F16 dual schaal 1 op 5

full

Met dank aan het 920 sq te Leeuwarden! :mrgreen:

~Jolmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had me voorgenomen om de kist niet te gaan beplakken maar kon het niet laten om even een proefje te maken met aluminiumfolie om wat detailwerk te kunnen simuleren.
Het is even zoeken naar de juiste tools maar dat maakt het ook weer spannend. Als de folie in combinatie met dunne lithoplaat van de zelfde dikte gebruikt word krijg je wel een heel mooi effect.

full

full

Jolmer, komt je alu toch nog van pas. :D

Grz,
Peter

5mm, so what's left for us is 1mm. If you feel along this edge you will be amased how rugged it is. You expect a strait line but it looks like a golf pattern.

Greets,
Peter

De balsa voorlijst van de vleugel met een lang alu profiel afgeschuurd om een goede schaal vorm te krijgen. Heb 2 profielen gebruikt, een H en een U op elkaar gelijmd zodat je een strak en stijve schuurplank krijgt.

full

De tip is overigens op zijn dikste punt maar 9.2 mm.

full

Alvast een van de roeren aangepakt om te bekleden met aluminium (lithoplaat), alle delen met bisontix in gesmeerd en plakken maar. Om de vlap naar de andere kant te buigen moet je wat meer tijd voor nemen maar is goed gelukt.

full

Normaal moet je zo'n 10 minuten wachten tot de lijm droog word maar waar dit warme weer goed voor is is het uitdampen van de lijm. Je kan bijna meteen aan de slag.

full

Diverse materialen gebruikt om het alu aan te drukken/wrijven, zolang het maar niet te hard is want dan komen er beschadigingen in het aluminium.

full

full

Volgende stap is het aanbrengen van alle popnagels en andere details.

hey cool

doe hebst het er maar weer druk mee.
het was een cool dagje uit dit weekend.
mischien kan doe deze kist volgend jaar met nemen.
:ontopic:again!!

Een deel word in het aluminium geponst dat zijn de genen die op de grote panelen zitten en die op de rug (fueltank panels), daar komen mini schroefjes in.
Je kunt diverse tools maken bv deze

full

Je creëert met ponsen ook hele kleine deukjes en daar gaat het mij om, want de F-16 lijkt een strakke bak maar is dat niet. Gelukkig niet zo erg als menig russische kist.

Ik heb een aardig aantal platen en kan me er wel mee redden denk ik plus heb ik nog een dikke rol alu folie. Volgens mij heb je zoveel dat je er wel 10 pluggen mee kan beplakken haha.
In ieder geval bedankt.
Groetjes,
Peter

nou picolopup doe mij eens 50 kg deze kant op, kan altijd meer gebruiken.

ha ha 50 kg is toch weer 80 eurie.

maare peter is dat aluminium wat goed om te buigen en te verwerken.

maare peter is dat aluminium wat goed om te buigen en te verwerken.

Hoi Rene,

Gaat goed want het is maar 0.5 mm en ik gebruik het daar waar geen vervormingen zitten. Voor de vleugels e.d. is het heel geschikt. Voor de neus en andere vormen gebruik ik de folie en voor de overige panelen op de romp alu met een dikte van 0.15, is ook lithoplaat.
De folie is ook 0.15 dik.
Het is natuurlijk een grote kist en dan zijn de welvingen :rolleyes: ook wat groter en makkelijker te bewerken.

Grt,
Peter

Back