EVO 180 SE Flybarless

Maar eens bij de opendag gaan kijken en wellicht heeft Bert zijn mcpx dan ook bij zich. Als het een beetje te vergelijken is met de Evo heeft het voor mij geen toegevoegde waarde. Je kan met iets meer windkracht hiermee vliegen en in de huiskamer heb je de mogelijkheid. Zelfs in de huiskamer met een micro wil ik denk ik te snel enhelemaal met de mcpx en zal de Pro wellicht nog geschikter zijn om binnen rond te vliegen.
Wanneer de mcpx aardig te vergelijken valt met de Evo kan ik beter gaan voor iets groters. Moet ook de rust een beetje zien te pakken om niet alles aan te willen schaffen, het is te mooi allemaal:D

Ga maar eens naar bed.

Als ik hem niet vergeet zal ik hem meenemen....
Ken die EVO niet, maar CP heeft outdoor ALTIJD toegevoegde waarde t.o.v. FP.... dat is gewoon een natuurwet.

Echter voor binnen acht ik de mCPx minder geschikt voor de beginner, omdat het ding zo verduveld rap is.

Heb alleen helaas gisteren nieuwe blaadjes gekocht, de rachte zonder balansgewicht, en persoonlijk vind ik die stukken minder vliegen.
De gebalanceerde blaadjes vliegen prettiger, vind ik, maar die waren niet op voorraad....

Groet, Bert

Als ik hem niet vergeet zal ik hem meenemen....
Ken die EVO niet, maar CP heeft outdoor ALTIJD toegevoegde waarde t.o.v. FP.... dat is gewoon een natuurwet.

Echter voor binnen acht ik de mCPx minder geschikt voor de beginner, omdat het ding zo verduveld rap is.

Heb alleen helaas gisteren nieuwe blaadjes gekocht, de rachte zonder balansgewicht, en persoonlijk vind ik die stukken minder vliegen.
De gebalanceerde blaadjes vliegen prettiger, vind ik, maar die waren niet op voorraad....

Groet, Bert

Ik weet niet of het slim is om de EVo zaterdag mee te nemen. Kun je zelf hier eens mee vliegen en vergelijken. Het is echter wel een fp en weet niet of je dat minderwaardig vindt? Verder moet dat ook te doen zijn natuurlijk. Zal naar alle waarschijnlijkheid wel druk worden.

Olderberkoop ligt niet ver bij Drachten vandaan. Ben wel eens nieuwschierig hoe een ervaren vlieger deze FP ervaart.

Ik weet niet of het slim is om de EVo zaterdag mee te nemen. Kun je zelf hier eens mee vliegen en vergelijken. Het is echter wel een fp en weet niet of je dat minderwaardig vindt? Verder moet dat ook te doen zijn natuurlijk. Zal naar alle waarschijnlijkheid wel druk worden.

Wat is minderwaardig? het is ANDERS.....
Vergeet niet, dat ik 28 jaar geleden met een FP begonnen ben en dat was al niet te vergelijken, en ook nu nog heb ik aan boord gewoon een Solo Pro liggen voor de verloren momentjes....
Voor de denkers onder ons: vraag je maar eens af, hoe dat vliegt, als de gehele ruimte waarin je vliegt, meters op en neer beweegt en heen en weer gaat.....

Olderberkoop ligt niet ver bij Drachten vandaan. Ben wel eens nieuwschierig hoe een ervaren vlieger deze FP ervaart.

Dat heb ik al eens vaker gezegd volgens mij, en op zondag vliegen we als het weer het toelaat, de hele middag.
Bij Niels liggen wel visite kaartjes, kun je de website checken op info over locatie en wanneer we vliegen. En anders vraag je er Zaterdag maar even om....

Groet, Bert

Voor de denkers onder ons: vraag je maar eens af, hoe dat vliegt, als de gehele ruimte waarin je vliegt, meters op en neer beweegt en heen en weer gaat.....

Ja, interessant en jij weet het antwoord. Ik neem aan dat de heli, enigszins gedempd door de lucht, op en neer gaat als de boot op en neer beweegt. Lijkt me lastig vliegen.

De mythbusters hebben ooit zoiets gedaan met een rijdende auto maar ik weet de setting niet meer precies niet meer. Was geloof ik iets met balonnen.

Groet, Bert

Ja, interessant en jij weet het antwoord. Ik neem aan dat de heli, enigszins gedempd door de lucht, op en neer gaat als de boot op en neer beweegt. Lijkt me lastig vliegen.

De mythbusters hebben ooit zoiets gedaan met een rijdende auto maar ik weet de setting niet meer precies niet meer. Was geloof ik iets met balonnen.

Groet, Bert

het is gewoon heel vreemd vliegen, want inderdaad beweegt de ruimte om de heli heen... alleen zelf ervaar je dat niet zo, dus het ene moment moet je als een wezenloze gas geven om de heli op hoogte te houden, het andere moment staat de rotor bijna stil omdat je heli anders tegen het onderdeks ("plafond" in landrotten-taal) gesmeten word....

Als je in dwarsscheepse richting vliegt gaat de heli vanzelf sneller of langzamer (soms véél sneller of langzamer) vliegen, en daar moet je wel even op verdacht zijn als het weer tijd word om een bocht te nemen omdat je in de buurt van het schot ("wand" in landrotten-taal) komt.

Verder wil iedere mede opvarende het ook proberen, en is dan hevig verontwaardigd dat ik de heli gesaboteerd heb, want als IK het doe vliegt ie veel makkelijker (en aan hun onkunde KAN het niet liggen, hehehe)

Is wel apart, hahaha

Groet, Bert.... (heu... Dejá Vù????)

Aagnezien ik op dit moment bezig ben met wat aanpassingen te verichten aan onze boot ben ik nog niet in staat om mijn Evo weer vliegklaar te maken. Ik vind het belangrijk dat ik de boot goed werkend en de aanpassingen ook werken in de boot, zodat de kinderen met mij:D kunnen varen.

Deze aanpassingen aan de boot zijn toch iets moeilijker en lastiger dan ik had verwacht, nu maar hopen dat het goed komt:D

Dan kan ik blijven gillen:D

Ik zit met een BEC regelaar, brushed, die ik in de boot wil inbouwen en ook nog eens in een waterdichte plasticbakje, die door de fabrikant al is ingebouwd en waar de servo's zich ook in bevinden.

Het betreft een regelaar voor een auto die luchtgekoeld wordt door het rijden maar deze zit natuurlijk opgeloten in een bakje waarbij deze constant heter wordt. Verder heb ik nog een aa/uit knopje die ik aan de deksel van het tupperware bakje moet bevestigen. Aan beide kanten heb ik uitsteeksels waarbij ik genoodzaakt ben om een sleufje te maken in de deksel, dit komt niet de waterdichtheid ten goede. Volgende optie is om dit knopje aan de onderzijde van de deksel vast te plakken met dubbelzijdig foam waarbij ik dan wel bij elke vaar tot twee keer aan toe de deksel van het tupperware bakje los moet klikken.:rolleyes: Dit raakt dan op een gegeven moment ook lam, zodat de deksel niet meer goed geklemd wordt.

Dan denk ik in één keer weer, waar ben ik aan begonnen en dankje wel kinderen:rolleyes:

Dan kan ik blijven gillen:D

Ik zit met een BEC regelaar, brushed, die ik in de boot wil inbouwen en ook nog eens in een waterdichte plasticbakje, die door de fabrikant al is ingebouwd en waar de servo's zich ook in bevinden.

Het betreft een regelaar voor een auto die luchtgekoeld wordt door het rijden maar deze zit natuurlijk opgeloten in een bakje waarbij deze constant heter wordt. Verder heb ik nog een aa/uit knopje die ik aan de deksel van het tupperware bakje moet bevestigen. Aan beide kanten heb ik uitsteeksels waarbij ik genoodzaakt ben om een sleufje te maken in de deksel, dit komt niet de waterdichtheid ten goede. Volgende optie is om dit knopje aan de onderzijde van de deksel vast te plakken met dubbelzijdig foam waarbij ik dan wel bij elke vaar tot twee keer aan toe de deksel van het tupperware bakje los moet klikken.:rolleyes: Dit raakt dan op een gegeven moment ook lam, zodat de deksel niet meer goed geklemd wordt.

Dan denk ik in één keer weer, waar ben ik aan begonnen en dankje wel kinderen:rolleyes:

Ik dacht dat snelheidsregelaars voor RC speedboten altijd watergekoeld werden? Dan komen er 2 gaten in de romp, en daar kan water door stromen, langs het koellichaam van de regelaar, en dan weer naar buiten.

Zoals hier op dit plaatje. De aansluitingen voor de koelslangen zitten dan aan de rechterkant:

000-m.jpg

Ik dacht dat snelheidsregelaars voor RC speedboten altijd watergekoeld werden? Dan komen er 2 gaten in de romp, en daar kan water door stromen, langs het koellichaam van de regelaar, en dan weer naar buiten.

Zoals hier op dit plaatje. De aansluitingen voor de koelslangen zitten dan aan de rechterkant:

000-m.jpg

Ik heb een Graupner regelaar meegekregen, waarbij ik bij thuiskomst ook nog een telefonisch contact heb gehad met de winkel of deze echt wel geschikt is voor dit type boot. Was geen enkel probleem en deze zou moeten werken en doordat het een brushed motortje is en deze regelaar daarvoor geschikt is moet deze niet al te heet worden. Waarom wordt dan in het boekje vermeld dat deze gekoeld wordt door de lucht onder het rijden?:confused:

Morgen toch maar even de modelwinkel bellen hoe het zit met eventuele garantie bij het te heet worden van de regelaar en de motor, daar deze regelaar op advies van de modelbouwinkel aan mij is verkocht.

Ik neem aan dat ze in de winkel zullen zeggen dat deze regelaar prima voldoet als je de standaard motor gebruikt. Bij een modified motor kan het een ander verhaal worden omdat deze meer stroom zal trekken.

Ik heb ook altijd boten gevaren met regelaars zonder waterkoeling. De meeste regelaars zelf ontworpen en zelf gebouwd want 35 jaar geleden waren er alleen maar mechanische regelaars in de handel. Eerst gebouwd met transistors, daarna met Fet's. Met Fet regelaars heb ik bij een boot nooit problemen gehad met een te hete regelaar.

Let op dat, als er een koelplaat op de regelaar zit, deze in ieder geval niet tegen je romp aan ligt.

Hou even in de gaten hoe warm de regelaar wordt na een run. Ik denk dat bij deze boot de standaard motor warmer zal worden dan de regelaar (door de huidige Fet's met zeer lage inwendige weerstand) Tussen twee acculadingen even rust nemen.

Voor wat betreft je standaard aan/uit schakelaar. Ik neem aan dat deze schakelaar de stuurstroom naar de elektronica en niet de aandrijfstroom onderbreekt.
Na het varen zal je de aandrijfaccu moeten loskoppelen om te voorkomen dat deze leegloopt over de elektronica van de regelaar. Daarom (en om de accu te laden) zal je toch steeds het deksel moeten openen. Ik zou eerst de accu loskoppelen voordat je het schakelaartje uit zet om te voorkomen dat er even een piek in de regelaar komt die de motor even kan laten draaien. Ik denk eigelijk dat, als je een regelaar met BEC gebruikt, je het schakelaartje (als het alleen de stuurstroom van de elektronika onderbreekt) constant in de "aan" positie moet laten staan en voor/na het varen gewoon de accu moet aan/loskoppelen.

Laatst bewerkt:
Morgen toch maar even de modelwinkel bellen hoe het zit met eventuele garantie bij het te heet worden van de regelaar en de motor, daar deze regelaar op advies van de modelbouwinkel aan mij is verkocht.

Het kan zijn dat met de motor die erin zit het wel zal werken, als hij niet zoveel stroom trekt, zoals Be-el al zei. Voor een speedboot is deze Graupner boot best rustig. vergeleken al dat brushless "geweld"

Het ligt er ook een beetje aan wat je toekomstplannen met deze boot zijn. Een leuk bootje voor erbij, en ook voor de kids, dan moet hij niet echt sneller worden. Maar wil je over het water racen, dus een sterkere motor erin, dan heb je aan die regelaar waarschijnlijk niets meer, omdat hij de hogere stroomsterkte niet aan zal kunnen.

@Be-el en @Indoorvlieger,
Bedankt voor jullie bijdrage en het advies hierin.
Met de standaard motor moet het regelaartje geen probleem gaan leveren, heb ik nu door.
Ik zal de regelaar ook zo inbouwen zoals mij is geadviseerd door de winkel.
In eerste instantie blijft de standaard motor erin zitten. Zouden mijn kinderen in een later stadium snellen willen varen kan ik altijd nog kijken voor een sterkere motor en het geheel ombouwen of we moeten kijken naar een snellere boot maar dat is toekomst.

Ik ga het schakelaartje aan de onderkant van de deksel vast plakken en houdt deze in de aan posititie zoals Be-el dit ook al aangeeft. Accu ligt buiten het plasticbakje en zal ik deze toch elke keer moeten ontkoppelen.

Alwe bedankt voor het advies en het vele medenken en ik zal eens kijken hoever ik kom met het aanpassen van een aantal pluggen, moet nog wel even solderen en etc.:D

Was het vandaagt heerlijk weer om mijn Evo weer eens te vliegen en ik al mijn materialen erbij om de Evo weer vliegklaar te krijgen om zodanig in een goede bui de Evo te kunnen vliegen. Binnen had ik één lipo aan de lader en een half volle lipo gebruikt om binnen eens te hoveren. Bij het proberen op te stijgen viel de Evo gewoon op zijn zij en ik denk, ik ga maar eens naar buiten. Eenmaal buiten en bij het opstijgen viel deze ook op zijn kant. Evo nogmaals evengoed bestuderen, bleek dat de tailmotor houder pakot is en de tail vrij heen en weer kan bewegen.

Jammer, hadden we heerlijk vliegweer, kon ik nog niet vliegen.:(

Bij de laatste crash op het veld. Ik heb dus het kapotte onderdeel over het hoofd gezien en ik had zo'n zin om te vliegen.
Dacht toch echt te menen dat ik alles gecontroleerd had voordat ik spare parts bestelde, nu nog maar een keer bestellen.

Nu eindelijks maar weer een bericht plaatsen hoe het ervoor staat.
Een langere tijd niet meer gevlogen met de Evo. Reden, wist niet de reden van het wegkantelen van de Evo bij het opstijgen en kapotte onderdelen.

Na een drukke periode en het offline blijven volgen van het forum heb ik onderdelen besteld voor mijn heli en in elkaar gezet.
Weer proberen op te laten stijgen en viel gelijk weer om en hierdoor van het tandwiel een paar tandjes afgebroken. Twee stekkertjes van de receiver omgedraaid en dat was alles:rolleyes:. Klaar om de lucht in te gaan ondanks dat het tandwiel niet helemaal in orde was.
Viel mij niks tegen, niet bang voor een crash of de kosten die het met zich meebrengt en vliegt een stuk rustiger. Na deze ervaring de heli stilgelegd en gelijk spare parts besteld.

Deze week wil ik de Evo weer in elkaar hebben en vliegen.
Ik wil mij focussen op het schadevrij vliegen met de Evo.
Tussentijd gaan wij nog een drukke preiode in.
Onderandere te maken met het verhuizen. Na het verhuizen en schadevrij vliegen met de Evo wil ik richting CP. Mijn gedachten gaan uit naar KDS 450 of de Blade 450 en spectrum DX6i zender.
Eerst deze gedachtengang laten rusten en mij bezig houden met de Evo.

GR.

Back