EU A1/A3 Vliegbewijs halen

Is de Luxemburgse in Duits of Engels?
De luxemburgse is tenminste nog gratis, net gedaan. Maar, rechts onderin staat zo'n identificatie nummer, dat hoeft niet gelijk te zijn aan je exploitant nummer toch? Staat toch los van elkaar? Ze lijken wel wat opelkaar namelijk.....

De luxemburgse is tenminste nog gratis, net gedaan. Maar, rechts onderin staat zo'n identificatie nummer, dat hoeft niet gelijk te zijn aan je exploitant nummer toch? Staat toch los van elkaar? Ze lijken wel wat opelkaar namelijk.....

Staat los van elkaar.

Dat nummer op dat vliegbewijs is je certificaatnummer,
En ja..... dat hele vliegbewijs heeft in mijn ogen een negatief effect,
Heel mn leven altijd uitsluitend bij een club en nog nooit wild gevlogen
En nu met dit bewijs mag het en staan we (een enkele keer) met methanol / benzine kisten op een vrij grasveld te vliegen..... het kan en mag nu gewoon en dat vind ik eerder negatief dan positief.

Waarom vliegen we eigenlijk nog bij een club...... verplicht knvvl en contributie..... is nu niet meer nodig en daarom zullen steeds meer gasten wild gaan vliegen.

En nu met dit bewijs mag het en staan we (een enkele keer) met methanol / benzine kisten op een vrij grasveld te vliegen..... het kan en mag nu gewoon en dat vind ik eerder negatief dan positief.

Waarom vliegen we eigenlijk nog bij een club...... verplicht knvvl en contributie..... is nu niet meer nodig en daarom zullen steeds meer gasten wild gaan vliegen.
Dat wild vliegen met brandstof, mocht vroegha ook al.
Het verschil in clubverband in in het wild vliegen zit hem in de maximale toegestane hoogte.

Waar kun je op dit moment het beste een vliegbewijs halen?
Iemand recentelijk nog ergens goede ervaringen opgedaan?
Buitenland?
Binnenland?
Hallo Arnold,

Ik heb mijn 'vliegbewijs' gehaald in Oostenrijk, goed lezen en je verstand gebruiken.
En je kunt oefenen tot je blauw ziet...
Leren vliegen doe ik bij m'n vliegclub.

Groeten, Jan.

Dat wild vliegen met brandstof, mocht vroegha ook al.
Het verschil in clubverband in in het wild vliegen zit hem in de maximale toegestane hoogte.
Klopt, maar wat ik bedoel is dat er voorheen uitsluitend bij een club. Gevlogen werd en wildvliegen iets was dat je eigenlijk niet deed want dat hoort op de club.....
En nu krijg je het idee alsof iemand tegen je zegt “doe maar want het mag gewoon”
Met een funcubje of easystar ok..... maar met een dikke methanol of benzinekist in een parkje vliegen vind ik gewoon niet kunnen, en zou niet aangespoort moeten worden.

Klopt, maar wat ik bedoel is dat er voorheen uitsluitend bij een club. Gevlogen werd en wildvliegen iets was dat je eigenlijk niet deed want dat hoort op de club.....
En nu krijg je het idee alsof iemand tegen je zegt “doe maar want het mag gewoon”
Met een funcubje of easystar ok..... maar met een dikke methanol of benzinekist in een parkje vliegen vind ik gewoon niet kunnen, en zou niet aangespoort moeten worden.
Is nog steeds not done hoor, ook al mag het wettelijk wel.

Is nog steeds not done hoor, ook al mag het wettelijk wel.
Dat is precies wat ik er mee bedoel

Ik kan me heel goed indenken dat modelpiloten (vooral electro vliegers) onderling afspreken en op een vrij grasveld gaan staan in plaats van een modelvliegclub waar je contributie moet betalen en aan bepaalde huishoudelijke regels voldoen
Als ik kijk bij een van de 2 clubs waar ik lid ben dan merk ik heel duidelijk dat er in het weekend op de app gevraagd word of er nog iemand gaat vliegen, en uiteindelijk deze maar gaat wildvliegen...... en dat gebeurt met 3d kisten, jets, en heli”s o_O
Ik ben door inactiviteit van de club lid geworden van een meer actieve club die iets verder weg zit, maar kan me goed indenken dat een ander daar niet voor kiest

Bijzonder dat dat soort modellen op een normaal weiland vliegen. Kort gras is toch iets wat je alleen op een club vindt. Hier gebeurt dat weinig denk ik. Ik zou ook niet weten waar ik een mooi veld heb MET toestemming buiten de clubs hier.

• Like
Reactions: Cnn
ik ben er geen voorstander van en vlieg toch uitsluitend bij een club, en zeker met brandstof modellen, zelf heb ik aan paar keer buiten de club gevlogen omdat onze club niet zo actief is, (in de weekenden gaan er sporadisch een paar een uurtje of soms 2 uurtjes vliegen, nooit echt een hele middag, en alleen vliegen mag niet........ en vervolgens zie ik op de modelvlieg clubapp filmpjes voorbij komen waar iemand trots laat zien hoe hij op een fietspad land..... :hammer:

En nu met dit bewijs mag het en staan we (een enkele keer) met methanol / benzine kisten op een vrij grasveld te vliegen..... het kan en mag nu gewoon
Beetje te simpel denk ik.
Je bent een hele knappe jongen als je in Nederland een veld kan vinden, buiten een club waar je volgens de nieuwe regelgeving kan vliegen: zie de afstandsregels (de 120 meter grens ook nog daargelaten).
Mogelijke velden in de natuur zijn al snel Natura 2000 gebieden trouwens, en geluidsoverlast regels gelden ook nog eens.
Mocht je werkelijk zo'n veld weten waar je ongehinderd brandstof zou kunnen vliegen, dan waren deze velden in de oude regelgeving ook toegestaan: het enige verschil is juist dat je toen vrij was en nu een certificaat A1/A3 moet hebben.
De categorien die het daadwerkelijk van vrij of wildvliegen moeten hebben vallen helaas een beetje buiten de scoop (of interesse) van veel verstokte clubvliegers (hellingvliegen, DLG, vrije vlucht) en voor die categorien is het wel degelijk een zaak, omdat de regels voor die gebieden strenger zijn geworden (afstand tot wegen en dergelijke).
en wildvliegen iets was dat je eigenlijk niet deed
Ja deze opvatting leeft zo bij deze of gene, maar geeft wel aan dat men niet zo goed begrijpt waar het om gaat.

wildvliegen iets was dat je eigenlijk niet deed

Ik ben zelf ook lid van twee modelvliegclubs.
Maar het is ontzettend lastig watervliegen of hellingzweven op een vlak club grasveld... ;)

Klinkt allemaal redelijk negatief hier. Probeer het gewoon en je weet het. Speculeren heeft weinig zin.

Inderdaad!
Heb m`n Ierse A1/A3 certificaat opgestuurd naar de RDW en deze is kostenloos omgezet naar een Nederlandse.

https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/nieuws/nieuws-over-nieuwe-regeling-modelvliegen

Een paar dagen na het versturen van de gevraagde gegevens krijg je je NL A1/A3 certificaat van de RDW.
Niets verder met A2, dat heb ik niet nodig en er wordt ook niet om gevraagd.
Het werkt goed, gratis en heel eenvoudig in tegenstelling tot eerdere berichten...

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Heb m`n Ierse A1/A3 certificaat opgestuurd naar de RDW en deze is kostenloos omgezet naar een Nederlandse.
.

Waarom laten omzetten? Het is een EU certificaat dat gewoon in de hele EU (met een paar uitzonderingen) geaccepteerd wordt? Ik heb gewoon m'n luxemburgse certificaat in m'n koffer gegooid en klaar...

top, dat ga ik ook eens doen :thumbsup:

Moet je wel even goed de voorwaarden lezen xd.

Screenshot_20210713-135357_Drive.jpg

Laatst bewerkt:
Back