Epsilon .40 van CA Models

inderdaat ik lees het allemaal hoor:)
maar er zijn gewoon wijnig aanmerkingen

het zit er super uit:)
ga zo door

Christiaan Vis zei:
Zo...

er is volgens mij niet al te veel animo voor dit bouwverslag...maar ik heb nog wel wat fotos dus die zal ik er ff op zetten.

Er word idd niet al teveel gereageerd, maar volgens mij kijken er veel mensen. Laat die foto's maar komen! :D

Klopt, moet je je niet aan storen, er zijn ontzettend veel kijkers op dit forum die niet reageren, dat merk ik ook in al mijn bouwverslagen :lol:

Grt.

Daar ben ik er dan één van... Ik kijk naar al de bouwverslagen waaraan toegevoegd wordt, en reageer dan vaak niet.
Maar ik geniet van de foto's en vind het leuk als er meer van komen!!!

ah. nou hartelijk dank voor de reacties. het is namelijk best leuk zo af en toe te weten dat het wel gewareerd wordt. ik heb er ook plezier in kennis te delen en dan is het wel leuk om te weten of het interessant is of niet.

Okay dan, ik heb gisteravond nog wat zitten rommelen waaronder voornamelijk bezig geweest met het uitlijnen en vast zetten van de vleugel en stabilo. Maar hier eerst nog een plaatje van de romp die grotendeels af is. Ik heb de canopy er maar even los bij gezet, voor het idee...
Epsilon-bouwverslag---40.jpg

En tevens even alvast 2 servos ingebouwd. Het zijn hitec hs 5245 mg servos. Die bevallen mij in mn funtana zo goed, dat ik er nog maar 2 bij gekocht heb. Ze zijn klein, (erg) snel, licht in gewicht, en sterk! Wat wil je nog meer? Jep, ik weet het, ze zouden iets goekoper mogen... :roll:

hier zitten ze dan, 1 voor hoogte, 1 voor richting.
Epsilon-bouwverslag---39.jpg

Dan de vleugel bevestiging. Dat ging allemaal erg goed eigenlijk. Paste keurig en het uitmeten was goed te doen (afstand ene tip tot achterzijde romp gelijk aan afstand andere tip tot achterzijde romp). De passing aan de romp is ook keurig:
Epsilon-bouwverslag---41.jpg

En hier een plaatje naar binnen. Op de voorgrond zie je de twee dowels die de neuslijst op zn plaats houdt en achterin zie je twee breekbouten.
Epsilon-bouwverslag---38.jpg

en dan komt het uitlijnen van de stabilo. Eerst evenwijdig aan de hoofdvleugel door de afstand van de tip van de hoofdvleugel tot de tip van de stabilo gelijk te maken aan de afstanden aan de andere zijde. Vervolgens de stabilo haaks op de romp zetten (geen foto van, maar is met laser waterpasje gedaan door een horizontale lijn op de achterlijst van de stab te laten schijnen en die lijn dan te vergelijken met een projectie op de achterlijst van de hoofdvleugel). En dan als laatste de instelhoeken.

Eerst de hoofdvleugel op nul:
Epsilon-bouwverslag---42.jpg

en dan de stabilo ook op nul graden:
Epsilon-bouwverslag---44.jpg

Dan als alles goed is en hier en daar met kleine opvul houtjes opgevuld, een paar druppen secondenlijm om de boel te fixeren. Dit uitlijnen is altijd een lastig geheel vind ik, maar ik ben er redelijk (ook na controle en dubbele controle) tevreden mee. Wat wel iets minder is, in tegenstelling tot de passing van de vleugelzadels van de hoofdvleugel, is de passing van de zadels van de stabilo erg slecht:

Epsilon-bouwverslag---46.jpg

Epsilon-bouwverslag---47.jpg

Dit moet dus met balsa, epoxy en balsafiller worden opgevuld en dan maar hopen dat het wel voldoende stevigheid gaat brengen. Wat me trouwens opvalt is dat die schuimvleugels verranssend sterk zijn! had ik niet gedacht. Ze zijn wel aan het gewicht. Het geheel (romp, vleugel en stabilo, zonder roeren) weegt nu 850 gram. Tel daar de roeren en het kielvlak bij op en je zit op een kg. Dan nog de motor (ik ga er een thunder tiger fs .91 op zetten) 700 gram, accu, servos, folie etc zitten we toch snel op 2,5 kg denk ik. Das wel flink aan het gewicht. Even tervergelijking, mijn ultimate .40 zit op 3,2 kg! en het vliegt nog steeds :lol: ! Goed we zien wel waar we stranden.

meer de volgende keer!

Bedankt! Heel leuk om te zien, en dat apparaatje van jou is om jaloers om te worden!!!
Ik ga ook weer aan de slag met mijn projectje gezien ik nu eindelijk 3mm liteply in huis heb :D !

En hier weer een update:

Verder met de stabilo. In de vorige aflevering was deze gefixeerd op 0 graden en het was nu tijd om de boel definitief vast te lijmen en te verstevigen met driehoekslat omdat de passing nogal slecht was. Hier het resultaat:

Epsilon-bouwverslag---53.jpg

Vervolgens is het kielvlak aan de beurt. De passing hiervan is stukken beter en dat maakt het uitlijnen wel zo gemakkelijk. De bel met 2k lijm vast geplakt.

uitlijnen:

Epsilon-bouwverslag---57.jpg

Epsilon-bouwverslag---56.jpg

en vervolgens het resultaat nog excl opvul stukken waar overigens geen hout voor in de kit zat.... :cry: ecbht wat betreft de kwaliteit van de bouwdoos is het huilen...

Epsilon-bouwverslag---58.jpg

Dan is de/het bellypan aan de beurt. ook daar kom ik hout te kort om over hele lengte van de zijkanten een latje te verlijmen...

Epsilon-bouwverslag---48.jpg

maar zo opgelost:

Epsilon-bouwverslag---49.jpg

Dan het geheel op de vleugel en romp plaatsen. Je ziet dat ik nog 2 extra verstevigingsbalkjes erin gegelijmd heb omdat ik ok de mogelijkheid wil hebben het vliegtuig evt te gooien. Dan is daar wat extra stevigheid om in te knijpen wel zo prettig...

Epsilon-bouwverslag---50.jpg

de passing is dan niet zo mooi...maar dat vullen we wel weer op.

Epsilon-bouwverslag---51.jpg

beplanking erop:

Epsilon-bouwverslag---52.jpg

En zo ziet de achterzijde eruit. ik heb inmiddels ook de bevestigingsboutengeleidingsbuisjes (zwart) erin gezet.

Epsilon-bouwverslag---59.jpg

en zo ziet ie er dan uit (hier ook met een ander landingsgestel. 3 ipv de mee geleverde flaberdeflapsie 2 mm alu)

Epsilon-bouwverslag---61.jpg

nu maar eens serieus gaan nadenken overeen kleuren schema.

tot zover even...later meer!

Begint al ergens op te lijken, wel jammer van de sommige slechte passingen, maar die kunnen inderdaad eenvoudig opgevuld worden :lol:

Grt.

lol...flabberdeflapsie :lol:

ziet er goed uit, maar zo te zien i s dit niet een fabrikant waar je verder nog iets bij gaat kopen, of wel?

nee klopt. ben niet tevreden over de bouwdoos. het ontwerp ziet er wel goed uit tot nu toe, maar dat moet vooral het vliegen gaan uitwijzen of dat ook echt zo is. Verder kan het natuurlijk makkelijk zijn dat ik net pech heb met deze doos. Ik heb ook wel het idee dat dit model, de kleinste in hun modellen, niet echt hun aandacht heeft, maar simpel een markt vuller is. Dus, misschien zijn de grotere modellen van betere kwaliteit...

Zo, daar zijn we weer.

Een update. Tank ingebouwd en dan eens het motorschot. Wat driehoekslat verstevigingen erin en de het spant met epoxy verlijmd

Epsilon-bouwverslag---62.jpg

Epsilon-bouwverslag---63.jpg

Tevens de motor, een TT .91 FS, erop gezet

Epsilon-bouwverslag---64.jpg

Epsilon-bouwverslag---65.jpg

motorkap te grazen genomen en de koelgaten erin gesneden (lees vrezen, het is polyester...minder spul) en pas gemaakt. Wat je in de tweede foto wel kunt zien is dat omdat de motor wat aan de grote kant is, de kap wat naar voren moest komen en dus wat opvulhout op het brandschot geplaatst moest worden.

Epsilon-bouwverslag---66.jpg

Epsilon-bouwverslag---67.jpg

Epsilon-bouwverslag---68.jpg

Op deze foto is dat beter zichtbaar. tevens heb ik er een laagje glas op het motorspant gelegd om deze wat stijver te maken en het in het spant-vreten-van-de-motor tegen te gaan. de lucht uitrstromingsgaten zit in het spant zoals je kunt zien.

Epsilon-bouwverslag---73.jpg

Toen waren de aileron servo bakjes aan de beurt.

Epsilon-bouwverslag---69.jpg

Epsilon-bouwverslag---71.jpg

Epsilon-bouwverslag---70.jpg

En de roerhorns. Deze worden in een harthouten dowel in het roer gezet waarin schroefdraad is getapt zodat daar een draadeind in kan waarop een hoorntje gezet kan worden (later meer daarover)

Epsilon-bouwverslag---72.jpg

en dan het resultaat: hij is klaar om te folien!

Epsilon-bouwverslag---74.jpg

Epsilon-bouwverslag---75.jpg

Epsilon-bouwverslag---76.jpg

Epsilon-bouwverslag---77.jpg

Epsilon-bouwverslag---78.jpg

jep, folien is leuk! gaat iets worden met wit, zwart, blauw transparant, rood en parelmoer geel. Moet een kleurig geheel worden :)

Iemand trouwens nog meesterlijke ideeen over hoe je het beste die pen scharnieren van robart met epoxy in een schuimkernen vleugel kunt verlijmen zonder de boel zodanig te verlijmen dat de het scharnierende effect verdwenen is?

ik heb hier schanier lijm staan
dat werkt perfekt
je smeert het gewoon overal op en op het schanier punt brekt het weg als je het beweegt

Zo, we zijn met het folieen begonnen. En ik dacht, laat ik dat wat uitgebreider beschrijven over hoe ik dat doe. En voel je vrij als je denkt tips en truucs te hebben die nuttig kunnen zijn in deze fase van het bouwen!

Allereerst heb ik alle scharnierlijsten in een randje witte folie gezet.
Epsilon-bouwverslag---79.jpg

En vervolgens de pen scharnieren verlijmd. Dit heb ik met epoxy gedaan omdat deze mooi vult en dus wat meer één geheel met de schuimkernen vleugel wordt. Althans dat hoop ik...Om er voor te zorgen dat de scharnieren nog kunnen bewegen na het lijmen, heb ik de gewrichten met een beetje olie ingevet zoals Huib het inderdaad noemde. Alleen heb ik klotz ipv vaseline gebruikt (had ik nog staan en vaseline niet...)
Epsilon-bouwverslag---80.jpg

En dan komt het echte werk. Eerst de bovenzijde van de vleugel. en omdat ik een iets anders dan recht-toe-recht-aan motiefje wil, begin ik met een velletje papier erop te plakken zodat ik een en ander kan tekenen die later als snijmalletjes gaan dienen:
Epsilon-bouwverslag---81.jpg

en hier mijn mooie tekening :)
Epsilon-bouwverslag---82.jpg

En dan hier mijn vraag, doet iedereen het zo? of zijn er ook nog andere en vooral ook handige manieren om snijmallen te maken die rekening met de bolling van de vleugel houden?

Bij het folien is het natuurlijk belangrijk dat je met de lichtst, minst dekkende kleuren begint. Dus eerst transparant, dan wit, geel, rood, zwart etc.
Dus eerst blauw transparant. De boel uitsnijden (gebruik scherpe en als het kan een bochten snijder hiervoor en een liniaal voor de rechte stukken:
Epsilon-bouwverslag---83.jpg

Om een beetje een referentie te hebben waar de volgende laag moet komen en toch een beetje een fatsoenlijke overlap te hebben, zet ik hier en daar wat stipjes langs de contouren.
Epsilon-bouwverslag---84.jpg

En dan ziet het na wit en rood er zo uit:
Epsilon-bouwverslag---85.jpg

Geel metallic erbij
Epsilon-bouwverslag---86.jpg

En dan nog een paar stripings, zilver en zwart waarbij zwart over zilver gaat. Hierbij heb ik de bochtjes los van de rechte stukken gesneden. Het bestaat dus uit 3 stukken.
Epsilon-bouwverslag---87.jpg

En dit dus 2x wat resulteerd in dit:
Epsilon-bouwverslag---88.jpg

2 avonden werk.... maar goed, het resultaat is iig kleurig :)
Volgende keer de onderzijde van de vleugel.

Dit bouwverslag had ik even gemist, maar het ziet er allemaal goed uit, Christiaan! Respect voor je foliekunsten, dat laat toch zien dat je geen ARF hoeft te kopen voor het foliewerk :)

Wat losse dingen, de oxalys is inderdaad door Christophe ontworpen.

De kleine dihedral zou ook gedaan kunnen zijn om zeker te weten dat je geen anhedral krijgt. Ik weet van de Super Athlete van Harry Wever dat hij er opzettelijk een miniscuul dihedral ingebouwd heeft om die reden.

Ziet er uit als een leuke kist.. ben benieuwd hoe hij gaat vliegen!

Oh, schiet mij nog te binnen, wat voor waterpasje gebruik je daar? Ziet er uit als een verdomd handig ding!

Heej Hezik,

Dank voor de complimenten! en idd, ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat vliegen. En omdat ik sinds kort ook lid ben van de club in utrecht, zul je me daar wel eens met deze aan zien komen.

wbt dat laser dingie. dat is er eentje van het merk goedkopie bij de blokker vandaan :) ging mij voornamelijk dat er 2 haakse laser lijntjes uit komen, en dat werkt wel aardig. verder is ie niets waard maar voor dit soort toepassingen is het wel handig!

En weer verder. De onderzijde van de vleugel. deze is wat meer recht-toe-recht-aan, dus daar heb ik geen malletjes voor nodig. We beginnen met blauw transparant:
Epsilon-bouwverslag---091.jpg

Epsilon-bouwverslag---092.jpg

Vervolgens komen de witte banen erbij. Als referentie voor wat recht is heb ik de scharnierlijst van de aileron gebruikt. Daar heb ik zo gezegd, haaks op gewerkt.
Epsilon-bouwverslag---093.jpg

De rest wordt geel en zodoende eerst een randje langs de bellypan.
Epsilon-bouwverslag---094.jpg

Epsilon-bouwverslag---095.jpg

en de tip is zilver geworden
Epsilon-bouwverslag---096.jpg

Het geheel:
Epsilon-bouwverslag---097.jpg

Vervolgens is de romp aan de beurt. Deze wordt wel wat ingewikkelder dus daar maak ik weer een tekeningentje op een velletje papier dat over de romp gelegd is.
Epsilon-bouwverslag---098.jpg

Epsilon-bouwverslag---099.jpg

dan beginnen we wederom met blauw. Probleem met een open romp is dat je niet halverwege een opening zomaar een naad kunt hebben. Dus het blauw wordt over een grootdeel van de romp gedaan. Vervolgens wordt er nog wat bijgesneden op de delen die niet open zijn. Jammere hiervan is dat het blauw dus iets onder de kleur te zien zal zijn...alleen als je heel goed kijkt hoor, maar toch...
Epsilon-bouwverslag---100.jpg

overtollige weg gesneden:
Epsilon-bouwverslag---101.jpg

En zo dus ook met het geel. Want langs het geel en blauw komt wit, zwart en zilver. Die in dit geval dus op het geel zitten... Omdat ze helemaal op het geel zitten, gaat het niet opvallen.
Epsilon-bouwverslag---102.jpg

Witte randje erbij
Epsilon-bouwverslag---103.jpg

En het zwarte en zilvere maakt het af
Epsilon-bouwverslag---104.jpg

Dan herhalen we het zelfde idee, alleen dan met wit en rood:
Epsilon-bouwverslag---105.jpg

En dan is dit het resultaat:
Epsilon-bouwverslag---106.jpg

en dit :)
Epsilon-bouwverslag---107.jpg

Nu nog het staartstuk en de romp neus.