EU A1/A3 Vliegbewijs halen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Gerald Rutten, 4 jan 2021.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    zucht ik moet dit ook binnenkort voor elkaar krijgen. er is wel een fijne club maar ik krijg werkelijk complicaties, stress, als ik niet even snel iets uit kan proberen lokaal (in de wei). wat er dan gebeurt is dat ik mijn aandacht lastig kan verzetten tot het gedaan is. en ondertussen een soort spanning die afleidt.
    op zich zou ik het niet hoeven maar het gaat me puur om even legaal in de buurt iets testen. ik Moet dit echt regelen.
    ik ben historisch goed in de techniek en proberen te vliegen met heel houden (als ik met iets moeilijks vlieg hoor je mij dat zeggen maar op zich vlieg ik wel en crash niet zomaar), maar ik ben slecht in papieren organiseren. bewijzen halen, diploma's halen (historisch al vaak extra ergernissen mee).
    maar kan niet anders ik Moet wel. schichtig iets testen als norm is niet fijn.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    ik zie daar geen vreemde voorwaarden tussen staan ?.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    Echt nodig is het niet want je mag net zo vaak een onderdeel overdoen tot je geslaagd bent, maar mocht het echt niet lukken en je begrijpt goed wat er bedoeld word dan kan je denken aan het volgende :
    Er staat nergens in de voorwaarden dat het niet is toegestaan om iemand naast je te hebben zitten tijdens de test die je wat helpt met de antwoorden :D
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Vandaag hoorde ik van een clublid die het ook geprobeerd had, maar er werd bij hem wel degelijk om een bewijs van A2 examen gevraagd. Dus succes is zeker niet gegarandeerd! Vermoedelijk heb jij en degenen bij wie het wel gelukt is een medewerker getroffen die (nog) niet goed op de hoogte was van de regels.

    Ik heb zelf het Oostenrijkse certificaat en zie geen reden dat om te zetten naar een NL versie als ik toch niks met A2 ga doen.
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Kopie slagen A2 examen?
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
    ramses en Tadango vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Klopt, dat staat inderdaad wel aangegeven.
    Maar ik heb dat niet bijgevoegd en in m`n mailtje aangegeven dat ik alleen m`n Ierse A1/A3 certificaat wilde omzetten naar een Nederlands A1/A3 certificaat.
    Heb verder geen vragen gehad over A2 en na enkele dagen kreeg ik van de RDW m`n Nederlandse A1/A3 certificaat.

    In principe is het ook niet nodig zoals in de andere reacties te lezen is, het is immers Europees geregeld.
    Ik had gewoon m`n Ierse certificaat kunnen gebruiken, maar zelf vind ik het overzichtelijk alles bij de RDW in NL te hebben staan.

    Wat ik zelf wel grappig vind is dat via deze weg je de commerciele instanties in NL (in veel landen is het gratis geregeld) kan omzijlen.
    Ik heb nu dus alles in NL bij de RDW en alleen het expoitatienummer betaald, de rest gewoon zoals in veel andere landen gratis geregeld.

    Ik ben niet te beroerd te betalen voor de hobby, ben lid van de KNVvL en twee vliegclubs, maar de bedragen in NL voor het A1/A3 certificaat slaan kant nog wal...
    Heb het certificaat alleen om te kunnen hellingzweven buiten de club, een brevet of vliegvaardigheidscertificaat is het allerminst...
    Die haal je op een vliegclub of bij de KNVvL, het is louter een europees geregelde formaliteit van kennis van de huidige regelgeving.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Ah, oke... dat is wel vreemd...
    Alhoewel ik meerdere personen ken die het hebben omgezet, hebben wij inderdaad misschien geluk gehad, geen idee.

    Of een mederwerker is te streng of een medewerker is te coulant bij de RDW, niet consistent iig

    Groeten, Ramses
    .
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dus het misbruik wordt nu tegengegaan
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Welk misbruik?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Je hebt helemaal gelijk. Als ik het zonder poespas kon omwisselen had ik het ook gedaan. Kan het wel eens proberen. Aan de andere kant. Ik geloof het wel zo. Tot op heden nooit wat moeten laten zien.
     
    MicropropSport en ramses vinden dit leuk.
  11. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Zonder poespas omwisselen gaat inderdaad zonder problemen.
    Vorige week in Oostenrijk het online examen gedaan.
    Denk probeer het gewoon zonder me in te lezen of leren in de eisen.
    Na 38 minuten was het examen klaar en hup het certificaat in mail binnen.
    Dit is al van net zo'n niveau als de Code 95 voor vrachtwagens.
    Leuk dat ze het vliegbewijs noemen, maar het geeft geen enkele meerwaarde aan het vliegen.
    Niveau 0,0 en alleen in mijn optiek alleen bedoeld om geld te genereren voor de EU.
    Bovengenoemd formulier met de bijlagen toegestuurd naar de RDW.
    Zonder papieren voor A2.
    Kreeg vandaag het Nederlandse vliegbewijs A1/A3 binnen van de RDW.
    Omzetten vanuit een ander land is dus geen enkel probleem.
    Vandaag ook maar een exploitatienummer aangevraagd.
    Kennen we weer legaal de wei in.
     
    Unusual RC, ramses, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dan gaan we het ook maar eens proberen :)
     
    delta-X en ramses vinden dit leuk.
  13. Modelairplane

    Modelairplane

    Lid geworden:
    31 mei 2004
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Hei-en Boeicop
    Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde is van het omzetten van buitenlandse vlieg certificaat A1/A3?
    naar de Nederlandse variant momenteel zie ik nog niet de meerwaarde om dit te doen.
     
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    die is er ook niet.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.672
    Locatie:
    Onbekend
    Ben geen jurist, maar volgens mij in een Verenigd Europa zou dit inderdaad niet nodig zijn.
    Heb zelf de Oostenrijkse variant en vind het meer dan prima zo.

    Het voegt werkelijk helemaal niets toe aan modelvliegen, het is volledig gericht op drones.
    Ik vind nog steeds dat een drone geen modelvliegtuig is, dat heb ik vanaf dag 1 gezegd. Maar goed, velen denken daar heel anders over en dat is natuurlijk een ieders goed recht.

    De regelgeving is er nu, dan zullen we ons er ook maar netjes aan houden.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport, Peter Den en Cnn vinden dit leuk.
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Alleen als je een A2 certificaat wilt halen heb je een Nederlands A1&A3 certificaat nodig en die krijg je dan via de RDW als je alle papieren (incl. bewijs van examen A2) hiervoor opstuurt. Ik heb zelf A1&A3 van Oostenrijk en vind het wel prima zo.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
    Wanneer heb je die A2 ook alweer nodig
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.094
    Locatie:
    Thuis
  20. Peter Van der meijden

    Peter Van der meijden

    Lid geworden:
    3 aug 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nederland
    Hallo mensen, ik heb nog nooit iets op een forum gezet dus alvast excuses als ik iets verkeerd doe.
    Ik wil binnenkort op vakantie naar Duitsland en Oostenrijk en wil daarbij een drone meenemen.
    m’n oog is gevallen op een dji mavic air2. nu lees ik van alles dat je binnen Europa in bepaalde landen nog een “gratis” A1/A3 certificaat kunt behalen.
    maar hoe ik ook zoek. Ik kom niet verder.
    Kan iemand me hiermee uit de brand helpen? Ik las ergens dat de boetes in Oostenrijk niet mals zijn.
    Groet Peter.
     

Deel Deze Pagina