Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dit doe je omdat deze vernuftigheid een hobby op zich is, ikzlelf gebruik dit niet, wel wil ik een benzinemeter in een toestel zetten zodat ik op mn zender kan zien hoeveel ik verbruikt heb en wat er nog in zit :thumbsup:
    Voor electrovliegers is hetzelfde ook mogelijk met een stroom verbruik sensor,
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, je kan de GPS locatie op het scherm gebruiken om een "verdwaald" toestel terug te vinden. Heb mijn programma zo gemaakt dat de locatie zichtbaar blijft, ook al als het signaal van de ontvanger weg. Maar daar heb ik het niet voor gemaakt en zelfs nooit gebruikt. Om op te kijken als je staat te vliegen werkt ook niet. Daarom worden alle meldingen ook in spraak weergeven. Maar het gaat er meer om "als het kan, dan moet het ook kunnen". Voor mij is dat de uitdaging.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er zijn voor telemetriegegevens meer opties. Al mijn modellen zijn uitgerust met een GPS, vario- en hoogtemeting, elektrische gegevens als motorstroom, ontladen capaciteit, accuspanning en het motortoerental. Ook logt de Jeti de postties van de sticks. Als er iets mis gaat, is dat goed bruikbaar voor analyse. In dit voorbeeld werden zo'n 40 verschillende telemetriewaarden gelogd. Met behulp van Jeti Studio kan je onderstaand plaatje maken:

    Studio.jpg
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een zelfbouw GPS met varo- en hoogtemeter. Het kleine printje tegen de zijkant bevat de druksensor (in het groene rondje).

    DSC_4122.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    graag had ik het schema voor deze zelfbouw sensor ? kan dat ?
    ik heb recentelijk een DC 24 gekocht , bevalt prima .....
    heb eerst een DS 16 gehad deze vondt ik te zwaar on los in de hans te hebben .... van daar de DC .

    btw jeti is geen keuze ( er is niet veel meer waarvan de software begrijpbaar is )

    Hans
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Die zin snap ik niet goed.

    Wat bedoel je?


    jan.
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    De Ds 12 die ik heb is een stuk lichter en iets handzamer voor gebruik als hand zender.
    ik gebruik hem met pult en ben er zeer tevreden mee. De software en mogelijkheden zijn zeer goed ontwikkeld en je hoeft niet elke week weer te updaten om weer bij te blijven zoals de in ontwikkeling zijnde X20.
    Jeti is fors aan de prijs maar als je het kwalitatief bekijkt meer dan waard.

    H :cool:
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ook daar heb je een punt… ik had de zender via de meegeleverde kabel aan de pc gehangen en toen ik jeti studio opende was het met 2 muisklikken klaar
    Bij de X20 was ik een hele tijd aan het kloten om dat ding te updaten, snapte er geen reet van en was daarna alle modellen kwijt…

    je hoort ook op het veld zo af en toe van die opmerkingen…. Vaak zijn dat jaloezie / afgunst opmerkingen van mensen die niet kunnen verkroppen dat ze er zelf niet een kunnen kopen
    …. Ik geef ze dan het advies om net als ik gedaan heb door een tijdje te gaan sparen :D
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Helikapoter vindt dit leuk.
  10. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Fry sky , daar snapte ik helemaal niets van , the Core al evenmin , en de nieuwe graupnersoftware ( wat na de MX versie is gekomen ) had voor mij ook al een hele studie nodig om aan te wennen .
    Na het toekijken bij een bevriende Jeti gebruiker begreep ik hoe je een F3B zwever geprogrameerd moeste worden .
    sinds dien vlieg ik Jeti .....
    eerst een DS 12 gehad ( teweinig telemetrie en kunstof knuppels ....toen een DS 16 ( heb ik nog steeds , er kwam een DC 16 erbij .
    daarna de DC omgeruild voor een DC 24......

    Hans
     
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou dan doe ik ook nog een duit in het zakkie:

    DC16 met 3D sticks, voor de functie modelbouwer in ons:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is een eerste generatie die ik gebruikt heb aangeschaft, omdat ik de functionaliteit van de nieuwe niet strikt nodig heb. Inmiddels heb ik hier ook de originele steunen opgeschroeft en een kruisgordel, daar heb je geen pult bij nodig en is dan nog enigszins minimalistisch, het past nog in de originele koffer ook.

    Wat andere ook beweren over te duur, het is een tank met supersoftware en superondersteuning en gemaakt in Europa. Is mijn zure centen meer dan waard, zelfs als je er vanaf wil hebben ze goede restwaarde, en ik koop gerust een gebruikte zender als die er goed uitziet.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    De Ds12 carbon heeft de metalen gimbals en is te upgraden naar hetzelfde telemetrie nivo als de duurdere series
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Hierdoor vond ik https://www.rc-thoughts.com/jeti-variometer/
    en meer interessants, maar dit interesseerd mij nu net.
    Klopt het dat je inderdaad op deze manier eenvoudig een compatible vario kan maken en plug je die dan gewoon in de ext uitgang van de RX?
    Ook werkt hij dan net als de jeti vario's of moet er extra geprogrammeerd worden?
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, een zelfbouwsensor werkt hetzelfde als een originele Jeti sensor. Dat komt door de slimme manier waarop bij Jeti de telemetrie werkt. Een op de ontvanger aangesloten zelfbouwsensor wordt gewoon herkend.
    Zal even een foto maken. Even geduld...
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De zender schermafbeeldingen laten maken. Dat geeft mooiere resultaten
    Op de eerste afbeelding is de naam van de sensor te zien. In dit geval een zelfbouw VarioGPS. De varioGPS verzendt 16 telemetrie waarden. Een selectie van deze waarden is te plaatsen in het hoofdscherm. Dit alles werkt al bij eer originele Jeti sensor..



    Screen001.jpg Screen002.jpg Screen003.png
     
    MicropropSport en Peter Den vinden dit leuk.
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt!
    Het komt er dus op neer dat het redelijk eenvoudig is om voor een paar tientjes een vario voor mijn Jeti spulletjes te maken.
    Momenteel heb ik 3 Jeti vario's al in gebruik, maar dat loopt wel op.
    Ga ik binnenkort doen :)!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je maakt een vario voor 10 euro. In de eerste plaats heb je een Arduino bordje nodig:

    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...uino-compatible/pro-mini-3.3v-8mhz-atmega328p

    En de druksensor:

    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/lucht/druk/bmp280-digitale-barometer-druk-sensor-module

    De benodigde weerstand, liefst in SMS uitvoering oogst ik altijd uit een oude printplaat. Een servosnoertjes heb ik altijd wel liggen.

    Dan is er nog een USB naar Serieel convertor nodig om de Arduino te programmeren. Dat is een eenmalige uitgave:

    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...b/ft232rl-3.3v-5v-ttl-usb-serial-port-adapter
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  18. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor diegene die nog niet kan kiezen hier een overzicht. Hier staan alle DS zenders in, maar het is grotendeels gelijk voor de DC modellen. Deze kunnen wat meer schakelaars kwijt (de DC24 ook op de achterzijde) en de DC serie heeft geen accelerator in de zender zitten waarmee met beweging iets in werking gezet kan worden, dat heeft alleen zin bij handzenders en de DC serie is een pultzender. Dit verklaard ook het prijsverschil tussen de DS en DC modellen:

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mooi, met dit overzicht kunnen jullie weer beginnen om Jan te helpen met een keuze voor z'n nieuwe zender. Een vorig draadje werd al verlaten vanwege te veel vervuiling. Dit draadje is nog erger. Niet, dat al die extra wetenswaardigheden niet interessant zijn, maar met een zenderkeuze helpt dat allemaal niet. Als de keuze is gevallen op Jeti, welke zender is dan aan te raden? Wat zit er bijvoorbeeld op een DS12 niet wat een doorsnee-vlieger nodig heeft?
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat is een hele goeie vraag. :thumbsup:

    Overigens las ik ergens dat je bij Jeti (ondertussen zo'n beetje alle merken?) vrij bent in het toewijzen van functies aan ontvangeruitgangen.

    Dat lijkt me een groot goed. :worship:

    Was bij die FX-18 wel een beetje een drama: je zat altijd vast aan een strikte volgorde (tenzij je koos voor een bepaald type model (Segler, Heli, Moto etc.) maar dan nog, met een beperkt aantal kanalen en uitgangen op je ontvanger . . .

    Als dan bij de Jeti (het programmeren van mixers voor) het aansturen van flaps of kleppen ook nog een beetje te doen is . . .


    Voor wie geinteresseerd is:

    https://www.2dehands.be/v/hobby-en-...vliegtuigen/m1797241086-jeti-dc-16-pultzender

    Iedereen weer bedankt voorr de input!


    jan.
     

Deel Deze Pagina