee keer door een andere fabrikant was overgenomen... en wat daar inmiddels vandaan kwam bleek (praktijkproef) ook Depron te vreten.
Ik moet zeggen, dat als je zoiets wil uitzoeken een ouderwetse vakman, die zich voor de probleemstelling interesseert een geweldige hulp is. Sprong is er zelf ook Internet voor wezen afzoeken! Maar een echte oplossing hebben we dus niet kunnen vinden.
Acryl doet zelf niks vervelends met depron of EPO, het probleem is het gebruikte drijfgas, dat in vloeibare vorm het schuim oplost.
Waarschijnlijk zijn er best wel drijfgassen te vinden die minder agressief zijn (die ene oude bus van mij bewijst het) maar kennelijk zijn ze voor de fabrikanten niet interessant...
De grap is natuurlijk, dat het drijfgas alleen schuim oplost als het er in vloeibare vorm op komt. En dat terwijl het zijn functie eigenlijk doet door te verdampen... hier klopt dus iets niet. Het drijfgas moet verdampen om de verf uit de bus te krijgen, maar in de praktijk komt er nog genoeg vloeibaar gas mee om het schuim op te lossen.
Eén manier -die wel degelijk werkt, heb ik zelf vastgesteld- is, om van wat grotere afstand te spuiten. Al vanaf 50 cm zal je zien dat het schuim bijna niet meer oplost; nog iets verder weg en er is niks meer aan de hand. Nadeel is natuurlijk dat je zo niet meer nauwkeurig kan spuiten, en heel weinig dekking overhoudt. Veel lagen spuiten dus, en in een ruimte waar je rustig stank en verfnevel kan verspreiden... Afplak-precisiewerk wordt natuurlijk wel erg moeilijk en tijdrovend.
Een andere optie is misschien (en dit heb ik niet uitgeprobeerd) om eerst wat drijfgas te laten ontsnappen. Het uiteindelijk gevolg kan zijn dat je niet de hele bus kan leegspuiten. Maar in die bus zit altijd meer gas dan nodig is, en juist dit draagt ertoe bij dat er gasdruppeltjes mee naar buiten komen bij het spuiten. Hoe minder druk er in de bus zit, des te meer kan het gas in de bus zelf verdampen en in gasvorm naar buiten komen.
Voor wat je bijvoorbeeld bij de Action voor een bus acrylverf betaalt, kan het niet veel kwaad om eerst een deel drijfgas weg te laten stromen (bus op z'n kop houden en spuiten). Ook al voel ik me dan meteen weer schuldig tegenover eerder genoemde behulpzame verfwinkelier... maar zijn prijs ligt iets van zes keer zo hoog...
In alle gevallen ontkom je er niet aan om eerst een proefje te spuiten op een onzichtbare plek of op afvalmateriaal. Of natuurlijk een airbrush-setje aan te schaffen, want acrylverf met lucht als drijfgas gaat ook heel goed!