EPO foam spuiten!

En ja, hoe blijft het zitten? Als het vliegtuig een paar keer op het gras geland is, zit alles er dan nog op?

Het blijft prima zitten, maar ik heb niet de romp gespoten, alleen vleugel en stabilo, dus dat slijt niet echt van een landing. De lak is er overigens wel af te krijgen met een fijn schuurpapiertje als je het er echt af zou willen.

Ik heb het te spuiten oppervlak ontvet met St Marc.

Groeten,
Jan

Laatst bewerkt:
Ik had voor het spuiten van mijn Gemini (ook Elapor) diverse testen gedaan, wil je glanzend spuiten dan moet je dichtbij en niet te dun spuiten en dan krijgt Elapor bobbels.
Het volgende is mij het beste bevallen:

1) Hechtprimer van Multiplex met een sponsje aanbrengen, is geen echte verf maar lijkt een soort oplosmiddel.
Maakt het oppervlakte kleverig en ook een beetje grijs, dus wit moet je opnieuw verven.
2) Acrylverf van de action shop (uit die knijp bussen of tubes) iets verdund met water met een roller aanbrengen.
Voordeel van de roller: je hoeft bij verschillende kleuren niet alles af te plakken en je kan het gewooon in huis doen.
Nadeel: dof oppervlak wat snel vuil wordt.
3) Spuitbus van action shop met blanke acryllak eroverheen.
Doordat er al een laag acryllak op het schuim zit komt deze verf dus alleen in kontakt met de verf en niet met het schuim.

Resultaat is een glanzende en slijtvaste laag.
Alleen bij deukjes gaat de verf los.

De Multiplex primer is wel erg duur!

Succes Willem

Doordat er al een laag acryllak op het schuim zit komt deze verf dus alleen in kontakt met de verf en niet met het schuim.
De acryllak is geen probleem voor het schuim (acryl is op waterbasis); het is het drijfgas dat in (vrijwel) alle spuitbussen zit, ook die met acryllak, dat voor veel schuim agressief is. Lees hogerop in dit draadje.

De acryllak is geen probleem voor het schuim (acryl is op waterbasis); het is het drijfgas dat in (vrijwel) alle spuitbussen zit, ook die met acryllak, dat voor veel schuim agressief is. Lees hogerop in dit draadje.

Nou mensen, gister middag in het zonnetje maar even geprobeerd wat onderdelen te spuiten met de acryl spuitbussen van Action.

Eerst even stukje getest (onderkant van cockpit) en ik moet zeggen, het EPO schuim hielt zich heel netjes en reageerde zover ik kon zien niet op de drijfgassen of dergelijk.(spuitafstand van zo 20/30 cm)

Nou na dat gespoten te hebben, ben ik verder gegaan met de vleugels. Ik wilde namelijk de onderkant een andere kleur hebben dan het vliegtuig zelf die namelijk helemaal rood is. Ik zie soms in de lucht niet het verschil tussen de boven en onderkant van het vliegtuig!

Onderkant van de vleugels heb ik nu voorzien van een gele vlak!

Volgorden van spuiten:

1. EPO ontvetten met st.marc.
  2. Delen afplakken met schilders-tape (dit is achteraf makkelijk te verwijderen)
  3. Acryl spuit primer op brengen (in mijn geval van eigen merk ACTION)
  4. Primer goed laten drogen
  5. Acryl spuit kleur opbrengen (in mijn geval van eigen merk ACTION)
  6. Gelijk afplaktape (schilders-tape) verwijderen als de lak nog nat is.
Ben zeker tevreden met de resultaat.

Op de vleugel wat geel is heb ik gespoten:
Foto-TWFCBNHX-D.jpg

Hier heb ik de onderkant gespoten van de cockpit en de nieuwe neus:
Foto-MIYNJDN6-D.jpg

Laatst bewerkt:
Is het met die spuitmethode mogelijk om al gespoten onderdelen, weer met schilderstape af te plakken, en opnieuw te spuiten? En dan de tape er weer af te trekken zonder de lak mee te trekken???

Is het met die spuitmethode mogelijk om al gespoten onderdelen, weer met schilderstape af te plakken, en opnieuw te spuiten? En dan de tape er weer af te trekken zonder de lak mee te trekken???

Ja met schilders tape heb ik de ervaring dat de lak niet echt mee getrokken wordt!Je zal wel wat mee trekken maar dit is minuscule. Je moet het gewoon er rustig van af trekken en niet te lang laten zitten.

op mijn parkmaster heb ik ook die spuitbussen vd action gebruikt. Echter moet je wel het elapor voorbehandelen (heb ik niet gedaan) want anders hecht het wat minder goed, ik kan het nu met mijn nagels eraf krabbelen..

Echter voor die €2 per bus vind ik het resultaat helemaal niet verkeerd, enige nadeel is je gewichtstoename;)

elapor kan zowat met alles gespoten worden, zelfs lak met oplosmiddellen erin.
nadeel is de hechting, die is bagger, alleen met de lijm primer van mpx zelf gaat het goed.

eps schuim daarintegen (als bv de gws toestellen) moeten met iets op waterbasis (acryl lak) gedaan worden, neem je daar een alcyd lak of enamel lak, dan vergaat je schuim tot pulp.
beste is de speciale styro lak van graupner daarvoor.

En toch ben ik van menig dan elapor heel wat anders is dan EPO

Dat is het ook. Er was iets terug ook een vraag over lijmen met CA (secondelijm); EPP, Elapor (evenals Arcel van Robbe en Solidpor van Graupner) kun je met CA lijmen.
EPO en depron niet.

Als je het schilderstape er gewoon op plakt tast dat je lak echt niet aan. zoieso is schilderstape daarvoor gemaakt en hecht het minder goed (wat nu dus een voordeel is).
Zolang je het er maar niet op plakt en dan met je nagels gaat zitten aandrukken (jullie weten wel wat ik bedoel, hè :P) kan je het er gewoon probleemloos afhalen.
Beetje acrylverf werkt echt prima. Moet je natuurlijk wel van die dikke hebben, dan dek je alles in één keer. Een grote tube kost max. €2,0 en daar kun je je hele vliegtuig mee schilderen. Nog een voordeel: het water verdampt en het gewicht dat je overhoudt is miniem.

veel succes jongens =)

Euhm, nou, het licht echt aan het soort epo of je de verf er aftrekt...

Had een stukje tape (schilderstape) wat op mijn vleugel waaide, niet eens aangedrukt of wat, tape onder eigen gewicht erop gekomen: verf eraf....

Dus ik zou het eerst even op een test stukje proberen als ik de persoon was die nog ging verven, en afplakken ;)

Samengevat :
De Clouds Fly die van EPO is vervaardigd , is die te spuiten zodat de lak ook blijft zitten ?
Of met airbrush en zelf mengen ?
Ik wil dit namelijk ook doen , om die reden , dat ik ook boven en onder niet van grotere afstand herken.
Of zijn er opvallende stickers te koop waar we dus heel veel elende mee besparen. ( een smiley bijvoorbeeld ;) )
Blijkt toch wel een moeilijke materie te zijn .
:proost:

Ik zou me de moeite besparen en wat stickerfolie halen. Bij beletterings firma's hebben ze vast wel een paar afvalstukjes vinyl sticker. Dat is lekker soepel en plakt prima op EPO.

Hoi, ik heb zelf een F16 van EPO schuim die ik wil verfen.
Kan dit ook met muurverf (waterbasis)?
Het voordeel hiervan leek mij:
- geen drijfgassen
- 1000x meer keuze dan spuitbus

Mathijs

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ,

Iemand ervaring met Motip?
Zou mn Funjet willen spuiten.
Motip Primer,afplakken,Motip spuitlak
Maar moet ik dan Mat pakken of zijdeglans?

Gr. Jeff

Ps Funjet is toch Elapor ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ikzelf wilde het gaan (laten) doen met eerst ontvetten, dan multiprimer (spul van multiplex zelf), dan motip.
Motip direct op et schuim blijft iig niet helemaal lekker zitten, daar moet meer mee gebeuren wil dat blijven plakken.

Ikzelf wilde het gaan (laten) doen met eerst ontvetten, dan multiprimer (spul van multiplex zelf), dan motip.
Motip direct op et schuim blijft iig niet helemaal lekker zitten, daar moet meer mee gebeuren wil dat blijven plakken.

Idd, alleen even uitvogelen hoe dat schuim het beste ontvet kan worden...:rolling:

Ontvetten van foamy's doe ik altijd met st marc. verf reiniger. Dit is een niet agressieve ontzetter, en tot nu toe pakken eigenlijk alle water dragende verven er daarna prima op!

Back