ah. nou hartelijk dank voor de reacties. het is namelijk best leuk zo af en toe te weten dat het wel gewareerd wordt. ik heb er ook plezier in kennis te delen en dan is het wel leuk om te weten of het interessant is of niet.
Okay dan, ik heb gisteravond nog wat zitten rommelen waaronder voornamelijk bezig geweest met het uitlijnen en vast zetten van de vleugel en stabilo. Maar hier eerst nog een plaatje van de romp die grotendeels af is. Ik heb de canopy er maar even los bij gezet, voor het idee...
En tevens even alvast 2 servos ingebouwd. Het zijn hitec hs 5245 mg servos. Die bevallen mij in mn funtana zo goed, dat ik er nog maar 2 bij gekocht heb. Ze zijn klein, (erg) snel, licht in gewicht, en sterk! Wat wil je nog meer? Jep, ik weet het, ze zouden iets goekoper mogen... :roll:
hier zitten ze dan, 1 voor hoogte, 1 voor richting.
Dan de vleugel bevestiging. Dat ging allemaal erg goed eigenlijk. Paste keurig en het uitmeten was goed te doen (afstand ene tip tot achterzijde romp gelijk aan afstand andere tip tot achterzijde romp). De passing aan de romp is ook keurig:
En hier een plaatje naar binnen. Op de voorgrond zie je de twee dowels die de neuslijst op zn plaats houdt en achterin zie je twee breekbouten.
en dan komt het uitlijnen van de stabilo. Eerst evenwijdig aan de hoofdvleugel door de afstand van de tip van de hoofdvleugel tot de tip van de stabilo gelijk te maken aan de afstanden aan de andere zijde. Vervolgens de stabilo haaks op de romp zetten (geen foto van, maar is met laser waterpasje gedaan door een horizontale lijn op de achterlijst van de stab te laten schijnen en die lijn dan te vergelijken met een projectie op de achterlijst van de hoofdvleugel). En dan als laatste de instelhoeken.
Eerst de hoofdvleugel op nul:
en dan de stabilo ook op nul graden:
Dan als alles goed is en hier en daar met kleine opvul houtjes opgevuld, een paar druppen secondenlijm om de boel te fixeren. Dit uitlijnen is altijd een lastig geheel vind ik, maar ik ben er redelijk (ook na controle en dubbele controle) tevreden mee. Wat wel iets minder is, in tegenstelling tot de passing van de vleugelzadels van de hoofdvleugel, is de passing van de zadels van de stabilo erg slecht:
Dit moet dus met balsa, epoxy en balsafiller worden opgevuld en dan maar hopen dat het wel voldoende stevigheid gaat brengen. Wat me trouwens opvalt is dat die schuimvleugels verranssend sterk zijn! had ik niet gedacht. Ze zijn wel aan het gewicht. Het geheel (romp, vleugel en stabilo, zonder roeren) weegt nu 850 gram. Tel daar de roeren en het kielvlak bij op en je zit op een kg. Dan nog de motor (ik ga er een thunder tiger fs .91 op zetten) 700 gram, accu, servos, folie etc zitten we toch snel op 2,5 kg denk ik. Das wel flink aan het gewicht. Even tervergelijking, mijn ultimate .40 zit op 3,2 kg! en het vliegt nog steeds :lol: ! Goed we zien wel waar we stranden.
meer de volgende keer!