ESM F4U Corsair

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Peet43, 26 jan 2014.

  1. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Heeft dat niet te maken of je eventueel 2 graden side trust erop wil hebben?
    Hoe kom je met je demper uit Peet?
    weet je al hoe je deze gaat ophangen?
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    beste is eerst de motorkap te monteren .daarna zet je de motor op de steunen en plaats je de motor zo dat de propas centraal in de kap staat .
     
  3. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Peter,

    Zoals Serge het gaan geeft , zo doet ik het ook .

    Het johnnyb
     
  4. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Bedankt voor de reacties, zo gaan we het doen.
    Nu de uitlaat nog zien te plaatsen.:thumbsup:
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    hou wel rekening met de motordomp enzo
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    domp en side zitten al in het motorschot
     
  7. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Weet je dat zeker?

    Mijn esm pc-21 zat niks ingebouwd namelijk....
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    bij mijn p51 zat het er wel in ongeveer 1,5 graden zijwaartsstelling .lineaal ,geodriehoek aan beide rompzijden gehouden .heb de motorkap uitgelijnd mbv de romp en linealen .daarna de motor zo verschoven dat deze in het midden stond(zg38)wel had ik dus de carburateur van de motor gehaald(zij carburateur).nu kon ik door de cylinder niet maximaal omlaag in de middenpositie ,maar heb gemeten wat er overbleef .hierop de motorkap verwijderd (toestel stond op zijn staart) en de motor eerst afgetekend . deze positie heb ik dus het aantal centimeters wat ik te kort kwam naar beneden op nieuw ingetekend .hierop heb ik de bevestiging van de motor definitief gemaakt .

    domping is ook erg afhankelijk tussen het instelhoek verschil tussen stabilo en vleugel en motorvermogen(het verschil is je motordomping vanuit de nullijn maximaal) . zijwaartsstelling is een halve tot 2 graden gemiddeld .maar dit kun je pas terug zien in je vliegbeeld in een steile stijgvlucht op de rug nadat je toestel is uitgetrimd ,gaat hij recht door ,prima . gaat hij links af vanaf deze positie gezien dan mag de motor minder zijwaarts stelling naar rechts hebben . is de afwijking minimaal en in normaal vlucht geen scheve hond gedrag in de lucht ,zou ik er van af blijven .alleen een kunstvluchtmodel zou ik dan in perfectie goed willen zetten .
     
  9. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Inbouwen van de uitlaat

    Heb een poging gedaan de uitlaat in te bouwen aan de onderzijde van de Corsair,
    Na de gaten te hebben geboord had ik al vlug in de gaten dat deze weer dicht moesten wegens het onmogelijk kunnen aansluiten op de motor.

    Vandaag de fout hersteld en de uitlaat aan de bovenzijde ingebouwd, dit lijkt tot nu toe de enige plaats waar ik hem kwijt kan.[​IMG] [​IMG] [​IMG]
    De 2e poging[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Zooo jij durft wel haha......

    Mag ik wat opperen?

    Kun je de warmte straks goed kwijt in de romp?
    Je wilt je ontvanger niet koken straks ;)

    Kan het niet goed zien maar kun je de uitlaatbocht in de kap kwijt?
    Het lijkt namelijk dat hij buiten of op de rand van de motorkap komt..

    Of bemoei ik me er u teveel mee :rolleyes:
     
  11. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Hoi Edwin,

    Ik ga zorgen dat er voldoende luchtstroom door de romp gaat en hoop zo de temperatuur laag genoeg te houden.

    De uitlaat komt net buiten het motorschot, ik heb het gat in het motorschot groter gemaakt zodat de uitlaat nu in de kap valt.

    Je opmerkingen/vragen komen niet bemoeierig op mij over, zo kunnen we altijd weer iets van elkaar opsteken. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2014
  12. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Update

    Ik kon het niet laten om hem even samen te bouwen.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Lukt het eventueel ook met een flexibel stuk uitlaat om binnen de kap te blijven?
     
  14. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    volgens Erik is een flexibel stuk niet in 90 graden te buigen, maar ik denk dat ik het met de stukken die ik nu heb net ga redden.
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    je kan de cylinder een kwart slag draaien
    moet je wel ook de borgpin in de zuiger een kwart slag verplaatsen
    je krijgt dan een achteruitlaat

    mocht je dit niet kunnen dan kan ik dat wel voor je doen
    is niet veel werk
     
  16. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Bedankt voor je aanbod en suggestie, maar ik ga hem eerst zo proberen te plaatsen.:D
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    dat is wel een steengoede oplossing en dan een uitlaat ala zg38 er achter in een balsa kamer met koellucht geleiding , dan kun je zelfs de uitlaat schaal uit laten komen .
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    tja het carter van de dle motoren heefd geen spoelpoorten
    die zitten voledig in de cylinder
    je kunt de uitlaat plaatsen waar je maar wilt als je een beetje handig bent
    al wil je hem aan de voorkant hebben
    is ongeveer een uurtje werk enb dan is het voor elkaar
    zonder ook maar een spad vermogenverlies
     
  19. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Uitlaat

    Ik heb de uitlaat vandaag op zijn plaats gekregen en het past allemaal net.
    :rolling:
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    tja ik heb voor modellewn met zoveel ruimte in de kap gewoon speciaale halve maan dempers
     

Deel Deze Pagina