Esc kiezen

Kan ik op de esc van 60a de motor vervangen van 3800 naar 2500kv?
In principe kun je aan iedere ESC elk motor ongeacht de kv-waarde aansluiten, zolang spanning en maximale motor stroom binnen de specificaties (dus hier 60A) blijven. In het specifieke geval weet je dit echter niet en als je bij dezelfde overbrenging een motor met 3800kv ipv. de aanbevolen 2500kv versie toepast, zou (bij een soortgelijke motor) de stroom opname veel hoger zijn. Je moet dan de spanning reduceren, dus bv. 2S ipv. 3S LiPo, maar dat is ook geen goede oplossing...

Laatst bewerkt:
Dat staat zo omschreven bij de motor op de website :).

Kan ik hieruit afleiden dat een 2500kv veel meer stroom vraagt dan een 3800kv? Maar wel trager gaat ronddraaien?

Je Arrma maakt gebruik van een zgn 540 formaat motor, dit is een motor voor veelal 1:10 modellen. Een 120A regelaar met een 2500kv motor lijkt mij dat het om een grotere 550 of een nog grotere 1:8 motor gaat.

Geef eens linkjes naar de betreffende 4wd roler en de 2500kv motor, dan kunnen we mee kijken.

De esc is geschikt voor 2 en 3s, heb geen 3s batterij dus voorlopig zal dat 2s blijven.
Dus 7,2 x 3800 = 27360 toeren .

Aanbevolen 2500kv op 3s
Dus 11,1 x 2500 = 27750 toeren.

Hier zit niet veel verschil tussen op deze manier.

OK, over de motor:
ESC: Brushless 120A
Motor: Brushless 3670 2500KV 4pole Waterproof
Qua diameter hetzelfde als je Arrma motor maar je Arrma motor is (hoogstwaarschijnlijk) maar 50mm lang terwijl de aanbevolen motor 70mm lang is. Groter dus en dus ook meer vermogend.
Ook heeft je huidige motor een 3.17mm as en de aanbevolen motor een 5mm a, dat vereist andere tandwielen.

Een link naar een dergelijke motor:
https://www.banggood.com/nl/Racerstar-3670-Motor-Brushless-Waterproof-Sensorless-18-RC-Car-Part-265021501900KV-p-1110646.html?gmcCountry=NL&currency=EUR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=frank&utm_campaign=ssc-nl-all-0302&ad_id=337449393793&gclid=EAIaIQobChMInvfp8anS6AIVDomyCh3-VwSIEAQYASABEgJWuvD_BwE&ID=519783&cur_warehouse=CN

Dus nee, ik zou je Arrma set niet gebruiken.

Kan de accu gebruikt worden?
Met 50C burst denk ik dat je met de aanbevolen motor/regelaar wel kunt rijden omdat je niet het volle vermogen van 4S niet gaat gebruiken

Dan de vraag of de Banggood auto wel aan je verwachtingen gaat voldoen. Met deze keuzen en de wens om de motor over te zetten heb ik het idee dat het niet veel mag kosten, dat heeft ook zo zijn nadelen. Als je iets aan de auto breekt ben je afhankelijk van Banggood en dus levertijden en voor je het weet is er ook geen support meer omdat de RC modellen daar net zo snel veranderen als bv smartphones. Maar dat is jouw keuze, niet de mijne.....

Idd wil er niet te veel aan uitgeven. Deze wagen leek me heel degelijk gebouwd en lees er toch heel veel goede reacties over. Heb hem uiteindelijk ook maar gekochtom wat mee te rijden met mijn zoontje. (Stampede)

De arrma is ook een bekend merk en hier heb ik bijna iedere rit wel iets aan stuk. Zal ook wel aan de rijstijl liggen :-). Maar deze leek me toch wat degelijker.

Bedankt voor de info, hier heb ik wel veel aan..

Klopt het dat als ik op een esc120a een batterij hang 3s 5000mah 20c, deze ondermaats is omdat hij maar 100a continu kan geven? Blaas ik de batterij op of beperk ik hierdoor het vermogen zonder gevaar voor de batterij?

De Li-Po kan maximaal 100 ampère leveren. De ESC kan maximaal 120 ampère doorlaten. Dus geen problemen. Vergelijk het maar met een brug die 5 ton kan dragen. Ga je daar over met een vrachtwagen van 4 ton dan is er niets aan de hand.

Hou er ook rekening mee dat de C-waarde voor fabrikanten van Li-Po's een middel is om de Li-Po's aan te prijzen. Ze worden nogal eens overdreven. Met name fabrikanten van ESC voor auto's voorzien hun producten nogal eens van in de praktijk onrealistische specificaties. Het gaat dan om stroomsterkten die de ESC slechts gedurende milliseconden aan de motor kan leveren.

De accu kan 100A leveren en de ESC kan 120A verwerken.
Het is de motor en de belasting van de motor die bepalen hoevel stroom er daadwerkelijk door de ESC moet worden geleverd en dus uit de accu wordt getrokken.
Zolang de motor dus minder dan 100A trekt kan de accu dat leveren en is er niets aan de hand. Ook voor de ESC is dat geen probleem want die kan indien nodig zelfs meer verwerken.
Denk aan een flinke waterpomp, de accu, die 100 liter per minuut kan leveren.
Op die pomp zit een kraan, de ESC, die 120 liter per minuut kan door laten.
Jij sluit er een tuinsproeier, de motor, op aan die maar 60 liter water per minuut rondsproeit.
Geen enkel probleem dus, dat zal prima werken.

Ok duidelijk, dank je :-)

Nog andere vraag, op Hobbyking zijn de lipos in promo. Ik zag hier een 5000mah3s (20c) Burst (30c) aan de helft van de prijs. Heeft een 30c batterij veel meerwaarde ten opzichte van de 20c, ik ken het verschil maar ga ik dit ook echt merken tijdens het gebruik?

Mijn advies, zoek nooit de grens op. Hoewel de regelaar max 120A kan verwerken en een 5000mAh - 20C accu max 100A wil niet zeggen dat de pieken niet hoger zullen zijn, die kunnen nog steeds hoger zijn. De regelaar en accu zullen de pieken wel verwerken maar kan schade veroorzaken.
Kosten besparen omdat je denkt dat 20C voldoende is is gewoon een foute keuze,

Maar wat als de motor op een gegeven moment ook meer dan 100a trekt? Al denk ik niet dat dat op 3s het geval kan zijn?
Als de motor meer stroom trekt dan de accu kan leveren zal de spanning van de accu inzakken. Dat kan heel veel verschillende gevolgen hebben, te veel om allemaal op te noemen. Er is wel een heel belangrijke die ik zeker wil noemen en dat is dat je daarmee de accu vrij makkelijk kan beschadigen. Als het zo heel af en toe eens gedurende een burst gebeurt zal je er niets van merken. Op den duur zal je accu het niet fijn vinden maar dat zal je pas na vrij lang gebruik misschien gaan merken.
Of je motor op 3S wel of niet te veel stroom gaat trekken is niet zo maar te voorspellen. Dat hangt namelijk niet alleen van de motor af. De vertanding speelt een heel belangrijke rol. Als je snel veel "gas" geeft zal de piekstroom (burst) flink hoog kunnen zijn. Maar ook of je over asfalt of door wat hoog gras rijdt maakt een groot verschil.

Het is dus niet juist te achterhalen hoeveel een motor kan trekken ? Heb voor de zekerheid maar een nieuwe esc in bestelling. Een hobbywing SC8-rtr 120a. Ook motor 3670 - 2650kv.

Een motor is een eigenlijk een transformer van elektrische energie naar mechanische energie. Wat er op de as aan vermogen afgestaan moet worden om de auto te verplaatsen zal hij aan vermogen aan de elektrische kant vragen.

Tandwielverhouding, grootte vd banden, soort ondergrond is bepalend als ook de specificaties van de motor (dikte en aantal wikkelingen koperdraad in de stator)

Back