F22 Raptor - 6mm depron

@ReneDL:
Alle componenten zitten aan 1 kant omdat
1/ de bovenkant van het vliegtuig de "mooie" kant is.
2/ het was wel makkelijk bouwen, alles aan 1 kant.

Voor kunstvlucht zou het beter zijn als de massa verdeeld werd tussen boven en onderzijde, maar deze modellen worden niet voor kunstvlucht gebruikt. Dan zou je ook graag een richtingroer hebben....

Harm.

@ Volhout,
Het is zeker niet de bedoeling van mij om jullie werk af te breken.
In het tegendeel het zijn mooie machientjes. Maar... de onderzijde van een vliegtuig is zijn draagkant en moet zo glad en gestroomlijnd mogelijk zijn.
Iedereen plaatst daar nu alle componenten kriskras door elkaar wat zeker voor niets ten goede kan komen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de toestelletjes veel beter zullen vliegen met de componenten aan de bovenkant desnoods min of meer ingebouwen of weggestoken.
Nogmaals het is zeker geen komentaar op jullie mooie werk in het tegendeel.
Maar het plaatsen van de componenten op de onderzijde is wel een inbreuk op de vliegeigenschappen van de toestellen.

Welgemeende groetjes ReneDL;)

@ Volhout,
In het tegendeel het zijn mooie machientjes. Maar... de onderzijde van een vliegtuig is zijn draagkant en moet zo glad en gestroomlijnd mogelijk zijn.
Iedereen plaatst daar nu alle componenten kriskras door elkaar wat zeker voor niets ten goede kan komen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de toestelletjes veel beter zullen vliegen met de componenten aan de bovenkant desnoods min of meer ingebouwen of weggestoken.
Maar het plaatsen van de componenten op de onderzijde is wel een inbreuk op de vliegeigenschappen van de toestellen.

Hoi ReneDL,

Daar heb je wel een punt inderdaad. Ik zal eens kijken of het beter word als alles boven op het toestel komt te zitten. Eigenlijk komt daar ook nog eens bij dat als je vliegt, zie je meer van de onderkant dan van de bovenkant. Ik heb er nog een liggen waar ik het wel eens mee kan proberen kan ik meteen vergelijken of het er beter van word. Maar leuk dat je er eens goed naar hebt gekeken en er je ideeën over hebt die je met ons wilt delen. Daar is een forum toch ook voor. Bij een gewoon vleugel profiel krijg je volgens mij een onderdruk boven de vleugel waardoor er lift ontstaat en de kist blijft vliegen. Hoe dit bij een vleugel is zonder profiel weet ik eigenlijk niet. Kan best zijn dat wat je zegt klopt. Gewoon proberen dan maar dan weten we meteen hoe het in het echt gaat en wat de resultaten zijn.

Hallo, de laatste post van dit topic dateert alweer uit 2009 maar toch heb ik er al veel aan gehad. Ik heb nu echter een vraag. Het advies voor de motor setup van mijn gebouwde F22 luid als volgt:

• motor: 2200 RPM/V (ofwel Kv)
  • propeller: APC-E 6x4
  • battery: 3s 2200 mAh
  • servos: 2 x HS-55
Ik heb al heel wat topics over brushless motors e.t.c. gelezen maar toch blijf ik dit het lastigste onderdeel vinden van de bouw: het bepalen wat je nu echt nodig hebt.

Verder vraag ik me af waar de meeste hobbyisten deze spullen kopen? Ik ben zelf niet zo'n van van bestellen uit het buitenland dus houdt ik het liever binnen de grenzen. (RCtechnics)Toch wel lastig om dan b.v. een propeller uit te zoeken met al die keuze!

De plaats van de componenten zal voor dit soort van toestelletjes weinig uitmaken...
We spreken hier over een vleugel met een vlakke plaat als profiel. Verder zit er ook nog eens een schroef in de romp te draaien, aan de boven én onderzijde. Het zijn alleen die korte stompjes buiten de romp die draagkracht leveren en daar plaats je noch bovenaan noch onderaan componenten...

Het is trouwens zo dat bij 'echte' (assymetrische holle) vleugelprofielen bij zwevers ongeveer 2/3 van de totale lift aan de bovenzijde ontstaat en (maar) 1/3 aan de onderzijde... je vliegtuig wordt als het ware in de lucht gezogen door de onderdruk die ontstaat aan de bovenzijde van de vleugel... Daarom dien je dus zeker de bovenzijde van de vleugel zo netjes mogelijk af te werken...

Ondertussen wat verder met mijn ontwerpje. Lipo en zender/ontvanger komen deze week dus hopelijk eind van de week de eerste vlucht!

1-7.jpg

2-6.jpg

3-5.jpg

4-3.jpg

5-1.jpg

6-1.jpg

7-1.jpg

8-1.jpg

Hoi Floyd,

Dat is een andere F22 dan wat eerder in dit draadje beschreven is.
Maar het is wel leuk om te zien dat er nog F22's gebouwd worden uit 6mm depron.

Het ontwerp wat jij gebruikt is trouwens een heel fijn toestel. Iemand op onze club vliegt er al jaren mee, en hij wint wedstrijden op onze jaarlijkse BBQ. (b.v. limbo vliegen)

Hoi

misschien is het gezichtsbedrog maar het lijkt er op dat je prop er verkeerd op zit. De bolle kan(waar ook vaak de propmaat op staat) moet in de vliegrichting wijzen.

Jan-Willem

Hoi Floyd,

Dat is een andere F22 dan wat eerder in dit draadje beschreven is.
Maar het is wel leuk om te zien dat er nog F22's gebouwd worden uit 6mm depron.

Het ontwerp wat jij gebruikt is trouwens een heel fijn toestel. Iemand op onze club vliegt er al jaren mee, en hij wint wedstrijden op onze jaarlijkse BBQ. (b.v. limbo vliegen)

Ja klopt, dit is inderdaad een ander model maar ik vond dit wel de juiste plaats om vragen te stellen en foto's te plaatsen aangezien er voor mijn model geen draadje is. Ik heb ook veel aan dit draadje gehad overigens! Er is nog een full - 3D model van de F22 maar aangezien ik nog niet veel ervaring heb met depron wou ik eerst deze bouwen. Dus wellicht komt er nog een vervolg project als ik dit toestel de grond in geboord heb. (hopelijk gebeurd dat niet)

Leuk om te horen dat het en fijn toestel moet zijn om mee te vliegen. Ik had op youtube ook veel leuke flimpjes gezien waarin ervaringen worden gedeeld. Ik sta te popelen om te gaan vliegen alleen wacht ik nog op de ontvanger! :mad:

Hoi

misschien is het gezichtsbedrog maar het lijkt er op dat je prop er verkeerd op zit. De bolle kan(waar ook vaak de propmaat op staat) moet in de vliegrichting wijzen.

Jan-Willem

Dat zou goed kunnen! Ik ga het binnenkort uitvinden. Ik heb de beschrijving gevolgd en de juiste propring gebruikt. Deze zit nu aan de binnenkant zeg maar. Bedankt voor de headsup in ieder geval!

Back