H
hezik
Guest
Benzine is niet goedkoper dan electro.. maar wel een mooie aandrijftechniek waar we misschien in de toekomst wel meer van gaan horen. Webra heeft ook de 150i welke afdoende zou moeten zijn als aandrijving. Ik heb zelf geen benzinemotoren gehad, maar wat ik er van gezien heb op het veld en hoor op fora, is dat die betrouwbaarder zijn dan methanolers.
Toch zit je nog steeds met trillingen.
Technisch gesproken is electro wat mij betreft gewoon de beste aandrijving. Brandstof is leuk, maar ook een benzinemotor wordt als je de plussen en minnen naast elkaar zet, verslagen door electro.
De achillishiel van electro is dat je wel als je gaat beginnen je moet investeren in je laders en mogelijk het gewicht, alhoewel dat tegenwoordig best meevalt.
Een aspect wat in deze discussie nog niet genoemd is, is het geluid. Ik moet zeggen dat de YS 170 met onsteking en de OS 160FX die ik bij ons op het veld regelmatig hoor lopen, zeker geen herriebakken zijn, absoluut niet, maar toch.. electro is net weer een stapje stiller. Als je lekker buiten zit in de zon in de natuur is het toch altijd weer even slikken als er een brandstofmotor gestart wordt.
@Johan: ik zeg helemaal niet dat ik geen gevoel heb voor brandstofmotoren. Ik kan volgens mij prima een brandstofmotor afstellen, maar je hebt wel eens mensen die met het kulargument aankomen dat mensen die problemen hebben met methanolers, zelf niet met motoren om kunnen gaan. Dat zal in sommige gevallen best zo zijn, maar mensen die dat beweren presenteren het altijd alsof zij het magische gevoel hebben en daarom hun motoren het altijd goed doen enzovoort. Terwijl als het puntje bij het paaltje komt, ook die mensen wel eens een dag op hun motor hebben staan vloeken, bij wijze van.
Om die discussie eruit te halen zeg ik er dan alvast bij dat dat juist een zwak punt is van elke brandstofmotor 'je moet er gevoel voor hebben'. 2 accustekkertjes inpluggen kan elke gek en dan werkt je electromotor gewoon. Daar hoef je geen 'fingerspitzengefuhl' voor te hebben. Weer een punt voor electro dus.
Boven de 2m zou ik ook benzine zeker heel serieus overwegen, voornamelijk vanwege de kosten van de accu's die je dan nodig gaat hebben.
Methanolmotoren, benzinemotoren, enzovoort, het is gewoon hele mooie techniek en het gepruts met een motortje kan ook zijn charmes hebben, zondermeer. Bij F3A is het alleen zo dat het wat mij betreft om het vliegen zelf moet gaan, niet om de techniek erachter. Als je graag prutst met een motortje, prima, koop daar een leuk ragkistje voor ofzo, maar op je F3A kist wil je wat mij betreft een zo probleemloos mogelijke aandrijving waar je zo min mogelijk tijd en aandacht aan hoeft te besteden met een zo maximaal mogelijk rendement. Volgens mij blijft er dan gewoon maar 1 keuze over.
Toch zit je nog steeds met trillingen.
Technisch gesproken is electro wat mij betreft gewoon de beste aandrijving. Brandstof is leuk, maar ook een benzinemotor wordt als je de plussen en minnen naast elkaar zet, verslagen door electro.
De achillishiel van electro is dat je wel als je gaat beginnen je moet investeren in je laders en mogelijk het gewicht, alhoewel dat tegenwoordig best meevalt.
Een aspect wat in deze discussie nog niet genoemd is, is het geluid. Ik moet zeggen dat de YS 170 met onsteking en de OS 160FX die ik bij ons op het veld regelmatig hoor lopen, zeker geen herriebakken zijn, absoluut niet, maar toch.. electro is net weer een stapje stiller. Als je lekker buiten zit in de zon in de natuur is het toch altijd weer even slikken als er een brandstofmotor gestart wordt.
@Johan: ik zeg helemaal niet dat ik geen gevoel heb voor brandstofmotoren. Ik kan volgens mij prima een brandstofmotor afstellen, maar je hebt wel eens mensen die met het kulargument aankomen dat mensen die problemen hebben met methanolers, zelf niet met motoren om kunnen gaan. Dat zal in sommige gevallen best zo zijn, maar mensen die dat beweren presenteren het altijd alsof zij het magische gevoel hebben en daarom hun motoren het altijd goed doen enzovoort. Terwijl als het puntje bij het paaltje komt, ook die mensen wel eens een dag op hun motor hebben staan vloeken, bij wijze van.
Om die discussie eruit te halen zeg ik er dan alvast bij dat dat juist een zwak punt is van elke brandstofmotor 'je moet er gevoel voor hebben'. 2 accustekkertjes inpluggen kan elke gek en dan werkt je electromotor gewoon. Daar hoef je geen 'fingerspitzengefuhl' voor te hebben. Weer een punt voor electro dus.
Boven de 2m zou ik ook benzine zeker heel serieus overwegen, voornamelijk vanwege de kosten van de accu's die je dan nodig gaat hebben.
Methanolmotoren, benzinemotoren, enzovoort, het is gewoon hele mooie techniek en het gepruts met een motortje kan ook zijn charmes hebben, zondermeer. Bij F3A is het alleen zo dat het wat mij betreft om het vliegen zelf moet gaan, niet om de techniek erachter. Als je graag prutst met een motortje, prima, koop daar een leuk ragkistje voor ofzo, maar op je F3A kist wil je wat mij betreft een zo probleemloos mogelijke aandrijving waar je zo min mogelijk tijd en aandacht aan hoeft te besteden met een zo maximaal mogelijk rendement. Volgens mij blijft er dan gewoon maar 1 keuze over.