Ervaringen Jeti DS-12

Alle sensoren, of die van Jeti, sm-modelbouw of zelfbouw zijn, werken op exact dezelfde manier. Of telemetrie kanalen kost, hangt af van hoe je een kanaal definieert. De aansluitingen van een ontvanger kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt. Bij de Rex ontvangers kunnen twee aansluitingen, gemerkt met E1 en E2 onder meer gebruikt worden voor telemetrie, een servo-aansluiting of serieele overdracht van alle kanalen naar b.v. een flight controller.. De overige aansluitingen hebben ook meerdere functies. Bij voorbeeld een servo aansluiting en er is een schakelaar op aan te sluiten die geactiveerd wordt als een landingsgestel is ingetrokken. Op het zenderdisplay wordt dit dan weergegeven.

Een Jeti systeem is behoorlijk complex. Om wat meer inzicht te verkrijgen is het nuttig de handleidingen te lezen. Die zijn te vinden op de Jeti site.

Ja, maar telemetrie kost dus wel kanalen? Ook met de orriginele jeti sensoren?

Of telemetrie kanalen kost, hangt af van hoe je een kanaal definieert
Dat lijkt op een spraakverwarring.

Als ik het zo lees, kan je de "poorten" van de ontvanger definieren als KANAAL, of als FUNCTIE(bv telemetry)

Dan moet je er voor zorgen dat je ontvanger genoeg "poortjes"heeft om alle KANALEN en FUNCTIES te faciliteren.

Dus kost telemetry geen KANALEN maar POORTJES

Groeten,

Arie

Vanmiddag even kontakt gehad met digitech, die verkopen niet meer particulier. En inderdaad, kanalen versta ik servo aansluitingen onder. En telemetrie sensoren kosten geen kanalen zogezegd. Ik zou gewoon met een 8 kanaals zender uit de voeten kunnen. Zei geven aererobatics op als winkel die ze fysiek heeft liggen. Dus misschien binnekort maar eens een uitje plannen. Thansk voor de info hier!!

Kijk, daar had ik overheen gelezen. Ik dacht bij hun ook alleen op bestelling leverbaar. Scheel mijn 1.5 uur rijden inderdaad. Hoorde wel dat er verschil in de sticks zat tussen de gewone ds12(kunstof) en bij de carbon versie(aluminium). Is dit zo of zijn ze allemaal gelijk?

Zit inderdaad verschil in. Alle gekleurde hebben plastic gimbals en de special deluxe gray en zwart hebben aluminium gimbals.

Heb zelf geen DS12 maar tijdens mijn zoektocht ook deze in overweging gehad en de gebruikservaringen die ik lees op met name het Jetiforum is dat er weinig verschil zit in het gevoel tussen de kunststof en aluminium knuppels, die laatste zitten in de carbon versie.

Voor het besturen maakt het helemaal niks uit, het zijn dezelfde Hall sensoren en de constructie van de kunststof knuppels is gelijk aan die van de aluminium versie.

Verder komt er bij de carbon een koffer, bij de gewone niet. Dit is een kleinere lichtgewicht zender dus je kunt je afvragen of dat juist een meerwaarde is of niet, ik zou zo’n zender eerder in een softcase stoppen om het klein en licht te houden.

De carbon versie is zijn geld zeker waard, maar voor het prijsverschil koop je ook een paar software uitbreidingen en die kunnen wel eens van grotere waarde zijn in het gebruik, denk aan extra kanalen of mixers.

Bij de carbon uitvoering van de DS-12 wordt een ontvanger meegeleverd. Een R5L. Dit is een ontvanger van de vorige generatie met minder opties dan de REX serie.

Ik denk dat het verschil met metalen of kunststof gimbals weinig uitmaakt , als de kwaliteit er van maar goed is , op de duurste Futaba zender is ook alles van kunststof en heeft niets met de werking te maken .
al zouden ze morgen een complete Jeti DC16/24 van kunststof maken zou mij dat persoonlijk niet uitmaken ( zou wel een stuk lichter kunnen) , het gaat mij puur om het gebruiks gemak van het systeem .
PS er is nu ook een Carbon versie met kunststof gimbals en uitgebreidere ontvanger >

https://www.hacker-motor-shop.com/H...?SessionId=&a=article&ProdNr=80001756&p=11366

Ik denk dat het verschil met metalen of kunststof gimbals weinig uitmaakt , als de kwaliteit er van maar goed is , op de duurste Futaba zender is ook alles van kunststof en heeft niets met de werking te maken .
al zouden ze morgen een complete Jeti DC16/24 van kunststof maken zou mij dat persoonlijk niet uitmaken ( zou wel een stuk lichter kunnen) , het gaat mij puur om het gebruiks gemak van het systeem .
PS er is nu ook een Carbon versie met kunststof gimbals en uitgebreidere ontvanger >

https://www.hacker-motor-shop.com/H...?SessionId=&a=article&ProdNr=80001756&p=11366

Ik ben het hier wel mee eens. De metalen kast van de Jeti zenders is prachtig om te zien maar wel erg zwaar om vast te houden. Ik heb neuropathie in mijn handen, die zijn daardoor altijd koud en daardoor is de metalen kast van Jeti bijzonder onprettig om vast te houden. Voor mij de motivatie om terug te keren naar mijn oude zender. De knuppels zijn best wel goed maar zouden wat zwaarder mogen aanvoelen, het voelt wat soft aan, dat zou wat steviger mogen. Uiteraard is dit persoonlijk. Wat betreft de discussie metalen/kunststof gimbals weet ik het niet, kunstof gimbals kunnen iets doorbuigen dus dat zou een motivatie kunnen zijn voor metalen gimbals, aan de andere kant sta je ook niet als een dolle aan die gimbals te trekken. Nut en noodzaak is niet helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad zelf al een case. Ik zou puur de carbon versie willen omdat het een special is en de alu sticks. En ik weet dat het puur het tussen mijn oren zit.
Maar inderdaad, misschien is het allemaal onzin en is de gewone zwarte met extra opties zijn geld veel meer waard. Dit is dus precies de reden waarom ik ze graag naast elkaar zou willen zien. Maar snap ook dat een winkel er geen 5 op voorraad heeft. Dat is ook niet te doen. Ik denk dat ik binnekort gewoon een keer langs aerobatics rij. Dan maar een half uurtje verder, maar dan weet ik wel wat de verschillen zijn als je ze vast hebt.

Verder heb ik ook begrepen dat telemetrie een appart pakket is bij jeti. Dus als ik mijn accuspanning en verbruik wil zien heb ik al een uitbreiding nodig?? Hoe werkt dat? Of is dat niet in jip en janneke taal uit te leggen?

Jeti heeft softwaremodules die je als uitbreiding kunt kopen. Ze staan al op de zender, na aanschaf krijg je een code en wordt de optie vrijgegeven.

Dat je geen telemetrie hebt is niet waar, alle noodzakelijke basisfuncties en mogelijkheden zitten er in de standaard zender al in, alleen beperkt. Meer kanalen, meer mixers, meer telemetrie mogelijkheden kun je bijkopen al naar gelang jou behoefte.

Omdat ik er zelf ook niet uitkwam heb ik een overzicht gemaakt en hier op het forum geplaatst:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...s-16-zender-topic.181114/page-32#post-4220196

Hierin staat precies wat er standaard opzit en wat extra te koop is.

Gisteren mezelf aan de barre tocht door belgie onderworpen en huiswaarts gekeert met een mooie zwarte carbon ds12. Ik vond de looks en de softcase met ontvanger de meerprijs waard. Gelijk een stel ontvangers en rex3en en telemetrie sensoren mee genomen, zodat ik even kan gaan kijken hoe en wat ik makkelijk vind. 10 sensoren schijnen in het basis pakket te zitten.

Erg mooie winkel en netjes geholpen ondanks de drukte!!! Mocht alle tijd nemen. Het was voor mij toch een grote uitgave.

Nou had ik nog de vraag of er een Nederlandse beschrijving is ergens? Heb alleen een Duits boekje er bij en Engels op de site gevonden.

Je kan de handleiding door Google Translate halen als je erg veel moeite met duits of engels hebt , maar als je al enige jaren ervaring met andere zenders hebt zal je er met de Jeti zelf wel uitkomen

Heb de eerste rex3 aan de vbar van mijn trex 500 gehangen, maar dat was nog wel even stoeien. In de zender de swash mix uit. Toeweizing pin 2 van de rex3 op ui12 in de zender en dan in vstabi op digital channel.
Daarna nog even stoeien met de kanalen toewijzing, want echt alles ging door elkaar heen. Maar het lijkt nu te werken. Morgen de rest doorlopen.

Misschien een domme vraag, maar kan er weinig over vinden op het internet. Ik heb een usb kabel voor mijn beastx, en voor spektrum ontvangers.
Zijn deze allemaal hetzelfde of moet ik ook weer een jeti kabel kopen? Ergens lijkt het mij dat ze hetzelfde doen. Van een servo stekker naar usb. Alleen moet hij wel weer communiceren met jeti studio....

Back