F-18

Hoi Geoffrey,

Het totaal gewicht is 580 gram.
Ik vlieg 8 tot 10 min met 3S1P 1700 lipo's
Motor MEGA 16/15/5 met prop 6X4.

Hans.

mooi hoor! ziet er mooi op schaal uit. hoe hoog schat je de snelheid?

en hoe werkt dat eigenlijk met landen en je prop? die draait naar horizontaal?

Hoi Jeehaa,

Ik denk dat ik op een 80 kmh zit.
Het landen op gras is geen probleem voor de prop, als de motor uit is dan komt het op de grond vanzelf wel weer goed.
Wel zorgen dat het snelheid heeft als je land, in het begin trok ik tot het laatste moment in up, maar daar ben ik van terug gekomen.
Als het op 10 cm boven het gras in up ben dan is het geen probleem, maar het komt ook wel voor dat je iets te veel up geeft en dan gaat het weer naar 1 meter en heb je een probleem want dan heb je geen snelheid meer en klapt je neus de grond in.

Hans.

hallo
tita een vraagje hoeveel kost het nou ongeveer om zo een vliegtuig te maaken zonder ontvanger en zender en dergelijke
mvg robin hood

Robin,

Mij kost het 5 euro depron en ongeveer 7 euro voor lijm en verf.
Niet veel dus..........en veel tijd.

Hans

en de electronica haal je uit het vorige vliegtuig
en nog een vraag als je het depron bewerkt om het bijv een mooie ronde vorm van de vleugel wil geven schuur je het dan ?

Soms laat ik een of twee servo's zitten.
Ja ik schuur eenvoudig in de vorm die ik wil hebben, nawerken met fijn schuurpapier.
Na de eerste verflaag een beetje over schuren.

Hans.

Hi TITA

Ik heb zonet even naar jouw site gekeken en heb besloten te beginnen met die JAS39 GRIPEN. De rest zal wel volgen. :D
Ik zou wel eens willen weten welke motor en prop je hebt gebruikt.
Was dat ook die MEGA 16/15/5 met een 6x4 prop ?
Morgen maar even depron gaan kopen

Hi Dirk,

Ja inderdaad het is de MEGA 1/15/5 met 6X4 prop gaat al hard genoeg,

maar het kan ook 6X5 kost wel wat van je vliegtijd .
Denk wel er om dat het allemaal depron is, dus ga niet te hard.
Je kan het wel opvangen door 25 grams matje aan te leggen, dan wordt het wel wat steviger.
Ik leg altijd een matje aan de onderkant i.v.m. de landing.

Hans.

Tita;

Zopas heb ik mij eerste pak depron gekocht.
Soortelijk gewicht +- 0.03 kg/dm3.....
De overige specificaties van depron kan ik niet vinden op het internet Ik zal zelf dus eventjes enkele testen uitvoeren met depron (trekstrekte, toelaatbare buigspanning, doorbuiging......)

Wat ik opgemerkt heb bij de depron platen....
Deze zijn zniet allemaal vlak....
Mag ik aannemen dat je voor de vlakheid en stevigheid van jouw depron vleugels een balkje inlijmt (koolstof of balsa) met de langste zijde vertikaal naar boven gericht ?? (geeft het grootste weerstandsmoment....)

zo, nu zal ik even rondneuzen....
Ik ben nog op zoek naar een site waar ik enkele maattekeningen kan downloaden voor een "depron" toestel

aan iedereen
nog een pretige namiddag
steffe

Tita,

Een vraagje uit de praktijk.....

Bij het uitsnijden van de de opstaande randen van de romp (waarschijnlijk met een Stanley mes),
dan moeten deze randen toch mooi zuiver haakrecht zijn.
(dit komt ten goede aan het beschikbaar kleefoppervlak.....)

welke methode gebruik je hiervoor ?
een mal of de vrije hand ? (of een andere methode?)

groeten
steffe

Hi Steffe,

Als eerste gefeliciteerd met je voorraad depron.
Op mijn site heb je kunnen zie hoe ik de opp. en in lengte richting mijn depron heb verstevigd.
De vleugels worden van 2 X 3 mm op elkaar gelijmd met daartussen 4 mm ronde holle koolstaaf.
Aan de voorkant van de vleugels heb ik met een reepje balsa verstevigd.
Het uitsnijden van depron doe ik uit de vrije hand met een fijn snijmesje en daarna recht schuren.

Tekeningen kan je ook op mijn site vinden en anders heb ik ook een link naar verschillende websites.

Hans

Hoi,

Ik ben weer begonnen met het afmaken van de F-18.
Alles verloopt goed, maar ik heb toch nog twee vraagjes:
- hoe kun je het beste je antennedraad laten lopen? Kun je hem zigzaggend door je vliegtuig laten gaan, zodat je aan de buitenkant geen draad ziet, of is dit niet verstandig?
-Moet ik de onderkant met glasmat verstevigen, of zijn er andere methodes om te verstevigen?

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-3915

groetjes,

Patrick

Patrick,

Ik zie dat je al aardig opschiet, maar heb je het zwaartepunt gemeten i.v.m. het plaatsen van je ontvanger en regelaar?
Bij mij is de ontvanger net achter de cockpit en de regelaar in de cockpit net achter de accu (accu 1700Ma) kwam goed met het gewicht uit.

Antenne had ik in het begin bij het bouwen van de vleugels een gleufje bij gemaakt om de antenne door de vleugel te laten lopen en aan het eind er weer uit.
Je kan ook van af de cockpit naar de staart een 1,5 mm staaldraad maken, dat heb ik gedaan en je heb een goede ontvangst.

Hans.

Hans,

Ik heb nu de ontvanger naar voren gehaald, nu kom ik wel goed uit met het zwaartepunt. Je had gelijk, anders zou het zwaartepunt nooit goed uitkomen.

Ik heb ook 25grams glasmat gehaald, ik verstevig alleen de onderkant hiermee.

Nu is het wachten geblazen op de bestelling van mijn motorasje, ik heb deze op vakantie krom gevlogen :cry: (landen op hellingen is weer heel anders)

een update: http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-3946

groetjes,

Patrick

Hallo,

Ik had nog beloofd met een nieuw project te starten, maar voor die genen die daar op zitten te wachten moet ik helaas even teleur stellen en een tijdje moeten wachten.
Ik ga over een paar maanden verhuizen naar Leeuwarden, dus ben ik even ergens anders druk mee.
Zodra alles weer op z'n plaats is ga ik zeker weer met een aantal nieuwe projecten verder.

Hans.

Back