F3A B/C wedstrijden 2009

Discussie in 'F3A' gestart door NoLimit, 27 nov 2008.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben het daar ook mee eens, maar wat ik zelf vooral merk is dat ik nu pas begin te begrijpen hoe je vliegtuig wil hebben.
    ik bedoel dan voor al het uit trimmen.
    m'n eerste jaar (met de extra) was er echt niks aan gedaan later in het seizoen begon ik daar last van te krijgen, geen/weinig vooruitgang met vliegen.
    het tweede jaar (met de x-tra) volop bezig geweest en nog steeds natuurlijk met de nodige aan passingen aan het zwaartepunt, zijwaardstelling, motordomp, links en rechts uitwegen, enz.
    in het begin lost ik dat op met mixers, dit werkt wel maar maar ik liep al snel tegen de nodige problemen aan.
    al praatend en vragend op de wedstrijden kwam er toch boven drijven dat er ander oplossing mogelijk waren.

    het is dan ook zeer aan te bevelen om van te voren met een ervaren vlieger je vliegtuig uit te trimmen.

    hier zul je heel veel voordeel van hebben op de eerste wedstrijd.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
  3. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    @Nolimit: Even op je vraag terugkomend. De Rudder-aileron mixer zou ik achterwege laten inderdaad. De Rudder-elevator dient ervoor dat indien je kist in meskant over zijn cockpit of over zijn landingsgestel weg wil (dus net alsof je in meskant up of down geeft) je dit kunt wegmixen. Kijk eerst wat je kist doet zonder enige mixers. Als zij een een afwijking heeft ga je de percentage's langzaam opvoeren. Soms is het nodig dat je 2 punts mixers gebruikt, dus bijvoorbeeld tot de helft van de rudder uitslag 2% bijmixen en over de helft van de rudder uitslag 4% mixen. Als je meer dan 6% nodig hebt om de kist neutraal te krijgen; ga dan kijken of er niet iets anders mis is met de kist ( bijvoorbeeld down-side thrust). Volgensmij laat iedereen deze mixers actief, dus zonder aan uit schakelaar.

    Grt,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  4. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Een mixer moet je in 99,9% van de gevallen altijd laten aanstaan. Het effect van wegtrekken gaat meestal niet alleen voorkomen in meskant, maar natuurlijk ook in andere figuren waar je er gewoon minder snel iets van merkt. Je mixers aan en uit switchen tijdens de vlucht lijkt mij eigenlijk totaal "not done" :)

    Het is wel zeker zo dat afstellen in combinatie met een goed toestel HEEL veel verschil maakt in competitie. Ik merkte dit jaar dat enkel door een beter toestel en betere afstelling ik onmiddellijk enkele plaatsen steeg (zonder meer te trainen). Het toestel speelt nu eenmaal een heel grote rol.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Dat los je, naar mijn mening, veel mooier op door de ailerons beide iets omlaag te zetten, of beide iets omhoog, al naar gelang wat het kistje doet.

    Je wil geen mixers, mixers zijn de laatste noodgrepen, voordat je aan mixers begint, moet al het andere uitgprobeerd/uitgesloten zijn. Althans, dat is mijn mening/ervaring.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2008
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    het wegrollen bij richting geven heeft meer met de locatie van het roer / stabilo / kielvlak te maken

    het wegtrekken naar cockpit of landingsgestel heeft dan weer alles te maken met de V stelling van de vleugel.

    Dus beste Hezik, zie ik niet in wat verstellen van je rollen ermee te maken zou hebben buiten een ander slecht vlieggedrag creeren.

    maw, rollen naar beneden zetten verhoogt de stallsnelheid, dus je landingssnelheid zal hoger moeten worden. Rollen naar boven zetten doet je toestel sneller vliegen. wil je ook niet.

    Er zijn weinig toestellen die geen richting / hoogte mix nodig heeft.

    Een F3A kist dat wegrolt met rudder, is een waardeloze kist, neem meteen een andere want dit los je niet op 1 2 3 op.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Dat zeg ik dan ook niet, en daar hadden we het ook niet over. We hadden het over het meskant wegtrekken naar canopy of bellypan en daar helpt het verstellen van je ailerons dus wel degelijk tegen.

    Dat een mixer rol/rudder voor 'automatisch meskantrudderen' niet ging werken, was al vastgesteld in dit topic.

    Ik reageerde hierop:
    Dat heeft dus niets met een rudder/rollcoupling te maken..

    Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, met dien verstande, de laatste C wedstrijd buiten vloog ik met een kist met een rudder/roll coupling, en dat is er best uit te mixen, alleen.. dan zie je gelijk het nadeel van mixen, het is enorm snelheidsafhankelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2008
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Peter, het is naar mij mening omgekeerd. Ik heb het vermoeden dat jij dat ook bedoelt en dat dit een vertyping is.
    Groet,
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2008
  9. hezik

    hezik Guest

    Denk dat het complexer is dan dat.. niet alleen de v-stelling, maar ook de plaatsing van de vleugel tov. de hartlijn lijkt mij van belang. Je kunt bv. een toestel waarbij de vleugel op of boven de hartlijn ligt een iets negatieve v-stelling geven, maar je kunt ook de vleugel omlaag halen..

    maar goed, ik zeg er meteen bij, ik ben nog beginner op dit vlak en nog steeds lerende.

    Wat ik echter WEL weet, is dat bv. beide ailerons iets omlaag zetten, een werkende remedie is als je toestel meskant naar de belly toe trekt, en ook een beter werkende remedie dan welke mixer dan ook.. althans.. voor mij werkte dat beter.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bedoel je dat dan permanent of als mixer. Als je dat namelijk permanent doet, doe je niets anders dan je instelhoek vergroten.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    permanent.. of dat identiek is aan het vergroten van de instelhoek, weet ik dus niet 100% zeker, maar leek mij ook.

    De tip kreeg ik van Harry en ik heb het op de superathlete uitgeprobeerd en daar werkte het goed. Ook op de kleine extra (die dus goed meskant nu, zoals je wel eens gezien hebt) staan ze heel ietsje omlaag, maar maar miniscuul..
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hmmm, iets waar ik nu mee worstel is dat in een meskant naar rechts (cockpitzijde naar je toe) het toestel naar de wielen trekt, en naar een meskant naar links naar de cockpit. Voor nu heb ik het eruit gemixt, maar blij ben ik er nog niet mee.

    Volgende stap zou voor mij nu zijn de instelhoek van de vleugel te vergroten om te kijken wat dat doet.

    Volkert
     
  13. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Zwaartepunt is een life saver!

     
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    dank je Richard! Ik zal het eens proberen. Vergt wel wat verbouw activiteiten; alles wat voor kan ligt nu al voor.

    Volkert
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ik denk niet dat dat aan het zwaartepunt ligt.

    Als ik de redenatie goed begrepen heb, zou het iets als volgt zijn.. stel je zwaartepunt ligt verkeerd. Dan ga je dat voor rechtuitvlucht compenseren met een trim voor je hoogteroer. Als je hem dan meskant legt, zal die trim je toestel doen afwijken.

    Echter.. in zijn geval trekt ie meskant niet consequent naar dezelfde kant weg, dus komt het niet door de trim, ergo niet door het zwaartepunt.

    Althans.. zoiets zou ik dan redeneren. Waar het wel door komt? Zou het niet weten.
     
  16. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Zag dat de wedstrijdagenda voor F3A-C er inmiddels als volgt uit ziet;

    Zondag 26 April - MVC Delta Oss
    Zondag 7 Juni -MVC Son
    Zaterdag 27 Juni - Goudse Modelvliegclub
    Zondag 30 Augustus - ???

    Heb alweer veel te lang niet gevlogen, nu heeft het weer ook niet echt meegeholpen...moet de Active ook nog fatsoenlijk afstellen - uitmixen...

    Ik vroeg me zomaar af; zijn er al mensen aan het trainen?
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vanaf morgen:D (voor de X was ik al langer aan het trainen....)

    Grt.
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het begint al wel weer te kriebelen alleen het weer werkt niet mee. Heb je al een locatie waar je een beetje serieus kan trainen?
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zaterdag, droog, niet te veel wind, het seizoen moet maar weer eens gaan beginnen.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zijn al eerder een paar mooie dagen geweest hoor:D Maar inderdaad, morgen weer aan de bak..... (en hopelijk met een weekje voor het eerst met de Evolution de lucht in)
     

Deel Deze Pagina