F1 2014... geluid V6

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Tinkerbell, 15 mrt 2014.

  1. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.951
    Locatie:
    Veghel
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    In een elektrische moet je dat inderdaad zelf doen

    Ik doe het zo:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.613
    tja, meningen zijn verdeeld. Met modelvliegen vlieg ik al ruim 15 jaar puur electro, en ik mis dat geluid van die brandstof motortotaal niet. Daarnaast is het doseren van het vermogen bij electro veel beter en ik heb veel meer vermogen bij een kleinere lichtere motor.

    Bij een auto denk ik dat dit ook mogelijk is, ben benieuwd morgen.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat de elektromotor een heerlijke lineaire vermogensafgifte heeft met een koppel waar een paard de hik van krijgt. Daar kan geen benzinemotor aan tippen.

    Zeker als ik mijn auto ernaast zet. Dan is mijn wagen veel te zwaar, te lomp, oncomfortabele stuiterbak, lawaai (windgeruis), heel knap hoe je zoveel brandstof om kan zetten in hoofdzakelijk herrie.
    Misschien dat een T-ford het er dan nog beter van af brengt haha!

    Een elektromotor die net zo zwaar als mijn motorblok is zou de hele aandrijftrein in elkaardraaien als een wokkel. Alleen zou je hem met een verlengkabel moeten rijden want je zal er dan weer niet genoeg accu's voor mee kunnen nemen.

    Maar ik kan er niets aan doen.......ik grinnik nog steeds elke keer als ik hem start en geniet nog steeds van elke rit. En hoop dat nog lang te kunnen blijven doen.
     
  5. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.613
    Zoals gezegd ben ik jullie nog een verslagje schuldig over mijn testrit met de Tesla model S.
    Bij aankomst kreeg ik heel veel uitleg over de electronica aan boord waarmee je alles kan bedienen. In de middenconsole zit een reuze beeldscherm warop je alle gevraagde info kan zien. daarnaast zitten er dan ook nog opties op voor muziek vanaf diverse opslagmediums tot de normale fm en am radio. Ook de mobiele telefoon wordt niet vergeten hierin. Verder wat ik het interesantse vond hierin was de verbruiks gegevens die op dat grote scherm stonden, maar ook op het dashboard recht voor je kon je die gegevens zien. Daar zat ook een kilometer teller analoog en digitaal. hier zat ook een verbruiksmeter in verwerkt.

    Nu het rijden. Het is een automaat, dus rem los en hij begint heel lanzaam te rollen. Gas geven luistert heel goed en direct. In het begin was dat even wennen aangezien je direct vol vermogen daar hebt en je dus voorzichtig moet zijn, zeker bij stoplichten. Het eerste stuk ging via enkele stoplichten naar de snelweg A2 richting België. Net voor de Belgische grens gingen we de snelweg af en reden we een heel stuk binnendoor om ook de stuurhandeling te voelen. Op de snelweg ben ik overigens niet boven die 120 Kmh uit geweest, dat is immers daar de maximale snelheid. Ook het bochtenw erk is perfect, even een kleine trekker inhalen was schrikken van het vermogen en de directe werking van het stuurwiel. Maar bij de 2de trekker was dat al gewend. Op een verlaten stukje weg probeerden we een acceleratietest van bijna stilstand tot 90 kMH. En ja hoor, ik dacht dat ik door de stoel heen naar achteren werd gedrukt. Wat een kracht en toen ik op de klokken keek zag ik dat ik al aan de 90 Kmh zat hier had ik nog helemaal niet op gerekend, man wat is dat ding snel en hij bleef maar doorgaan zonder schokken of ernstig geluid. Wel hoorde je de electromotor dan fluiten, maar dat stelde niks voor, ook het banden geruis en windgeruis was minimaal. Na de test netjes achteruit ingeparkeerd op de camera en dat viel mij eerlijk gezegd wel mee, dat ging daar beter dan met mijn bedrijfsbusje waar ik ook een camera op heb.
    Na nog wat dingetjes besproken te hebben werd het weer tijd om naar huis te gaan. Man wat was dat vervelend, nu hoorde ik pas echt hoeveel lawaai mijn L400 maakt met zijn 2,5 liter turbo diesel. De hele rit naar husi heb ik me daaraan zitten irriteren...... Ik heb Tesla dan ook gevraagd om een bedrijfsbusje te gaan maken, dan hoeft die geen 200 Kmh te halen, maar ben tevreden met 140 Kmh en een bereik van minimaal 300 kilometer.
    Wel kreeg ik de complimenten van de dame van Tesla, ik had erg zuinig gereden en zat voor het grootste gedeelte van de rit onder de ideale lijn, maar we hebben ons netjes aan de maximale snelheid gehouden, op die acceleratie test na dan. De gegevens van enkele voorgangers kon ik nog zien en die zaten allemaal heel ver boven die lijn.

    filmpjes van Tesla zelf met uitleg over de auto en enkele interesante zaken. http://www.teslamotors.com/nl_NL/models/walkthrough/playlist
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    Indrukwekkend.

    En daarnaast ook een mooie wagen om te zien!
     
  7. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.613
    ohja, een weetje, er zitten 7000 tot 8000 Lithium ion cellen in die elk afzonderlijk via een computer kunnen worden uitgelezen, en ruim 400 PK aan boord....... En de accu is uitwisselbaar, dat zou in een record tijd (USA) kunnen van 90 seconden.........
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat weegt hij daarmee dan?
     
  9. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.627
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een LiPo of LiIon cel weegt ruwweg ongeveer 30 gram per Ah, dus zodra je weet welke cellen er in zitten weet je ruwweg wat hij weegt....
    Ik ben nog geencellen boven de 5 Ah (dus 150 gram)
    tegen gekomen, en 7000 cellen 5 Ah is ruwweg 130 kWh, waarmee die Tesla ongeveer 30 minuten vollebak kan draven, of waarmee een gemiddelde lichte middenklasser een uurtje of 5 à 6 120 km/u vol kan houden....
    Maar zoiets weegt wel tegen de ton....

    Het zal dus wel in de buurt van de 2.5 Ah zijn....

    Groet, Bert
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik hoef het gewicht van de accu's niet te weten
     
  11. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.627
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh, maar als er al 500 kilo LiPo in zo'n Tesla gaat, kun je er vergif op innemen dat de auto rijklaar geen 600 kilo weegt....

    Groet, Bert
     
  12. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    Ik zit me serieus af te vragen wat deze discussie met het geluid van een 2014 F1 auto te maken heeft.
    In plaats daarvan zie ik reclame van 1 of ander elektrisch bakkie. Hoe bedoel je offtopic.
     
  13. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Hmm, tis toch wel een wagen van bijna 90K. Die rijden ook wel beter als een L400 he ;).

    Voordat geld heb je ook een heuuule mooie benziner. Maar kmoet zeggen dat het wel een hele mooie wagen is, alleen de actieradius valt dan weer tegen..
     
  14. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld

    Welkom op Modelbouwforum.nl :D
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.160
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, inderdaad is dit wel erg offtopic. Maak anders even een nieuw draadje aan om deze discussie verder te voeren.

    Back to het non-geluid van de F1 ;)
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.627
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu....8O We zijn hier toch in het café????

    Ik meende dat er hier niet zoiets als "off topic" bestond???

    Groet, Bert
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat een buitengewoon sympathieke manier om dat zo te melden, in de kroeg notabene.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.496
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb totaal geen moeite met het geluid van de wagens. Wellicht zijn ze in het echt veel minder maar ik ben nog nooit naar een race geweest dus ik weet ook niet wat ik mis.

    Het zoemen van en elektromotor is zeker geen mooi geluid dus hoe stiller die zijn hoe beter.
    (zo...on topic haha ;-)

    Maar als hij 2000 kilo weegt is dat wel ff ander s dan 1300 ofzo.
    Ik heb 260 pk onder de motorkap......in een golf indrukwekkend.....in een bestelauto van 2,5ton al wat minder.
     
  19. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.613

    Alles, want dit is de toekomst, ook voor de formule 1. Op Zandvoort zijn ze al niet meer welkom vanwege de klereherrie die ze maakten en nog maken, en dat zal op steeds meer plaatsen gebeuren met alle vormen van autosport.

    Daarnaast is het niet de een of andere electrische bak, maar de enigste die een rang heeft van meer dan 400 kilometer. En nee, ik maak geen reclame voor ze maar deel alleen mijn ervaring met jullie, maar als je dat niet wil lees je maar iets anders.

    @ Justus, alle gegevens staan op de site van Tesla. Hij weegt 2100 kilo, maar dan is het ook een grote auto voor van bijna 5 meter lang en 2,20 meter breed.
    @ Brutus, er zijn 2 accu's leverbaar, een 60 kWh en een 85 kWh misschien dat je dan wel kan uitrekenen wat type lithium ion celen erin zouden kunnen zitten. Volgens mijn rijstijl zou ik makkelijk een bereik hebben van ruim 400 kilometer op een volle lading, dat was het oordeel van de Tesla specialist die mij begeleide.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.114
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooie auto hoor ! 400 km is best een eind, maar haalt hij dat na 1 of 2 jaar nog steeds ? En kou, daar hebben accu`s een hekel aan. Hebben ze daar iets over gezegd ? Je wil toch zeker zijn dat je je bestemming haalt en niet met een zweetsnor zit te sturen. Om on toppic te blijven : er zit vast wel een functie in om het geluid van een F1 auto te maken tijdens de rit ;)
     

Deel Deze Pagina