Hallo,
Ik weet dat er veel over Aspen geschreven is, dat blijkt wel als je gaat zoeken op het forum. Toch een nieuw draadje omdat de andere Aspen-topic niet in het vliegtuig gedeelte staan of heel oud zijn.
Maar goed waar gaat het over. Al enkele jaren vlieg ik met enkele benzinemotoren met Aspen brandstof. Het is fantastisch brandstof met veel voordelen (kant en klaar, goed houdbaar, geen stank, milieuvriendelijk etc. etc.). Over de voordelen is genoeg geschreven. Het nadeel is dat hij wat duurder is, maar goed het is hobby. Ook is hij alleen bij speciale winkels te verkrijgen terwijl je benzine tank bij een van de vele benzinestations.
Wat wil nu het geval. Ik heb op een SIG Piper J3 een Zenoah 45 zitten met Easystart. Verder zit e een originele TC 3kamer demper op en word de lucht van binnenuit aangezogen. Prop is een Menz 22/8 en loopt er op de Aspen zo'n 6700 toeren, niet slecht dus. Deze motor heb ik eigenlijk nooit voor een langere tijd goed afgesteld gekregen. Erg veel problemen met een stabiele en lage stationair loop gehad en soms wilde hij niet starten. Als de motor lange tijd stationair draaide dan sloeg hij af (stationair te rijk, dus spoeier iets dicht maar dan starte hij niet meer). Uiteindelijk ben ik zo een heel jaar aan het klooien geweest en nog steeds loopt de motor niet lekker. De motor heeft overigens alleen maar Aspen gezien en is ook ingelopen met Aspen maar dan 1:33, ja met speciale Aspen olie.
Op het forum ben ik soortgelijke ervaringen al eens tegengekomen, slecht starten, gevoeliger bij het afstellen etc. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de motor eens op "echte" benzine te laten lopen dus 5 liter Total gemixed met de beproefde olie van Toni Clark, 1:50 (100ml op 5l).
Nadat ik gisteren weer met de motor aan het stoeien ben geweest (start problemen en niet af te stellen) was ik het helemaal zat :evil: . Tank leeg, de gewone benzine erin en WAAREMPEL de motor loopt als een zonnetje. Goed af te stellen, loopt stationair zeer stabiel 1600 toeren, volgas met een 22/8 nu 6900 toeren dus 200 meer dan met de Aspen. Starten zowel koud als warm geen probleem, 1 flip en lopen
, niet een keer maar de hele middag lang.
Dus jullie begrijpen voor mij helaas geen Aspen meer.
De andere motoren (23 Zenoah en een 60 ZDZ) lopen nu goed. De ZDZ60 zou naar mijn mening beter kunnen starten misschien ligt dat ook aan de Aspen. Misschien eens een optie om eens te proberen hoe ze op de benzine lopen.
Ik ben zeer beniewd naar jullie ervaringen en ook naar een reactie van de Aspenman....
Groet,
Alex
Ik weet dat er veel over Aspen geschreven is, dat blijkt wel als je gaat zoeken op het forum. Toch een nieuw draadje omdat de andere Aspen-topic niet in het vliegtuig gedeelte staan of heel oud zijn.
Maar goed waar gaat het over. Al enkele jaren vlieg ik met enkele benzinemotoren met Aspen brandstof. Het is fantastisch brandstof met veel voordelen (kant en klaar, goed houdbaar, geen stank, milieuvriendelijk etc. etc.). Over de voordelen is genoeg geschreven. Het nadeel is dat hij wat duurder is, maar goed het is hobby. Ook is hij alleen bij speciale winkels te verkrijgen terwijl je benzine tank bij een van de vele benzinestations.
Wat wil nu het geval. Ik heb op een SIG Piper J3 een Zenoah 45 zitten met Easystart. Verder zit e een originele TC 3kamer demper op en word de lucht van binnenuit aangezogen. Prop is een Menz 22/8 en loopt er op de Aspen zo'n 6700 toeren, niet slecht dus. Deze motor heb ik eigenlijk nooit voor een langere tijd goed afgesteld gekregen. Erg veel problemen met een stabiele en lage stationair loop gehad en soms wilde hij niet starten. Als de motor lange tijd stationair draaide dan sloeg hij af (stationair te rijk, dus spoeier iets dicht maar dan starte hij niet meer). Uiteindelijk ben ik zo een heel jaar aan het klooien geweest en nog steeds loopt de motor niet lekker. De motor heeft overigens alleen maar Aspen gezien en is ook ingelopen met Aspen maar dan 1:33, ja met speciale Aspen olie.
Op het forum ben ik soortgelijke ervaringen al eens tegengekomen, slecht starten, gevoeliger bij het afstellen etc. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de motor eens op "echte" benzine te laten lopen dus 5 liter Total gemixed met de beproefde olie van Toni Clark, 1:50 (100ml op 5l).
Nadat ik gisteren weer met de motor aan het stoeien ben geweest (start problemen en niet af te stellen) was ik het helemaal zat :evil: . Tank leeg, de gewone benzine erin en WAAREMPEL de motor loopt als een zonnetje. Goed af te stellen, loopt stationair zeer stabiel 1600 toeren, volgas met een 22/8 nu 6900 toeren dus 200 meer dan met de Aspen. Starten zowel koud als warm geen probleem, 1 flip en lopen


Dus jullie begrijpen voor mij helaas geen Aspen meer.
De andere motoren (23 Zenoah en een 60 ZDZ) lopen nu goed. De ZDZ60 zou naar mijn mening beter kunnen starten misschien ligt dat ook aan de Aspen. Misschien eens een optie om eens te proberen hoe ze op de benzine lopen.
Ik ben zeer beniewd naar jullie ervaringen en ook naar een reactie van de Aspenman....
Groet,
Alex