EU A1/A3 Vliegbewijs halen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Gerald Rutten, 4 jan 2021.

  1. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Je kan je nog steeds wel aanmelden voor een cursus/test bij de Ierse site alleen gaan ze je gegevens pas controleren op 31 januari en moet je er voor betalen.

    Geoff
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb het daar vorig jaar even gedaan, toen alles nog gratis was.
    Als ik de QR code in scan om direct bij de gegevens te komen om het certificaat te verifiëren, is ook het IAA nummertje nodig.
    Ik ging er vanuit dat @GJVO daar zat.

    Het is allemaal nieuw spul en de lidstaten zijn nog niet allemaal klaar of zover om bij elkaar in de systemen te kunnen gluren.

    Dit is resultaat wat ik te zien krijg als ik mijn A1/A3 certificaat verifieer, zonder die grijze klodder in het nummertje.:D
    gummetjeverifcatie.jpg
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie dat dus niet, ik moet na scannen mijn mailadres en password invoeren, dan de authorisatiecode en dan gaat ie vragen naar iaa nummer, naam en tot wanneer het geldig is.
    Maar daar kom ik niet doorheen.
    Via de website kan ik wel verder en dan komt ie met "continue where you stopped".
    Als ik dan verder ga dan komt ie met dat ik in Ierland moet wonen om een operator id te krijgen.
    Mijn duitse certificaat werkt wel zoals het hoort.

    GJ
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Dat is tenminste nog eens een logisch en leesbaar nummer
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik krijg geen melding dat ik iets moet accepteren en ik heb "Proof of online Training".
    Nou zal het mij een zorg zijn want ik woon in Duitsland en heb ook het duitse certificaat, dat wel gewoon alle gegevens laat zien als ik de QR code scan.
    De ierse heb ik gewoon voor de lol gemaakt, om te zien of het net zulke onzin is als in de andere landen.
    Dat het helemaal niets met modelvliegen te maken heeft en ik nu eigenlijk alle regeltjes al vergeten ben.

    Capture.JPG
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb drie vliegbewijzen voor een drone, die ik niet heb (wel vliegtuigen).
    Wat ik mij kan herinneren van de cursussen en examens, is dat je niet zomaar overal met een drone mag vliegen. Maar hoe hoog en hoe ver overal vandaan, heb ik helaas niet kunnen onthouden.
    Dit om de onzinnigheid, van het hele gebeuren, nog maar eens aan te geven. Zoals te doen gebruikelijk, waarschijnlijk van achter een buro bedacht.
    Kom er maar in mensen die achter een buro zitten.
     
  8. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Oops, dubbel gepost..
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik had mij in december ook in Ierland ingeschreven maar was, net zoals anderen hierboven net te laat en zijn ze voor de feestdagen gestopt met ID's bevestigen. Dat moeten ze doen voordat je de onlinetraining kan doen, en daar gaan ze pas na 31 januari mee verder met ID's en dan kost het ineens toch ook wat geld. Jammer.

    Ik was het wachten zat, het gaat hoe dan ook wat geld kosten en ik wil komende week een nieuw kistje van het duin gooien dus ik heb mij over het moeten betalen voor die 'opleiding' heen gezet en de goedkoopste Nederlandse aanbieder gekozen.

    Gelukkig heb ik een dikke vliegende camera waardoor ik mij nog een heel klein beetje aan geproken kan voelen voor het moeten doorlezen van de 4 hoofdstukjes en de ietwat onzinnige vragen beantwoorden:confused::confused:

    Even afgezien van het nut van deze 'opleiding' (want ook ik heb NIET de indruk dat ik er ook maar IETS van geleerd heb:() maar als dit nu nodig is om onder nieuwe wetgeving gewoon een rondje te kunnen vliegen......waar hebben we het nu eigenlijk over??

    Voor degene die in een opwelling zo'n ding koopt om een beetje rondjes om z'n huis te vliegen staat er heus wel iets in wat een leek nog niet wist over waar je mag vliegen. (Er staat nog meer in waar ook een hobbyist geen reet aan heeft...maar goed:()

    En voor ieder ander is het 2 uurtjes lezen, 13 minuten vragen klikken en een beetje geld aftikken en klaar.

    Stelt niets voor en ik mag weer hellingvliegen(en na 2023 ook op de clubs blijven vliegen):thumbsup:
     
    jve vindt dit leuk.
  10. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  12. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Gisteren ook de Luxemburgse gedaan en gehaald wat mij wel op viel is dat hier geen id bij te pas komt lekker makkelijk.
     
  13. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Afgelopen weekend via de Luxemburgse route het brevet gehaald. Met frisse tegenzin - blijf het onzin vinden want ik vlieg geen drone - in totaal 70 minuten actief geweest in de hobby van anderen. Leerstof rubricering/indeling aanklikken en gewoon over geslagen maar de aanbevolen flyer gedownload. Handig bij het beantwoorden van de vragen. Daarnaast is google je vriend. Jawel, 2 vragen hadden betrekking op vleugeldrones (roll en pitch)

    Na 70 minuten geen flesje open getrokken, niets te vieren. Ik haal dat ding voor het geval ik "wild" vlieg en een WMO-geïndiceerde met dagbesteding van het lijf wil houden. Tot op zekere hoogte zal dat werken maar op het veldje geldt en gold al geruime tijd het plafond van 120 mtr. Nu ben ik niet zo'n getalenteerde F5J vlieger, dus zoek wel hogere regionen op. Zeg maar gewoon, 80% van de tijd zit ik hoger.

    Maw de papieren zijn binnen, maar bij de feitelijke uitvoering van de hobby op een rustig veldje blijf ik in overtreding. Feitelijk niets veranderd en me realiserend dat wanneer vanaf 2023 (?) de overgangsregeling komt te vervallen het op dit moment niet uitgesloten is dat het plafond ook gaat gelden voor modelvliegvelden. In formele zin het einde van de hobby.

    Johnny
     
    F3J-Karel en Cnn vinden dit leuk.
  14. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Luxemburg net nog gratis gedaan als de Engelse.

    De Ierse duurde heel lang en kreeg gisteren mail dat verder gaan alleen geldt als Ierse burger.
    Ook de Oostenrijkste die gratis was en voor iedereen is nu nadrukkelijk voor wonen in Oostenrijk en aan het einde mag je creditcard trekken @ €30+
    Duitse versie is ook wonen in Duitsland.

    Dus Engelse+Luxemburg.
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Luxemburgse versie duurt wel lang...
    Regels kunnen altijd veranderen maar ipc is het nu 300M. Bij onze club is het door de week officieel max 50m ivm locatie dicht bij vliegbasis.
    Probleem met deze regels is vaak wel, het wordt meestal alleen maar strenger of gelijk. 1x strenger b.v naar 250m dan gaat het meestal niet na een paar jaar weer naar 300m.
     
  16. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Wat vond je lang duren? Inschrijven, aanmelden en bevestigen dat je de vragen goed hebt beantwoord en een digitaal papiertje is toch prima geregeld?
    70 minuten, ja dat is even zitten. Maar ik ben van huis uit gereformeerd opgevoed. Met de dienst op zondag had en heb ik niks. Dat duurde ook een uur+ op een houten bankje. M.a.w. ben wel enigszins getraind in braaf uitzitten.

    Johnny
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ze hebben hun regeltjes aangepast Johnny. De registratie van ID duurde lang, na 16 december zijn ze op kerstvakantie gegaan en voordat ze dat weer op gingen pakken werden ze wakker en is het bij hun ook niet gratis meer. (Oh ja...én alleen voor Ieren:rolleyes:)
     
  18. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Huh, Ierland en Luxemburg is door de Brexit 1 land geworden?
    Marijnisssen stelt toch dat de Luxemburgse variant erg lang duurde?

    Mijn interesse betrof wat dan lang duurde / als lang werd ervaren. Mijn ervaringen heb ik geschilderd en het geschreven deel ik - net als het onderschrift overigens ;-) - niet. Want tot afgelopen zondag in ieder geval de Luxemburgse vrienden nog gratis, snel en soepel. Afgezien van de inhoud gewoon een plezierig cursusje eerlijk gezegd.

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2021
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik haalde ze door elkaar...je hebt gelojk:hammer::rolleyes::rolleyes:
     
    soarer vindt dit leuk.
  20. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Ik had me ook in december aangemeld voor de Ierse variant en inderdaad ook de meldingen gekregen dat de identificatie zou worden vertraagd en later ook de meldingen dat het geld zou kunnen (!) gaan kosten. Daarbij stond er dan een link om je weer af te melden. Nou heb ik me daar niet door laten afschrikken en gewoon niets gedaan en rustig afgewacht. En verhip,.. vorig week kreeg ik gewoon een melding dat mijn identiteit geverifieerd is en verschenen de buttons voor de training. Die dus nu ook gedaan en HOERA! weer een brevet erbij :beer:. En niks hoeven te betalen......
     

Deel Deze Pagina