Zal ik de positieve weegschaal even helpen doorslaan :
Ik vlieg met Aspen (zonder bijmengen) met 3 helikopters. waarvan:
1 X-cell met Zenoah G231 puh vanaf nieuw met Aspen 2 takt, probleemloos!.
1 Robbe schaal heli met Zenoah G230 puh Probleemloos op Aspen 2 takt
1 Robbe trainer met Zenoah G230 puh ook probleemloos op Aspen 2 takt.
En met 2 Extra's op Aspen:
1 Extra 260 spanw 2,40m met Zenoah 62cc probleemloos!
1 Extra 330s v KHK span 2,12m met een DA50 loopt ook probleemloos op Aspen.
De laatste kist is mijn jongste aanschaf en bij dit vliegtuig heb ik eerst de toeren metingen verricht op normale benzine.
Om te vergelijken met omschakelen naar de Aspen brandstof.
Starten is excact hetzelfde ritueel en start op beide brandstoffen super goed.
De maximale toerentallen zijn zelfs hetzelfde (bijna dan), het verschil is verwaarloosbaar (Aspen loopt ongeveer 100 toeren meer op volgas)
De prestaties van deze motor blijven hetzelfde met de 2 soorten brandstof en dit geldt ook voor de sproeier afstelling.
Ik heb nog de L naald wat rijker/armer gesteld echter zonder beter resultaat!
Het doorslaggevende argument voor het gebruik van Aspen benzine is dat het vliegende spul afgetankt zeer lang kan blijven staan zonder enig nadeel of gevolg hiervan zoals het verouderen of vervliegen van deze brandstof.
En geen stank in huis wanner je aan je heli of vliegtuig werkt, of in de auto tijdens het vervoer.
In mijn beleving is er maar 1 klein nadeel aan Aspen.... en dat is dat je niet aan de kleur v/d bougie kunt zien hoe goed/slecht de verbranding is, omdat Aspen zo schoon verbrand dat het geen verbrandingsresten achterlaat.
Nog 1 ervaring...
Van de mensen die ik ken op ons vliegveld welke met Benzine vliegen is,
Dat de meest gemaakte fout is het verkeerd (vaak te veel) olie mengen door de pompbenzine waardoor de hele afstelling omzeep wordt geholpen en dus het starten een drama wordt!!.
Nog een voordeel van Aspen want olie mengen is niet nodig, ik gebruik voor alles de 1:50 Aspen.
Grt,
Eric.