ervaringen met afdraaien van schroeven ?

Hoi allemaal,

Ik heb twee robbe plastic schroeven van 2 cm, maar de dia moet terug naar 1,5 cm.

heeft iemand ervaring met hoe je dat doet (of hoe je dat vooral niet doet) ?

op een asje draaien en dan in de draaibank voorzichtig hoog toeren afdraaien(niet teveel voorzetten in 1x) in een boor machine kan het ook maar word natuurlijk niet zo mooi, heb het zelf wel gedaan met een boormachine en een fijne vijl met een 5 blads. niet egt ideaal maar het kan wel.:rolleyes:

hoe het niet moet: bladen stuk voor stuk "op maat" vijlen.

zover mijn ervaring en mening;)

ik ben bang dat je schroef kapot klapt als je deze raakt met een beitel.
sneuvelt het blad niet dan is het je schroefdraad wel.
lijkt mij beter om 2 passende te regelen

dat zou kunnen (maar dan kan ik het net zo goed even proberen, want aan schroeven van 2 cm heb ik niks...)

maar je hebt wel gelijk dat ik het ook anders kan aanlopen :

weet er iemand nog 3bladige "classic" schroeven van onder de 2 cm dia te koop ?

Ik ben even snel langs de speelgoed zaak (en de kruidvat en de Blokker) gelopen,
maar een simpel bootje hebben ze tegenwoordig niet meer...
en Raboesch & Robbe beginnen ook met 2 cm.

Ik zal laten weten hoe dat afdraaien verloopt.

Dan kom je bij de propshop. Die draaien ze ook nog op de juiste maat ( ik heb een viertal 9.5 mm props die ze van hun 12 mm gemaakte hebben).

Freek

Ronald,

Het kan wel op de draaibank, maar dat niet op de klassieke manier. De schroef op een stukje draadeind schroefen en daarmee in de klauw vastzetten. Dan de beitelhouder zo afstellen (zonder beitel er in) dat die als geleider van een hobbymesje kan dienen, haaks op de schroefbladen. Het mesje komt dan parallel met een denkbeeldige schroefas zo te zeggen. Of alleen het mesje er met de snijzijde naar boven haaks in klemmen, weet niet of dat kan bij jou. Dan laten draaien en met het hobbymesje langzaam de baldtips er af laten snijden. Je snijd dan dus meteen op de juiste diameter haaks op de bladen. Zo heb ik de propjes van mijn MTB torpedo's van 20 naar 14 mm ingekort. Ik hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is zonder afbeelding erbij ...

Laatst bewerkt:
Nee, een mes snijdt, dan blijven de bladen gewoon zitten en worden langzaam de tips er af gesneden. Een bijtel hapt waardoor de bladen afbreken. Je snijd het overtollige puntje er gewoon af in plaats van al het materiaal weg te moeten draaien.

hallo

ik weet wat lex bedoelt maar zo een mes inspannen is niet eenvoudig en het moet nog onderste boven ook en voor een linkse moet het anders om
eigenlijk misbuik je het mes zoals een dunne beitel zou werken
het zou moeten kunnen maar dan wel heeeeeeeeeeeel dunnetjes voeden mijn gedacht

gr raf

Gewoon de schroef in de draaibank ,daarna een kraspen inspannen ,en met deze kraspen
op het blad aftekenen wat er af moet ,bij messing schroeven slijp ik dit eraf ,daarna de schroef weer in de draaibank ,en deze gewoon heel voorzichtig afdraaien .
is bij mij nog nooi mislukt

mvg Motormuis

Ik heb twee schroeven dia 2 cm, maar ook twee van dia 3 cm, datr is dan mooi oefenmateriaal voor die van 2 cm.
Eerst maar eens de 3-klauw erop zetten...

misschien een dom idee, maar zou je niet ook een vijl kunnen gebruiken icm een draaibank? en dan op redelijk hoge snelheid voorzichtig de veil er tegenaan zetten. dat lijkt mij de minst 'happende' optie.

misschien een dom idee, maar zou je niet ook een vijl kunnen gebruiken icm een draaibank? en dan op redelijk hoge snelheid voorzichtig de veil er tegenaan zetten. dat lijkt mij de minst 'happende' optie.

Aan zoiets zat ik ook al te denken maar dan met een dremeltje met schuurschijf/tonnetje. Op z´n manier maak ik mijn mangatdeksels voor mijn duikboten.

Hans

een vijl lijkt me niet zo handig tenzij je die kunt inspannen. anders kun je niet echt maat houden. idem voor een dremel.

Werkt in messing prima, zo heb ik de U31 schroef ook afgetopt. Maar bij die kleine frummel plastic schroefjes met een vijl of een dremel? heb mijn twijfels.?

[post1]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hele kleine schroefjes doe ik weer anders ,,zet in de beitelhouder een stukje alu hoeklijn ,
In dat hoeklijn een gaatje boren ,met dezelfde diam.als het gat in de schroef ,zodat de
schroef als hij plat op het hoeklijn ligt ,kan draaen .

Daarna zet ik in de draaibank een slijpschijf (ronde metalen schijf van 15 cm waarop met
houtlijm schuurlinnen is geplakt .

Laat de bank draaien en breng de schroef naar de draaiende schijf , door nu de schroef met de hand te draaien ,word hij heel mooi rond geslepen .
\
zorg wel dat alle bladen goed op het alu liggen ,en er niet meer uitsteken als nodig is

mvg MOtormuis

Back