Ervaringen Aspen brandstof

Mijn mvvs heb ik 2ehands gekocht. de vorige eigenaar heeft er een 3-tal maanden probleemloos op aspen mee gevlogen zegt ie. Ik had niets aan de afstelling veranderd maar het warm starten was echt een drama, met v-power niet meer.
De ervaringen zijn inderdaad wisselend. Ik denk dat Aspen erg kritisch is in de afstelling....

Ik heb een maandje geleden iemand een oude zg38 (met nieuwe membramen) verkoct. Ik had de motor thuis op de bok laten lopen, ging perfect, alles in orde.

Een tweetal weken geleden arriveerde het toestel met de desbetreffende motor op. Starten ging goed, relanti (traagloop) was mooi, dus gas erop...
Volle gas hield de motor goed aan gedurende de eerste 10 seconden, vervolgens zakte hij helemaal in en viel hij stil. Aan de naalden afgesteld wat je wil, geen resultaat. Welke brandstof zit erin? "Die van mijn haagschaar". Dit bleek aspen te zijn. Afgelopen vrijdag stond het toestel weer op het veld. Aspen eruit, ECHTE brandstof erin ;). Starten, perfect lopen, toestel ingevlogen en alles dik in orde!

Dit is niet mijn eerste slechte ervaring met aspen. Bij sommige kan het goed werken, maar ik neem dat risico zeker niet. Het enige voordeel dat ik me van Aspen kan voorstellen is een verminderde koolafzetting, hoewel m'n huidig mengsel ook erg zuiver verbrandt (Vpower-TTS 1/50)

Interessante discussie.

Ik was al een tijdje van plan "om het eens te proberen" die Aspen brandstof, vooral vanwege de reukoverlast. Mijn mengsel gewone brandstof was op, dus....

Wel nu is het zover. Mijn CAP232 (2,4 m span) met Zenoah 62 heeft zijn eerste litertjes Aspen geproefd.

Tot dusver geen enkel probleem gehad. Starten geen enkel probleem, zowel warm als koud.

Na de vlucht, tanken, 1 slag en hup de motor draait weer.

Ik ben er zeer tevreden over en ben van plan om met Aspen te bijven vliegen.

Koen

Potver..... :turn-l: toch weer iemand met een positieve ervaring Koen!

Het voorbeeld wat je geeft Paul, geeft de motor al aan dat de afstelling niet in orde is.
Want niet alle motoren kun je overstappen op Aspen ZONDER dat de mengselafstelling herzien zou moeten worden.
Dat de motor inhoud na een paar seconden volgas, dat geeft opzich al iets aan natuurlijk!
Ik heb bij 2 toestellen het vergelijk gemaakt om van gewone benzine met mengsmering over te stappen naar Aspen en om te kijken OF er iets aan de afstelling gedaan moest worden.
Ik kreeg al het gevoel dit eens te kunnen gebruiken.
Voorbeeld 1 is een Zenoah G62s met walbro carb en bij deze motor moest alleen de vollast (H-naald) tussen1/8e en 3/16e draai rijker gezet worden.
Voorbeeld 2 is een Desert Aircraft 50cc met walbro waarbij ook ALLEEN de vollast naald een klein beetje rijker gezet moest worden (1/8e rijker).

En de voordelen van Aspen zijn meer dan alleen het lekkere geurtje.
Dit is eerder behandeld in dit topic.
Ik blijf zo positief over deze brandstof juist om de houdbaarheid, je kunt de brandstof gewoon in de tank en de carburateur laten zonder nare bij-effecten.
Vaak bij meerdere toestellen zul je met een bepaald vliegtuig of heli minder gauw vliegen, waardoor de tijd erg kan oplopen voordat er weer eens mee gevlogen wordt.
Tja, en een heli staat bij mij al 2 weken in de woonkamer op tafel zonder dat er ook maar "iemand" :wink: begint over de stank, want die is er gewoonweg NIET!.
En niet in de auto als de boel vervoerd moet worden, en het stinkt niet (ruikt wel:0) als je ermee proefdraaid.
Genoeg redenen voor mij om te blijven proberen anderen ook op deze voordelen de wijzen.

En dat afstellingen kritischer zouden zijn met Aspen? Eenmaal afgesteld hoef ik er noooit meer aan te komen,en juist dat schort er vaak aan.
Vaak dat er net even anders met de mengverhouding wordt omgesprongen zodat het mensel vetter of schraler is als anders is 1 v/d oorzaken dat er "gesteld" moet worden.

Grt,
Eric.

erichevy zei:
Potver..... :turn-l: toch weer iemand met een positiefe ervaring Koen!

Het lijk erop dat jij meer op die positieve ervaring zat te wachten, dan dat Paul er last van heeft :wink: (jij hebt het meer "nodig")

erichevy zei:
Het voorbeeld wat je geeft Paul, geeft de motor al aan dat de afstelling niet in orde is.

Wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat hij uberhaupt niet meer goed af te stellen is met Aspen? (nee he :lol: )

erichevy zei:
Want niet alle motoren kun je overstappen op Aspen ZONDER dat de mengselafstelling herzien zou moeten worden.

Dat is dan nog het minste probleem, dat je membramen gesloopt worden na de overstap (als je eerst een gewone benzine gebruikt heb) vind ik pas echt storend....

erichevy zei:
Dat de motor inhoud na een paar seconden volgas, dat geeft opzich al iets aan natuurlijk!

Klopt, en Paul geeft al aan dat afstellen niet hielp :?

erichevy zei:
Ik heb bij 2 toestellen het vergelijk gemaakt om van gewone benzine met mengsmering over te stappen naar Aspen en om te kijken OF er iets aan de afstelling gedaan moest worden.
Ik kreeg al het gevoel dit eens te kunnen gebruiken.
Voorbeeld 1 is een Zenoah G62s met walbro carb en bij deze motor moest alleen de vollast (H-naald) tussen1/8e en 3/16e draai rijker gezet worden.
Voorbeeld 2 is een Desert Aircraft 50cc met walbro waarbij ook ALLEEN de vollast naald een klein beetje rijker gezet moest worden (1/8e rijker).

Mooi voor jou, geniet ervan, want de kans is niet zo groot dat het met Aspen goed draait na een overstap, maar ik ben wel blij voor jou :P

erichevy zei:
En de voordelen van Aspen zijn meer dan alleen het lekkere geurtje.
Dit is eerder behandeld in dit topic.
Ik blijf zo positief over deze brandstof juist om de houdbaarheid, je kunt de brandstof gewoon in de tank en de carburateur laten zonder nare bij-effecten.

Kan met gewone benzine ook, er gaat een heeeeeeeeele lange tijd overheen voordat er iets met gewone benzine gebeurd. Als het dan toch zover is, dan is dat beetje benzine nog het minste probleem...... (denk aan accu's die kapot zijn gegaan door lang stilliggen) Ik heb motoren overgenomen die al meer dan 5 jaar stillagen en op gewone benzine gedraaid hadden-->ff goed doorchoken en gaaaaaaaaaaan. Niks geen last van bij-effect, in ieder geval niet aan de motor zelf.

erichevy zei:
Vaak bij meerdere toestellen zul je met een bepaald vliegtuig of heli minder gauw vliegen, waardoor de tijd erg kan oplopen voordat er weer eens mee gevlogen wordt.

Niet zo spannend dus, en als je al jaren je gewone benzine bewaart, die kost bij LANGE na niet zoveel als Aspen, dus gooi je die desnoods weg en koop je (in slechte tijden in NL) voor 1.50 de liter gewoon nieuwe. De meeste mensen hebben toch geen jerrycan groter dan 10liter, meestal is die ook niet precies vol, maar stel nou dat dat zo is, dan ben je 15 euro kwijt voor die 10 liter, als je daar echt van wakker ligt, dan heb je de verkeerde hobby gekozen met die dure benzinemotoren.

erichevy zei:
Tja, en een heli staat bij mij al 2 weken in de woonkamer op tafel zonder dat er ook maar "iemand" :wink: begint over de stank, want die is er gewoonweg NIET!.

Rare plaats voor een model :?

erichevy zei:
En niet in de auto als de boel vervoerd moet worden, en het stinkt niet (ruikt wel:0) als je ermee proefdraaid.

In de auto zul je bij mij ook niets ruiken, de tankjes maak ik standaard al leeg van de modellen, hoofdtank is keurig afgesloten met een dop, niks aan het handje dus :lol:

erichevy zei:
Genoeg redenen voor mij om te blijven proberen anderen ook op deze voordelen de wijzen.

Dat mag altijd, daar is een forum voor!

erichevy zei:
En dat afstellingen kritischer zouden zijn met Aspen? Eenmaal afgesteld hoef ik er noooit meer aan te komen,en juist dat schort er vaak aan.

Bedoel je dat je met gewone benzine wel regelmatig moet afstellen dan? Ik heb bij een eenmaal ingelopen motor ook nooit meer opnieuw de afstelling veranderd.....

erichevy zei:
Vaak dat er net even anders met de mengverhouding wordt omgesprongen zodat het mensel vetter of schraler is als anders is 1 v/d oorzaken dat er "gesteld" moet worden.

Juist daarom koop ik gewone benzine, en meng ik zelf olie bij, en zo doen de meeste mensen die ik het ook, dus geen last van wisselende verhoudingen 8)

Grt.

Hey,

mijn ervaringen met Aspen zijn vooral goed. Kort geleden nog een behoorlijk gemodificeerde zaag die idd stationair af en toe wilde afslaan (daar gaat je winst met de wedstrijden). Bij gebruik van V-power was dat euvel idd verholpen. Het betrof hier wel een zaag met een totaal verklote timing (niet positief voor stationairloop en verbruik, wel veel power bij leuke toerentallen).
Toch ook voor mij zijn de voordelen (en met name op het gebied van gezondheid en houdbaarheid) de reden om vooral Aspen te gebruiken.

Vraagje aan Alexzzz... heb je inmiddels al eens Aspen gebruikt (simpele ja of nee is overigens voldoende antwoord)?

Greetz van Aldert

Aaalie zei:
Vraagje aan Alexzzz... heb je inmiddels al eens Aspen gebruikt (simpele ja of nee is overigens voldoende antwoord)?

Ja, in de MVVS 26, ben er verre van tevreden over, dit in combinatie met de andere slechte praktijkervaringen van veel mensen op het forum en daarnaast nog eens de motoren van clubgenoten die er niet bepaald goed op liepen, maakt het voor mij een afgesloten hoofdstuk :lol:

Grt.

Ik heb nog 1 litertje normale benzin en daarna ga Ik over op aspen. :wink:
Geloof niet helemaal die negatiefe verhalen.

En dat een motor er helemaal niet op lopen wil zowiezo niet.

Beetje de Cab. naregelen maar dat moet je ook als je een andere prop probeert.

Jullie horen er binnenkort van. :lol:

Mvg Johan

De Roto 35vi uit mijn Rearwin Speedster heeft er van de week de laatste liter mijn eerste kan Aspen doorgejaagd en het moet hem smaken want van de eerste tot de laatste druppel heeft hij ervan genoten.
Start meestal van de eerste tik koud en als de motor warm is kan het al eens zijn dat ik een keer of vier moet slagen. Over het hele toerental gebied loopt hij mooi rond zonder problemen. Op dit gebied geen verschil met gewone benzine.
Ben blij dat ik van die stank in de auto af ben want dat is in het verleden de reden geweest dat mijn kist met benzinemotor niet buiten kwam hoe goed die bak ook vloog en hoe leuk een betrouwbare benzine motor ook is. Sommigen vinden benzine lekker ruiken maar ik walgde ervan en gezond is het voor niemand.
Dat het meer kost dan benzine neem ik er graag bij, een uurtje rond crossen kost me toch maar iets meer dan een liter, bij het slepen is het wat meer maar dat gebeurt toch maar per uitzondering. Van den andere kant mijn heli met een 8.5cc glow slurpte heel wat meer en dat dan nog met 10% nitro.

Bij mij is Aspen allesinds gekomen om te blijven, al de nadelen van de benzinemotor zijn er 'voor mij' door verdwenen.

Dirk

Laatst bewerkt:
..........................

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorige week over gegaan op Aspen .

De ZG-20 heeft het geloof Ik nog niet gemerkt dat hij wat anderes te drinken kreeg . :proost:

Geen verschil te merken .

Power wie gehat .

Mvg Johan

De ZG-20 heeft het geloof Ik nog niet gemerkt dat hij wat anderes te drinken kreeg . :proost:

Geen verschil te merken .

Mooi om te horen Johan,

Ik zit er ook over te denken i.v.m. de lucht in huis. Ik ga van de week ook maar eens een jerrycan halen om te proberen. :zon:

Gr. Teus

En gehaald :p

En zonder iets aan de motor te hoeven veranderen (afstelling) over op Aspen :cool:

Dit is met een Zenoah ZG-20 op mijn Spacewalker.

Gr. Teus

aspen is een brandstof wat gemaakt is voor kettingzaagmotoren en bosmaariersn etc. ik merk bij mijn da motor dat aspen meer aankoekt en dat het moeilijker start als de motor enigszins warm is. verder draait het wel. bij mijn mvvs draaide aspen moeilijk. bij 3w draaide het redelijk en bij mijn da draaide het goed. alleen de aankoeking en de startproblemen zinnen mij niet.

gr john

alleen de aankoeking en de startproblemen zinnen mij niet.

@ Pensacola;

Ik kreeg als raad/waarschuwing van de verkoper mee dat als ik overging op Aspen met een al wat oudere motor ik er rekening mee moest houden dat de aanslag/aankoek die zich e.v.t. in de loop der jaren had opgebouwd los kon komen en voor e.v.t. problemen/parels in de bougie kon zorgen in de beginperiode.

Dit omdat Aspen (volgens de verkoper) een veel schonere verbranding heeft en veel minder aanslag veroorzaakt dan de standaard brandstof met zelf toegevoegde mengsmering.

Gebruik je Aspen standaard (compleet met 2% olie) of meng je nog zelf olie bij? Hier kan een groot verschil inzitten in het gebruik.

Ik heb verder geen verschil kunnen bemerken met starten en lopen van de motor. Warm of koud, maakte niets uit.

Teus

problemen/parels in de bougie kon zorgen in de beginperiode.

Parels in de bougie als gevolg van aanslag die loskomt?? Pareltje op je bougie krijg je alleen maar door dat er lood in de benzine zou zitten en dit zit er bij normale benzine niet meer in.

Ook dat aspen schoner verbrand heb ik zo mijn twijfels over, het enige wat ik mij kan indenken is dat er olie die minder snel aankoekt of dat er maar weinig olie in zit.

Ik weet toch wel dat ik het niet zou gaan gebruiken maar dat is gewoon gewoon mijn mening. ;)

of dat er maar weinig olie in zit.

2% is 2% daar verander je weinig aan. M.a.w. deze kant en klare Aspen is altijd 1:50 mengsmering.

Ik heb er verder ook weinig verstand van en ga me er ook niet verder in verdiepen. Grootste reden voor mij om over te gaan is de gezondheid en niet meer de benzinelucht in de auto/hobbykamer.

Gr. Teus

Ik heb alleen de ervaring met die benzine van stihl.

En ik gebruik het voor mijn helicopter maar ook voor mijn bladblazer en ketingzaag.

Ik vind dat ze er beter op draaien ,en met dat starten heb ik nog nooit geen problemen mee gehad ,zowel warm als de koud start.

Ik vind het een goed product en ik ben tevens van die benzine stank af.

Zo laat ik ook altijd brandstof in mij heli zitten, omdat anders dat membraam uitdroogd en hard word,en daar heb ik ook geen last meer van.

kortom ik heb er geen spijt van en ik blijf er op draaien.

gr.

Back