F1 2014... geluid V6

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Tinkerbell, 15 mrt 2014.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik ga elk jaar naar de F1 in Monza, al vele jaren. Het geluid is nu wel erg van het padje af vind ik. Als je nu een auto langs wil horen komen moet je de omstanders allemaal vragen even stil te zijn, anders hoor je ze niet :)

    Het voorgaande geluid was echt wel hard, deed pijn in je oren maar je wist waar je naar aan het kijken was. :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Octaan getal....

    benzine bevat geen Octaan....

    Groet, Bert
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jammer van de muziek maar naar de E power moeten we wel naar toe, heerlijk rustig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Voor dat Elektro volledig geaccepteerd is binnen de autowereld ben je jaren verder. Ook is het vele malen slechter voor het milieu. Misschien geen uitlaatgassen maar wel een hele hoop accu afval na een X aantal jaar.

    E power, nee laat maar. Doe mij maar een BMW straight six ;).
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij zijn lithium accu's zo slecht nog niet voor het milieu mits goed verwerkt.
    Ik hoor s avonds liever een merel fluiten.;)
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En een hoop co2 uitstoot in het productie proces......en een hoop co2 uitstoot om ze te laden.

    En een elektromotor die serieus vermogen moet leveren is ook echt niet stil, alleen is dat echt een vreselijk geluid.
    Ik pruttel voorlopig lekker door met mijn heerlijke V8!
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nou Bertus...lithium is dus verschrikkelijk spul en het goed verwerken kost heel veel energie. Dat maakt ze schadelijker voor het milieu dam een gewone auto.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben geen natuurkundige maar je zal ergens moeten beginnen met de omslag naar andere energie bronnen.
    Soms moet je 1 stapje terug doen om er weer een paar vooruit te kunnen doen.
    Ik weet ook niet waar nu het omslag punt ligt.
    Het zou wel zo moeten zijn dat de energie via zonnepanelen wordt opgewekt.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Helemaal mee eens......ik denk ook wel dat het de toekomst is maar meer nog niet.
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    en Windmolens, waterkrachtcentrales, aardwarmte. :D
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het "elluk foordeel hep se nadeel" van J.C. is een ijzeren natuurwet....

    Ik geloof er dan ook niet zo in dat we "deze kant uit moeten", anders dan om reden van opraken van fossiele brandstoffen. En zelfs daar zijn tamelijk simpele oplossingen voor, want olieproducten zijn echt niet de enige stoffen die willen branden..

    Daarnaast: bijvoorbeeld windmolens kosten alles bij alles bijna evenveel energie om te plaatsen als dat ze opleveren (vergeet niet, dat voor een windmolenpark op zee te bouwen, een hoop schepen speciaal voor zo'n project gebouwd worden, dat MOET je ook meerekenen: alle staal (hoogovens) lassen, gieten, noem het maar op, plus de brandstof die dergelijke schepen verstoken) en leveren door het brandstofverbruik van die schepen, het benodigde staal en de benodigde industiële activiteit een ENORME hoop vervuiling op, die EIGENLIJK aan windenergie toegeschreven wordt, maar nu gewoon "de gewone industrie" in de schoenen geschoven wordt.
    DUS was de wereld een stuk beter af geweest, als we ze NIET geplaatst hadden....

    Dat lijkt wel voor alles op te gaan (een koffiemok kost meer energie, dan je aan plastic bekertjes kunt produceren uit het equivalent aan aardolie) en ook een hoop overige "milieu-maatregelen" schieten hun doel grandioos voorbij (het verbranden van afval olie door schepen op zee bijvoorbeeld, is slechter voor het milieu dan wanneer ze die troep rechtsstreeks overboord zouden pompen: Bij verbranden ontstaan dioxinen en andere nare verbindingen, terwijl bacteriën meestal wel rechtsstreeks raad weten met olie. Waarmee niet gezegd is dat ze het dan maar ongehinderd moeten uitpompen, maar de authoriteiten hebben jarenlang NIET meegewerkt aan afgifte aan de wal....).

    Dus ook dit gebeuren, is niets meer of minder dan een politiek spel, een manier om de publieke opinie te bespelen, een manier om de Formule 1 en de autosport in zijn algemeen voor het grote publiek acceptabel te houden.

    Als je het milieu wilt sparen, dan moet je die plasma TV niet kopen.... dan moet je je auto minder vaak gebruiken, dan moet je niet iedere dag minimaal 1 keer een half uur onder de douche gaan, dan moet je die wasmachine maar 1 keer per week laten draaien, etc etc etc....

    Het is gewoon simpelweg onmogelijk, om alle dingen die wij WILLEN, te combineren met een onverstoord milieu. Zelfs niet een klein beetje.....

    Groet, Bert
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dus je mag niet ontwikkelen?

    Ik ben het helemaal met je eens dat we minder moeten gebruiken (dat probeer ik tenminste wel)

    Sinds eind 2012 heb ik 12 zonnepanelen hier op dak liggen.
    Dat levert ongeveer 3 a 4 keer zoveel op dan dat je je centen op de bank laat staan.
    Ik produceer 25% meer als ik gebruik.
    Het is dus milieu vriendelijk en levert geld op.
    Ik ben ook geen voorstander van windmolens omdat als je er geen subsidie aan geeft die dingen niet rendabel zijn en inderdaad voor het milieu geen enkele winst hebben.
    En ze nog eens oerlelijk zijn en herrie maken.
    Maar je kan alleen maar minder gaan gebruiken als je de grondstoffen duurder maak.
    En daar heb je alleen de armen maar mee en de rijken gebruiken vaak het meeste.
    Dus op die manier lukt het niet.
    Als je dan een formule 1 naar volledige (op lange termijn) milieu verantwoorde energie bronnen kan krijgen ben ik er van overtuigt dat het meer effect oplevert.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Bert
    Volgens mij mis je de kern van het verhaaltje van Brutus
    Dat is maar de vraag wat je berekent. Als je de energie die nodig is om jouw zonnepanelen te vervaardigen, naar jou huis te brengen en straks weer af te voeren mee rekent pakt het een stuk ongunstiger uit.

    Brutus zegt ook dat daar dus nog heel veel ontwikkelingswerk ligt. Maar, en daarin kan ik hem wel volgen, het is de vraag of je dat ooit op zo'n manier kunt doen dat het écht energie- en milieubesparend is.

    Ik denk wel dat de auto- en motorsport daarin een bijdrage levert; er worden allerlei nieuwe technieken ontwikkeld en met de komst van de elektrische units in de F1 gaat ook daar de ontwikkeling baat bij hebben.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is altijd lastig te bepalen of de productie en transport vervuiling opweegt tegen de opbrengst.
    Bij windmolens schijn je dat tegen elkaar weg te kunnen strepen.
    Bij zonnepelen zeggen ze dat ze 2 jaar moeten opbrengen om de vervuiling terug te hebben gewonnen.
    Ik maak daar voor mijn gemak 4 tot 6 jaar van. dan heb je dus een winst van 19 tot 21 jaar.
    Je zal ergens moeten beginnen.
    Je houd ook mensen aan het werk die anders milieu vervuilender baan kunnen hebben.
    Je kan zeggen ze worden per schip vervoerd en dat is zo.
    Maar als de opbrengst van zonnepanelen steeds hoger gaat worden kunnen de schepen misschien straks ook op zonnepanelen varen.
    De alternatieve energie is ook een goede werkgelegenheid volgens mij.

    Het zou mij geweldig lijken als het circuit niet van asfalt maar van zonnepanelen is waar ze op scheuren.
    Of dat ooit gebeurt betwijfel ik maar het lijkt me wel mooi.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Soort slotrace idee, Bertus?
    Het zou wel vet zijn, maar qua slijtage zou het niet uitkunnen denk ik.

    Ben het er wel mee eens dat je ergens moet beginnen, als je maar zeker weet dat het op de lange termijn daadwerkelijk wat oplevert.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Slotracen dat is lang geleden dat heb ik fanatiek gedaan.

    Ik bedoelde in dit geval geen slotracen in het echie.
    Alhoewel het zou misschien helemaal niet zo dom zijn je heb dan geen accu's nodig.
    Maar om 800 pk via slepertjes in je auto te krijgen lijkt mij net zo moeilijk als een accu maken die snel oplaad.;)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met een 15kV bovenleiding Bert? ;)
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan kunnen we genieten van de knetterende vonken en het alles behalve stille zoemen van elektromotoren (als ze serieus vermogen moeten leveren)......nee dank je!

    Doe mij dan maar een v6 turbo op 10500 toeren. Ze mogen namelijk wel 15000 draaien, stel je eens voor wat ze dan aan vermogen zouden leveren, maar doen het niet i.v.m. brandstofverbruik.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schijfremmen en vonken zijn spectaculair in de nacht/donker.
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vlammen uit de uitlaat ook!
     

Deel Deze Pagina