F22 Raptor - 6mm depron

setup

RC pilot AJ
Ik vlieg zelf met raprots van 42cm spanwijdte en heb er eentje met een 16 grams motor en 2S lipo. Maar dat houd niet over. Misschien dat de door jou gekozen 2200kV iets sterker is dan dat dingetje van mij, maar met 55 cm is die van jou dubbel zo groot (oppervlakte).

Op zich is de keuze die je maakte wel in balans (2200kV, 7.2V NiMH met 7x4 prop). Het zal zo'n 6 ampere trekken, dus 40 watt. Het kan zijn dat de setup efficienter is met een 6x4 of 7035.

Zoek met deze setup een windstille dag op en probeer eerst te vliegen vol gas (snelheid).

50 gram voor de kale body is niet te zwaar hoor. Je hele kist gaat onder de 200 gram wegen met een spanwijdte van 55 cm.

Versie 2

Nou Ik heb mijn internationale toer gehad en dat heeft de F-22 overleefd :).
Ik had de smaak goed te pakken en heb de afgelopen dagen ook gevlogen ondanks de wind. Is een leuk gezicht als je zo'n kleine F-22 ziet dansen in de wind. Een lage bocht en een wind vlaag verstoorde mijn plezier :mad:. De neus (die met 3 sate prikkers versterkt was) zag er uit als een harmonica en de vleugel als een aangevreten bloem blad. Helaas hij zag er zo mooi uit. Nu was de bouw van de eerste al niet veel werk dus ik meteen met versie 2 in de weer. Deze heeft nog wat meer versterkingen mee gekregen en zou een soort gelijke landing beter moeten kunnen doorstaan. Ik heb hem nog niet helemaal af maar wel al wat beeld materiaal. Dus zie hier versie 2.
full

full

full

Ik vond dat logo wel gaaf staan bij de eerste dus die zit er weer op maar nu met wat meer kleuren voor het leuk:D.
De neus vond ik wat saai dus is bij versie 2 ook aangepast en versterkt met een laag epoxi lijm. Glimt ook mooi :cool:.
Nou ook hier komt de zelfe set up op als bij versie 1. 1400 Kv motor met een 3S 1000mAh accu en een 6x5 propje. Dit vind ik erg leuk vliegen. Heeft genoeg power om met een BEETJE wind te vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze is nog mooier

Mark, je bent een kunstenaar. Ziet er wederom fantastisch uit...
Hoe doe je dit ? Viltstift of verf, of ben je met airbruschen begonnen ?
Ik zie trouwens de skids (en elevons) niet. Heb je die appart gemaakt i.v.m. schilderen ?

Kunstenaar??????

Nou een kunstenaar wil ik me zelf echt nog niet noemen hoor. Het is inderdaad gespoten met een airbrush pistooltje en de lijnen zijn met een zwarte stift gedaan omdat dat zo lekker snel en makkelijk is. De skids en elevons zijn er inderdaad nog niet op vanwege het spuitwerk dat daar nog op wou maken. Er is nog een klein detail bij gekomen op de neus daar volgt nog wel een foto van. Ik heb ondertussen ook een nieuwe motor binnen en die moet dan ook maar op versie 3 komen dus het spuiten is nog niet over en er zullen dan nog wel wat meer foto's komen. Eerst weer zo snel mogelijk lekker gaan vliegen met deze en dan maar hopen dat hij het wat langer vol houd!!! (ik dus wat voorzichtiger vlieg).

F-22 Versie 2 maiden

Nou Mijn maiden met versie 2 is een absoluut succes geweest :D. Hij heeft fantastisch gevlogen en ook deze keer met toch wel wat wind. Ik had de balans nu beter voor elkaar (leer ik toch wat van mijn vlieg geklooi). Ik had al gemeld dat er nog wat extra's gespoten zouden worden zie hier het eind resultaat.
full

Dit is na de maiden vlucht veilig weer in de achtertuin.
full

Ik ga nu voor een snellere versie die is al klaar maar moet zker nog wat aandacht krijgen voor ze goed gaat vliegen. Had bij de maiden erg last van resonantie bij meer dan half gas. Ik denk dat de prop keuze niet helemaal lekker was. Ga nu wat testen en dan komen ook op de snellere versie 3 mooie kleurtjes. Beeld materiaal volgt wel.

Nou, dat is wel wat anders dan een tigermoth.;)

Leuk je bezig te zien met dat depron.

Wanneer komt de overstap naar balsa:rolleyes:
clublid worden en dan naar vol kunststof:p.

Groeten, Gerhard

Hoe spelen jullie het klaar om deze F-22 in de lucht te krijgen? Werpen gaat niet al te best omdat je hem moeilijk kunt vasthouden en je moet oppassen voor de prop. Graag wat advies.
Jos

Die lichte modellen hoef je niet te gooien. Gas geven en loslaten en 't vliegt. Dat ziet er echt leuk uit Beginners Luck. En mooi dat 't vliegen ook nog leuk gaat. Ben zelf net terug met 't mothje en 't vloog onbeschrijfelijk mooi. We zitten met 2 man op een bankje en dan komen 2 modelletjes vlak lang op 1 meter hoogte. En erg langzaam.

Hoe spelen jullie het klaar om deze F-22 in de lucht te krijgen? Werpen gaat niet al te best omdat je hem moeilijk kunt vasthouden en je moet oppassen voor de prop. Graag wat advies.
Jos

Hoi Jos,

Ik houd de F-22 gewoon aan de bovenkant van de romp vast en geef vol gas en dan een klein zetje en gaan met die banaan :). Ik houd dan wel de neus mooi omhoog zodat je tijd hebt om je zender even te pakken en alles zo snel mogelijk weer onder controle te krijgen. Het is even goed proberen waar je hem het beste vast kan houden maar als je dat even door hebt is het echt easy.

een ziekte...

Ik heb op de club wat reclame gemaakt door op twee winderige dagen met de F22's te gaan vliegen (sommigen houden hun grote kisten aan de grond omdat ze bang zijn voor schade).
Ik druk gewoon iemand de zender in de handen, en gooi het ding in de lucht. Echt iedereen kan ermee vliegen.

Open mond, hoe kan dat....??? Een schuimpje van 130 gram in windkracht 4.

@JosV: dit is erg makkelijk met de hand te gooien. Onderhands. Je pakt de cockpit vast (dan hangt de staart wat naar beneden), geeft vol gas, en gooit hem rustig naar voren. Dat is alles. Als je alle electronica en lipo onder de vleugel "lijn" bouwt, is hij wat zelfrichtend (hij gaat uit zichzelf weer rechtop vliegen).

Een virus!!????

Ik heb op de club wat reclame gemaakt door op twee winderige dagen met de F22's te gaan vliegen (sommigen houden hun grote kisten aan de grond omdat ze bang zijn voor schade).
Ik druk gewoon iemand de zender in de handen, en gooi het ding in de lucht. Echt iedereen kan ermee vliegen.

Open mond, hoe kan dat....??? Een schuimpje van 130 gram in windkracht 4.

@JosV: dit is erg makkelijk met de hand te gooien. Onderhands. Je pakt de cockpit vast (dan hangt de staart wat naar beneden), geeft vol gas, en gooit hem rustig naar voren. Dat is alles. Als je alle electronica en lipo onder de vleugel "lijn" bouwt, is hij wat zelfrichtend (hij gaat uit zichzelf weer rechtop vliegen).

Goed werk een beetje reclame kan geen kwaad. Ik was zondag nog even in Elst om daar naar de Hobma show dagen te kijken en daar vlogen ook wel wat grote vliegtuigen ik wou dat ik mijn F-22 bij me had om daar even te laten zien hoe makkelijk en leuk vliegen kan zijn met een schuimpje. Helaas moest er van te voren worden in geschreven dus heb ik daar niet kunnen vliegen. Heb nog wel gevlogen die dag was weer erg leuk ik had deze keer ook nog publiek, wat familie en de hond en een paar zeer nieuwsgierige koeien die het erg interessant vonden en keurig het vliegtuigje volgden. Heel leuk om te zien. Ik hoop dat er binnenkort dan wel wat F-22's hier bij komen te staan ben benieuwd.

Steeds meer enthousiaste gebruikers

Steeds meer clubleden kiezen voor een F22, gewoon voor erbij :mrgreen::mrgreen::mrgreen:.
Leuk voor limbo vliegen :p, of gewoon keihard raggen :rolleyes:(zeker de Steroids versie)....

full

Hoi Volhout,

Dit zijn nog eens goede tips (permalink 29). Had hetzelfde probleem (lijkt het) en werd door fagotje op je tip gewezen. Ga dit zeker toepassen want het kan nooit kwaad die extra keramische condensator. Zit hij gewoon over de aanwezige elco of zie ik dat niet goed.

Heren heel erg bedankt GrtZ Roland

Waaauuw

Gisteren de laptop mee naar het veld genomen, om mijn F22 Steroids (die witte in post 53) eens te klokken.

Terwijl een vliegmaat de F22 met een paar low passes over het veld stuurde heb ik met de windows sound recorder opnames gemaakt en met het programma wavescope (doppler effect software) gemeten hoe hard het eigenlijk ging.

156 km/h :thumbsup::thumbsup:

Voor een schuimpje is dat best snel. We hebben meerdere passes gemeten, en ter controle ook nog even met een stopwatch gemeten.

Jaaaaaaa hoooooooor

Gisteren de laptop mee naar het veld genomen, om mijn F22 Steroids (die witte in post 53) eens te klokken.

Terwijl een vliegmaat de F22 met een paar low passes over het veld stuurde heb ik met de windows sound recorder opnames gemaakt en met het programma wavescope (doppler effect software) gemeten hoe hard het eigenlijk ging.

156 km/h :thumbsup::thumbsup:

Voor een schuimpje is dat best snel. We hebben meerdere passes gemeten, en ter controle ook nog even met een stopwatch gemeten.

Nou Ik kan me nog een leuke avond herinneren dat we met twee snelle versies gevlogen hebben. Nu ben ik toch wel erg benieuwd naar de snelheid van dat schuimpie van mij:D:D.
Ik denk dat ik ook wel een keertje met een low pass lang wil komen vliegen als je weer een keertje een opnamen gaat maken.
Maar ik moet zeggen dat is wel ff fantastisch snel voor zo'n klein ding zeg.
Als je hem zo ziet vliegen ziet het er allemaal wel leuk uit maar denk je toch zeker niet dat het zo hard gaat. Tof joh dat je het gelukt is om de 100 km/h te overschrijden met een schuim kistje. Nu nog een keertje met een 3S proberen kijken of je de 200 haalt????!!!!!!!:eek::-D.
Nou blijven knallen met dat ding dan maar en ik hoor het wel.

Mark,

Ik heb gisteren avond geprobeerd mijn oude F22 om te bouwen naar wat snellers. Maar bij proefdraaien is de regelaar uitgebrand (motor nog heel). Wilde de regelaar vervangen door een 12A exemplaar wat ik nog had liggen, maar die deed het helemaal niet..?? Met een zware 25A regelaar werkte het wel.
Snap nog steeds niet hoe het kwam, want de max stroom was maar 6 a 7 ampere, en die originele regelaar was een 10A type.

De F22 zelf heeft weinig brandschade, en is wel te herstellen. Maar ik zal eerst een nieuwe regelaar moeten kopen. Die 25A is qua gewicht erg zwaar voor een kistje van 110 gram (zonder lipo) ....

Dus voorlopig grondarrest voor de gewone F22.
Gelukkig is er niks mis met Steroids...

Back