In april met het mooie windstille weer wou ik de draad van vorig seizoen weer oppakken. Accu's uit de winterslaap gehaald, netjes opgeladen King2 helemaal gecontroleerd en naar buiten.
Zender aangezet (toegegeven; gas stond niet geheel neer beneden), accu aangesloten en op dat moment begon direct de rotor hard te draaien....
Gevolg: twee diepe vleeswonden op m'n rechter pink en het onderste kootje gebroken wat pas na twee weken werd ontdekt. Na een operatie en met een titanium plaatje met schroeven ben ik nu aan het revalideren.
De vraag is of ik nog wel verder ga met deze hobby. Dit is toch wel erg gevaarlijk!
De vraag blijft of de speed controller wel goed heeft gewerkt. Normaal hoor ik bij het aansluiten eerste toontjes van het initialiseren voordat de motor kan starten. Dit gebeurde nu niet, maar volgens mij mag de motor niet starten voordat gas volledig op nul is gezet om te initialiseren!?
Vraag is welke extra veiligheden ik zou kunnen inbouwen. Ik wil in ieder geval een vergrendeling op de zender maken, zodat zeker is dat gas op nul staat en blijft. Is het mogelijk een schakelaar voor de accu te gebruiken waardoor je
minder in de buurt van de heli hoeft te komen. Hetzelfde geldt voor de situatie wanneer je de heli oppakt om opnieuw vanuit positie met hoveren te beginnen.
Je moet er niet aan denken dat op dat moment de heli ongecontroleerd begint het draaien.
Graag advies,
groet,
Paul

Zender aangezet (toegegeven; gas stond niet geheel neer beneden), accu aangesloten en op dat moment begon direct de rotor hard te draaien....
Gevolg: twee diepe vleeswonden op m'n rechter pink en het onderste kootje gebroken wat pas na twee weken werd ontdekt. Na een operatie en met een titanium plaatje met schroeven ben ik nu aan het revalideren.
De vraag is of ik nog wel verder ga met deze hobby. Dit is toch wel erg gevaarlijk!
De vraag blijft of de speed controller wel goed heeft gewerkt. Normaal hoor ik bij het aansluiten eerste toontjes van het initialiseren voordat de motor kan starten. Dit gebeurde nu niet, maar volgens mij mag de motor niet starten voordat gas volledig op nul is gezet om te initialiseren!?
Vraag is welke extra veiligheden ik zou kunnen inbouwen. Ik wil in ieder geval een vergrendeling op de zender maken, zodat zeker is dat gas op nul staat en blijft. Is het mogelijk een schakelaar voor de accu te gebruiken waardoor je
minder in de buurt van de heli hoeft te komen. Hetzelfde geldt voor de situatie wanneer je de heli oppakt om opnieuw vanuit positie met hoveren te beginnen.
Je moet er niet aan denken dat op dat moment de heli ongecontroleerd begint het draaien.
Graag advies,
groet,
Paul
