Esky schaalheli....

Oh.... daar heb ik er net een paar van achter de rug.... 8 uur 's ochtends beginnen, 4 ur volgende ochtend klaar, dat soort dagen...

Groet, Bert

Ja zoiets, maar dan 5 uur beginnen 10 uur klaar.
Vandaag liep het in de soep, hahaha eindelijk eens op tijd thuis. Lekker!!:D

Ik heb de body binnen voor de Belt CP, ziet er leuk uit.
Dat gaat wat worden. Nou nog iets voor de Honeybee.
Liefst een Hughes 500E, wie heeft er wat?
Volgens mij moet de body van een LamaV4 (E500) passen.

Als dat wat is met die partij onderdelen, ga ik eens kijken of ik er
misschien een Chinook van kan bouwen... moet toch lukken.
Zag er ook eentje die had dat gedaan met een dubbele HK450.
En voor een Esky zijn er driebladige rotorkoppen. :p

SNN1913X_489546a.jpg

Een chinook bouwen zal het problem niet zijn.... eentje vliegend krijgen wel: de wijze van sturen is nogal anders, dus je hebt een behoorlijk problem dat allemaal electronisch gemixt te krijgen.
Daarnaast hebben chinooks met 3-blads CP rotorkoppen nogal een inherent stabiliteitsprobleem, waarvan zelfs ik, als fervent non-E-stab vlieger, een beetje van terugdeins....

Maar alles kan, dat is het problem niet....

Overigens zitten er in die doos GEEN 3-blads spullen (maar 3 blads kopjes zijn zo duur niet....)

Groet, Bert

Nou Bert, als er iets is dat ik kan dan is het rotzooien met elektronica en PC-programmatuur...
Ik heb hier ook zo'n Syma S034, een Chinook met dubbel-coaxiaal . Dat vliegt goed hoor!
Dat ding is niet gek te krijgen en bovendien loeisterk - wat nou tegenwind... scheelt 'm niks.

Waarom zouden ze een stabiliteitsprobleem hebben?
Ik kan me wel voorstellen dat je in de shit komt als de ene rotor sneller draait dan de andere.
Dat los je op door 1 ESC (zal dan wel een vette zijn) en 1 batterij-pack te gebruiken. Een 3S3P, zoiets dus.
En de rotors laat je tegengesteld draaien, denk ik. Linksom en rechtsom. Toerental gelijk houden, moet kunnen.
Of je zet er gewoon een belt tussen en gebruikt 1 dikke motor. Grootste probleem wordt nog om rotorbladen te vinden, denk ik.

Sturen moet je dan elektronisch, voorover/achterover duiken regelen door de pitch voor/achter tegengesteld te laten werken.

Draaien links/rechts door de beide swashplates tegenovergesteld aan te sturen.
Voorkant naar links, achterkant naar rechts dan draait ie om z'n as.

Links.rechts driften net zoals altijd. Beide rotors tegelijk.
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, kan je uitleggen wat er precies gebeurt?

Ik weet niet precies wat het feitelijke stabiliteitsprobleem veroorzaakt, ik weet alleen dat het zo is.
Met tweebladsrotors met flybar schijnt het nog wel aardig mee te vallen, maar met ongestabiliseerde driebladsrotors is het bepaald geen makkie.
Hoewel bijvoorbeeld Vario wat spullen in het gamma heft voor diegene die in Eigen beheer zoiets wil maken, zijn er verder geen fabrikanten die zich daar aan wagen.
Hirobo heft een tandemrotor gehad, volledig electronisch gestabiliseerd, en die scheen redelijk te vliegen maar is ook nooit een echt verkoopsucces geweest.

Als je er naar gaat zoeken, vind je op internet een kleine gemeenschap die zich er mee bezig houd, en de laatste keer dat ik daar keek (ik ben een jaar of wat geleden ook me er in gaan verdiepen zo'n ding te ontwerpen) was eigenlijk iedereen nog druk bezig met ontwikkelen en ontwerpen, en maar weinig mensen die een model hadden waarmee je enigszins "voor alledaags gebruik" mee kon vliegen.
Zaten hele indrukwekkende constructies bij tussen, maar er was maar weinig wat meer liet zien dan die korte hopjes zoals in dat filmpje wat je me laatst stuurde.
Aangezien al die mensen stuk voor stuk véél meer mogelijkheden hadden qua materiaalbewerking etc etc, ben ik er toen maar mee gestopt wegens voor mij onhaalbaar....

Vandaar...

Als beginner (bedoel ik niet lullig, maar je praat over een dubbel coaxial en denkt dan dat het andere ook wel gaat, DUS weet je gewoon nog niet wat het allemaal inhoud) kun je beter niet je handen branden aan dubbelrotors.... dat is ECHT voorbehouden aan de ECHTE experts, en v.w.b. dubbelrotors, behoor ik daar ook nog lang niet toe....

Groet, Bert

Hey Bert, daar heb je zowel een heleboel gelijk in als ongelijk, :D
inderdaad weet ik er geen moer van maar zo te zien "de rest van de wereld"ook niet. LOL. :p

Anyway ik zal eerst eens zien dat ik deze twee mooi vliegend krijg.
En eens kijken wat Vario daar biedt, voor de lol. Hirobo schijnt het wel te kunnen...

NB Vario is het ook gelukt zo te zien.

Ik ga deze kerel eens effe emailen:

Hier heeft er ook eentje het voor elkaar. Bij Hirobo hebben ze in 2004 een digitale mixer
toegevoegd, die de mechanische links overbodig maakte. Deze meneer heeft 'm omgebouwd naar elektrisch,
en stabilisatie toegevoegd. Zoek eens op "Hirobo Chinook" op youtube, ik heb er heel wat gezien die echt rare dingen uithaalden met zo'n ding.

Voorlopig effe met de Esky - maar dit wordt wel het uiteindelijke doel.

Laatst bewerkt:
Tsja...

Ik moet in zoverre mijn ongelijk toegeven, dat Vario inderdaad ondertussen een volledige kit met min of meer alles er op en er aan heeft....
Dat is echt heet van de naald, het ding is pas vanaf eind deze maand (Mei) leverbaar.
Maar je wilt niet weten wat die kost, en dan wil je al helemaal niet weten wat er allemaal nog bij in moet....
Vliegklaar zonder servo's en accu's komt dat ding op (Vario Adviesprijs) 4750 Euro, ruwweg.
Reken daar nog minimal zes topkwaliteit servo's, en een paar hele dike LiPo's, een bijbehorende forse lader plus voeding, en je totaalplaatje benadert minimal de 6000 Euro....
En dan moet opgemerkt, dat de Bavarian Demon stabilisatie zoals verkocht, eerst van een software-update (de Tandem programmatuur) voorzien moet worden voor het überhaupt functioneert.
Een dergelijk ding heb je sowiso nodig, ook als je zelf iets wilt knutselen, en kost maar liefst 340 euro....

Hirobo blijkt ook (tot mijn stomme verbazing) deze heli nog in productie te hebben, en nog in brandstofuitvoering ook! Ik meende serieus dat het ding al minstens tien jaar uit productie was, maar daar zat ik dan volledig naast.
Maar bij de kit-specificities melden ze al: "This helicopter kit is for expert pilots only. Beginner will not be able to assemble nor fly this helicopter." (wat dus best wel raar is voor een volledige kit, want motor en servo's installeren is zo moeilijk niet...).
En verderop gaan ze nog een tijdje door met allerlei waarschuwingen over de minder plezante trekjes van het vlieggedrag, zoals:

dot_3D258E.gif
Elevator is unstable because elevator is most sensitive in tandem.
dot_3D258E.gif
Rudder reacts slower than normal tail rotor.
dot_3D258E.gif
For better scale looking, 3 blade rotor head is used.
Compared with normal head with stabilizer bar, tandem rotor head is less stable. Knowing tandem characteristics are important for flight. Also, this rotor head will be affected by wind. Flight in strong wind is very difficult. We recommend first flight and adjustment in calm day. Due to helicopter design, this helicopter cannot do any acrobatics like loop and roles.

Merk op, dat er gezegd word dat het ding "minder stabiel" is, terwijl hij voorzien is van electronische stabilisatie d.m.v. 3-assen gyro

Gaan ze verder met:

If there is sudden stick move during forward flight, it can cause a stall. Rotor RPM in the air should be 1,600 - 1,700 rpm. High speed can cause sudden unexpected move. Be careful with orientation of this helicopter. It is very easy to lose orientation.

Ofwel, ondanks de stabilisatie moet je heel voorzichtig sturen omdat hij niet tegen plotselinge stickbewegingen kan, en hij is veel lastiger in te schatten vergeleken met gewone heli's (die sowiso al lasting in te schatten zijn)

Nogmaals, uit alles wat ik lees, kun je echt beter nog even wachten...

Groet, Bert

Oh ik ga er heus niet direct eentje kopen... :D

Ik heb hier echter wel toegang tot 3D software om de boel te ontwerpen,
door te rekenen, en toegang tot een aantal mafkezen die dergelijke dingen ook weten te maken (tandwieltjes en zo).
Immers mijn pa (gewezen onderhoudsmonteur, en heli-enthousiast) kent nog wel een paar techneuten...
Ikzelf ook, met die auto-hobby... kan wel wat...

Maar je hebt gelijk: Eerst inderdaad maar eens goed leren vliegen!!:eek::eek::eek:

NB had je die Vario al gezien met een turbine aandrijving.... Kwijl kwijl... mooi man... maar niets voor mij.
Ik heb liever een elektro eigenlijk, het nadeel heb ik al gezien, beiden hebben een frame waar sowieso
niks "in" kan dus geen laadklep, lijkt me toch wel de grootste lol als je er ook dingen mee kan droppen.

Bovendien vind ik het bouwen van dat soort spul eigenlijk wel net zo leuk. Vliegen valt vaak tegen met het Nederlandse #$@^% weer...
Technisch zal het wel meevallen, waar ik moeite mee ga hebben is de body voor elkaar te krijgen.
Maar ik heb een maatje die klooit met modelauto's - vacuum trekken over een mal. Zal dan wel een hele grote mal worden...

Overigens vallen de kosten mee: 2300 euro voor de Hirobo, compleet met zowel elektro als brandstof (zie filmpje).
Zo groot als die Vario zou ik ook niet eens willen, had het er al over met je maatje W, want wat moet je er mee.
Als je daarmee naar je veldje wilt lijkt dat mij veel teveel op WERK. Het moet wel handzaam blijven.
Kortom je moet 'm in je eentje in de auto (evt busje) kunnen krijgen. En niet dat je een speciale aanhanger nodig hebt...
(ik zou het wel op de autotrailer kunnen zetten natuurlijk...)

Overigens vliegt het INDERDAAD heel anders, ook als "dubbele coaxiaal" (ik zal 'm wel eens een keer meenemen).
Voorover/achterover gaat inderdaad ontzettend lomp. Draaien is meer "driften". En een vette power dat er in zit...
En als je snel voorwaarts gaat, en je "hoekt" knettert ie inderdaad een meter omlaag. Het "stuurt" niet.
Wat je beter kan doen is 'm bij een scherpe hoek "achterover halen" en dan de hoek om.

Hier het filmpje met de prijs (2300 euro bijna alles inclusief), misschien is het wat voor jou, want lijkt me dat jij daar wel mee kan vliegen.
Bij mij zou het meer een Jack-ass effect worden denk ik, eerst maar eens rustig aan met die Esky's rommelen.

:D... sinds 2011 ge(t)rouwd, dus de tijd dat ik achteloos 2300 euro in een heli kon dumpen ligt al weer evenzovele Jaren achter mij...
Daarnaast, er staan hier al een stuk of 10 vliegklare heli's en ik begin ook op het punt te komen dat ik zeg, wat moet er nog meer bij?
Het houdt een keer op....

Daarnaast, de Hirobo trekt me niet: niet echt een bouwkit zoals Vario. Meer montage dan bouwen. Ik vind hem ook, ondanks de stabilisatie, niet echt overtuigend vliegen in geen enkele van de geposte filmpjes. Die Vario zag er dan een stuk beter uit, maar ja.... die is echt volkomen onbereikbaar voor mij...

Ik hou me tegenwoordig meer bezig met goedkope experimentele projecten: waterkoeling, kijken tot hoe klein electronische ontsteking nuttig is, electronische brandstofregeling, benzine motoren in .50 formaat, dat sort dingen. Stukken beter te behappen voor mij...

Groet, Bert

Ja ik ga er ook niet zomaar 2300 euro in dumpen, en iets ga ik zeker niet vliegen zonder ervaring
dan wordt dat een ongeleid projectiel dus doe maar niet he (ik ben wel gek maar niet helemaal gestoord).

Om er zelf eentje in elkaar te prutsen, dat dan wel weer. Ik ben pas een beginner dus 10 heb ik er niet staan.
Dat scheelt dan wel weer want "over de tijd gerekend" zullen 10 heli's toch ook wel wat kosten.
Dingen als rotorkoppen, motoren en servo's en zo zal ik wel moeten kopen.

Overigens al zou ik het kunnen dan kocht ik nog steeds niet "een complete".
Wat is daar nou de lol en de voldoening van. Eventueel een Twin-rex zou wat zijn.

Kijk ook eens hier: http://tech-mp.com/twinn_rexx.htm
Ik denk dat de hoofdreden van het moeilijk vliegen van de Hirobo komt door de snaar-aandrijving.
Wanneer je dat niet goed synchroniseert krijg je geheid ellende.

"Unlike conventional helis, this model seems to just happily float around in a hover with no tendency to tip over. Scale like lift offs come naturally, with the nose wheels leaving the ground first. Very precise taxiing is possible by working the elevator and collective to lift up the front wheels and steering with the rudder. In a hover, the rudder response takes a little getting used to. Once you begin to pirouette, it just wants to keep going. Opposite rudder input is required to stop it. Forward flight also takes a little getting used to. Tandems experience what is called ‘Front Rotor Vortex Interference’ (or FRVI). This is where the rear rotor flies into the front rotor’s downwash, resulting in the tail dropping. The DCP gyro helps to reduce this effect quite a bit but not totally. You learn to compensate with piloting. Coordinated turns are a must as the heli just doesn’t want to turn on rudder alone. All that being said, it doesn’t take long to get used to flying this heli."

Oftewel eigenlijk is het wel anders, maar beslist niet moeilijker.
Lijkt veel op wat ik met die dubbel-coaxiaal ondervind.

Vanavond lekker aan het pielen geweest (met een dergelijke kleine heli <ca 50 cm> noem ik dat geen sleutelen),
en hierbij resultaat nummer 1. De Esky Honeybee V2 voorzien van rompje (dank W en B).
En enkele metalen rotor-onderdelen. Daarbij de boel uitgewogen, bladspoor gecheckt en vlakheid van de rotor gecheckt.
Morgen maar eens uitproberen als het goed weer is.

HBV2%20in%20stukjes_zpshyolbwmg.jpg

HBV2%20zijkant%20meetlat_zpsfxunve0t.jpg

HBV2%20hand_zpsssh0ykse.jpg

HBV2%20boven_zpsteoryth4.jpg

Volgens project staat al in de startblokken, ik heb ook een Esky Belt-CP (450 size met collective pitch).
Daar kan natuurlijk iets meer me, o.a. heeft ie een brushless motor en zou ie "volledig stuntklaar" zijn.
Nouja dat laatste zal ik wel niet redden maar dit wel (hoop ik):

Doos%20Jet%20Ranger_zpshvii6ow1.jpg

Romp%20JetRanger_zpsfgpmhivg.jpg

NB het lijkt me onderhand ook snugger als ik me inschrijf bij een modelvliegclub.
Kan wel het park in (heel groot, en er is geen kip...) maar uiteindelijk zal dat wel ellende gaan geven.
Met die Nine Eagles da's speelgoed, wordt nou toch wat professioneler.

Zit er hier iets in de buurt (Grootegast)?

Voor jou is waarschijnlijk vliegclub Roden de beste optie: Volgens mij het dichtste bij, en een redelijk grote groep enthousiaste helivliegers.
Vliegen in de buurt van het Ronostrand.
Groot veld, leuk clubgebouw met voorzieningen.

Groet, Bert

Tjeeee kost wel wat zeg, lidmaatschap heel jaar meer dan beide Esky's tesamen. LOL.
Eerst maar eens effe gaan kijken.

Bij ons is vliegen gratis.... (lessen niet....)

Maar daar tegenover staat dat we nul komma nul aan clubhuis, of andere voorzieningen hebben....

Groet, Bert

Wat moet ik nou met een clubhuis. Bier zuipen kan ik in de schuur ook wel.
Bovendien kan ik dan ook makkelijker naar huis waggelen wahahaahaha.

Lessen, och het knort leuk rond zo, kan er het KNVVL "examen" wel mee doen hoor.
Mag dat... uhhh... denk niet, met een Fixed Pitch. Van 20 cm.

Nouja dan nog maar even goed oefenen. Haha!

Back