EVO 180 SE Flybarless

Overigens ken ik Clearview goed en is dit beslist een sim waarbij je niet snel tegen beperkingen aanloopt. Zeker niet als beginner. En de graphics zijn best in orde..

Hoe zou dat nu kunnen dat jij Clearview goed kent:rolleyes: Je begrijpt wat ik bedoel:D

Voor de rest geef ik je gelijk. Wil het ook rustiger opbouwen zonder te crashen en hoop dat de laatste crash de afgelopen keer ook de laatste met de Evo is geweest. De CP wil ook ook kunnen bedienen zonder te crashen. Rustig opbouwen en niet te gehaast;)

Gewoon niet teveel en te snel willen. Steeds zorgen dat je 1 aspect goed beheerst en dan naar stap 2. Niet gelijk naar stap 4. Tenzij je de staatsloterij hebt gewonnen en repareren je grootste passie is :) Ik heb nu inmiddels al weken geen crash meer gehad.

Ik heb zelf Aerofly gebruikt om te leren vliegen met vliegtuigen maar heb hier diverse keren gelezen dat Phoenix en goede sim is voor helikopters. Heb daarom ook deze raad maar opgevolgd en ook Phoenix aangeschaft voor in de wintermaanden..
Maar ieder staat natuurlijk vrij omzelf te kiezen wat hij fijn vindt, het is soms maar net waar je je lekker bij voelt. (Phoenix is wel wat goedkoper dan Aerofly)

Ik ga nogmaals mijn ervaringen voor vanavond hier beschrijven, kan ik gelijk even gal spugen.

Vanavond leek het erop dat het mooi windstil weer was om te vliegen en dat was ook zo. Had geen zin om naar het veldje te lopen en dan toch maar in ons hofje gaan hoveren.
Eerste lipo ging fantastisch en bij de tweede mijn telefoon erbij gepakt om beeldmateriaal te maken, had ik beter niet kunnen doen.

Het eerste gedeelte ging best goed, hoveren tail-in, side-in en nose-in.
Verder wou ik een kleine draaicirkel maken heel voorzichtig, wat tevens was gelukt.
Had toch echt het gevoel dat het vanavond weer goed zou gaan.
Echter bewijst mijn vliegervaring weer anders.

Bij de zijwaartse beweging naar rechts en links moest ik even bukken, draaide mij om, zodanig dat ik de heli op een rustige wijze terug zou krijgen. In eerste instantie dacht ik ook te menen dat dit zou gaan lukken.
Kreeg de Evo niet meer in bedwang en schoot alle kanten op en zijn een aantal tuinbloemen van de buren kort gesnoeid.
Ik zag de heli over de grond glijden en voor mijn gevoel zag ik ook honderdduizend stukjes.

Schade even snel bekeken.
hoofdrotorblades en tailrotorblades gebroken
Beschadiging boven op de hoofdrotorcap.
Motor is losgeschoten en maakt geen verbinding meer met de maingear maar dit valt hoop ik weer af te stellen en dat er niet iets is gebroken.
Verder maar hopen dat er niet meer aan de hand is.

BAAAAAAAAALEN

Ga nu pas echt weer een opname maken als ik weet dat ik alles onder controle kan behouden en ook voornamelijk mijzelf. Wil het weer te mooi maken. GRRRRRR..........piep...........pieppieppiep..........grrrrrrr:(

Tevens kom ik er nu achter dat het gereedschap wat ik nodig heb in de caravan ligt die wij vanmiddag naar de camping hebben gebracht en waar wij morgen pas weer naar toe gaan.
Mijn intenties waren om niet meer te crashen maar mijn naam lijkt wel verbonden te zijn met crashen.

Laatst bewerkt:
Dat is balen Peter :( je was juist zo lekker op weg maar je ziet het er hoeft maar wat te gebeuren en het gaat mis. Maar als ik zie wat er regelmatig op onze club stuk gaat en dat bij zeer ervaren vliegers dan zal het nooit helemaal zonder gaan. Alleen als je net begint en je hebt het regelmatig dan is dat wel zuur. Hou je taai en ik weet zeker dat ik binnenkort weer een positief verhaal van je lees :yes:

Hey Thijs,
Gelukkig heb ik de vorige keer meer spare parts besteld waaronder ook meerdere tailrotor asjes. Meer perongeluk maar nu wel blij dat ik ze had. Tail rotorasje was zo krom als wat en dat voor zo'n klein stukje metaal:D
Wel frapant maar het geluid is nu ook weer als nieuw en dacht toch echt te menen dat dit lag aan de lagers. Was het dus het asje van de tailrotor, wat zo'n klein dingetje al niet kan doen zeg.

Eerst wou ik de Evo laten voor wat het was, temeer mijn gereedschap die ik nodig had niet voorhanden was. Toch opgepakt om de Evo te repareren en als ik mij dat voorneem dan lukt het ook. Dus mijn vrouw hier maar even bij betrokken en ipv de waterpomptang heb ik ijzervlechttang erbij gepakt en als bescherming om niks te vernielen de twee kapotte blades van de tailrotor. Was even goed priegelen maar het is gelukt.
De blades van de Walkera zitten er nu op. Gelukkig dat ik de twee oude toch had gebruikt.

Nu net weer buiten alles uitgeprobeerd en heel voorzichtig.
Ging prachtig en lekker gehoverd en weer stapje bij stapje vooruit vliegen terwijl ik mee ben gaan lopen. Geen gesode.... meer aan mijn Evo.

Wat ben ik toch blij met deze Evo. Onverwoestbaar bij zulke harde crashes, alleen datgene wat altijd kapot gaat zoals de rotorblades etc.
Receiver en motor en de servo's werken optimaal.
Wat een heerlijke heli is dit.

Nuj beloof ik ook dat ik eerst goed ga hoveren en dan pas een filmpje laat maken en anders komt het filmpje er definitief wanneer ik naar Stefan ga.

Om mijzelf nu te motiveren om rustig aan alles op te bouwen en niet te overmoedig raken heb ik mijzelf voorgenomen dat ik bij een volgende crash pas weer spares ga bestellen na een maand. Hoop dat ik mij hierdoor bewuster opstel mbt tot het leren helivliegen.
Ik zal maar niet meer beloven dat dit mijn laatste crash is met mijn EVo.
Wel kan ik iedereen aanraden die een grotere heli wil en de ervaring met de kleine micro's heeft opgedaan en die iets groter wil en zoekt naar uitdaging te gaan voor de WAlkera V200D02/Robbe Arrow Blue Flybarless/Evo180SE Flybarless. Allen dezelfde heli.:D

Ik verbaas mij ontzettend veel dat het asje van de tailrotor zo krom is getrokken. Naar mijn idee zit deze toch wel beschermd tussen het huis waarin hij is geplaatst.:D

Even doorspoelen tot 1 min 29.
[URL="
- ‪New Walkera V200D 02 Flybarless 4Ch Rc Helicopter Review‬‏[/URL]

Denk niet dat ik volgende week al zo kan vliegen:rolleyes:
Wel een verschrikkelijke mooie landing.

Wel is het de bedoeling dat ik ter zijne tijd een film kan posten in de buitenlucht die er zo uit kan gaan zien:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn grootste les binnen het heli vliegen ben ik nu aan het leren.
Ofwel, geduld is een schone zaak.

Vanmorgen net nog windstil en één lipo kunnen vliegen.
Ik heb als eerste uit mijn hoofd gezet om rondjes en etc te vliegen.
Eerst maar eens rustig de Evo onder controle zien te houden.
Ik was mij er wel van bewust dat het leren heli vliegen niet van de ene dag op de andere dag te leren valt en dit moet bij mij in de praktijk eerst nog uitwijzen voordat ik mij daraan toegeef.
Onder het hoveren had ik wel last van kleine windstoten maar goed te corrigeren en daarom alleen met tail-in gehoverd met af en toe een landing. Dit is de volle 6 min. goed gegaan. De lipo zal vast en zeker nu wel 8 a 10 min. moeten kunnen volbrengen maar ik houdt mij voorlopig nog even aan de 6 tot 7 min vliegen. Is ook beter voor mijn concentratie.

Vanavond weer twee lipo's gevlogen en beide op de timer gezet van 7 min.
Tussendoor 5 min pauze om de motor af te laten koelen.
Eerst lipo tail-in en bij de 2e lipo weer begonnen mert tail en doorgegaan met side-in met de neus naar links. Daarna nog even met nose-in gehoverd. Dacht te menen dat mij dit aardig goed afging maar moet toegeven dat ik dit nog best spannend vind. Voordat ik verder ga met cirkels wil ik eerst dat alle hover oefeningen goed verlopen.
Side-in hoveren met de neus naar rechts vond ik toch nog iets te spannend en heb ik dat maar even gelaten. Op het moment dat de zoemer ging wou ik de landing inzetten met nose-in.
Dit viel mij behoorlijk tegen. Ik kreeg de Evo niet stabiel en stil boven mijn landingsplek dan met tail-in en kon zodanig niet landen.
Dan maar besloten om met tail-in te landen en de avond m.b.t. de Evo positief af sluiten.

Was echt wel even moeilijk om mij in te houden en niet zomaar te gaan vliegen of bezig te gaan met rondjes proberen te draaien.
Rondjes vliegen wat ik eerst heb gedaan was volgens mij meer berust op onbewust vliegen, hetgeen eerst omgezet moet worden naar bewust vliegen en daarin is het hoveren het belangrijkste wat er is.

Nu maar volhouden en stapje voor stapje leren hoveren en pas daarna leren rondjes, vierkantjes te vliegen:D

Das weer een heel andere verhaal dan een paar posts terug ;)

Komen alleen nog maar positieve verhalen hoop ik.
Daarom zal ik even wachter voordat ik weer een filmpje maak.
Ik ben zeker dat ik weer boven mijn kunnen ga vliegen met een camera gericht op mijn vliegkunsten en kan mijn dan moeilijk bedwingen om kalmer aan te doen. Wil juist om deze factor niet meer crashen.

Verder moet ik ook toegeven dat het helpt om een afspraak met mijzelf te maken omtrent mijn crashgedrag. Wanneer ik crash door mijn eigen domme schuld, de eerste maand geen onderdelen bestellen;)

Vanavond kon ik het weerniet laten om voor huis te vliegen.
Was mooi weer en weinig tot geen wind.
Hierdoor kon ik heerlijk oefenen met het hoveren.
Ging zelfs nu zo goed dat ik zelfs side-in alle kanten en nose-in heb gehoverd. Kon het niet laten om nog een stapje verder te gaan.

Vooruit vliegen, gecontroleerd en bewust en niet te snel maar rustig aan.
Bij mijn visuele eindstreep heli laten hoveren, draaien en terug vliegen.
Tot aan mij weer de heli in hover brengen, draaien en weer vooruit.
Ik heb in totaal 4 van deze rechte lijnen gemaakt.

Wel moet ik er heel goed om denken dat wanneer ik nose-in heb gehoverd en ik weer met tail-in vlieg niet die input geef die bedoeld is voor nose-in.
Had dit vanavond 1 keer gehad en weer goed te corrigeren, juist opdat ik in een rustig tempo vloog.:D

Dit noem ik nog eens bewust en gecontroleerd leren vliegen ipv onbewust bezig te zijn. Van tevoren exact weten wat je wilt gaan doen, welke route je wilt vliegen en daar niet van afwijken.

Is dat verstandig denk je? Lessen bij mij nemen.
Als je wilt leren crashen moet je bij mij zijn.
Als je wilt leren hoe eigenwijs kan ik worden, kun je ook bij mij zijn.
Je kan ook bij mij terecht om te leren stoer te doen voor de camera met je heli en zekers wanneer ik naast je sta te stuiteren:rolleyes:

Wanneer ik mijn ontwikkelingen zo eens na lees en dit vergelijk met andere helivliegers. Zijn de meesten al met de CP aan het vliegen en ben ik nog steeds bezig met de Flybarless FP heli.

Niet dat dit iets geeft, heb er ontzettend veel plezier van en kan nog veel van de medevliegers leren en na lezen en zal ik volgend jaar wel op een punt zijn aangekomen waar jullie nu al zijn:D

Heb soms wel het idee dat ik gezien de ontwikkelingen al een CP moet kunnen vliegen:rolleyes:

Als je de Flybarless FP heli eenmaal goed onder de knie heb dan is de overstap waarschijnlijk niet zo heel groot meer. Ik heb al een week of 3 niet meer gevlogen met mijn mCPX ben bij poging 2 gebleven dus zo hard ga ik in iedergeval niet.

Ik ben blij dat ik de Solo nog heb dan lijkt het net of ik het onder de knie heb ;)

Blijft gewoon leuk om je vorderingen te lezen.

Ik ben van mening dat de Solo Pro een grappig ding is waar veel mensen ontzettend veel plezier van kunnen hebben. Dus niks negatiefs over dit ding. Alleen heeft het echt helemaal niks te maken met heli vliegen. Die ervaring hebben we nu na de overstap naar een flybarless fp cq een cp. Dat de 45 graden vaak wordt geadviseerd is een logisch advies maar het zet je wel op het verkeerde been. Je denkt dat je er al bijna bent. En dat is dus gewoon niet zo. Na de Solo Pro de Walkera gekocht en gelijk gecrashed. Ding in orde gemaakt en 3 weken gaan simmen alvorens ik het weer aandurfde. Dat had ik dus eigenlijk gelijk kunnen doen en die 100 euro voor 3 weken Solo Pro vliegen in m'n zak kunnen houden. Zo sta ik erin. Dus wil je snel richting cp dan kun je je de moeite van de 45 graden besparen en gewoon een sim kopen. Paar weken oefenen en dan een echte fp of cp gaan doen. Sta je er anders in en vind je elke heli lollig dan ligt het dus anders.
Nogmaals. Dit is mijn mening. De extra kosten die ik door deze omweg heb gemaakt had ik kunnen steken in een echte Align bijvoorbeeld. Of ik had nu naast de mcpx een V100D03 kunnen kopen.
Dus ik stel m'n adviezen aan beginners nu wel bij. Is een cp echt wat je wilt en je wilt een vlotte leercurve in hou die 100 euro voor de solo pro in je zak en koop een goeie sim met controller. Ga veel simmen en zoek dan een heli die bij je persoonlijke ambities past..

Jij hebt ook nog je vliegtuigen en daar moet je ook nog tijd voor vrij maken. De Mcpx komt wel weer en wat betreft de Pro is ook nog een hele mooie heli. Zal ook zeker met de Pro nog gaan vliegen, mits mijn onderdelen dit jaar nog binnenkomen;)

Ik ben het wel met Chow eens maar soms is het maar goed dat we af en toe een "verkeerde" keuze maken. Daar leer je ten slotte ook vaak van en je kan ook niet alles van te voren weten. Ik ben wel heel tevreden over de Solo omdat ik er anders in zit en het voor mij echt spielerei is en er heerlijk ongestoord mee kan vliegen.

Het is ook niet altijd precies duidelijk wat een beginner wil en vooral hoeveel geduld hij heeft ;) En later worden de dingen ook vaak weer bij gesteld.
Dit forum is daarom niet alleen leerzaam maar ook leuk om al dit soort dingen te lezen en mee te maken.

Back