EU A1/A3 Vliegbewijs halen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Gerald Rutten, 4 jan 2021.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Is de Luxemburgse in Duits of Engels?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Engels, zo goed is mijn Duits niet dat ik zoiets in het Duits kan halen :)
     
    Mugen MRX-3 en Johannes59 vinden dit leuk.
  3. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Je kan de site ook openen in Chrome en dan de site automatisch in het Nederlands laten vertalen. Op een enkele dubieuse vertaling na, is dat heel goed te begrijpen.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Justement.
     
  5. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Ga ik binnenkort proberen! Thanks!
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Staat los van elkaar.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Top, hoef ik daar niet achteraan
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat nummer op dat vliegbewijs is je certificaatnummer,
    En ja..... dat hele vliegbewijs heeft in mijn ogen een negatief effect,
    Heel mn leven altijd uitsluitend bij een club en nog nooit wild gevlogen
    En nu met dit bewijs mag het en staan we (een enkele keer) met methanol / benzine kisten op een vrij grasveld te vliegen..... het kan en mag nu gewoon en dat vind ik eerder negatief dan positief.

    Waarom vliegen we eigenlijk nog bij een club...... verplicht knvvl en contributie..... is nu niet meer nodig en daarom zullen steeds meer gasten wild gaan vliegen.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat wild vliegen met brandstof, mocht vroegha ook al.
    Het verschil in clubverband in in het wild vliegen zit hem in de maximale toegestane hoogte.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    Ik heb mijn 'vliegbewijs' gehaald in Oostenrijk, goed lezen en je verstand gebruiken.
    En je kunt oefenen tot je blauw ziet...
    Leren vliegen doe ik bij m'n vliegclub.

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Klopt, maar wat ik bedoel is dat er voorheen uitsluitend bij een club. Gevlogen werd en wildvliegen iets was dat je eigenlijk niet deed want dat hoort op de club.....
    En nu krijg je het idee alsof iemand tegen je zegt “doe maar want het mag gewoon”
    Met een funcubje of easystar ok..... maar met een dikke methanol of benzinekist in een parkje vliegen vind ik gewoon niet kunnen, en zou niet aangespoort moeten worden.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Is nog steeds not done hoor, ook al mag het wettelijk wel.
     
    JohanvG vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat is precies wat ik er mee bedoel

    Ik kan me heel goed indenken dat modelpiloten (vooral electro vliegers) onderling afspreken en op een vrij grasveld gaan staan in plaats van een modelvliegclub waar je contributie moet betalen en aan bepaalde huishoudelijke regels voldoen
    Als ik kijk bij een van de 2 clubs waar ik lid ben dan merk ik heel duidelijk dat er in het weekend op de app gevraagd word of er nog iemand gaat vliegen, en uiteindelijk deze maar gaat wildvliegen...... en dat gebeurt met 3d kisten, jets, en heli”s o_O
    Ik ben door inactiviteit van de club lid geworden van een meer actieve club die iets verder weg zit, maar kan me goed indenken dat een ander daar niet voor kiest
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bijzonder dat dat soort modellen op een normaal weiland vliegen. Kort gras is toch iets wat je alleen op een club vindt. Hier gebeurt dat weinig denk ik. Ik zou ook niet weten waar ik een mooi veld heb MET toestemming buiten de clubs hier.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ik ben er geen voorstander van en vlieg toch uitsluitend bij een club, en zeker met brandstof modellen, zelf heb ik aan paar keer buiten de club gevlogen omdat onze club niet zo actief is, (in de weekenden gaan er sporadisch een paar een uurtje of soms 2 uurtjes vliegen, nooit echt een hele middag, en alleen vliegen mag niet........ en vervolgens zie ik op de modelvlieg clubapp filmpjes voorbij komen waar iemand trots laat zien hoe hij op een fietspad land..... :hammer:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Beetje te simpel denk ik.
    Je bent een hele knappe jongen als je in Nederland een veld kan vinden, buiten een club waar je volgens de nieuwe regelgeving kan vliegen: zie de afstandsregels (de 120 meter grens ook nog daargelaten).
    Mogelijke velden in de natuur zijn al snel Natura 2000 gebieden trouwens, en geluidsoverlast regels gelden ook nog eens.
    Mocht je werkelijk zo'n veld weten waar je ongehinderd brandstof zou kunnen vliegen, dan waren deze velden in de oude regelgeving ook toegestaan: het enige verschil is juist dat je toen vrij was en nu een certificaat A1/A3 moet hebben.
    De categorien die het daadwerkelijk van vrij of wildvliegen moeten hebben vallen helaas een beetje buiten de scoop (of interesse) van veel verstokte clubvliegers (hellingvliegen, DLG, vrije vlucht) en voor die categorien is het wel degelijk een zaak, omdat de regels voor die gebieden strenger zijn geworden (afstand tot wegen en dergelijke).
    Ja deze opvatting leeft zo bij deze of gene, maar geeft wel aan dat men niet zo goed begrijpt waar het om gaat.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik ben zelf ook lid van twee modelvliegclubs.
    Maar het is ontzettend lastig watervliegen of hellingzweven op een vlak club grasveld... ;)

    Inderdaad!
    Heb m`n Ierse A1/A3 certificaat opgestuurd naar de RDW en deze is kostenloos omgezet naar een Nederlandse.

    https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/nieuws/nieuws-over-nieuwe-regeling-modelvliegen

    Een paar dagen na het versturen van de gevraagde gegevens krijg je je NL A1/A3 certificaat van de RDW.
    Niets verder met A2, dat heb ik niet nodig en er wordt ook niet om gevraagd.
    Het werkt goed, gratis en heel eenvoudig in tegenstelling tot eerdere berichten...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
    Unusual RC, Arnold 85 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    top, dat ga ik ook eens doen :thumbsup:
     
  19. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Waarom laten omzetten? Het is een EU certificaat dat gewoon in de hele EU (met een paar uitzonderingen) geaccepteerd wordt? Ik heb gewoon m'n luxemburgse certificaat in m'n koffer gegooid en klaar...
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Moet je wel even goed de voorwaarden lezen xd.

    Screenshot_20210713-135357_Drive.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021

Deel Deze Pagina