Ernstig ongeluk

In april met het mooie windstille weer wou ik de draad van vorig seizoen weer oppakken. Accu's uit de winterslaap gehaald, netjes opgeladen King2 helemaal gecontroleerd en naar buiten.

Zender aangezet (toegegeven; gas stond niet geheel neer beneden), accu aangesloten en op dat moment begon direct de rotor hard te draaien....

Gevolg: twee diepe vleeswonden op m'n rechter pink en het onderste kootje gebroken wat pas na twee weken werd ontdekt. Na een operatie en met een titanium plaatje met schroeven ben ik nu aan het revalideren.

De vraag is of ik nog wel verder ga met deze hobby. Dit is toch wel erg gevaarlijk!

De vraag blijft of de speed controller wel goed heeft gewerkt. Normaal hoor ik bij het aansluiten eerste toontjes van het initialiseren voordat de motor kan starten. Dit gebeurde nu niet, maar volgens mij mag de motor niet starten voordat gas volledig op nul is gezet om te initialiseren!?

Vraag is welke extra veiligheden ik zou kunnen inbouwen. Ik wil in ieder geval een vergrendeling op de zender maken, zodat zeker is dat gas op nul staat en blijft. Is het mogelijk een schakelaar voor de accu te gebruiken waardoor je
minder in de buurt van de heli hoeft te komen. Hetzelfde geldt voor de situatie wanneer je de heli oppakt om opnieuw vanuit positie met hoveren te beginnen.
Je moet er niet aan denken dat op dat moment de heli ongecontroleerd begint het draaien.

Graag advies,

groet,

Paul

:(

throttle hold gebruiken. Dat is een schakelaar die het gassignaal naar 0 forceert. Dus ongeacht de stand van de stick zal de motor niet gaan lopen.
Maar goed, dat is maar een heel klein aspect van het veilig omgaan met helis.

Tja het begint bij jezelf...
Check , dubbel check, dan pas actie, in welke hoedanigheid dan ook...

Helaas mosterd naar de maaltijd...

throttle hold gebruiken. Dat is een schakelaar die het gassignaal naar 0 forceert. Dus ongeacht de stand van de stick zal de motor niet gaan lopen.
Maar goed, dat is maar een heel klein aspect van het veilig omgaan met helis.

Misschien een klein aspect maar wel eentje die veel ellende kan voorkomen.... :yes:

Throttle hold gebruiken? Waar zit die dan op de Esky 0406A zender? Ik kan in de documentatie daar niets over vinden. Of is die zelf te maken door een microswitch aan te brengen of de throttle potentiometer middenaansluiting naar nul te brengen?

Paul

Esky zenders hebben geen Throttle hold knop... dat is één van de redenen dat ik destijds heel snel met mijn King v3 over ben gestapt naar een DX6i zender... beter te regelen qua gas curve en een Throttle hold knop!

Esky zenders hebben geen Throttle hold knop... dat is één van de redenen dat ik destijds heel snel met mijn King v3 over ben gestapt naar een DX6i zender... beter te regelen qua gas curve en een Throttle hold knop!
Inderdaad waardeloos dat de throttle-hold knop ontbreekt op de esky zender en je zo weinig kan instellen. Ik heb een king 3, niet meer vliegend, maargoed, zal niet initialiseren als de throttle-stick niet naar beneden staat. Eens geïnitialiseerd per ongeluk aan de throttle komen zal ie wel gaan draaien waar dan een throttle hold nog een tweede veiligheid is (ook bij een crash, want stick down is vaak niet handig ;)).

De dx6i heeft wel een throttle hold, maar niet voor vliegtuigen en dat is dan wel weer jammer.

Rotorkop vasthouden bij aansluiten. Maar daarvoor moet regelaar stekker wel vast zitten, want je hebt op dat moment één hand ter beschikking.

De goedkopere electronica heeft een hoop minder beveiligingen. Je regelaar gaat wel dus gewoon aan als je met gas erop aansluit, en je zender heeft geen throttle hold.

Dit had met een wat grotere investering voorkomen kunnen worden!

Ik kan best begrijpen dat je na een "winterslaap" er weer even in moet komen qua allertheid en dit soort dingen komen altijd onverwacht. erg vervelend en inderdaad gevaarlijk.

Belangrijk is om altijd een switch te hebben waar de throttle op 0% geschakeld kan worden (Hold) . dit is ook vaak het eerste wat je insteld bij het inregelen van je motor.

Ik hoop dat de verwondingen geen permanente doorwerking hebben en je snel hersteld. Als je er geen vertrouwen meer in hebt kun je dit beter de komende tijd even laten rusten en later nog eens kijken of je verder gaat. De schrik zit er natuurlijk goed in.

beterschap!

Mijn gear heeft dat niet, tog houd is als ik onzeker ben mn scheenbeen tegen 1 blade, die ik iets schuin heb gezet, niet echt goed voor de servos mischien dat schuin zetten.
Zo weet ik zeker dat de blades niet gaan draaien, maar de heli, die ik daarna plat kan stampen in een noodgeval.
beterschap

Nog niet helemaal handig, aangezien je vingers nog steeds bij die gehaktmolen in de buurt zitten met aansluiten

Die motor is sterk genoeg om zich tegen je been af te zetten, er van af te duwen en alsnog aan de gang te gaan
Dat gaat harder dan je denkt...

Dat is eigenlijk een bijkomend nadeel van electromotoren: ze hebben bij de eerste omwenteling meteen het volle koppel ter beschikking, waardoor je ze bijna niet tegen kunt houden
Een 450 is nog te overzien als je de kop vast had tijdens aansluiten, maar groter niet..

Voordeeltje ten gunste van nitro: als je per ongeluk in idle up start, en de motor gaat voluit slaat hij simpelweg af omdat hij te weinig toeren kan maken
Koppeling vind het niet leuk, maar die overleeft het wel

Eigenlijk is throttle hold bij electro heli's een must...
Heb je het niet, moet je jezelf dwingen alles 3 keer te checken voor je een accu aansluit

Voordeeltje ten gunste van nitro: als je per ongeluk in idle up start, en de motor gaat voluit slaat hij simpelweg af omdat hij te weinig toeren kan maken
Koppeling vind het niet leuk, maar die overleeft het wel

Eigenlijk is throttle hold bij electro heli's een must...
Heb je het niet, moet je jezelf dwingen alles 3 keer te checken voor je een accu aansluit

Wat electro betreft: gewoon niet bezuinigen op de regelaar, en je bent al een heel eind. De simpele Walkera 30A ESC initialiseert al niet als het gas niet dicht staat, de standaard Align RCE BL 35x ook niet.... en dat zijn al zo'n beetje de goedkoopsten.... Ga je nog goedkoper, dan vráág je gewoon om dit soort ongelukken! Dan is de hobby niet gevaarlijk, maar de gene die besluit welk spul hij aanschaft. Vergelijk het met motorrijden, maar per sé de weg op willen met een helm van 3 tientjes.....
Want gek genoeg vind iedereen het normaal om als je geen goede motor of uitrusting kunt kopen, dan die hobby maar achterwege te laten, maar met modelheli's (die ik in principe potentiëel véél gevaarlijker acht) is opeens iedereen van mening dat als we geen goede spullen kunnen betalen, dat we dan maar met de aller, állergoedkoopste chinese rommel moeten gaan vliegen....

Wat brandstof betreft (ongeacht Nitro, benzine of turbine): OF je start via de zender van afstand, OF je bent constructief gedwongen om de heli bij de rotorkop vast te houden tijdens het starten, maar hoe dan ook, je bent veilig. Want zelfs een Benzine heli op half gas hou je als hij aanslaat met de hand tegen, mits je tijdens het starten de rotorkop al stevig vast hebt. Maar dat MOET je wel, anders krijg je het niet voor elkaar om voldoende hard aan het startkoord te trekken.
Idem een Nitro heli, je moet de heli gewoon stevig bij de kop beetpakken anders wandelt hij onder de startmotor vandaan.....

Maar wat je ook doet, je kunt beveiligen wat je wilt, ALTIJD zal er iemand een manier vinden om dat te omzeilen en toch nog een stommiteit te begaan (wet van Murphy)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Erg rot voor je :(
Dat je snel mag herstellen.
Ik zou er de hobby niet voor opgeven.

Dat is wat ik ook tegen die goedkope rtf zooi heb...:showass:
Flambeer me maar als je wenst, ga er echt niet anders over denken.
Goed spul en goede begeleiding, maakt deze hobby leuk en veilig.

Laatst bewerkt:
@King flyer, ik heb zoiets ook een keer meegemaakt in een heel ander stramine dan en gelukkig niks gebeurd.
Ik had namelijk voor de eerste keer een koord aan mijn zender die ik om had. Na het landen wou ik naar de heli om te bukken en de accu te ontkoppelen. Juist door het bukken ging de throttle open staan. Een buurman die evne mee stond te kijken moest zijn hoofd bukken en de heli zoefde eroverheen. Niet te vergelijke met jouw situatie maar geeft wel aan dat deze situaties zeer gevaalrijk kunnen zijn en ook een ondoordachte handeling van mijn kant. Normalite ben ik iemand van chech, check en dubbelcheck. Zelfs wanneer ik de lipo in de heli stop en wil laten initialiseren kijk ik meerdere keren naar de throttle of deze ook daadwerkelijk uitstaat.

@King flyer heel veel sterkte en hoop dat je hierdoor je hobb niet opgeeft.

Even algemeen volgend op Brutus en Ericw:
Niet alle dure onderdelen zijn duur omdat de fabrikant er echt teveel voor vraagt.
Gevolg van duur spul is wel dat je er gewoon veel meer van mag verwachten..

Waar ik wel eens een beetje schuffeld van wordt, zijn mensen die hun goedkope materiaal ophemelen alsof het het beste is wat er ooit uitgebracht is, maar het nooit vermelden als de betreffende servo het na een maand begeeft en de heli de grond in boort..

Nu ben je als beginner niet altijd in het bezit van een groot budget, en je moet natuurlijk een beetje feeling krijgen met veilig/niet veilig en goed/niet goed
En van mij mag je het hele apparaat volgooien met de goedkoopste spullen die je kunt vinden..

Meld het alleen even aan je medevliegers en ga er mee om alsof er heel goedkoop spul in zit..
Na 20 keer crashen ga je vanzelf naar beter spul kijken..
Belangrijkste is dat niemand iets aan jouw zoektocht overhoud

Back