erichevy zei:
Potver..... :turn-l: toch weer iemand met een positiefe ervaring Koen!
Het lijk erop dat jij meer op die positieve ervaring zat te wachten, dan dat Paul er last van heeft :wink: (jij hebt het meer "nodig")
erichevy zei:
Het voorbeeld wat je geeft Paul, geeft de motor al aan dat de afstelling niet in orde is.
Wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat hij uberhaupt niet meer goed af te stellen is met Aspen? (nee he :lol: )
erichevy zei:
Want niet alle motoren kun je overstappen op Aspen ZONDER dat de mengselafstelling herzien zou moeten worden.
Dat is dan nog het minste probleem, dat je membramen gesloopt worden na de overstap (als je eerst een gewone benzine gebruikt heb) vind ik pas echt storend....
erichevy zei:
Dat de motor inhoud na een paar seconden volgas, dat geeft opzich al iets aan natuurlijk!
Klopt, en Paul geeft al aan dat afstellen niet hielp :?
erichevy zei:
Ik heb bij 2 toestellen het vergelijk gemaakt om van gewone benzine met mengsmering over te stappen naar Aspen en om te kijken OF er iets aan de afstelling gedaan moest worden.
Ik kreeg al het gevoel dit eens te kunnen gebruiken.
Voorbeeld 1 is een Zenoah G62s met walbro carb en bij deze motor moest alleen de vollast (H-naald) tussen1/8e en 3/16e draai rijker gezet worden.
Voorbeeld 2 is een Desert Aircraft 50cc met walbro waarbij ook ALLEEN de vollast naald een klein beetje rijker gezet moest worden (1/8e rijker).
Mooi voor jou, geniet ervan, want de kans is niet zo groot dat het met Aspen goed draait na een overstap, maar ik ben wel blij voor jou
erichevy zei:
En de voordelen van Aspen zijn meer dan alleen het lekkere geurtje.
Dit is eerder behandeld in dit topic.
Ik blijf zo positief over deze brandstof juist om de houdbaarheid, je kunt de brandstof gewoon in de tank en de carburateur laten zonder nare bij-effecten.
Kan met gewone benzine ook, er gaat een heeeeeeeeele lange tijd overheen voordat er iets met gewone benzine gebeurd. Als het dan toch zover is, dan is dat beetje benzine nog het minste probleem...... (denk aan accu's die kapot zijn gegaan door lang stilliggen) Ik heb motoren overgenomen die al meer dan 5 jaar stillagen en op gewone benzine gedraaid hadden-->ff goed doorchoken en gaaaaaaaaaaan. Niks geen last van bij-effect, in ieder geval niet aan de motor zelf.
erichevy zei:
Vaak bij meerdere toestellen zul je met een bepaald vliegtuig of heli minder gauw vliegen, waardoor de tijd erg kan oplopen voordat er weer eens mee gevlogen wordt.
Niet zo spannend dus, en als je al jaren je gewone benzine bewaart, die kost bij LANGE na niet zoveel als Aspen, dus gooi je die desnoods weg en koop je (in slechte tijden in NL) voor 1.50 de liter gewoon nieuwe. De meeste mensen hebben toch geen jerrycan groter dan 10liter, meestal is die ook niet precies vol, maar stel nou dat dat zo is, dan ben je 15 euro kwijt voor die 10 liter, als je daar echt van wakker ligt, dan heb je de verkeerde hobby gekozen met die dure benzinemotoren.
erichevy zei:
Tja, en een heli staat bij mij al 2 weken in de woonkamer op tafel zonder dat er ook maar "iemand" :wink: begint over de stank, want die is er gewoonweg NIET!.
Rare plaats voor een model :?
erichevy zei:
En niet in de auto als de boel vervoerd moet worden, en het stinkt niet (ruikt wel:0) als je ermee proefdraaid.
In de auto zul je bij mij ook niets ruiken, de tankjes maak ik standaard al leeg van de modellen, hoofdtank is keurig afgesloten met een dop, niks aan het handje dus :lol:
erichevy zei:
Genoeg redenen voor mij om te blijven proberen anderen ook op deze voordelen de wijzen.
Dat mag altijd, daar is een forum voor!
erichevy zei:
En dat afstellingen kritischer zouden zijn met Aspen? Eenmaal afgesteld hoef ik er noooit meer aan te komen,en juist dat schort er vaak aan.
Bedoel je dat je met gewone benzine wel regelmatig moet afstellen dan? Ik heb bij een eenmaal ingelopen motor ook nooit meer opnieuw de afstelling veranderd.....
erichevy zei:
Vaak dat er net even anders met de mengverhouding wordt omgesprongen zodat het mensel vetter of schraler is als anders is 1 v/d oorzaken dat er "gesteld" moet worden.
Juist daarom koop ik gewone benzine, en meng ik zelf olie bij, en zo doen de meeste mensen die ik het ook, dus geen last van wisselende verhoudingen 8)
Grt.