Ernstig ongeluk

Estabiloos vliegen is mogelijk. alleen blijft je besturing vrij beperkt vanuit een gevorderd oogpunt bekeken. Er blijven te veel aspecten waardoor je stabilisatie nodig hebt dit uit te kunnen voeren. Verder is het een leuk experiment om gedaan te hebben. Ik ken ook iemand die dit ooit gedaan heeft maar plakte er snel een stukje electronica op ;)

Estabiloos vliegen is mogelijk. alleen blijft je besturing vrij beperkt vanuit een gevorderd oogpunt bekeken. Er blijven te veel aspecten waardoor je stabilisatie nodig hebt dit uit te kunnen voeren. Verder is het een leuk experiment om gedaan te hebben. Ik ken ook iemand die dit ooit gedaan heeft maar plakte er snel een stukje electronica op ;)

Estab-loos vliegen is mogelijk.... Dat is nu een tekende opmerking.....
-Graupner bracht de eerste versie van de beroemde Bell 222 rond 1980 uit ZONDER flybar; is o.a. getest door Wil Snitjer, en die noemde het ding destijds goed vliegbaar maar het stuurde "wat anders als anders". Maar ik herinner mij tamelijk helder dat hij in het testverslag schreef binnen een paar vluchten al de eerste looping gedraaid te hebben. (5 kilo heli met max 1.5 pk, mechanische hekrotormixer in de heli, en bij mijn weten zonder tail gyro....)
-Schlüter bracht meerbladskoppen ook uit rond die tijd en beschouwde het als verantwoord om te verkopen.
-Vario heeft ook vrijwel vanaf het begin meerbladskoppen ontworpen, geproduceerd en verkocht, en zag daar ook geen probleem in.
-De eerste vormen van Estab (de Multiblade-gyro) kwamen rond 2000.... daar zit 20 jaar tussen...

Hoezo "het is mogelijk"?

Verder: definieer "gevorderd oogpunt"?

Ik vlieg schaal (d.w.z. ik probeer de heli zo netjes mogelijk door de lucht te krijgen, mijn heli is zelf niet echt schaal afgewerkt) en ik vind het letterlijk héérlijk vliegen.... Wel iets meer dan "een leuk expiriment" eigenlijk....

Ben het helemaal met je eens dat zodra zelfs maar aan de F3C of 3D kant van helivliegen dénkt, het een heel ander verhaal word, maar die twee takken zijn maar twee aspecten van het helivliegen, er is zoveel méér....
Is het dan verplicht om loopings of rugvlucht te doen????

En bij ons vliegen 3 direct aangestuurde "schaal"heli's, alle 3 zonder electronica, een lestoestel met 3-blad (ook zonder Estab), en zijn er een paar van dergelijke rompheli's in aanbouw. Tot nog toe nog niemand die behoefte heeft om dat printje er in te plakken.
En nee, ik was niet de eerste, en dat daarna iedereen mij nadeed of zo... Toen de eerste rigidvlieger besloot zo te gaan vliegen heb ik óók beweerd dat dat moeilijk, zo niet onmogelijk te sturen zou zijn.... tot het voor mijn ogen gebeurde.

Sindsdien me er in verdiept, en het is gewoon domweg méér dan prima te doen. Het kan geen toeval zijn, dat in zo'n klein cluppie als het onze, opeens meerdere van die dingen probleemloos gevlogen worden terwijl de rest van de wereld er blijkbaar "snel een stukkie electronica in plakt"...

En dat is nu net de kern van mijn betoog, men grijpt veel te snel naar dat stukkie electronica... dat men er naar grijpt, prima, maar dat "veel te snel"... dát zit me dwars....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Als schaalvlieger kan ik het helemaal begrijpen. gezien ik geen schaalvlieger ben bedoel ik met gevorderd oogpunt meer het 3D vliegen. Natuurlijk zou ik mijn trex600 fbl zonder vbar kunnen proberen.. word wel flink sleutelen in mijn zender setup maar uiteindelijk zal het vliegen. Maar dat is in mijn kant van de hobby niet te doen.

Wat je betoog betreft zal dat altijd zo blijven Bert. Je hoeft er niet aan te wennen omdat je toch doet wat je leuk vind toch? ;)

Sleutelen in de zender valt mee..

Zelfde als een flybar setup, alleen moet je nu ook de collective pitch instellen

Als schaalvlieger kan ik het helemaal begrijpen. gezien ik geen schaalvlieger ben bedoel ik met gevorderd oogpunt meer het 3D vliegen. Natuurlijk zou ik mijn trex600 fbl zonder vbar kunnen proberen.. word wel flink sleutelen in mijn zender setup maar uiteindelijk zal het vliegen. Maar dat is in mijn kant van de hobby niet te doen.

Wat je betoog betreft zal dat altijd zo blijven Bert. Je hoeft er niet aan te wennen omdat je toch doet wat je leuk vind toch? ;)

Dat dacht ik al:D (over 3D bedoel ik....)

Die zender set-up, dat zal je nog verbazen hoor! Het is eigenlijk hoofdzakelijk "back to basics". En het vliegen, tsja, het zou je nog best eens mee kunnen vallen (voor wat betreft gewoon hooveren en rondjes vliegen) maar inderdaad, 3D kun je redelijk gevoeglijk op je buik schrijven.

Maar echt, je zou het eens moeten proberen! er gaat écht een wereld voor je open, en wel meerdere malen: eerst kom je er achter dat je zelf eigenlijk helemaal niet zo goed vliegt dat doet die FBL (of in mijn geval de gewone mechanische stabi) voor je.... Daarna komt de openbaring wat wind allemaal wel niet doet waar jij nooit wat van gemerkt hebt, en vervolgens komt de openbring dat het verdorie allemaal tóch te doen is. En uiteindelijk merk je hoeveel "feedback" die rotor eigenlijk geeft, en dan ben je er.

Het is gewoon, net als denk ik 3D, een heel aparte tak van het helivliegen en geweldig kicken als je je heli op kruissnelheid op 20 cm over het veld jaagt, de hele lengte van het veld af.... (want er is echt wel iets meer met een rigid te doen dan angstvallig hooveren of stuntelig wat in de wind opboksen). We weet probeer je het eens:D

Groet, Bert

You never know Bert ;) in ieder geval begrijp ik je beleving.

Ik die van jullie ook hoor.... ik kan het zelf alleen domweg niet, verlies de oriëntatie te snel bij alles wat anders is dan tail in of fast forward flight....
Licht nose in lukt nog wel (licht in de zin van niet te veel wind gewoon stilhangen) en dat komt ondanks zo nu en dan periodes van verwoed proberen niet echt "in de vingers". Blijkbaar heb ik dat talent niet.

Maar Rigid ging eigenlijk redelijk vlot en daar zit nog steeds vooruitgang in ondanks dat ik, al zeg ik het zelf, al héél redelijk met zo'n ding om kan gaan (geef er zelfs les mee), dus het is niet een kwestie van "niet meer iets kunnen leren". Mijn talent ligt daar blijkbaar gewoon niet....

Geeft niet, want de keren dat ik een looping probeerde (en toen was 3D nog niet eens uitgevonden), was ik er al vlot achter, dat het gewoon mijn ding niet is....

Groet, Bert

Back