EVO 180 SE Flybarless

Pluim

Tekeningen zijn onderweg naar het architectenbureau.
Blijft toch mooi om te zien dat via dit forum mensen elkaar weten te vinden, er mag denk wel een pluim uitgedeeld worden aan Stef :thumbsup:

Tís inderdaad leuk via een forum mensen te leren kennen die je normaal nooit zou leren kennen. En dan roepen de criticasters nog wel dat internet niet sociaal is ;)

Nu op dit moment 'zoals gewoon is bij mij' begin ik pas met het lezen van het bijbehorende gebruikersboekje van de heli.
Dit om uit te zoeken of er in het boekje ook gerept wordt over de afstelmogelijkheden van de receiver en hoe dit gedaan moet worden.

Nu bevinden zich in de receiver ook een tweetal knopjes die je volgens mij kan omschakelen. Het gaat om het knopje van de "Off-Ball-On ofwel Flide Mode Switch, functie hiervan is Set/choose helicopter mode"

1. Normal Flight Mode: adjust switch 2 on set mode to the "OFF" position, the elev/aile have no balance function at the moment...... komt nog een heel verhaal.

2. Balance flight mode: Adjust switch 2 on set mode to "ON" position, the elev/aile have the balance function at the moment............. komt nog een heel verhaal.

Dit klinkt mij meer in de oren dat ik de balance functie uit moet zetten om de gyro's bij te kunnen stellen? Wellicht heb ik het verkeerd maar gisteravond bij eht verstellen van de gyro met lipo en zender uitgeschakeld, kreeg ik niet de indruk dat de heli anders reageerde bij het verstellen van de instellingen.

Wie weet of jullie hier meer van weten?

Ben er nu achte gekomen dat het beter is om niet aan de mode knop te zitten. Heli wordt totaal onvoorspelbaar en is niet te vliegen.
Gelukkig niks aan de hand. Verder kom ik er niet uit hoe ik deze goed moet afstellen. Misschien in de loop van volgende week maar eens langs bij de modelshop winkel. Hoe ik ook draai aan die stelschroefjes, ik merk totaal geen verschil. Het is erg iritant dat de heli uitzichzelf corrigeert waarbij hij de neus omhoogtilt.

Als ik het goed begrijp heb je al geprobeert om op je reveiver de knoppen 9 t/m 12 te verstellen? Er is ook geen instelling o je zender gewijzig?

Op de zender heb je enkel de mogelijkheid om een aantal standen op reverse te zetten en de trim mogelijkheden in te stellen. Wanneer de receiver defect is zou ik denken dat de heli helemaal niet meer te cliegen is. Ik weet ook niet of er een fout in de elektronica zit. Wellicht heb ik daarop nog garantie maar dan zou de Evo opgestuurd moeten worden om dit te laten controleren.

Nu bevinden zich in de receiver ook een tweetal knopjes die je volgens mij kan omschakelen. Het gaat om het knopje van de "Off-Ball-On ofwel Flide Mode Switch, functie hiervan is Set/choose helicopter mode"

1. Normal Flight Mode: adjust switch 2 on set mode to the "OFF" position, the elev/aile have no balance function at the moment...... komt nog een heel verhaal.

2. Balance flight mode: Adjust switch 2 on set mode to "ON" position, the elev/aile have the balance function at the moment............. komt nog een heel verhaal.

Dit klinkt mij meer in de oren dat ik de balance functie uit moet zetten om de gyro's bij te kunnen stellen?

Dit klinkt mij dat je de 3g gyro aan en uit kan zetten, met uitzondering van de normale gyro, in dit geval waarschijnlijk de heading-hold-gyro. (dus zoals een heli met gyro met fysieke flybar)

In off positie heb je dan eigenlijk geen virtuele flybar meer, en heb je dus ook geen elevator en aileron correcties. Daardoor waarschijnlijk moeilijk te vliegen.
In on positie heb je dus de 3g gyro werkend. Dan zal de elevator dus de kop omhoog werken en dit wil je niet, dus deze verminderen. Maar goed dat heb je denk ik al gedaan.

disclaimer: dit is mijn interpretatie en niet berust op de daadwerkelijke waarheid ;)

Je kan natuurlijk ook altijd nog een gewicht aan de neus hangen zodat hij niet meer omhoog gaat :)

Maare ikke denke dat MrJohien toch heel dicht bij de waarheid zitte.

MrJohien heeft gelijk. Daar moet je verder afblijven. Wat vreemd is dat de potmeters niet lijken te reageren. Wat gebeurd er als je rudder omlaag doet? Dan moet de staart vrijwel niet strak blijven staan. Gewoon proberen en onthouden hoe deze stond.

1. normal flight mode: Adjust switch 2 on mode to the "OFF" position, the elev/aile have no balance function at the moment. Adjust the elev/aile extent adjust knob and the rudder gyro sensitivity knob to 50% position, then make suitable adjustment according to the helicopter flight status and your handfeel; the bigger percentage you increase the elev/aile extent adjust knob, the more flexiable the elev/aile moves; and vice versa. If you increase the sensitivity of the tail gyro, it will decrease turning velocity of the tail; and vice versa. You don't need to adjust the elev/aile gyro sensitivity adjust knob.

2. Balance flight mode: Adjust switch on set mode to "ON" position, the elev/aile have the balance function at the moment. Adjustment the elev/aile extent adjust knob and elev/aile/rudder gyro sensitivity adjust knob to the 50% postion, and then make suitable adjustment according to the flight status and your handfeel: the bigger percentage you increase the elev/aile extent adjust knob. the more flexiable it moves; and vice versa. If you increase the sensitivity of the elev/aile gyro, it will increase the balance of the helicopter (it will be the best if the helicopter does not shake); and vice versa. If you increase the sensitivity of the tail gyro adjust knob, it will decrease the turning velocity speed of the tail; and vice versa.

Ik heb dit hele verhaal maar even overgergeschreven ter verduideling.
Ik denk ook wel dat MrJohien gelijk heeft.
In het boekje zoals staat beschreven kun je blijkbaar in 2 modus vliegen.
Normal flight mode en de balance flight mode.
The balance flight mode is de meeste goede optie, zoals MrJohien aangeeft heb je bij deze mode de virtuele flybar ofwel de 3 gyro receiver werkt en helpt je mee.
Zou dit dan opok het probleem kunnen geven dat ik een soort Blooming effect kan krijgen en deze in mode 2 er niet uit kan halen?

Betekent dat dan ook wanneer je gevorderd bent met deze heli dat je naar de normal flight mode kan en waar je de virtuele flybar mist en alles zelf moet doen. Hierdoor heb je wellicht de Blooming effect eruit, ofwel de neus die niet uitzichzelf omhoogt getrokken wordt door de gyro's?

Of is het helemaal af te raden om te vliegen in de normal flight mode?

@Chow, bij andere potmeters zie je volgens mij wel een beetje verschil maar niet in een sterke mate. Ik weet niet of het mogelijk kan zijn dat er één potmeter het niet doet, door een crash of een fabrieksfout? Wellicht een soldering losgeschoten.

Gisteravond heb ik even geprobeerd te vliegen op normal flight mode.
De heli komt wel omhoog maar erg onbestuurbaar. Bij elke stick beweging lijkt de heli 100 keer heftiger te reageren.

Terugkomend op het feit dat je in 2 modus kan vliegen zou dit mogelijk moeten zijn, opdat deze mogelijkheid erop zit.

Sorry voor dit lange verhaal maar bovengeschrevene is ook het enige wat in de handleiding wordt vermeld en dus ook erg onduidelijk.

@MrJohien, nogwel bedankt voor je antwoord:D

Je kan natuurlijk ook altijd nog een gewicht aan de neus hangen zodat hij niet meer omhoog gaat :)

Heb ik al geprobeer maaruh, canopy is een beetje te glad en glijd het gewichtje er weer vanaf:(

Precies. Mijn Walkera heeft soms kleine vibraties die ik er niet uit krijg met afstellen van de gyro maar het heeft verder geen invloed op het vliegen dus laat het maar zo..

@Thijs031, dit gedrag is erg vervelend. Wanneer je naar voren vliegt gaat de gyro zichzelf corrigeren. Neus trekt omhoog "wilt eigenlijk de heli recht hangen" en krijg je een kleine stop en kun je weer verder.
Wanneer je met een hogere snelheid naar voren wilt vliegen corrigeert de receiver zoveel bij dat hierdoor de heli naar achteren komt en kun je oppassen dat je de heli niet crached. Hetgeen betekent dat je niet fijn en vrijuit kan vliegen. Voor het oefenen van een aantal hovertechnieken is het niet zo erg maar je merkt het wel onder het vliegen:(

Laatst bewerkt:
Op de zender heb ik nog 2 instellingen waarvan ik de betekenis niet weet en ook niet staat omschreven in mijn handleiding.

Aux instellingen, al gelezen dat deze volgens mij buiten gebruik is.
Buzzer setup kan ik op on en off instellen en staat deze op dit moment op on en geen enkel idee waar dit voor is.

@Chow, dit hoort niet zo te zijn en moet gewoon te vliegen zijn.
Of er is een elektronisch defect of een potmeter is defect maar ik wil toch echt wel kunnen vliegen met deze heli.

Onderstaande link doorskippen naar 1:28 min en je ziet dezelfde helicopter prachtig mooi vliegen zonder overcompensatie.
[media=youtube]JolTNzWbiM4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Buzzer is alleen zodat de zender een signal geeft als z'n batterijen op zijn. Aux is meen ik n.v.t.
Je moet het echt zoeken in de gyro. Wachten op beter weer en nog een ronde potmeters doen vrees ik.

Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat ik een connector, één of tweetal draadjes verkeerd heb aangesloten aan de receiver?

Lijkt mij niet logisch, anders had ik de heli niet meer kunnen vliegen

Staan je trims wel allemaal neutraal? Ik heb in het begin daar mee zitten klooien omdat ik liever de Walkera de schuld gaf en niet mezelf. Maar die horen gewoon neutraal te staan.
Stekkers verkeerd om zou ik uitsluiten. Volgens mij vliegt dat ding dan sowieso niet..

Back