Estabiloos vliegen is mogelijk. alleen blijft je besturing vrij beperkt vanuit een gevorderd oogpunt bekeken. Er blijven te veel aspecten waardoor je stabilisatie nodig hebt dit uit te kunnen voeren. Verder is het een leuk experiment om gedaan te hebben. Ik ken ook iemand die dit ooit gedaan heeft maar plakte er snel een stukje electronica op
Estab-loos vliegen is mogelijk.... Dat is nu een tekende opmerking.....
-Graupner bracht de eerste versie van de beroemde Bell 222 rond 1980 uit ZONDER flybar; is o.a. getest door Wil Snitjer, en die noemde het ding destijds goed vliegbaar maar het stuurde "wat anders als anders". Maar ik herinner mij tamelijk helder dat hij in het testverslag schreef binnen een paar vluchten al de eerste looping gedraaid te hebben. (5 kilo heli met max 1.5 pk, mechanische hekrotormixer in de heli, en bij mijn weten zonder tail gyro....)
-Schlüter bracht meerbladskoppen ook uit rond die tijd en beschouwde het als verantwoord om te verkopen.
-Vario heeft ook vrijwel vanaf het begin meerbladskoppen ontworpen, geproduceerd en verkocht, en zag daar ook geen probleem in.
-De eerste vormen van Estab (de Multiblade-gyro) kwamen rond 2000.... daar zit 20 jaar tussen...
Hoezo "het is mogelijk"?
Verder: definieer "gevorderd oogpunt"?
Ik vlieg schaal (d.w.z. ik probeer de heli zo netjes mogelijk door de lucht te krijgen, mijn heli is zelf niet echt schaal afgewerkt) en ik vind het letterlijk héérlijk vliegen.... Wel iets meer dan "een leuk expiriment" eigenlijk....
Ben het helemaal met je eens dat zodra zelfs maar aan de F3C of 3D kant van helivliegen dénkt, het een heel ander verhaal word, maar die twee takken zijn maar twee aspecten van het helivliegen, er is zoveel méér....
Is het dan verplicht om loopings of rugvlucht te doen????
En bij ons vliegen 3 direct aangestuurde "schaal"heli's, alle 3 zonder electronica, een lestoestel met 3-blad (ook zonder Estab), en zijn er een paar van dergelijke rompheli's in aanbouw. Tot nog toe nog niemand die behoefte heeft om dat printje er in te plakken.
En nee, ik was niet de eerste, en dat daarna iedereen mij nadeed of zo... Toen de eerste rigidvlieger besloot zo te gaan vliegen heb ik óók beweerd dat dat moeilijk, zo niet onmogelijk te sturen zou zijn.... tot het voor mijn ogen gebeurde.
Sindsdien me er in verdiept, en het is gewoon domweg méér dan prima te doen. Het kan geen toeval zijn, dat in zo'n klein cluppie als het onze, opeens meerdere van die dingen probleemloos gevlogen worden terwijl de rest van de wereld er blijkbaar "snel een stukkie electronica in plakt"...
En dat is nu net de kern van mijn betoog, men grijpt veel te snel naar dat stukkie electronica... dat men er naar grijpt, prima, maar dat "veel te snel"... dát zit me dwars....
Groet, Bert