F1 2014... geluid V6

Ik weet niet (om dat ik het Engels niet machtig ben) hoe deze zich verhoud met brandstof.
Maar hij trekt er best aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vet apparaat hé! Het meest bijzonder is dat hij zelfs nog gewoon een borstelmotor gebruikt ook!

De truc is accu's die genoeg stroom leveren en vooral ook een regelaar die het de goede kant op kan sturen.

Heel vet, heel snel (in het commentaar vertellen ze dat er die dag geen enkel apparaat harder ging) heel indrukwekkend!

Begrijp mij niet verkeerd.....ik ben geen tegenstander van de elektromotor. Ik ben tegenstander van de manier waarop boomknuffelaars proberen wijs te maken dat het beter voor het milieu is.

En de benzinedampsnuiver in mij moet nog steeds harder grinnikken van het portie geweld dat de 'conventionele' dragsters tentoon stellen!
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je wel en ben geen milieu activist:D
Maar wil wel graag gewoon buiten kunnen blijven ademen.
En nieuwe technologie vind ik vaak erg mooi.

verstuurd met mijn smartphone
 
De techniek is er allemaal al, kijk maar eens naar de Tesla model S performance Model S Eigenschappen | Tesla Motors
4,4 seconden voor 0 tot 100, topsnelheid 202 KMH, bereik 500 kilometer. opladen met 110 km bereik per uur... en superchargen tot 270 km per half uur. Dus van Nederland naar de alpen kan in 10 uurtjes en een uurtje superchargen, en die tenkstations zijn gratis onderweg........ en ohja, 8 jaar garantie op de accu met voor sommige modellen een maximum van 200.000 kilometers.

Ik heb ooit een hier op dit forum gezegd dat een electrische auto pas interesant wordt als je er 1000 kilometer mee kan afleggen met een gemiddelde snelheid van 120 kilometer per uur en dan in 8 tot 10 uur laden de accu weer vol hebt, en dit komt nu steeds dichterbij. De Tesla model S komt al heel dicht in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
De techniek is er allemaal al, kijk maar eens naar de Tesla model S performance Model S Eigenschappen | Tesla Motors
4,4 seconden voor 0 tot 100, topsnelheid 202 KMH, bereik 500 kilometer. opladen met 110 km bereik per uur... en superchargen tot 270 km per half uur. Dus van Nederland naar de alpen kan in 10 uurtjes en een uurtje superchargen, en die tenkstations zijn gratis onderweg........ en ohja, 8 jaar garantie op de accu met voor sommige modellen een maximum van 200.000 kilometers.

Ik heb ooit een hier op dit forum gezegd dat een electrische auto pas interesant wordt als je er 1000 kilometer mee kan afleggen met een gemiddelde snelheid van 120 kilometer per uur en dan in 8 tot 10 uur laden de accu weer vol hebt, en dit komt nu steeds dichterbij. De Tesla model S komt al heel dicht in de buurt.


We zullen eerst moeten wachten tot shell uitgeteerd is op zn olievoorraad. Wacht dat je dat er gebeurd met economie als iedereen opeens geen geld meer uitgeeft aan brandstoffen? Het geld moet toch ergens vandaan komen...
 
Laatst bewerkt:
Dat wachten totdat de olie voorraad op is is niet nodig, die electriciteit zal toch opgewekt moeten worden, en zolang men geen grote velden met zonnepanelen en men de windmolens niet overal wil, blijven de energie centrales werken met steenkool, olie en gas. De afzet markt verplaatst zich dan alleen voor shell en consorten.
 
Ik denk dat de afname nooit zo groot kan worden zoals die nu is, als je dat gaat vergelijken met het opwekken van electriciteit. Ook is de wijze waarop elektriciteit wordt opgewekt langzaam aan het verschuiven naar ''schonere'' manieren en daar kunnen grote hoeveelheden aardolie denk ik niet bij gebruikt worden.

Waarom rijdt er nog niemand op waterstof? Waarom zie ik nog weinig elektrische auto's?

Ik kan me nog herinneren dat Gillette ooit een patent opkocht van een ontwerp voor scheermesjes met een diamant mes. Op die manier zou Gillette natuurlijk veel minder mesjes gaan verkopen. Ik denk dat er zoiets gelijks aan de hand is.

Zal allemaal wel iets te maken hebben met een octrooi of iets dergelijks
 
Geen waterstof? Daar is geen infrastructuur voor.

Zo weinig elektrische auto's? Ze zijn schreeuwend duur, alleen door enorme belastingvoordelen t.o.v. gewone auto's betaalbaar gemaakt. Te weinig actieradius om een gewone te vervangen.

De techniek is er wel maar er moet wel een markt voor zijn.

Overigens vanmorgen de f1 van afgelopen weekend gekeken en ik blijf het gewoon een lekker geluidje vinden hoor!

En als Vettel op deze manier won vond ik het verschrikkelijk maar nu Hamilton het zo doet vind ik het geweldig!
 
Geen waterstof? Daar is geen infrastructuur voor.

Dat klopt maar er is nog een veel belangrijker punt, het rendement is vreselijk laag!
De energie inhoud van een liter vloeibare waterstof (8,5MJ) is veel kleiner dan van een liter benzine (35MJ). Om op een tank vol even ver te kunnen rijden zal je zowat vier keer zoveel liters vloeibare waterstof moeten meenemen dan benzine.
De energie die je nodig hebt om 1 liter vloeibare waterstof te maken is gigantisch. Je zal het gas moeten afkoelen tot -252°C of tot 6900 Pa (690 bar voor de "oudjes" onder ons) moeten samen persen om het vloeibaar te krijgen. Als je die vloeistof daarna gaat gebruiken om je auto aan te drijven krijg je daar met geluk misschien 30% van terug.
Al met al een rendement om van te huilen.

DAT is het belangrijkste argument tegen waterstof als brandstof. Om er in de stad mee te kunnen rijden heb je al zoveel gas nodig dat een fles vullen met gas tot 2000 Pa zo weinig energie oplevert dat je er nauwelijks mee naar de supermarkt en terug kan komen.
Een bijkomend probleem is dat waterstof de kleinste atomen heeft die er zijn. Ze zijn zo klein dat ze vrijwel overal doorheen gaan. Vul je een gasfles tot 2000 Pa dan zal de druk na verloop van tijd steeds minder worden. Je raakt gas kwijt doordat het gewoon door het staal heen gaat. Coaten met plastic of zo iets helpt geen bal! Daar gaat het net zo makkelijk zo niet makkelijker doorheen.

Ik kwam ooit wel eens bij een bedrijf dat vloeibare waterstof gebruikte in sinterovens. Daar wisten ze me te vertellen dat ze door de "lekkage" via de leidingen en de verdamper zo'n 20% van de waterstof kwijtraakten. Dat lijkt veel maar er liepen wel behoorlijk lange leidingen door het bedrijf en daar verlies je natuurlijk ook door.
 
Leerzaam.....dat wist ik niet van watersof.

@Arjan: ik moet hem nog kijken. Hij staat thuis om de recorder en ik ben nog aan het werk dus ik ben angstvallig alle nieuwssites aan het ontwijken om het spannend te houden!
 
Dat klopt maar er is nog een veel belangrijker punt, het rendement is vreselijk laag!
De energie inhoud van een liter vloeibare waterstof (8,5MJ) is veel kleiner dan van een liter benzine (35MJ). Om op een tank vol even ver te kunnen rijden zal je zowat vier keer zoveel liters vloeibare waterstof moeten meenemen dan benzine.
De energie die je nodig hebt om 1 liter vloeibare waterstof te maken is gigantisch. Je zal het gas moeten afkoelen tot -252°C of tot 6900 Pa (690 bar voor de "oudjes" onder ons) moeten samen persen om het vloeibaar te krijgen. Als je die vloeistof daarna gaat gebruiken om je auto aan te drijven krijg je daar met geluk misschien 30% van terug.
Al met al een rendement om van te huilen.

Maar goed dat is met de huidige techniek. Hoe zal het er mee staan over een aantal jaar? Zal het rendement van de waterstof motoren verbeterd kunnen worden, of zal het verschil tussen de huidige energieën en waterstof te groot blijven?
 
Het verschil in energiedichtheid tussen waterstof en benzine staat los van rendement, heeft geen invloed op rendement.

Alle onderzoek richten op het ontwikkelen en verbeteren van waterstof motoren om die zuiniger te maken. Zul je uiteindelijk natuurlijk altijd minder energie uit waterstof halen dan uit benzine, maar misschien acceptabel om dan te gaan gebruiken voor de particulier.

Maar goed ze zijn er al:

Schone toekomstdroom wordt werkelijkheid
 
Mazda alsook enkele Europese merken testen al vele jaren met waterstof als brandstof, maar er is nog geen een commercieel model uitgebracht. Dit zal dan toch zeker wel eenr eden hebben en ik denk niet dat de olie firma's daar de hand in hebben.

Waarom verzetten de mensen zich tegen die windmolens langs de afsluitdijk? Niemand wil die molens in zijn verre tuin, of van die grote velden met zwarte zonnepanelen. Dus die alternatieve energie houden we zelf tegen.

Morgen mag ik een testrit maken in de Tesla model S.... verslag volgt.
 
Waarom verzetten de mensen zich tegen die windmolens langs de afsluitdijk? Niemand wil die molens in zijn verre tuin, of van die grote velden met zwarte zonnepanelen. Dus die alternatieve energie houden we zelf tegen

Dat is heel simpel de energie die windmolens leveren kost bijna niets alleen de bouw en het onderhoud van windmolens kost meer dan ze opbrengen daarom betalen wij allemaal voor de subsidie die aan die windmolens wordt uitgegeven.
 
Back
Top