F-16

TITA

In Memoriam
Hallo,

Daar zijn we weer met een nieuw project de F-16.
Het model heb ik altijd eens willen bouwen i.v.m. met mijn KLu verleden.

afb17453.jpg

Hier weer een link naar het engelse forum waar ik mijn inspiratie opdoe.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=297896&highlight=f16
Ik ga er een kleine modificatie aanbrengen, en wel dat ik een vlakke vleugel maak ten
opzichte van het engelse draadje.

We beginnen als altijd weer met een basis zoals bij mijn vorige modellen.
afb17454.jpg

Hans.

gaaf man! hele jet collectie :)

maar hoe kom je aan die mooie lagen met depron (waarvan ik aan neem dat je dat gebruikt, ook bij dit plaatje)

wordt dit model in de zelfde schaal gebouwd als de andere fighters die je hebt gemaakt?

t zou nl ook schitterend zijn om daar een impeller in te passen.

Hahaha Hans!!
Zeg eens, heb je daar een paar pellets depron liggen ofzo? haha ;)

Leuk man die projectjes! Maar koop je nu voor elk vliegtuigje weer nieuwe set elektronica (servo's, motor, ontvanger, regelaar) of zet je de boel gewoon over.

Ha ha ha.. ja inderdaad heb ik veel depron. Ik had nog 10 vellen 3mm zwart een keer gekocht 2 euro per vel en nog 5 vellen 3mm wit, 6mm koop ik gewoon 5 euro hier in de stad.
De maten voor de f-16 worden gelijk als de andere jets, span 60 cm en lengte 90 cm.
Het is wel groter als het oorspronkelijke op het andere forum. Het wordt nog steeds niet een impeller omdat ik er nog niet aan toe ben, misschien de volgende winter eens een project starten daarover.

Satoer, ik koop niet voor elke jet een setje, dat gaat me te veel in de papieren lopen.
Op de Jet-meeting in Vlissingen neem ik ze wel allemaal mee.

Hans.

Hans,

Haal jij je depron bij quartel of zit er in de stad ergens een parketwinkeltje?

Groeten,

Patrick

Hi placebo,

Ik koop ze in de Burgerhoutsestraat 45, voordat je naar het centrum gaat 50 m voor de stoplichten. "Parkethuys 't oude ambacht"
100 cm X 100 cm 6mm dik 5,50 euro
100 cm X 100 cm 3mm dik het was 3,20 of 3,50 ik weet het niet meer zeker.
Van Quartel zijn kleinere stukken en duurder, ze zijn wel hard en grof van structuur dus makkelijk breekbaar.
Ik wil je niet weerhouden om bij Quartel te kopen hoor want ze hebben wel in verschillende kleuren en dat kan wel eens voordelig
uitkomen als je niet wil schilderen.

Eigenlijk hoort dit berichtje in een andere draad.

Hans

Hans,

Dank je wel! Nu weet ik waar ik vanmiddag naar toe moet.
(veel succes met de bouw van je F-16!)

Groeten,

Patrick

Leuk man al die projectje's.. :)
Kan je mischien een keer iets van een foto's maken van de jets die je tot nu toe hebt gebouwd?

Paul,

Kijk maar op mijn website.

Hoe krijg ik netjes een gleuf van 2 mm in 3mm depron. Een blokje hout met een rond
stukje schuurpapier er tegen aan dat niet dieper dan 2 mm uitsteekt.
afb17475.jpg

Schuurpapier kan niet dieper dan 2 mm komen en is mooi afgerond.
afb17476.jpg

Een mooie nette gleuf.
afb17477.jpg

En dit is het eindresultaat.
afb17478.jpg

Hans.

Hey

Mooi project.
Ik heb hier nog een tijdschrif liggen waar in het kleuren schema staat van deze f16 in de demo kleuren (eerste foto)
Heb je interesse?

Sowieso succes

Marten

Hoi Marten,

Graag, Ik weet niet hoeveel details er in staan want ik heb ook nog wat foto's van internet opgepikt.
Als je een scanner hebt, wil je het dan scannen en het naar me toe sturen?

Hans.

Hoi Hans,

Oke, ik heb net het tijdschrift gevonden.
Ik zal het morgen proberen te scannen.
Volgens mij is het wel bruikbaar, vooral voor de kleuren.
7 verschillende kleuren grijs.
Daarbij staan de FS... kleur codes, heb je daar wat aan?

Er staat wel bij: Het echte schema wijkt af in details van de ontwerpen op deze pagina.

Maar welke details dat dan zijn weet ik ook niet.

Verder is het gewoon een 3 view in kleur.
Als extra staat de helm en het autobusje d'r bij ook in bijbehorend kleuren schema maar daar heb jij niets aan.

Een leuk detail van dit schema vind ik de voorrand van de vleugel in het rood-wit-blauw.

Marten

Hoi Hans,

Ik heb het net gescant en naar het e-mail adres op jou site gemaild.
Veel succes er mee en laat het resultaat maar zien op de e-jet meeting. Daar hoop ik dan ook te zijn.

Marten

Dat wordt weer mooi...

Vraagje: is vleugelprofiel belangrijk bij jets? Met name zal de weerstand veel minder zijn bij een "druppelprofiel" dan wanneer je alleen de voorkant afrondt en de achterkand schuin maakt?

Groeten,
Marc

TITA zei:
Het wordt nog steeds niet een impeller omdat ik er nog niet aan toe ben, misschien de volgende winter eens een project starten daarover.

Waarom nog niet aan toe? financieel of vliegtechnisch? want volgens mij valt het vliegen ervan toch in dezelfde catagorie als de duwprops die je maakt? (moea gaat misschien wat sneller)

iig ik heb grootse plannen: na die Extra 300s wil ik ook een jet gaan maken, en dan zou dat depron best ideaal zijn. maar die wil ik wel impeller hebben dan. heerlijk zo'n stofzuiger door de lucht :)

alleen denk ik wel dat ie dan een klein slagje groter gaat worden dan de 60/90 verhouding die jij hier gebruikt. maar ik moet eerst die extra afmaken en vliegend hebben en dan pas ga ik iets nieuws opzetten.

@Marc,
Natuurlijk heb je gelijk, maar ik maak de voorkant van de vleugels ook schuin en ook de achterkant.

@jeehaa,
Die stofzuiger die jij bedoelt vraagt meer vermogen op gang te komen dan de duwprop, dat wil zeggen dat ik een andere motor moet aanschaffen en een impeller. Ook kost het natuurlijk daardoor vliegtijd en de 8 tot 10 min. met 3S 1700 lipo's is niet meer haalbaar dus moet ik ook weer andere lipo's aanschaffen en met een setje ben je er niet.
Voor mijn duwprop gebruik ik voor een middagje vliegen al 3 setjes.
Dat ik er nog niet aan toe bedoel ik dat ik eerst de projecten van de duwprop wil afsluiten en dan de volgende winter eens langzaam er over buigen hoe en hoeveel power ik voor een impeller nodig heb enz, enz,

Hans.

hmkay. op het moment dat die impeller er moet komen schakel ik helemaal over op lipo denk ik. wordt mooi dure investering dan maar ik denk dat het voor mijn extra ook beter is. maar omdat ik nu ook nog een ander vliegend model heb voor 7 cellen NiMH voor mijn broertje ga ik eerst proberen het met de nihm cellen te doen (2 packs)

14 cellen nimh = 16,8 V => hoeveel lipo cellen?

excuus voor offtopic

@jeeha,
4 X 3,7 = 14,8V
5 X 3,7 = 18,5 V
Dus tel uit je winst, ik weet ook niet wat voor motor je gaat gebruiken en hoeveel Amp. het gaat trekken en dat kan natuurlijk duur worden.
Ik schat dat je over de 20 Amp. komt en dan zit je dicht bij de 2500 of de 3000 lipo's.
Maar dat kan je beter aan de snellere jongens van de Piranja's eens maar vragen want op dat gebied heb ik nog geen ervaring, bijvoorbeeld Emiel.

Hier duidelijk te zien dat ik er een profiel aan de vleugels schuur.
Vierkant vliegt ook maar een profiel gaat wat sneller en stabieler.
afb17561.jpg

Hans.

Back