F16 dual schaal 1 op 5

Hier is ook 1 aan het plakken.

https://www.facebook.com/photo.php?...53412.96554.100002108344036&type=1&permPage=1

Vast bij Peter inspiratie op gedaan.

Han.

Dat moet haast wel haha, ik heb het gelukkig klaar.

Begonnen met onderdelen voor te bereiden om te mallen, de cockpit is als eerste aan de beurd.

005eep.jpg

006vmh.jpg


Er moet wel een scheidings mal tussen anders komt ie nooit meer uit de mal door de form van het glas.​
 
Hij loopt inderdaad onderin weer naar binnen en over een grote lengte, kijk maar naar de tekening.
Bij een eerdere lossing van de mal van het glas was het al een toer om die er uit te krijgen zonder schade dus ga ik bij deze voor safe en gemak.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondergrond gemaakt voor het achterste deel van de cockpit om later te kunnen mallen. 3 Lagen multiplex 1.5 en in een vacuümzak op vorm geperst.
Deze vorm laat zich wel lossen want heeft geen inlopende randen.

001tdu.jpg



003rhe.jpg
 
Om de twijfels van velen weg te nemen of de details wel terug komen in de mal heb ik een proefstukje gemaakt van een aantal panelen. Simpele polyester gelcoat gebruikt samen met een aantal lagen polyester hars/ weefsels, werkt lekker snel.
Voorbewerking was 3 lagen wax die niet tussendoor hoeft te drogen en een laag losfilm die ik er ook weer afgeveegd heb want die begon te lopen over het oppervlak. Achteraf een goede set want in de details is een heeel klein filmpje achter gebleven en die zorgde voor een heel gemakkelijke lossing.

Hier het proefstuk.

001vyz.jpg

Na de lossing​

002ewp.jpg

De donkere lijnen is wax die vies is en uit de diepte is mee gekomen.​

003df.jpg


004pqu.jpg

Schoon gemaakt onder de waterkraan en de details zitten er nog steeds :cool:

005vqc.jpg


Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat de plug goed uit de mal zal gaan komen.​
 
Lijkt het, of komt het door de foto's. Dat de structuur van het malweefsel door de gelcoat heen komt?
Zie onderstaande foto en dan links op de mal

005vqc.jpg
 
Mal.

Hallo Peter,

Ziet er erg goed uit.

Mal goed in de los was en een goede deelbare mal dan zal de lossing geen probleem zijn.

Susses verder.

Groet Jan...:bye:
 
Lijkt het, of komt het door de foto's. Dat de structuur van het malweefsel door de gelcoat heen komt?
Zie onderstaande foto en dan links op de mal

Dat lijkt zo, alles was wit van de gelcoat maar vergeet niet dat dit een probeersel is met minimale aandacht qua dekking van de coat. Belangrijk was hoe de details er uit zouden komen. De gelcoat is heel dun wat je ook wel kan zien aan de kwast strepen.
Als het voor het echie is dan komen er twee lagen zwarte gelcoat op de plug die alles insluit en waar geen weefsel door heen zal drukken.

Jan.. komt goed, onderkant word deelbaar en de bovenkant uit 1 stuk. Het kleine stukje liet bijna uit zichzelf al los van de plug en dat maar na 3x waxen, alles gaat zeker 5x in de wax.

Grts
 
Wat een schitterende kist bouwt u !

Zoals mijn handtekening al aangeeft ben ik geen echte bouwer, ik bouw omdat ik wil vliegen, maar heb enorm respect voor wat hier gebouwd wordt !

Gelijk een abo op dit draadje ingesteld, nogmaals waanzinnig mooi !
 
U ......... volgens mij schelen we maar 5 jaar zo te zien Huey ;), maar bedankt.

De bekisting voor de canopy verder afgemaakt, de scheidingsmal zit er nu ook op en sluit super aan op het dak. Alleen nog schroefbussen er op en dan is ie er klaar voor.

Polyester plamuurtje tussen de kier om een goede aansluiting te krijgen.

001cts.jpg


Na het schuren een mooie sluitende rand.

002azi.jpg


003tau.jpg


Nog een paar centreer doppen er op.

004mbc.jpg
 
WAUW , kijk je even niet,is ie al aan het harsen ;-)
Mooi ter voorbereiding aan een lekker zomers temperatuurtje voor de epoxy.
Zijn weer prachtige foto's,, een en al perfectie.
Niks op aan te merken.
 
Nog ouwe plekkie voor 2 maandjes.
Dragbrace lijkt wel echt, (ongelooflijk zo'n animatie) als het zo doorgaat wordt het ook een mini F-16 ipv een modelvliegtuig.
Misschien een optie om een echte dragbrace even te scannen, en dan op schaal 3D uit te printen haha.
 
Ongelooflijk.
Ben nu een dag of 3 dit topic aan het lezen ( oke met tussenpauzes).
Wat een hoeveelheid werk in de plug gaat zitten, wat een zorgvuldgiheid/nauwkeurigheid.
En vooral wat een geduld.
Petje af Peter

Kom deze ook nog af en toe tegen
hoi peter
ziet er inderdaad mooier en echter uit

compl

Vraag ik mij af of dit de persoon is die jaren geleden met een Charter met daarop een Schreckling gemonteerd. Hiermee zijn eerste jet vlucht gemaakt heeft vanaf Leeuwarden??
 
Ongelooflijk.
Ben nu een dag of 3 dit topic aan het lezen ( oke met tussenpauzes).
Wat een hoeveelheid werk in de plug gaat zitten, wat een zorgvuldgiheid/nauwkeurigheid.
En vooral wat een geduld.
Petje af Peter

Kom deze ook nog af en toe tegen


Vraag ik mij af of dit de persoon is die jaren geleden met een Charter met daarop een Schreckling gemonteerd. Hiermee zijn eerste jet vlucht gemaakt heeft vanaf Leeuwarden??


Thanks voor het compliment, je moet een beetje :hammer:zijn om zoiets te maken haha.

Die met die Charter was inderdaad dezelfde persoon in 1996, en die turbine was geen Schreckling maar een eigen ontwerp. En het vloog ook nog, helaas door een klein mankement kwam er een eind aan dat motortje. Ik heb in mijn PA F!6 een turbine van hem zitten en die draait super.

Groet,
Peter
 
Back
Top