F22 Raptor - 6mm depron

Schuimpjes en wind

Gisteren club BBQ gehad. Het waaide te hard (4-5bft) voor ballon-rammen, maar het limbo vliegen was een succes. Ook de kleine F22's deden het verwonderlijk goed bij dit soort wind.

full

F22 low pass bij 5bft wind. Dat op de achtergrond is mais bij 5 bft ....

full

F22 high alpha... dat zwabbert aardig.... (goed fototoestel).

Harm

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben bezig met een depron model, 6mm dik depron gebruik ik, heb diverse soorten messen gebruikt van afbreekbaar snijmes, stanley mes tot chirurgmesjes toe, alleen toch krijg ik de depron niet exact gesneden (loopt schuin af) wie heeft er tips om dit goed te voltooien?

ik ben bezig met een depron model, 6mm dik depron gebruik ik, heb diverse soorten messen gebruikt van afbreekbaar snijmes, stanley mes tot chirurgmesjes toe, alleen toch krijg ik de depron niet exact gesneden (loopt schuin af) wie heeft er tips om dit goed te voltooien?

ik snijd met alles wat jij zegt. en heb geen problemen!
alleen een NIEUW en vlijmscherp mes doet het goed.
anders heb je shit hoor...

ik snijd met alles wat jij zegt. en heb geen problemen!
alleen een NIEUW en vlijmscherp mes doet het goed.
anders heb je shit hoor...

Je moet met snijden wel langs de liniaal snijden en zorgen dat je het blad van het mes recht in het depron blijft als je snijd. Dit werkt bij mij altijd prima. Probeer anders eerst een paar keer op een stukje afval materiaal.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. (je ziet er niks van als het scheef is als de kist in de lucht is hoor :D

(je ziet er niks van als het scheef is als de kist in de lucht is hoor
nee maar je moet wel een rechte kopkant aan het depron hebben om een nette verbinding te kunnen lijmen.
ik heb een 8 mm dikke alu strip van 5 cm breed bij een meter als lineaal en dan kun je je mesje tegen de zijkant aan zetten en dan snij je altijd recht .

En ik doe het op deze manier:

De kunst zit 'm in het eenvoud :mrgreen:. Voor deze tool zocht ik “iets”met een haaks oppervlak en dat heb ik gevonden in een super kleine waterpas (sleutelhanger van Truma). Het voordeel van dit apparaatje is dat hij naast haaks ook een glad oppervlakte heeft. Het breekmesje heb ik 6mm + iets extra eronder uit laten steken en met secondelijm vastgelijmd. Voor de veiligheid en het geheel wat meer grip te geven, heb ik een stukje isolatietape er overheen geplakt.

Alle snijvlakken zijn nu mooi haaks, de stapel op de foto is nog niet verlijmd maar liggen nu nog los op elkaar…

En hier de link naar het volledige bouwverslag (F18 uit 6mm Depron)

Is inderdaad een prachtig makkelijke manier om recht te snijden. (die F-18 mag er wezen hoor ziet strak uit). Nu nog een eenvoudige manier om het mesje te wisselen :D.

Nou de grap is dat je het meeste wel (met wat ervaring) redelijk "uit de hand" kunt snijden. Alleen voor die onderdelen waar zuiver haaks noodzakelijk is, gebruik ik deze tool voor. Zo hou je het mesje redelijk lang bruikbaar. Als het moet, kost het je inderdaad 5 minuten... Maar dat mag de pret niet drukken, bovendien is haast ook niet bevordelijk voor het eindresultaat :mrgreen:

Trouwens, ik heb ook nog een FoamWorks Straight/Bevel cutter, voor mooie 45 graden hoeken. Makkelijk voor het uitsnijden van bijvoorbeeld ailerons e.d.

bevel.jpg

Hi,

Ik ben hem nu ook aan het bouwen, heb alleen een vraag,

Ik heb een groter model, hij wordt totaal 70 cm breed..

uit 6 mm depron, lijkt me niet stevig, en aangezien die 50 cm-versie soms al uit 9mm epp gemaakt wordt, moet ik dan 2*6 mm doen? dus 2 lagen? of is 1 genoeg?

Alvast bedankt,
Robert

70cm spanwijdte ??

Wow, dat is fors.....

Bennetje (hierop het forum) heeft er eentje gebouwd naar tekeningen van Tomhe (RCgroups forum) van 6mm depron, die ongeveer die maat heeft. Het wil dus wel.
Stuur hem een mailtje, waar hij verstevigingen en carbon heeft toegepast.

Harm

heb het inmiddels gevraagd, en ben weer verder gegaan met de bouw.
het schiet aardig op moet ik zegge, lkkr simpel model :thumbsup:

Alleen..
Mijn proppeller steekt een filk eind onder mn vleugel uit.. breekt dit bij de eerste landing al niet meteen af???

Want ik zie niet iedereen een klapproppeller gebruiken, of maak ik nu de nodige denkfouten??

Groet,
Robert

Mijn F18 is ook krap 70cm uit 6mm depron... het geheel voelt vrij solide aan en is niet minder kwetsbaar dan fabrieksmodellen. Houd je aan de voorschriften die gesteld worden aan stijfheid en verstevegingen en als tip: Aflakken met blanke lak, hiermee wordt het geheel homogeen met elkaar verbonden (zeg maar de kers op de appelmoes).

heb het inmiddels gevraagd, en ben weer verder gegaan met de bouw.
het schiet aardig op moet ik zegge, lkkr simpel model :thumbsup:

Alleen..
Mijn proppeller steekt een filk eind onder mn vleugel uit.. breekt dit bij de eerste landing al niet meteen af???

Want ik zie niet iedereen een klapproppeller gebruiken, of maak ik nu de nodige denkfouten??

Groet,
Robert

klapprop aan de achterzijde gaat waarschijnlijk niet werken... scharnierd volgens mij de verkeerde kant op.

"" klapprop aan de achterzijde gaat waarschijnlijk niet werken... scharnierd volgens mij de verkeerde kant op.""
Jawel hoor er bestaan ook klapproppen als duwprop ;)

Groetjes ReneDL

Een klapprop is in het midden inderdaad niet mogelijk, de opening zou veel te groot zijn ( voor het inklappen naar achter van de propellerbladen)

Groetjes ReneDL

Bouwavond F22

We hebben binnen de club een bouwavond gehouden (in feite waren het 3 avonden) waarop F22's gebouwd werden. Collectief was materiaal aangeschaft, zodat niemand zat met problemen dat iets niet paste.

Van de internet tekeningen waren (aangepaste) mallen gemaakt, en op 6mm depron platen getekend, zodat op de eerste avond het snijden kon beginnen.

Inmiddels zijn er 7 F22's gebouwd, en de piloten zijn thuis aan het schilderen geslagen. Hieronder een foto van een van de modellen (goed contrast onder-boven)....

full

full

De configuratie: FC2805 motor (2840kV) met 5.25x6.25 prop op 2s800mA, HXT500 servo's, 15A regelaar (HK SS).
De toestelletjes zijn 40cm spanwijdte, en wegen geschilderd zo'n 180 gram.

We gaan binnenkort een groepsfoto maken ... (samen met de 3 die er binnen de club al waren)...een heel tiental.

full

Toestel is mooi gemaakt:thumbsup:, maar een ding kan ik niet verstaan waarom men alle componenten onderaan gaat plaatsen :confused:

Groetjes ReneDL

Tiental F-22's

Daar ben ik benieuwd naar een heel tiental F-22's op de foto. Dat zal je niet vaak zien denk ik. Gaat er ook nog gevlogen worden met alle tien toestellen samen :p. Lijkt me ook erg leuk om te zien.

Back