EPO foam spuiten!

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door marwin, 27 mei 2010.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Acryl verf uit een tube.
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    op de foto's is het nog niet droog, dus ziet er raar uit......

    Is acryl verf uit een tube idd :)
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Als dat opdroogt is het net een pas gewassen krijtbord. :p
    En op een of andere vage manier verdwijnen de kwast strijkjes ook helemaal, dat wordt vanzelf egaal.
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    GOED... vinnetje 2:

    [​IMG]

    De blokjes uitgetekend op de schouders van de funjet:
    [​IMG]

    En zo ben je dan bezig :p
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    1 kant klaar:
    [​IMG]

    [​IMG]

    ennn de 2e kant erbij:
    [​IMG]

    En het eindresultaat (nadat alles wat nog gelijmd moest worden, ook gelijmd was ;) ) :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb het toestel vanmiddag overhandigd aan sven :p iedereen op de club stond ook effe met zijn ogen te knipperen :)

    Nu het ding nog de lucht in :D
     
  5. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Nice hoor, bijna zonde om er mee te gaan vliegen ;-)
     
  6. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Hij is echt mooi geworden, vind ik zelf ook :)

    hoop dat de verf goed blijft zitten ;)
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb hem inmiddels aan de haak hangen, het is echt weer een model om trots op te zijn.
    Pieter heeft zijn picojetje weer verdient.

    Alleen hoop ik dattie nu wel weet dat hij voortaan altijd de sigaar is voor spuitklusjes. :D
     
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Geen probleem sven, ik vind het leuk om te doen, vooral als ik dan de reacties zie van mensen die hem mooi vinden :p (vooral de eigenaar ;) hahaha)

    volgende project: de twinstar :p (jup, ook van sven)
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    leuk gelukt.

    effe zeiken,

    "de zwarte vierkantjes op de winglet komen niet in lijn met die op de romp" ;)

    nee hoor leuk zichtbaar design schat ik.
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    het scheelt neit veel, maar je hebt gelijk :p

    dacht er pas aan dat te controleren toen ik al klaar was :p lol

    en zichtbaar gaat het zeker zijn!!!
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Een schildersbedrijf bij ons in de buurt vult zelf spuitbusjes met verf, de lege busjes zijn ook van het merk Motip, ik had nog een spuitbusje met primer staan bij mij op de plank, deze even geprobeerd op een oude vleugel van een easystar, en ja hoor van veraf en ook bij dichtbij spuiten geen oplossing van de materialen, zal er in deze spuitbusjes ander drijfgas zitten ???
     
  12. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Even een waarschuwing van een beginner. Bij het spuiten van m'n funjet iets te fanatiek bezig geweest (lees te veel verf ineens ) en nu zijn de ailerons en de achterkant van de vleugels een beetje krom getrokken :oops:
     
  13. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Tjonge Douwe, das goed balen. Ik had nog zo gewaarschuwd....

    Ik heb hetzelfde meegemaakt, die Funjet heeft nooit meer lekker gevlogen. Zorg voor flink wat Up trim als je er weer mee gaat vliegen, die van mij dook als een speer de grond in met de trim neutraal. Een mm of 3 up trim had ik nodig om rechtuit te kunnen vliegen. je kan je wel voorstellen dat dit erg veel snelheid kost.
     
  14. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Dat had je zeker, ik had blijkbaar alleen gelezen dat ik die primer heel voorzichtig moest gebruiken, die tip over die hele dunne laagjes verf was me event ontschoten.

    Ik heb alleen de bovenkant gespoten en bij mij was de afwijking naar boven, als ik gas gaf ging ie bijna direct een looping in :rolleyes:

    De volgende funjet is onderweg... :cool:
     
  15. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    zonde douwe....

    je moet echt goed dun spuiten, eigenlijk vernevelen...

    Als je de primer gebruikt, heb ik uit tests gemerkt dat het daarna neit meer uit maakt.
    Als je de primer er dus heeeel dun over nevelt, en dat 2 of 3 keer, kun je daarna zo dik spuiten als je wil (nog getest op een stukje schuim).

    pin me er niet op vast... proberen is op eigen risico natuurlijk ;)
     
  16. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    De canopy en de stabilisatoren zijn op dezelfde manier gedaan en dat ziet er eigenlijk toppie uit. Alleen het dunne schuim aan de achterkant van de vleugels en de ailerons was er niet tegen bestand.

    Op naar de volgende poging!... :p
     
  17. MaVe64

    MaVe64

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    39
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  19. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Heren,

    Het is een hele discussie wat betreft het spuiten van deze materialen zoals EPO en dergelijk.

    ik ben zelf onderhoudsschilder en heb verstand van verven.
    De meeste middelen zijn, "oplos vriendelijk" dat wil nog niet zeggen dat de oplossingen er uit zijn, voor EPO en dat soort kunststoffen zijn die verven NIET geschikt, ook al lukt het je om met een ALKYT (terpetine) houdende spuitbus te spuiten.
    Het is mooi als het lukt maar het materiaal wordt er zwakker door en de verf is te hard.
    Dit is mijn ervaring met behandelen van EPO materiaal.

    En je, ik ben naar de Action gegaan, heb daar, primer en verf gehaald op waterbasis.
    Er zit drijfgas in maar zoals eerder vermeld, drijfgas lost ook op maar op een afstand tussen de 50cm en 60cm gaat het heel erg goed en geeft geen schade.
    En heb er geen gas uit laten lopen!

    Ook de watergedragen producten zijn tegenwoordig sterk, sterk genoeg om zeg maar op gras te landen, ik heb geen probleem er mee.

    Land je op een parkeerplaats of zand, daar zijn de watergedragen en terpetine producten niet tegen bestand op den duur.

    Wat betreft Notip spuitbussen,
    Hier zit veel oplossing in, en met in aanraking komen met EPO producten lost het op, vreet erg in.

    EP, EPP,PPN plastic is anders, daar zijn Moyip bussen goed voor maar kijk voor welk plastic het is.


    Ik heb bij HK een Big Scale P-51 mustang, Dago Red gekocht, de kleur stond mij niet aan (rood) en heb hem in mijn eigen disign gespoten, Red Tails van de film uit.
    Deze was in het rood bijna € 60 goedkoper dan een andere in war kleuren, daarvan kon ik weer accu,s kopen.

    Als je zoekt op Google zijn er al spuitbussen met lucht als drijfgas, is effe zoeken.
    Ik heb een spuitbus ooit gekocht die je kon vullen met verf en via een (auto)ventiel aan de onderkant met een fietspomp op luchtdruk kon brengen, nadeel is dat je iets meer de fietspomp op moet zetten maar het effect is er.

    Waar en of dit soort bussen te koop zijn weet ik niet, dacht dat ik het toen bij Halforts vandaan had.

    Spuiten met acryl is net zo sterk en beter voor de EPO materialen.
    Maar ja, er zijn mensen die er anders over denken, het is mijn ervaring, kijk wat je moet spuiten en schaf daar de verf voor aan, zo schilderen wij ook.

    Gr Ed

    En
     
  20. archivaris

    archivaris

    Lid geworden:
    10 jul 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Aarde
    Ik heb op dit forum de afgelopen jaren al eerder stukjes tekst gezet over het spuiten van schuimen op polyolefine basis. Wat me opvalt in deze lange discussie is dat slecht weinigen de zoekfunctie van het modelbouwforum gebruiken om de 'schat' aan informatie die al beschikbaar is te ontsluiten (toegankelijk is het al).

    Dus nogmaals elapor is een mix van polystyreenschuim (PS) met polyetheenschuim (PE). Voor een goede hechting aan de polyetheencomponent is de Multiplex primer vereist. Gebruik het niet, naar eigen inzicht, en accepteer dan een minder goed resultaat na enig gebruik.

    Polypropeenschuim (PP) kan wel worden gextrudeerd doch niet worden gespuitgiet. Het verwerken in modellen gebeurt door het te snijden met een warmte-mes (thermische draad) (PemoTec is hier goed in). Een PP-schuim model kan je beste spuiten met een airbrush. De celstructuur is namelijk open en neemt bij kwasten of rollen (te)veel verf op. Waardoor de gewichtstoename groot is.
     

Deel Deze Pagina