Esky HB king 3

• Topicstarter Topicstarter Cremerhm
  • Startdatum Startdatum
Kost inderdaad allemaal geen drol.
Maar ik heb even met de winkel gebeld, zag dat ze tot maar liefst 21u open waren (!) en kreeg te horen dat ik optie 2 moet hebben!

Dus, woensdag binnen (denk ik) en dan benieuwd of dit het blade tracking op lost....

We zullen zien!

Bij de ESky King V3 staat de rotoras volledig verticaal. En ook het onderstel is recht, dus hij zou helemaal vlak moeten staan. Maar het blijft wel een Chinees product en ook niet al te duur, dus je moet het letterlijk niet al te nauw :rolleyes: zien...
Inderdaad is bij sommige ontwerpen de rotoras iets naar rechts gekanteld, om naar links trekken te verminderen. Naar mijn beste weten zie je dit alléén bij ontwerpen met mechanische stabilisatie zoals een 45° flybar.
Het naar links trekken doet de heli alléén laag bij de grond (vanwege het grondeffect of "downwash"), eenmaal op hoogte merk je er niets meer van.

De feathering shaft moet inderdaad 100% recht zijn :-) anders krijg je heftige trillingen en vreemd sturen. De standaard ESky bladen zijn niet de beste maar je kunt hiermee de tracking wel bijna 100% goed krijgen.

Wel belangrijk is het stap-voor-stap veranderen en dan testen, anders kom je er niet achter waar de oorzaak zit :D

Groet,
Robbie

Nee hoor, iedere heli trekt écht naar opzij. Komt vanwege de zijdelingse druk van de hekrotor, die toch door "iets" opgevangen moet worden, en dat "iets" is het scheefhangen van de gehele heli. Heeft grondeffect niks mee te maken.

Het enige wat die hoogte er mee van doen heeft, is dat je laag boven de grond veel meer visuele referentie hebt, je hersens proberen onbewust toch die heli wat horizontaler te leggen, en dan gaat hij driften. Meer is dat niet. De downwash gaat van de heli af en heeft geen invloed op het verplaatsen van de heli. Wel op de lift (in grondeffect heb je meer lift) en op de onrust (je vliegt in turbulentere lucht).

Als ik met windstil weer mijn heli's goed stil hang, blijven ze enige seconden hangen. Als ik gedurende die tijd zonder te sturen de heli in het grondeffect laat zakken, gaat hij NIET opzij driften.... (Doe ik met zéér grote regelmaat als het weer het toelaat, om leerlingen de gevolgen van het grondeffect te laten zien, en dit soort misverstanden uit de wereld te helpen)

Er waren meer heli's die die schuine rotoropstelling hadden (o.a. de rompversies van de Ikarus Piccollo) en er zijn bij mijn weten zelfs 1:1 heli's geweest die dat hadden....

Groet, Bert

Wederom dan voor de reactie Robbie!

Morgen komt de nieuwe featheringshaft binnen en de pitch gauge, dus dan zou ik alles goed moeten kunnen afstellen.

Zodra ik verder ben (zal vrijdag worden) laat ik mijn bevindingen weten!

(in de tussentijd op jacht naar een NE solo pro II om binnen te vliegen...voor een zacht prijsje natuurlijk ;-) )

@Bert:
Ik heb geen zin om hier een hele discussie te beginnen, maar feit is dat iedere "rechtsdraaiende" heli vlak boven de grond flink naar links trekt; waardoor-of-hoe dat dan komt: soit !

@Harm:
De NE Solo Pro is een geweldig helikoptertje voor binnen :D (en buiten, maar dan mag het écht bijna niet waaien, gezien de enorme massa van 28 gram...).
Ik heb de Bravo SX (is nagenoeg dezelfde, maar dan met schaalrompje)

En deze hangt wél heel duidelijk schuin al vliegend !

Groet,
Robbie

Zeg toch ook niet dat het NIET zo is? Ik zeg alleen dat het boven het grond effect net zo erg is (alleen door gebrek aan visuele referentie niet zo erg opvalt), en dat het dus niet aan het grond effect pur sang ligt....

Zet een halve tot een hele centimeter onder je linker skid, en je bent er vanaf, ook in de lucht (maar de heli hangt nog wel scheef).

Geloof je het niet? bind maar een licht blokje balsa onder die skid en probeer het!

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bert, ik ga er niet verder op in...

Ik ben op dit topic gestuit omdat:
- Iemand wil(de) gaan vliegen met de ESky King V3
- Ik deze zelf heb; weet dat het het "enorm" kreng is :(
- De topicsteller er problemen mee heeft;
- En ik hem hier voorzover mijn kennis en vaardigheden gaan graag mee wil helpen.

Ik zeg niet dat ik alles weet, of denk (beter) te weten, maar hoop :confused: alleen maar iemand te kunnen voorthelpen.

Meer is er niet van ! :D

Groet,
Robbie

En tot dusver heeft deze hulp mij zeer goed geholpen en hoop dan ook dat je deze voort wilt zetten indien nodig....

Bert zijn invalshoek is denk ik gebaseerd op het gros van de heli's waar jouw kennis gebaseerd is op de King 3.

Laten we dit vooral geen welles nietes topic worden...daar had ik er al een paar van gevonden... ;-)

iig beiden bedankt dat jullie een beginner zo geduldig te woord staan!

Heb de solo pro ook :p Die krijg je echt amper kapot, de eerste 100 vluchten heb ik zeker 200 crashes gemaakt en bijna nooit iets kapot. Ik heb zelf buiten met windkracht 3 gevlogen en kon de heli nog steeds in de lucht houden ;) Je moet wel al goed met de solo pro overweg kunnen daarvoor..

@Harm,

Natuurlijk zal ik blijven proberen te helpen.

Eigenlijk vind ik het wel leuk dat iemand het (ook) met een ESky probeert; en dan zeker met een King V3, hoewel deze absoluut niet gemakkelijk vliegt.

ESky is zeker geen topkwaliteit :rolleyes: en natuurlijk is een Logo, ElyQ, Mikado met Spartan gyro, Henge servo's, en een knappe Futaba computerzender enz. "veel meer" helikopter :D met bijbehorend prijskaartje :(
Maar voor "het geld" koop je met ESky m.i. best wel iets leuks, waar je ook heel veel plezier van kunt hebben. En ook de veel duurdere helikopters hebben forse schade bij een crash (maar dan alleen véél duurder :cool:)

Zeg ik die de benodigde € er niet voor (over) heeft om een dure helikopter aan te schaffen.

Groet,
Robbie

Nou, daar gaan we weer.....ik zie iets vreemds.... :-)

Ik ben een beetje aan het "sleutelen" geweest in afwachting van de featheringshaft en pitch gauge, gewoon in de hoop er steeds meer van te begrijpen.

Maar hier snap ik dus helemaal niets van, en het verontrust me nogal:

Wanneer ik mijn throttle van 0 naar 100% doe dan verdraaid 1 rotoblad zich over de volledige beweging, en de ander veranderd van 50% nauwelijks...

Zie filmpje 1:
[media=youtube]4CN7ZDAOXWI[/media]

Tevens valt me op dat de swashplate een heel klein beetje draait tijdens van 0 naar 100 (en terug) m.à.w. hij gaat niet alleen omhoog/omlaag maar verdraait ook een heel klein beetje.

Ook heb ik deze handleiding gevolgd (heb dat boek ook aangeschaft) http://www.flyhoneybee.nl/belt-bladhoek.php
Maar kijk wat er bij mij gebeurt....:

[media=youtube]lb1UOp4Qb-0[/media]

Nu heb ik er nog steeds niet veel verstand van, maar toch verontrust dit me nogal....

Iemand tips/trucs/bemoedigende woorden?

wat betreft dat eerste filmpje, houd je flybar eens horizontaal vast en doe het dan nog eens :)

Over 2e filmpje, stond je zender in idle up of normal mode? Gedrag wat je nu ziet is volgens mij een pitchcurve van 0graden tot xxgraden en dus geen deel met negatieve pitch. Maar de methode op zich heb ik nooit gebruikt dus kan het mis hebben. pitchmeter is makkelijker te gebruiken vind ik.

Die swash verdraaing komt door speling op de anti rotation bracket. is niet ideaal maar kan ook niet heel veel kwaad zolang het geen overdreven speling is. Uiteindelijk wil je 0,0 speling hebben maar dat is vrijwel onmogelijk want de onderdelen moeten ook nog kunnen bewegen.

Laatst bewerkt:
@Danny Filmpje (en probleem) 1 is bij deze opgelost!

Filmpje 2 was met de "idle up" schakelaar in 3D om het zo te zeggen.
Dit conform de beschrijving.

Vanavond komt de pitchgauge binnen, ga ik gewoon daarmee aan de slag en dan ben ik benieuwd of ook dit opgelost wordt!

Dank voor je zeer snelle reactie!

Harm,

Heb net even gekeken, maar bij mij "doet hij net zo", tenminste als 1 van de bladen ergens op steunt (tafel; is niet zo met de 'standaard-plastic-kop'); dan kan het andere blad geen negatieve pitch hebben (zou het blad in de tafel moeten gaan of de heli omhoog drukken :rolleyes: )
Trouwens als je de beide hoofdrotorbladen in de normale stand hebt staan en je geeft dan throttle up en down zouden de beide bladen wel 'gelijk op' moeten gaan; doen ze dat wel ??

Vergeet niet dat beide hoofdrotorbladen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en dat de paddlebar (of is het nu toch flybar :confused:) hier als 'stabilisator' tussen zit.

Maar goed je kunt e.e.a. heel goed controleren met de pitch-gauge.

Ik denk dat als alle linkjes in de kop netjes op hun kogeltje zijn geklikt; alle linkstangetjes even lang zijn; en je "nergens" (te veel) speling hebt het goed moet zijn.
De ESky King V3 is nu eenmaal geen "high-end" helikopter 8) dus 100% perfect functioneren (zie het verdraaien van de swashplate bij pitch-up en down geven) doet het niet, maar het werkt wél. Je kunt met de King V3 zelfs behoorlijk stunten, tenminste de King V3 kan dit, ikzelf niet ;) heb ik tot schade mogen ondervinden :(

Groet,
Robbie

Robbie,

Dank alweer!
De bladen draaien wel even veel wanneer ik de flybar met paddles ( ;-) ) vasthoudt, dus dat zou goed moeten zijn!

Helaas kan ik de pitch nog niet goed zetten....de enveloppe van hobbymaniac is vandaag niet binnengekomen...hopelijk kan ik morgen dus meer laten weten!!

Pfft...intussen heb ik het er wel echt mee gehad.... Krijg het ding gewoon echt niet de lucht in.

Nu is het weer zo dat bij 1 blad de pitch nauwelijks veranderd...terwijl ik aan het instellen ben op de 3D stand...

Misschien moet ik het de originele rotorkop er maar weer eens opzetten...als me dat lukt...

Nog steeds niemand hier uit de buurt van Roermond? Helaas zijn er ook geen winkels waar ze (tegen betaling) alles goed zouden kunnen zetten...

Iemand een King 3 kopen? Met nog meer extra onderdelen intussen ... ;-)

Harm,

Ben ik weer :) (als je genoeg krijgt van mijn bemoeiienis, wat ik me goed voor kan stellen :confused: zeg het maar...):

Nooit vergeten dat je bij instellen de motordraden losmaakt !!!

Ik neem aan dat je nu een pitch-gauge hebt én dat je de feathering shaft hebt vervangen, dan even met de pitch-gauge als volgt controleren:

In normal flight mode met hov.pitch op '12uur' (is middenstand):
Throttle stick 0: pitch -2°; stick 50%: pitch 0°; stick 100%: pitch +7°

In Idle-up flight mode met hov.pitch op '12uur' (is middenstand)::
Throttle stick 0: pitch -7°; stick 50%: pitch 0°; stick 100%: pitch +7°

Belangrijk is vooral dat beide bladen dezelfde hoek hebben en dat bij midstick er 0° bladhoek is. Dit laatste regel je door de hoogte van de tuimelschijf in te stellen m.b.v. de linkjes vd servo naar de tuimelschijf (+ is tuimelschijf te hoog en vice versa).

Ik heb ook net als jij ontzettend liggen prutsen :onweer:; de King V3 héél vaak in de hoek gezet ;), zelfs op het punt gestaan om er een flinke hamer bij te halen :mad:.
Uiteindelijk vliegend gekregen (ong. 15 seconden), waarna het hele riedeltje opnieuw begon :(:(:(

Wil je de King écht wel kwijt ??

Groet,
Robbie

Ik dacht, laat ik nu eens goed kijken hoe het "bij mij" zit :)
En natuurlijk de verleiding niet kunnen weerstaan om het toch nog even te proberen. Had ik dus beter niet kunnen doen: even afgeleid en ik kon hem net niet meer redden van een botsing met een Enexis-verdeelstation :(, die daar overigens prima tegen kon :D

Je bent continu aan het vechten; dan wel met de zwakke kwaliteit; het vele afstellen wat bij Esky alleen mechanisch kan; met de wind, of met zo eerlijk wil ik dan ook nog wel zijn mijn vliegvaardigheid :rolleyes::rolleyes:

Misschien is een vastvleugel wel leuker of minder frustrerend :p

Groet,
Robbie

(Sorry, dit draagt natuurlijk hélémáál niets bij aan het oplossen van de problemen met de King V3 van de topicsteller)

Robbie,

Wederom dank voor je reacties....alleen van de meest recente crash van jou wordt ik niet vrolijker/positiever ;-)

Inderdaad, featheringshaft is vervangen en pitch gauge is binnen.

Ik ga de instellingen die je hebt doorgegeven vanavond/morgen proberen...

Of ik de King weg wil doen.....ik begin er serieus over te denken.
Ik ben ervan overtuigd dat iemand met voldoende kennis het ding binnen no-time vliegend heeft.
Maar het zoeken kost mij meer tijd dan ik heb op dit moment.
Misschien kan ik hem dan beter "ruilen" tegen een FP versie voor binnen....dan heb ik meer tijd om bij te leren.

Voelt wel als opgeven, maar ik twijfel nog even verder.
Overigens ben ik bang dat ik dan wel aardig "verlies" zal maken.
Maar mocht er iemand dit lezen en denken "ik wil 'm wel" dan stuur maar een PB.
Ik ben nog niet over dat ik hem in de te koop sectie van het forum zet!

Back