F2B electrisch

Erik-M

PH-SAM
Om voor mij de mogelijkheden om te vliegen wat te verruimen, wil ik toch maar een elektrostunter bouwen. Maar om nu niet gelijk een miskoop te doen, zoek ik wat aanknopingspunten voor een aandrijfsysteem.
Ik bedoel hiermee een prop-motor-regelaar-accu combinatie waarmee een succesvolle start gemaakt kan worden.
Het gaat me niet zozeer om bepaalde merken als wel om bepaalde parameters zodat ik er niet gelijk volledig naast zit. Misschien zijn er inmiddels wel een aantal mensen die wat van deze gegevens paraat hebben en ze met ons allen willen delen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat iedereen die iets weet het aan mij mailt. Ik kan er dan een overzichtje van maken wat dan weer hier en op ander plaatsen gepubliceert kan worden.
Om te beginnen heb ik aan de volgende dingen zitten denken. Ik ben nog niet begonnen met bouwen want ik twijfel nog of ik een zg 6-bak zal bouwen (Nobler afmetingen) of een 8-bak (B.v. Flying Dutchman afmetingen)
Voor de 6-bak:
- ca. 500Watt motor buitenloper (gewicht in de 150 tot 175 gram klasse)
Motor type ca.1000 Omw/volt
- 3s Lipo ca.2500mAh 20C
- 40 Ah regelaar
- prop ????? 10x6 of 11x5 of 11x6

Voor de 8-bak:
- ca. 600 watt motor buitenloper (gewicht in de 175 tot 200 gram klasse)
Motor type ca. 900 Omw/volt
- 4s lipo ca. 3200mAh 20C
- 50 Ah regelaar
- prop ????? ergens tussen 11x6 3bl en 13x5 2bl

Let wel, ik heb het hier specifiek over een F2B uitrusting.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over mijn gedachten kronkels.

Grtz, Erik

Om voor mij de mogelijkheden om te vliegen wat te verruimen, wil ik toch maar een elektrostunter bouwen. Maar om nu niet gelijk een miskoop te doen, zoek ik wat aanknopingspunten voor een aandrijfsysteem.
Ik bedoel hiermee een prop-motor-regelaar-accu combinatie waarmee een succesvolle start gemaakt kan worden.
Het gaat me niet zozeer om bepaalde merken als wel om bepaalde parameters zodat ik er niet gelijk volledig naast zit. Misschien zijn er inmiddels wel een aantal mensen die wat van deze gegevens paraat hebben en ze met ons allen willen delen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat iedereen die iets weet het aan mij mailt. Ik kan er dan een overzichtje van maken wat dan weer hier en op ander plaatsen gepubliceert kan worden.
Om te beginnen heb ik aan de volgende dingen zitten denken. Ik ben nog niet begonnen met bouwen want ik twijfel nog of ik een zg 6-bak zal bouwen (Nobler afmetingen) of een 8-bak (B.v. Flying Dutchman afmetingen)
Voor de 6-bak:
- ca. 500Watt motor buitenloper (gewicht in de 150 tot 175 gram klasse)
Motor type ca.1000 Omw/volt
- 3s Lipo ca.2500mAh 20C
- 40 Ah regelaar
- prop ????? 10x6 of 11x5 of 11x6

Voor de 8-bak:
- ca. 600 watt motor buitenloper (gewicht in de 175 tot 200 gram klasse)
Motor type ca. 900 Omw/volt
- 4s lipo ca. 3200mAh 20C
- 50 Ah regelaar
- prop ????? ergens tussen 11x6 3bl en 13x5 2bl

Let wel, ik heb het hier specifiek over een F2B uitrusting.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over mijn gedachten kronkels.

Grtz, Erik
Waar zal ik beginnen?

De voorbeelden die je geeft zijn state of the art 2006. Dat lijkt niet zo'n probleem, maar als je bedenkt dat de ontwikkeling van electro F2B zo ongeveer in 2004 begon, dan zie je dat we inmiddels al weer net zo'n tijdvak verder zijn.
Daaruit komen de volgende inzichten:
Kies een zo groot mogelijke prop.
Je gaat uit van een verbrandingsmotor maat en wil die vervolgens met electro aandrijven. Dat is heel inefficient.

Zo'n verbrandingsmotor heeft een veel slechter rendement dan een E-motor en verspilt het meeste van zijn energie. Daar bij komt ook nog eens, dat we, gedwongen door het loopgedrag van verbrandingsmotoren, jarenlang met te kleine props hebben gevlogen. Inmiddels heeft Rob Metkemeijer een MB .77 gemaakt, die dat probleem niet kent en het vliegen gaat dan ook meteen 100% beter.

Electrisch kan dat ook, maar je kunt met minder drastische maatregelen volstaan. Een buitenloper kan een grotere prop met een lager toerental ook rondkrijgen. Je kunt alleen niet zo kwistig met vermogen strooien als bij verbranding. De accu's zouden te zwaar worden. Je moet de motor dus gaan regelen om de vliegsnelheid constant te houden.

In ieder geval zou ik op een Nobler formaat een APC-E 12 x 6 zetten.
De meeste motoren die dat aankunnen zitten inderdaad zo rond de 125 gram. Ga uit van een piekvermogen van 650 watt. Dat duurt alleen zo kort, dat je makkelijk uitkomt met een CC-45 regelaar (laatste softwareversie, geschikt voor governor + rem) Accu's 2500, maar of je met 3S uitkomt betwijfel ik.....

FD formaat (zou ik nu een .60 kist noemen) APC-E 14 x 7, CC-45, motor Torcmann TM350-20 (nieuwste versie) aantal windingen heb ik hier niet, maar zoek ik nog op), Hyperion LVX 4S-3700, maar kleiner wordt overwogen.

Met de accu's ben ik ook nog aan het experimenteren. Gebleken is dat, als je de motor regelt zodat de vliegsnelheid constant blijft, je uiteindelijk minder verstookt dan als je probeert het proptoerental vast te houden. Ze kunnen dus kleiner. Hoeveel zal het komend seizoen uitwijzen.....

Een FD is inmiddels achterhaald.. Teveel spanwijdte, te korte afstand tussen de scharnierlijnen, geen afneembaar stabilo, geen twee trimbare horns.

Laatst bewerkt:
Bruno,zou het mogenlijk zijn om een ARF Nobler van Topflite,geschikt te kunnen maken voor elektro?
en wat is een goede motor voor dit ding?

Mijn setup moet het redden.

AXI ????
3S 4000 mAH accu
45 CC regelaar (deze is te zwaar maar dit is handig voor later)
Prop 11x7 of 10x7 of zo iets.

AXI +-95 euro
Accu goedkope accu 4000maH 3S 50 euro
45 CC regelaar ook iets van 95 euro

De motor weet ik niet uit mijn hoofd als je interesse hebt zoek ik het even uit.

Groet Robert-Jan

elektro

Bruno,zou het mogenlijk zijn om een ARF Nobler van Topflite,geschikt te kunnen maken voor elektro?
en wat is een goede motor voor dit ding?

Herbert, onze grote vriend Ulli Kapner heeft zo'n ding met modulaire opbouw voor de aandrijving.

Mijn setup moet het redden.

AXI ????
3S 4000 mAH accu
45 CC regelaar (deze is te zwaar maar dit is handig voor later)
Prop 11x7 of 10x7 of zo iets.

AXI +-95 euro
Accu goedkope accu 4000maH 3S 50 euro
45 CC regelaar ook iets van 95 euro

De motor weet ik niet uit mijn hoofd als je interesse hebt zoek ik het even uit.

Groet Robert-Jan

als je dat uit wil zoeken RJ zou ik dat op prijs stellen,elektro is helemaal abracadabra voor mij
en dan zal ik ook een timer van je moeten hebben,als je me er mme wil helpen graag

De motor: AXI 2820/10 (dit is een maatje kleiner dan die van Bruno)
Deze motor is te vergelijken met een .25 stunt motor.
model exclusief baterijen weegt: 692 gram dit is inclusief stof hij heeft een jaar niet gevlogen
De regelaar is een CC 45A. Ik heb voor een zwaardere regelaar gekozen met het oog op de toekomst. CC heeft sinds kort een F2B mode hier heb ik nog niet mee gevlogen. Hierin staat de governor en de rem gelijktijdig aan.

Ik ben begonnen met pakketen met 8 NIMH cellen 3300 mah.
Later een 3 S lipo 4000mAH.
Het NiMh pakket weegt:529 gram
En de Lipo:281
de vlucht duurt 5:20 minuten er is dan 2200 mAH uit de accu.
De lipo is de goedkoopste die ik kon vinden. De lipo staat wel wat bol maar dit zet niet verder door. Volgende keer de lipo eerst een paar keer rustig laden en ontladen. Dit schijnt te helpen.
Het model kan dus 1200 gram wegen misschien wel meer.

De prop is een APC E 11x7
Maar voor de lipo vind ik dit een te grote prop. De spanning is wat hoger.

Ik heb meer dan genoeg power voor mijn model.
Je kan ook voor een zwaardere motor kiezen met een 4S pakket.
Dan heb je genoeg power voor een wat groter model.
Weegt alleen wat meer.
Maar nummer 2 op de WK had een 1800 gram model dus ach.
Wat zouden wij sportvliegers ons druk maken over gewicht.
Een 4S pakket is natuurlijk wel duurder.

Groet Robert-Jan

Met 1200 gram ben je bij een Nobler aan het eind. Beter is 1050/1100gram.

Als je 2200 mAh gebruikt is een 3300mAh accu voldoende.
Het loont om een wat stevig exemplaar te nemen (Hyperion LVX o.i.d.)
4S zou ik niet doen, met 3S moet je er komen.
En minimaal 11" diameter prop.

Ook ik heb te kampen gehad met bolle Lipo's. Ik wijt dat aan slecht contact in de balanceerstekers. Als ik tijdens het balanceren aan de verbindingen rommelde, veranderde het totale beeld op de balancer. Mogelijk is dus 1 cel overladen, die daarop de geest gaf. Want qua belasting ben ik altijd ruim binnen de grenzen gebleven.

Bij CC zeker de laatste software gebruiken. Altijd vliegen met governor en rem.

Met 1200 gram ben je bij een Nobler aan het eind. Beter is 1050/1100gram.

Ik bedoel dat naar mijn idee deze setup een model van 1200 gram aankan. lichter werkt natuurlijk ook.

Herbert Ik wil je natuurlijk altijd helpen om de boel aan de praat te krijgen. Zo heel spannend is het niet zelfs arf RC vliegers vliegen electro. Dan moet jij het zeker kunnen.

Groet Robert-Jan

Geen idee of deze motor selectiemethode geschikt is voor LB:
selecting-outrunner
Nee, deze gaat (o.a.) uit van een model met heel andere eigenschappen (The type of plane being exemplified here, non-3D aerobatic sport and sport scale,).
F2B lijkt veel meer op 3D vliegen, met het verschil dat we nog lichtere modellen willen, dus veel van de RC oplossingen zijn gewoon te zwaar.
Vandaar ook de vraag naar niet steeds zwaarder belastbare accu's (30C) die specifiek steeds zwaarder worden, maar matig belastbare (10-15C) met een laag specifiek gewicht. En die lijken langzaam maar zeker van de markt te verdwijnen....:evil:

Laatst bewerkt door een moderator:
wordt 30 C daadwerkelijk gebruikt???
60 minuten / 30 C = 2 minuten vliegtijd!!!

voor ons is 15 C genoeg.
dit geeft 60 min / 15C = 4 minuten vliegtijd.
wij doen willen 5:40 vliegen dit is dus voldoende.

Groet Robert-Jan

wordt 30 C daadwerkelijk gebruikt???
60 minuten / 30 C = 2 minuten vliegtijd!!!

voor ons is 15 C genoeg.
dit geeft 60 min / 15C = 4 minuten vliegtijd.
wij doen willen 5:40 vliegen dit is dus voldoende.
Dat zeg ik toch! 30C accu's hebben wij niet nodig, maar dat is dus wel de trend. Specifiek steeds zwaarder, wat wij juist helemaal niet kunnen gebruiken.

Ja maar wie heeft er nu echt 30C nodig????
De zweefvliegers die als een raket recht omhoog gaan?
Of de Heli boy's.
Of is het een vorm van sticker tuning?

Groet Robert-Jan

Erg mooi programma.
Maar hoe wordt de grafiek berekend. Is dit met je model aan de grond. De stromen zijn zo hoog. En ik vlieg met een 11x7. het programma pikt dit niet en zegt dat de stroom te hoog wordt. Als je vliegsnelheid toe neemt neemt het vermogen af. En blijft in horizontale vlucht alleen de lucht weerstand van het model bij die snelheid over. Als je recht omhoog gaat komt daar het gewicht van het model bij. Als dit het vermogen en stroom op de grond is hoe kan je dan het vermogen bij een bepaalde snelheid bepalen ?

Groet Robert-Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
regelaar CC45

Ik begrijp dat een CC45 regelaar op dit moment "state of the art" is mits nieuwste uitvoering waarbij de governor en rem gelijktijdig kunnen worden ingeschakeld.

Hoe kan ik zien of ik de goede uitvoering heb? Op de site van Castle zie ik niks over enige vorm van F2B uitvoering. Of kijk ik niet goed?

Grtz, Erik

Ik heb mijn regelaar hier vandaan.
Geen idee of dit nog steeds het de goedkoopste is:
Modellbau-Bichler -- Online-Modellbau-Shop, Versandhandel und Modellbaufachgeschäft

Modellbau-Bichler -- Online-Modellbau-Shop, Versandhandel und Modellbaufachgeschäft

Ik kreeg een jamara Xenon maar dat is Castle Creations in een ander jasje.
Volgens het forum zijn ze identiek.
Op de aansluitdraden staat gewoon CC.
Ik weet niet of dit nog zo is.

Ja, de regelaar is duur in vergelijking tot een chinees. Maar als ik hoor dat de Govenor van Sal niet goed werkt waardoor hij een extra regeling ala gyro oid nodig heeft (kosten +- 40 als het al werkt) extra gewicht 11 gram dan lijkt de keuze niet moeilijk.

Groet Robert-Jan

Back